Room Correction

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

jordo81

Re: Room Correction

Berichtdoor jordo81 » di 08 dec 2015, 12:25

Volgens de leverancier hoeft de soundcard niet gekalibreerd te worden maar het kan wel.
Het is inderdaad gelukt om de kalibratie te doen maar als ik die settings gebruik komt er geen geluid meer uit mijn speakers.

Ik heb wat metingen gedaan met alleen de mic. kalibratie.

Bij de meting van de paarse lijn heb ik mijn huiskamer gemeten zoals hij is in normale setting overdag.
Voor de meting bij de rode lijn heb ik een dekbed op de vloer gelegd, heb ik een schuifdeur naar de andere kamer geopend met een zwaar gordijn erachter, aan de andere wand een dun rolgordijn omlaag gedaan en wat kussentjes in hoeken gestopt.
Bijlagen
red dempinh purple no demp [181771].jpg
Rood is met demping paars zonder
purp no demp [181769].jpg
red demp [181770].jpg

jordo81

Berichtdoor jordo81 » di 08 dec 2015, 13:19

Hier even gecompenseerd met de EQ....

Misschien wel een goed idee om te kijken wat voor materiaal, hoeveel oppervlak en welke dikte er voor nodig is om deze zonder EQ te gaan dempen..
Bijlagen
46k [185978].jpg

Jag

Berichtdoor Jag » di 08 dec 2015, 19:34

Eerst even de meettechniek op orde krijgen :). Als ik je metingen zie, vallen er twee dingen op: ten eerste een veels te grove schaal van maar liefst 20dB per divisie. Je kan beter inzoomen op het gebied waar je in geinteresseerd bent: 20 - 200Hz. En met voldoende resolutie, dus iets van 2-5 dB per divisie. En het tweede is dat je zo te zien veel te weinig frequentie resolutie hebt van je meting. Deze wordt bepaald door de sequence length / sample frequency. In dit geval ben je alleen geinteresseerd in de lage tonen en kan je dus een sample frequency van 8KHz gebruiken en bijv een sequence length van 128k. Dan krijg je een nauwkeurige meting van de laag response.

Het handigste is denk ik als je met Arta aan de slag gaat. Bij het opnemen van de impuls respons (van waaruit je de response haalt) kan je dit instellen. Het is simpeler dan het wellicht klinkt. Open Arta, klik op impuls respons, gebruik settings zoals ik hier voorstelde (ik zou ook altijd dual channel meten), geen gate instellen en daarna op smoothed FR klikken en klaar. Nu heb je de respons in het laag op je luisterplek. En dan kan je je verbazen over hoeveel pieken en dalen hier in zitten en hoe anders dit is als je ergens anders meet :)

Edit: dan krijg je zoiets (is overigens gesimuleerd, controle meting was nagenoeg identiek, kan ik alleen even niet vinden)
Main listening position.png

jordo81

Berichtdoor jordo81 » di 08 dec 2015, 20:04

Dank voor je input.
Ik heb inderdaad even 1 hele grote meting gedaan over het volle spectrum.
Ik heb ook de tijd-as wat langer genomen omdat ik niet weet tot hoever de nagalm tijd genomen moet worden.
Standaard heb ik al zo'n 40db in huis maar je ziet hem na 600ms opeens wegvallen.

Ik zal eens wat aanpassingen gaan doen en misschien is ARTA ook wel een optie maar daar moet je voor betalen toch?

Jag

Berichtdoor Jag » wo 09 dec 2015, 20:06

Om de directivity functie van Arta te gebruiken heb je de betaalde versie nodig. Ik geloof ook voor het opslaan van PIRs. Maar je kan wel metingen doen met de gratis versie, dus zeker ook bruikbaar.

Wat betreft de nagalm tijden: je zult zien dat als je de amplitude response corrigeert, dat dan ook de "nagalm" gecorrigeerd wordt. Dus aan alleen de amplitude response heb je voldoende. Maar om dit goed te krijgen is lastiger dan je denkt :). Zeker voor meerdere posities!

jordo81

Berichtdoor jordo81 » vr 11 dec 2015, 1:05

Eens even kijken of dit beter gaat. O:)

Dit is de basismeting voor mijn luisterpositie.

Er zitten wat hevige pieken en dalen in.
Staande golven maar ook anti-fase.

De blauw/ groene lijn is de uitkomst met een automatische filtersetting die ik snel weer uitgezet heb want er zat totaal geen beleving meer in het laag.
Later heb ik alleen de drie pieken zo'n 5db gedimd en het is al vrij verwonderlijk hoe opgeruimd dat klinkt. Ik zal dat nog even verder moeten finetunen.
Maar als je de lage frequenties af stelt zoals het auto filter het doet beleef je geen plezier meer aan het beluisteren. Ik zal morgen eens een meting maken van de huidige settings.
Er is natuurlijk een groot verschil tussen de theoretische meting en luisteren in de praktijk.
Ik heb wel door dat je zo min mogelijk moet compenseren met de EQ want het is 1. zeer complex al die variabelen en 2. De kans op overdemping is heel snel gemaakt waardoor je vreemde dropouts in de muziek krijgt.

Staande golven zijn wel op te vangen met Bass Traps maar werkt dat ook voor golven in tegenfase?
Bijlagen
no fillt pend.jpg
Basismeting
auto filt.jpg

Jag

Berichtdoor Jag » vr 11 dec 2015, 14:48

jordo81 schreef:Eens even kijken of dit beter gaat. O:)
Er is natuurlijk een groot verschil tussen de theoretische meting en luisteren in de praktijk.
Ik heb wel door dat je zo min mogelijk moet compenseren met de EQ want het is 1. zeer complex al die variabelen en 2. De kans op overdemping is heel snel gemaakt waardoor je vreemde dropouts in de muziek krijgt.

Mooi dat het al verbeterd is! Corrigeren met EQ is op zich een heel goed hulpmiddel, het is echter wel van belang dat je goed meet, want anders corrigeer je ook verkeerd en is het resultaat suboptimaal. Vaak als je meer resolutie hebt in je meting, blijkt dat het om hele hoge Q pieken en dalen gaat! Soms wel met een Q van >16, zeker in betonnen ruimten zijn de pieken enorm scherp. Die moet je dan ook met dito EQ corrigeren. Als de meting teveel smoothing geeft door onvoldoende frequentie resolutie, dan ga je te breed corrigeren waardoor je teveel weghaalt, terwijl er dan gewoon nog een piek overblijft die je niet ziet.

Ik ken REW niet zo heel goed, maar ik zou je aanraden om voor de zekerheid je meting te controleren met Arta. Dan doe je eerst een meting met REW en daarna zonder de mic te verplaatsen met Arta met de instellingen zoals ik die genoemd heb. Pas als je helemaal zeker bent van dat je meting klopt, dan pas moet je beginnen met de EQ erop af te sturen :).

Wat betreft staande golven elimineren met laag frequente demping: sja lastig onderwerp, zelf geloof ik niet zo in deze aanpak. Het is niet dat het nooit kan werken, maar je hebt wel ingrijpende maatregelen nodig (lees hele grote bass traps) om enig resultaat te behalen. Maar als je dat er voor over hebt, kan het wel een oplossing zijn waarschijnlijk.

jordo81

Berichtdoor jordo81 » vr 11 dec 2015, 22:15

Ja ik begin er nu wel lol in te kijgen.
Ik al mij binnenkort ook gaan verdiepen in ARTA.

Geenius vertelde mij dat de diepe dalen of 'zwarte gaten' tegenfase zijn. Ok dat had ik ook bedacht maar nu hebben ze ook een naam, zwarte gaten dus :)
Volgens hem is het interferentie vanuit het lage gebied.

Ik ben eens na gaan denken en heb bijvoorbeeld op 115Hz een diep dal zitten.
115Hz heeft een golflengte van 3.00m.
Om in tegenfase te komen heb je een golf nodig met een frequentie die, zodra hij de muur raakt terugkaatst, tegengesteld raakt.
Een golf met een lengte van 4,50m zou precies in tegenfase komen met een golf van 3,00m zodra hij tegen de muur aan komt en terugkaatst.
Zo kwam ik op een formuletje; (golflengte /2) + golflengte = lengte tegengestelde golf.
Dus (3/2) +3= 4,5.
Bij een golflengte van 4,5 meter hoort een frequentie van 76Hz.

Maar bij 76Hz zit ook een diep dal.
Nog een keertje rekenen:
76 Hz heeft dus een golflengte van 4.5m
(4,5/2)+4.5 = 6.75.
6,75 staat tot 50 Hz. maar ook daar een dalletje

(6,75/2) + 6.75 = 10.12
10.12 staat tot 34Hz

Nu heb ik een hobbel op ongeveer 38Hz (stapelfoutmarge) zitten welke ik gedimd heb. En zo heb ik het ook nog eens geprobeerd bij andere frequenties en heb zo toch een leuke verbetering weten te bereiken.
Het dal bij de 115Hz is compleet verdwenen zonder daar in de buurt een filter aan te hebben geraakt.
Super leuk dat natuurkunde. Ik vond er vroeger geen bal aan op school :lol:

Die goude lijn is dezelfde als gister zonder filter mod.

Oja en de muziekbeleving is geheel in stand gebleven en vele malen verbeterd.

Ik hoop volgende maand wat gerichte mods aan mijn woonkamer te kunnen gaan doen want dat is toch het beste uiteraard maar dit werkt alvast erg goed!
Bijlagen
filt ex 3 tov no filt.jpg

jordo81

Berichtdoor jordo81 » di 29 dec 2015, 21:55

Gister is Geenius bij me langs geweest om de kamer door te meten.
Zijn apparatuur en kennis van zaken is geweldig!

Eigenlijk heeft mijn kamer maar weinig last van de hele lage frequenties door mijn enkele beglazing en houten ondervloer en plafond. De lage tonen walsen daar gewoon doorheen.
Wel blijkt de kamer behoorlijk levendig te zijn.
Het streven is om onder de 300ms tot 30db geluidsreductie te komen.
In mijn geval was hier het dubbele voor nodig. 600ms.

Ik kon een (binnen)schuifpui open zetten en gordijnen dichttrekken. Met een dekbed op de grond en wat dekentjes op kritieke plaatsen hebben we dit al snel tot bijna onder de 400ms weten te brengen.
De rust in de gehele kamer is meteen al significant!

Nu ga ik een mooi kleedje aanschaffen (mag van mijn vriendin) en ik wil akoestische panelen ophangen (mag niet van mijn vriendin)
Ik zag bij schuimrubberbetaalbaar akoestisch schuim.
Deze wil ik in een lijstje maken en omspannen met wit doek.
Maar omdat ze weg moeten kunnen wil ik ze opklapbaar maken.

Iemand enige suggesties wat voor een doek ik hier voor het beste kan gebruiken?
Het schuim is zwart maar ik denk dat het doek wel een open structuur moet hebben?
Volgens Geenius kan ik het beste minimaal 4cm schuim nemen.

Hierbij de metingen.
Grappig om te vermelden is dat het blauwe lijntje dat piekt tussen de 1 en 2 K zonder de TV afdekken is en de rode lijn met de TV afgedekt.
Ik ken er maar 1 die een zak over de TV heen trekt en dat is dezelfde als die een foto van zijn schoonmoeder in z'n bierglas stopt :lol:
Dat gaan we dus niet doen O:)
Bijlagen
absorptie_curves.jpg
absorptie_legenda.jpg
absorptie_legenda.jpg (20.23 KiB) 751 keer bekeken
absortie_alles_met en zonder tv afdekken.jpg

jordo81

Berichtdoor jordo81 » vr 01 jan 2016, 16:25

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Vandaag was een stil dagje buiten dus kon ik fijn eens wat T30 metingen doen tuis.
Allereerst wilde ik kijken of ik, met de metingen van Geenius als referentie, eigen metingen kon maken.
Ik ga binnenkort aanpassingen doen aan de kamer om de uitsterftijd te verbeteren. En daarin zal ik zeer creatief moeten zijn omdat mijn vriendin geen veranderingen wil aan het interieur.

Morgen ga ik wel een kleed halen. Helaas voor het geluid geen dik hoogpollig tapijt maar met een laag filt eronder doet het vast meer goed dan kwaad. Het moet esthetisch ook wel een beetje verantwoord blijven :)

Door wat te spelen met gordijnen en dekens op bepaalde plaatsen kun je al heel veel bepalen. Zo ga ik bijvoorbeeld de onderkant van de tafel bekleden.

Door wat te spelen met het eea heb ik de meting al vrij dicht op elkaar gekregen. De uitsterftijd is momenteel nog rond de 0,5s en dat is 0,1s hoger dan toen met Geenius gemeten én 0,2s hoger dan het streefgetal van 0,3.
Maar dat alles dicht bij elkaar zit is ook belangrijk :)

Het enige is, en dat heb ik alleen op mijn luisterpositie, dat als ik in mijn vinger knip dan hoor ik zo'n 'POIIIIIIING' geluid door de kamer gaan.
Iemand enig idee hoe dit genoemd wordt in de akoestiek?
Bijlagen
geen demping.jpg
demping.jpg

jordo81

Berichtdoor jordo81 » vr 01 jan 2016, 19:20

Hier de grafiek iets anders ingesteld.
Zo lijken ze meer op de metingen van Geenius. :)
Bijlagen
ogedempt.jpg
dempng.jpg

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 01 jan 2016, 19:22

Toevallig klankschalen in de vensterbank staan?

John P

Berichtdoor John P » vr 01 jan 2016, 20:00

Als dit Pooiing metalig klinkt, dan heb je waarschijnlijk een flutterecho te pakken.

jordo81

Berichtdoor jordo81 » vr 01 jan 2016, 23:28

Als dit Pooiing metalig klinkt, dan heb je waarschijnlijk een flutterecho te pakken.

Ja flutterecho, dat moet het zijn!
Veroorzaakt tussen twee parallelle wanden.
Dat moet de achterwand zijn en het muurtje waar de TV op gemonteerd zit.
Dat is dat verhaal van het afdekken van de TV waarschijnlijk. Ik wil sowieso de achterwand achter mij afdekken met een frame (130 x 200) van akoestisch schuim van 4cm.
Hopelijk doorbreekt dat het effect.

Eh klankschalen?
Ja een kleintje ergens op 6-7 meter diagonaal van de luisterpositie.... :think:
Nee daar zit een houten klepel in dus die resoneert niet mee O:)

jordo81

Berichtdoor jordo81 » zo 03 jan 2016, 2:09

Vandaag heb ik het kleed opgehaald.
Bijgevoegd het schema van gister zonder aanpassingen en die van vandaag met het kleed.

Het is geen hoogpolig kleed maar met twee lagen vilt doet het aardig zijn werk.

Vandaag ook nog even een box matrasje boven de TV gezet en de flutter echo was nagenoeg weg.

Morgen ga ik akoestisch schuim bestellen van 4cm dik. O:)
Bijlagen
vorige dag geen kleed midden ruimte.jpg
kleed midden ruimte basis.jpg

jordo81

Berichtdoor jordo81 » vr 08 jan 2016, 19:43

Gister heb ik het schuim binnen gekregen.
Ik vond het nu niet erg gekenmerkt worden door een open celstructuur die akoestisch schuim zou moeten hebben maar we nemen maar aan dat dit akoestisch schuim is...

Als eerste heb ik 4cm schuim onder de tafel aangebracht en achter een canvas schilderij in de eetkamer 3cm.
In de eetkamer is het echt beduidend verbeterd de akoestiek. Veel meer rust :)
De eetkamer staat via een poortje in verbinding met de luisterkamer.
In de luisterruimte zit er nu schuim an een wand aan de binnenkant van een ingebouwde kast. En achter een groot schilderij heb ik 3cm schuim gezet.
En natuurlijk ligt het kleed er.

Bijgevoegd een plaatje van een meting van vandaag.
Het topje tussen de 1-2K kan ik volledig plat slaan door schuim boven de TV te zetten. Ook de flutterecho verdwijnt hiermee.

Wat echter wel opvalt is de inmens hoge piek nu in het 4-5K frequentiegebied.
Hier niet te zien maar hij piekt tot 1,2 seconden.
Als je praat op de luisterpositie hoor je ook een " SWOEIIIIING" achtig geluid zoals je ook wel eens hebt als er mensen door een microfoon praten.

Ik kan nog niet zeggen dat ik er meteen al blij mee ben allemaal maar we gaan de komende dagen gewoon verder experimenteren.
Bijlagen
piek 4 5 K.jpg

richard39

Berichtdoor richard39 » vr 08 jan 2016, 22:55

Helaas de focusrite is niet supergeschikt, ik heb er een gewoon van dbx..... rackmount..maar dat is omdat ik ook graag scratch en die staan inde lengte. In de breedte staat de hifi(ja fout) en dat werkt prima, maar de focusrite waar ik nu enkel nof de vrm van heb voor de koptelefoon, maar ze zijn matig gebouwd van binnen, connectoren... niet egaal qua geluid. Ik snap ook niet wie die aanraad.
Ik gebruik er een terrasoniq phase x64 voor.... was in feite al lastig verkrijgbaar...100euro, ,maar die is perfect , ook de scope, erg veel aansluitingen met zelfs een goede phono-interface en digitaal in/uit, via direct of dsp, analoog balanced, unbalanced in/out
Uiteraard micrope/aux/line of+48v . Maar dat is is weer duitse zooi en die zijn vaag, net als met mijn quadral speakers. Ze zijn iets te dol op hun moedertaal en engels staat altijd verkort. Maar ik heb voor die studio zooi losse rews, compressors, mijn favo mackie mixpaneel, niet te verwarren met mijn mengpanelen om te scratchen. Het is makkelijk en het feit dat ze in het in dure hifi zetten en er nog trots op zijn , dat de vrouw'de huiskamer niet hoeft te veranderen'... Dus je verpest wel je signaal met hardware/software en ik
zu de kamers wat aanpassen en de muren, wat niet veel hoeft te zijn.
Maar check eerst het geluid in een uit je speakers. En equalizers zijn gewoon duur;op mijn mix zitten parametrische, welke bij veel bas makkelijk zijn. Maar dat wil je niet bij hifi... zeker niet bij mijn platerspeler , net als feedbackkiller.... Dan werkt een surround setje van 400euro net zogoed.....en je moetgeluk met je kamer afmetingen hebben....maar vloerkleed, schilderij ed helpt genoeg , succes, gr rich

jordo81

Berichtdoor jordo81 » vr 08 jan 2016, 23:19

Hoi Rich,

Beetje moeite om je vaktaal te ontcijferen. :-s
Ik heb mijn metingen parallel gelegd aan die van genius en die kwamen toch vrij goed overeen.
Ik zou nog wel aan een andere microfoonvoeding kunnen komen voor niet te veel geld:
http://tascam.com/content/images/universal/product_detail/313/medium/US-144_right3qtr.jpg
Maar zoals ik zei is eerder bewezen dat het met de Focusrite voor mijn toepassing aardig lukt.

Trouwens heb ik mijn speakers onlangs samen met Geenius nog getest en dat was allemaal dik in orde :wink:

jordo81

Berichtdoor jordo81 » ma 11 jan 2016, 20:23

Ik ben even stil geweest maar dat was omdat er werk aan de winkel was!

Als eerste heb ik schuim aangebracht op plaatsen waar het niet zichtbaar is. Ik denk dat ik die vorige meting niet helemaal goed heb gedaan en de microfoon clipte.
Afgelopen weekend heb ik hout gehaald en doek op de Albert Kuijp waar ik omlijsting heb gemaakt voor de dempingspanelen.
Het lange paneel zal blijven staan maar daar gaan we nog een laagje overheen spannen. Het doek is nog iets te wit en doorschijnend.
Die twee kleinere panelen moet ik opbergen als ik ze niet vergeet. :wink:

De meting laat een drastische verbetering zien.
Misschien is het laag bij 300-600Hz wel iets te hard onderuit gezakt in vergelijking met de hogere frequenties. 0,4 was het streven maar ook een zo recht mogelijke lijn.
Bij de 4-6K zit een bump die ik niet weg krijg. Dat is het schilderij. Zodra ik die afdek is de lijn bijna strak maar helaas, dat zal niet gebeuren.

Ik zal daarom ergens iets van het schuim weg gaan halen om te kijken of ik het lage middengebied iets op kan gaan trekken.
In eerdere metingen zie je rond de 250Hz juist een diep dal zitten in vergelijking met nu. Echter is die waarde exact gelijk gebleven. Ik denk dat dat de bank is ofzo.
Anyway, die twee waarden (250Hz en 3,5-5,5K) zijn een vast gegeven dus laat ik daar dan maar omheen gaan breien O:)
Bijlagen
full setup.jpg
Volledige demping
1.JPG
4.JPG

jordo81

Berichtdoor jordo81 » wo 13 jan 2016, 11:00

Gister ben ik weer aan het meten geweest.

Het lange grote paneel aan de kleine wand voor de inbouwkast heeft een extra laagje katoen gekregen die wat meer strookt met de kleur van de muur. En hij schijnt minder door.

Ook heb ik nog wat schuim uit de kast weg gehaald omdat ik de dip bij de 400-500Hz wat omhoog wilde trekken juist.
Dat is wel een beetje gelukt maar ik ben nog niet geheel tevreden. Van mij mag het allemaal nog iets geleidelijker rond de 0,4s lopen.
gemiddeld zit het wel goed met het laag rond de 0,34 en het hoog rond de 0,45.

In deze meting zit ook een stukje schuim voor de glazen wand welke een iets mooier verloop geeft.
Echter voor het gehoor valt het dan wel een beetje dood aan de linker kant.

Ik tweak de komende tijd nog even door :)

Grt,

Jordo
Bijlagen
exra wand.jpg

kuiperik
Contacteer:

Berichtdoor kuiperik » wo 13 jan 2016, 19:08

De hier getoonde nagalmtijden zien er best netjes uit en voor een muziekruimte volgens mij best ideaal. :goedzo:

Ben persoonlijk dan ook wel benieuwd of je nog verschillen hoort in die relatief kleine aanpassingen in nagalmtijd? Mijn vermoeden is dat je, door de locatie waar je de demping plaatst, namelijk eerder een verschil hoort i.v.m. aanpassing van reflecties en niet zozeer direct in de gewijzigde nagalmtijd. Heb je daar al eens aan gedacht?

jordo81

Berichtdoor jordo81 » wo 13 jan 2016, 19:31

Hoi Kuiperik,

Dank je wel. Alleen ik ben niet snel tevreden :lol:

Wat jij zegt was ik vanmiddag ook aan het denken.
Ik ben nu bezig met wat schuim verwijderen uit de inbouwkast en dat trekt sommige gebieden best alweer op.
Ook heb ik de lijst die op de bank staat leeggehaald. Dat houdt inderdaad de reflecties van de hogere frequenties tegen.
Ik ben nu druk aan het experimenteren.
Dat schilderij is opeens een doorn in mijn...oor :-"

Zo weer even door O:)

kuiperik
Contacteer:

Berichtdoor kuiperik » wo 13 jan 2016, 19:49

Je mag toch best tevreden zijn en kijken of het nog wat beter kan door aanpassingen :lol:

Als je toch aan het experimenteren bent, probeer dan eens na te streven om in je ruimte wat symmetrie te verkrijgen. Nu is helemaal spiegelbeeld natuurlijk lastig, maar wat je wel kunt proberen na te streven is om in de eerste reflectie-zone's niet aan de ene zijde een reflecterend oppervlakte te hebben en aan de andere kant zwaar gedempt.

jordo81

Berichtdoor jordo81 » wo 13 jan 2016, 21:37

Ja gelukkig wel zeg :lol:

Ik denk dat ik het zo maar laat.
De lijst op de bank is nu leeg en hij moet 20cm omhoog.

Achter het schilderij is het schuim weg en ook uit de inbouwkast twee stukken.
Hier wat metingen op verschillende posities.
Die in het midden van de kamer is het mooist. Maar daar zit ik niet. :roll:

Het is nu iets meer opengebroken met meer detail en balans. Ook de bass lijkt gebalanceerder.
Ja en of ik mijn gehoor aanpas aan de metingen?....

Ik ben redelijk tevreden zo. O:)

En eh ja, de kamer is niet echt symmetrisch. Aan de ene kant een poortje, een schuifdeur en ik zit links van het midden van een inbouwkast.
Als ik nog eens een echt grotemensenhuis ga kopen dan zoek ik het er op uit :D
Bijlagen
13 jan - schuim.jpg
Schuim verwijderd
13 jan op 1m van luisterpos.jpg
1m van muur,luisterpos
midden.jpg
Midden kamer
laatste meting luister pos.jpg
Laatste meting luisterpos

jordo81

Berichtdoor jordo81 » do 14 jan 2016, 19:24

Hier nog maar wat grafiekjes.

Het gebied rond de 200Hz was nog wat hoog uitgevallen dus ik heb wat schuim teruggeplaatst.
Vervolgens probeer ik het gebied tussen 1-5K omlaag te brengen maar dat wil nog niet echt lukken.
Ik heb het schuim uit beide lijsten gehaald. Het doek alleen is al voldoende om de flutter echo tegen te gaan.
Ik heb wat geëxperimenteerd met verschillende doeken en extra katoen maar nog weinig succes.

Het laag is wel vrij netjes aan het worden nu.
Het schuim van 4cm dik doet voornamelijk zijn werk tussen de 150-400Hz.
Ik heb vandaag ook nog 1cm schuim bij besteld om achter de lijsten te doen.
Kijken of dat het gebied tussen 1-5K omlaag kan trekken zonder het laag te beinvloeden.
Bijlagen
lijsten leeg kast weer schuim schil ook schuim.jpg
doek bank.jpg
1 meg.jpg

Terug naar “Akoestiek”