Room Correction

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

jordo81

Room Correction

Berichtdoor jordo81 » di 01 dec 2015, 15:27

Hoi allemaal,

Nu mijn stereo set het eindstadium heeft bereikt begin ik te denken aan de luisterruimte.
Eind december komt Geenius langs om metingen te doen en de optimale speakerpositie te bekijken.

Omdat ik van mijn vriendin waarschijnlijk maar HEUL weinig aan het interieur mag veranderen (herkenbaar?) denk ik dat een stuk van de kamercorrectie middels software zal moeten gaan gebeuren.
Ik ben reeds een beetje aan het spelen geweest met REW en Equalizer APO maar dit is handmatig zeer lastig te doen.
Ik zag dat je met REW ook kamermetingen kunt doen en van die watervallen kunt maken.
Waarschijnlijk kun je hiermee ook automatisch het programma voor je kunnen laten werken met equalizer settings.

Hiervoor zou ik dan wel een microfoon moeten aansluiten op de PC waarvoor ik ook een voeding zou moeten hebben begreep ik.
Weet iemand een leuk setje voor niet te veel geld om een beetje mee te kunnen experimenteren? Liefst tweedehands.....

Bedankt alvast,

Grt,

Jordo

jordo81

Re: Room Correction

Berichtdoor jordo81 » di 01 dec 2015, 19:25

Jag

Berichtdoor Jag » di 01 dec 2015, 19:45

Dan kan je beter deze kopen link: even duur en veel completer. Maar om te beginnen is deze ook goed link. Maar je ooit aan luidsprekers wilt meten voor filterontwerp, kan je beter die uit de eerste link kopen.

Maar goed, even los van de hardware, wat wil je precies bereiken met de metingen? Akoestiek is niet zo'n simpel onderwerp, maar mijn samenvatting zou zijn dat je twee gebieden onderscheidt: het stuk waarin de staande golven overheersen (lage frequenties tot pak en beet 200Hz) en het stuk waarin individuele reflecties het geluidsbeeld bepalen (hoge frequenties, boven de 200Hz). En dan los je met EQ eigenlijk niet zoveel op voor de hoge frequenties, maar voor het laag is het wel bruikbaar (voor het dempen van je staande golven).

jordo81

Berichtdoor jordo81 » di 01 dec 2015, 20:01

Hoi Jag,

Dank voor je antwoord.
Nee het is inderdaad niet een heel makkelijk onderwerp. Hoor ik je zeggen begin er niet aan? :lol:

Wat ik wil bereiken?
Nou, in eerste instantie zou ik willen weten hoe (slecht) mijn woonkamerakoestiek nu is. Daar komt Geenius ook voor langs.

Ik hoop dat het programma automatisch de EQ aan zou kunnen passen op mijn situatie na het nemen van de metingen. Ik heb het met de hand geprobeerd maar dat is niet echt optimaal.
Verder zou ik willen kijken of de aanpassingen die ik doe effect hebben.
Geenius zal aanbevelingen doen maar ik kan hem natuurlijk niet iedere keer terug laten komen om te kijken of het extra kleedje een juist effect heeft.
Om te voorkomen dat ik (enorme) bass traps zou moeten plaatsen zou ik het frequentiegebied tot 200Hz wel met de EQ op kunnen lossen.
Ik denk dat er voor de hogere frequentiegebieden wel elegantere oplossingen zijn schat ik zo in..

Ik ben vooralsnog niet van plan om filters te gaan ontwikkelen dus die tweede link zou wel een goede zijn?
Lijkt een mooi koopje en kan zo in de PC geplugd worden?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 01 dec 2015, 20:29

Ga niet in valkuil vallen dat je denkt dat je akoestische problemen met een dsp doosje kan oplossen. Dat gaat echt niet werken, laat staan met een "automatisch" programmaatje. Iets meten is leuk, maar je moet wel de meetresultaten kunnen doorgronden met enige kennis en ervaring. Zelfs ervaren en hoog opgeleide figuren in de akoestiek gaan nog wel eens op hun plaat (helaas heb ik dat zelf vaak genoeg moeten vaststellen met miljoenen kostende concertzalen). Dit vakgebied gaat wel wat verder dan hier en daar een kleedje leggen of ophangen. Maar om een belangrijke tip te geven: begin met de behandeling van je ruimte met absorbers in je hoeken. Daar zijn ze het meest effectief en kosten ze de minste ruimte.
Fusion Filterdesign

jordo81

Berichtdoor jordo81 » di 01 dec 2015, 20:53

Dank voor de tip!

Is dat dan in de hoeken aan het plafond of de hele muur?
En van welk materiaal kan ik dat het beste maken? Is dat speciaal superduur audiofiel foam of helpt 'gewoon' foam van de bouwmarkt ook al goed?
En dan hoeveel? Hoe groot hoe lang? Dat kunnen toch alleen de metingen bepalen?

Ik snap dat mensen hier hun dagelijks brood mee verdienen en zoals alle vakgebieden gaat een DHZ-ertje ook geen topresultaten behalen maar iets doen is beter dan niets.
Zoals jij zelf zegt; 95% van het geluid is de kamer.

Als ik met een toon modulator alle frequenties af ga heb ik een probleem rond de 47Hz. Bij 52Hz verdwijnt het even.
121Hz is weer erg hard en 150Hz valt bijna helemaal weg. 190Hz wordt weer hard.
Daar tussen schommelt het wat.

Jag

Berichtdoor Jag » di 01 dec 2015, 21:40

Ik zou zeggen neem even de tijd om je in te lezen. Floyd toole heeft heel belangrijk werk geleverd voor kleine ruimte akoestiek. Zijn boek, Sound reproduction, is zeer nuttig om te lezen. Hij heeft ook YouTube presentaties die al een aardig begin zijn.

Maar verder eens met ds23man. Akoestiek los je niet met dsp op. Maar je kan wel de laag weergave op één plek verbeteren met EQ. Voor het midhoog zit het probleem niet in de amplitude respons maar in het tijddomein. Dat lis je dus niet op met EQ. Verder zie Floyd toole ;)

jordo81

Berichtdoor jordo81 » di 01 dec 2015, 22:10

Ok thx!

Voorlopig nog even niets kopen dus.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 01 dec 2015, 22:53

'Niets kopen' is niet per se gezegd. Het laag kun je, MITS je luisterpositie enigszins vast is, best heel redelijk corrigeren middels EQ (*).
En dan heb je in mijn beleving iig de storendste invloed van je ruimte, al te pakken.
Hoger dan 'het laag', beter maar niet doen.

Ik doe het zelf trouwens ook zo, bij gebrek aan betere mogelijkheden cq medewerking wederhelft ;-).

Verder ga ik mee met de bovenbuurman(nen) : ga alsjeblieft geen automatische tooltjes op je metingen loslaten. Je maakt zelf, met niet al te ingewikkelde kennis, veel verstandigere beslissingen. Mar het hangt wel op het wíllen opdoen van die kennis.

Misschien handig om aan te geven waar je in NL zit; het klinkt niet alsof je vaak gebruik gaat maken van die mic, en misschien is lenen een optie. Als je bij mij in de buurt zit : geen probleem. Als het maar geen maanden is.

(EDIT. (*) = Ik moet deze even iets aanvullen. Identificeer de eerste twee of drie staande golven in je ruimte middels meting. Corrigeer deze met EQ. Laat de rest lekker, voor wat het is. Gebruik daarbij je ook je eigen oortjes : waarschijnlijk moet je die staande golven niet helemaal platstampen, maar slechts 'voor een groot deel'. Heb je dat voor elkaar, dan ben je in een normale luisterruimte al een enorm eind verder.
Laatst gewijzigd door MarcoSQ op di 01 dec 2015, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 01 dec 2015, 23:07

jordo81 schreef:Ok thx!

Voorlopig nog even niets kopen dus.

een meetset zal je best helpen, ook al ga je geen gebruik maken van automatische tooltjes.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 02 dec 2015, 5:17

Had een paar dagen geleden een linkje geplaatst over hoekabsorbers, ben hem even kwijt.

Edit: gevonden.

http://arqen.com/bass-traps-101/placement-guide/
Fusion Filterdesign

jordo81

Berichtdoor jordo81 » wo 02 dec 2015, 21:38

Bedankt allemaal voor jullie toevoegingen.

Vanmorgen even een joetjoep filmpje bekeken van dr. Prof. Toole.
Zeker interessant (zo'n baan zou ik ook wel willen hebben).
Wat ikzelf al dacht, wat jullie ook zeggen, en waar Toole het over heeft is dat de grootste problemen in het lage gebied liggen voor kleinere ruimtes.
Ik heb nu op het gehoor de meest erge frequenties met de EQ wat gedimd.

Bedankt ook voor het artikel.

@ MarcoCQ: Ik woon in Amsterdam dus ik weet niet of dat een beetje in de buurt is?
Maar ik vind 200,- voor het setje van Jag in de eerste link ook zeker niet slecht. Helemaal in vergelijking met het hele project.
Dit lijkt me een leuke verlenging van mijn audio hobby.

O... microfoon wordt niet meegeleverd zeggen ze. Dat is misleidend :-s

Grt,

Jordo

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » wo 02 dec 2015, 22:13

jordo1956 schreef:@ MarcoSQ: Ik woon in Amsterdam dus ik weet niet of dat een beetje in de buurt is?
Maar ik vind 200,- voor het setje van Jag in de eerste link ook zeker niet slecht. Helemaal in vergelijking met het hele project.
Dit lijkt me een leuke verlenging van mijn audio hobby.
Beetje respect voor de spelling van mijn naam he [-X ! Sorry. Flauw :oops: ...

Heeft route.anwb.nl geen bereik in A'dam ? Hangt er vanaf waar je zit, maar zal zo'n 20km zijn. Dichtbij dus.

Als 200eur geen bezwaar voor je is, dan zou ik het zeker gewoon lekker aanschaffen. Kun je er altijd mee spelen, geen gezeur met 'kan ik het volgende week ophalen' etc.
Prima spullen denk ik trouwens; van die geluidskaart heb ik de grotere broer van zijn grotere broer. Geen klachten, prima spul. Anders dan, dat de mixer-applicatie niet heel eenvoudig is te begrijpen...maar er kan dan ook veel mee. Meer dan je nodig hebt....

[edit} Er staat trouwens dat er geen microfoon STANDAARD (in de betekenis van : statief :lol: ) wordt meegeleverd. Niet dat er standaard, geen microfoon meegeleverd wordt.
Zoals ik het lees iig. Is een betrouwbare leverancier/persoon; schroom niet op contact op te nemen met hem voor meer duidelijkheid.
Laatst gewijzigd door MarcoSQ op wo 02 dec 2015, 22:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

jordo81

Berichtdoor jordo81 » wo 02 dec 2015, 22:21

O solly :mrgreen:
Ik nog helemaal terug scrollen om het goed te doen 8-[

Bedankt voor het aanbod anyway!

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » wo 02 dec 2015, 22:25

Geen probleem en graag gedaan natuurlijk. Heb nog een editje gedaan die waarschijnlijk van belang is voor je, lees ffies terug ;-)

jordo81

Berichtdoor jordo81 » wo 02 dec 2015, 22:29

:lol: ja euh zo kun je het ook lezen :think:

jordo81

Berichtdoor jordo81 » wo 02 dec 2015, 22:46

Meteen maar bestellinkje gedaan.
Er staat nergens iets over levertijd dus ik denk dat ik het vrijdag in huis heb.... of over drie weken.

Meteen even kijken voor een standaard want die wordt niet STANDAARD meegeleverd :D

jordo81

Berichtdoor jordo81 » zo 06 dec 2015, 10:44

Gistermiddag heb ik het setje binnen gekregen. Mooi spul!
Ik ga er vanmiddag even op studeren en de boel installeren.
De microfoon standaard heb ik nog niet binnen.

Jag

Berichtdoor Jag » zo 06 dec 2015, 16:00

Mooi! En nou meten naar he :). Welke software ga je gebruiken?

jordo81

Berichtdoor jordo81 » zo 06 dec 2015, 23:36

Hoi Jag,

Ik ben al een beetje thuis in REW dus ik dacht die maar te gebruiken.
Wat ik wel vreemd is is dat je met ARTA het kastje zelf moet kalibreren met de bijgeleverde kabels maar met REW krijg ik het niet anders voor elkaar dan met microfoon.

Ik heb wel al een aantal metingen kunnen doen en zeer gericht de EQ aan kunnen passen.
Er kwam alleen op een gegeven moment een enorm blikkerig geluid uit zoals je wel eens met de microfoon hebt met een korte nagalm. Al heb ik zelf de lijn nog nooit zo mooi vlak gekregen. Dus ook niet goed.

Maar eerst wil ik even weten hoe ik hem precies goed kan kalibreren.

Grt,

Jordo

Jag

Berichtdoor Jag » ma 07 dec 2015, 0:04

Wat wil je precies kalibreren? Voor de afwijking van de microfoon moet je een calibratie file inladen. Het absolute signaal niveau kalibreren in arta moet je doen met een multimeter en spl meter. Maar zonder dit kan ook.

Welke lijn is nu vlak en wat heb je precies gedaan? En wat klonk er precies blikkerig?

jordo81

Berichtdoor jordo81 » ma 07 dec 2015, 17:45

Hm, beetje onduidelijk? :mrgreen:

De Mic. calibratie file heb ik gevonden en opgegeven in REW bij Prefferences/ MIC.Meter
Maar je moet ook je soundcard kalibreren. Dat is in mijn geval het Focusrite kastje.

In ARTA moest ik die intern kalibreren met de bijgeleverde kabels. In REW krijg ik dat niet voor elkaar.
Wel lukt het met de microfoon aangesloten een kamerkalibratie te doen.
http://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/soundcard.html

Ik heb al wel een aantal metingen gedaan. Ik heb het idee dat ik de 'soundcard' zelf nog gekalibreerd moet krijgen maar dat is me nog niet gelukt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

FredM

Berichtdoor FredM » ma 07 dec 2015, 22:29

Volgens de REW site hoef je je soundcard niet te kalibreren als je een usb microfoon gebruikt.

Jag

Berichtdoor Jag » ma 07 dec 2015, 23:11

Hij heeft geen USB mic. Wat wil je calibreren? De afwijking in de amplitude respons van je geluidskaart zal waarschijnlijk zeer beperkt zijn.

Heb je je al een beetje ingelezen? Heb je al een idee van wat je wil meten?

jordo81

Berichtdoor jordo81 » di 08 dec 2015, 0:18

Bedankt ook FredM. Ik heb idd geen USB mic.
Ik ga eens even kijken of ik via ARTA een kalibratie bestandje kan aanmaken die ik kan importeren in REW. Lukt niet.

Ja ik ben een heleboel aan het lezen over geluid en absorptie.
Momenteel meet ik alleen maar op mijn vaste luisterpositie en ben ik wat aan het tweaken met de Equalizer settings voor het lage gebied tot 200Hz.
Ik kan wat watervalletjes maken om te kijken hoe de uitsterftijd is en dan wat te experimenteren met demping.
Wellicht dat ik op verschillende plaatsen in de luisterruimte (woonkamer) metingen doe om te kijken welke hoeken het meeste aandacht nodig hebben etc.

Zodra Geenius langs is geweest kan ik ook mijn eigen metingen vergelijken met die van hem en hij kan me uitleggen hoe het precies te interpreteren.
Voorlopig ben ik nog wat aan het spelen met de instellingen.

Heb je misschien nog suggesties over wat te meten?

Terug naar “Akoestiek”