woofers naar binnen of naar buiten?

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Hans Nootdorp

woofers naar binnen of naar buiten?

Berichtdoor Hans Nootdorp » zo 31 jul 2016, 22:04

Mijn luidsprekers naderen hun voltooiing.
viewtopic.php?f=15&t=3514&hilit=menhir
Maar ik heb nog deze keuze van plaatsing.
Mijn woofers zitten laag bij grond en aan de zijkant van de kast.
P1080010.JPG

Ik vraag mijn af wat voor de geluidsbeeld het beste zal zijn: de woofers naar elkaar toe gericht of de woofers naar de wanden stralend.
Kan ik natuurlijk bepalen door de kasten links en rechts met elkaar te verwisselen. Hiermee wil ik nu rekening houden bij de afwerking (fineren)
Wie kan hier iets over zeggen?

Natuurlijk is luisteren een voor de hand liggende optie. Maar momenteel kan ik niet luisteren omdat ik het filter heb verwijderd in afwachting van metingen die iemand (hopelijk) voor mij gaat doen. En ik wil ondertussen even verder met de afwerking....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voorlopiguitgesoldeerd. De eerste stappen met de Hypex filterdesigner...
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

toetertje

Re: woofers naar binnen of naar buiten?

Berichtdoor toetertje » zo 31 jul 2016, 22:24

Ik heb daar in het verleden wel vaak eens mee geexperimenteerd. Voor mijn
gevoel is naar binnen beter, maar dat kan ook sterk van de ruimte af hangen waar ze
in komen te staan.

Jag

Berichtdoor Jag » zo 31 jul 2016, 22:48

Wat is de meerwaarde van voor elke kleine subvraag een nieuw topic openen? Wordt er niet makkelijk op mijns inziens!

Woofers stralen niet naar een wand, woofers stralen alle kanten op. Het een en ander hangt natuurlijk af van de diameter van de weergever en de weergegeven frequentie en evt richting werking van de behuizing. Echter in praktijk betekent dit dat het laag gewoon netjes rondom afstraalt. Dus wat dat betreft maakt het niet uit. Het enige is dat je de woofer wel in een andere plaats in de ruimte positioneert, met als gevolg een andere interactie met de resonanties binnen de ruimte, de staande golven. Hoe dit uitpakt is lastig te voorspellen. Dus gewoon proberen is het logische devies.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 31 jul 2016, 22:50

Volgens mij moet/kan je dat gewoon proefondervindelijk gaan constateren.

En laat het maar rustig een dagje staan, voor je dat omdraait.
Hans

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 01 aug 2016, 20:32

Woofers heel dicht bij een wand plaatsen geeft een wat andere belasting. De 'opgesloten' lucht gaat deels als meebewegende massa werken waardoor je afstemming en dus je weergavekarakteristiek wat verandert. Maar het loopt bepaald niet in de tientallen dB's.
Mark Bakker

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 02 aug 2016, 8:52

Ik ga het dus gewoon (over een tijdje) al luisterend uitproberen. Eerst het fineren afmaken en wachten tot Pappaleo tijd heeft voor een paar metingen.
Bedankt voor jullie meedenken.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 28 aug 2016, 9:26

Ik heb in mijn oude huis de Jamo S606 altijd met de woofers naar buiten gehad omdat ze dan het best werkten met de ruimte...
Ik heb ze nog niet verhuisd naar het nieuwe huis, daar komen ze tijdelijk op onze slaapkamer tot de DT3W of Iniminie ze vervangt.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » zo 20 nov 2016, 12:31

Na 3 maanden technisch nog niet verder gekomen. Nog steeds wachtende op meethulp.....
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op do 05 jan 2017, 16:18, 3 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 20 nov 2016, 12:34

Misschien je schoen zetten? :mrgreen:
Fusion Filterdesign

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » zo 20 nov 2016, 12:53

Is wel een idee Gerhard. Goed kans dat de sint meer tijd heeft dan mijn beoogde hulp.... O:) Dat wil zeggen; na 5 december.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op do 05 jan 2017, 16:18, 3 keer totaal gewijzigd.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 20 nov 2016, 13:32

Hans Nootdorp schreef:Is wel een idee Gerhard. Goed kans dat de sint meer tijd heeft dan Leo.... Dat wil zeggen; na zijn verjaardag.

Ga ff schoppen in elk topic van je. De manier om mij helemaal af te laten haken.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 20 nov 2016, 13:33

Kinderen die vragen worden overgeslagen........ :rofl:
Fusion Filterdesign

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » zo 20 nov 2016, 13:40

Is niet mijn bedoeling, Leo. #-o Sorry, als het dat lijkt. :hide: Ik vind het alleen erg jammer, dat ik niet verder kan. :(

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » zo 20 nov 2016, 13:44

pappaleo schreef:
Hans Nootdorp schreef:Is wel een idee Gerhard. Goed kans dat de sint meer tijd heeft dan Leo.... Dat wil zeggen; na zijn verjaardag.

Ga ff schoppen in elk topic van je. De manier om mij helemaal af te laten haken.

Valt nog nog mee dat hij er geen apart draadje voor heeft gemaakt. :mrgreen:

dre

Berichtdoor dre » zo 20 nov 2016, 15:59

Een beetje overal je poot oplichten maakt een nogal wat trieste indruk in ieder geval...... :roll:

Slotje? :mrgreen:
потому что он может!

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » zo 20 nov 2016, 16:04

Kijk maar uit Dre. Straks heb je ook een priveberichtje dat hij je post niet leuk vindt. :p

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 20 nov 2016, 16:08

dre schreef:Een beetje overal je poot oplichten maakt een nogal wat trieste indruk in ieder geval...... :roll:

Lijkt de hond van Hans wel......... :lol:
Fusion Filterdesign

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 20 nov 2016, 17:42

ds23man schreef:
dre schreef:Een beetje overal je poot oplichten maakt een nogal wat trieste indruk in ieder geval...... :roll:

Lijkt de hond van Hans wel......... :lol:
Die hebben we nog wel een keer een kuurtje Prednison gegeven, maar daar die wel erg van hijgen. :hide: :rofl:
Hans

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 21 nov 2016, 19:11

Ik weet niet precies wat je met meten aan je opstelling wilt doen. Vermoedelijk de laagresponse op de luisterplek met naar buiten versus naar binnen gedraaide woofers. Het resultaat van die meting is naar ik verwacht: een flink berglandschap van een FR (in het laag) dat maar weinig zal veranderen op het moment dat je de woofers draait. Of je vervolgens van een van beide opstellingen kunt gaan zeggen dat hij beter meet dat de andere? Ik denk het niet.
Mark Bakker

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 22 nov 2016, 9:51

Mark, bedankt voor het meedenken.
De metingen die ik graag gedaan wil hebben, zijn niet om te bepalen of de woofers naar buiten of naar binnen moeten komen te staan. Voor mij was het al logisch dat een FRmeting op 1 plek in de woonkamer daarover geen uitsluitsel kan geven. Op later moment wil ik wel kijken of er met REW (en bijbehorende metingen) iets te zeggen is over de beste "wooferstand".

De meting die ik als eerste voor ogen heb, heeft een ander doel. Ik wil graag dat de mid en tweeter (apart) worden gemeten om te checken of het huidige ontwerp van het passieve filter optimaal is.
Dit mid/hoogfilter is nl. ooit ontworpen zonder dat eerst deze metingen aan de gebouwde kast waren gedaan. Het mid/hoog filter is al door mij gebouwd, maar met mijn huidige inzicht wil ik eerst een stapje terug in het ontwerpproces voordat ik definitieve componenten in het filter stop.

Pas later moet ook de woofer worden gemeten zodat er voor de crossoverfrequentie (ca. 120 Hz) data beschikbaar komt waarmee met dsp het crossoverfilter laag/midhoog kan worden ontworpen.

Walt

Berichtdoor Walt » di 22 nov 2016, 20:50

Er bestaat geen optimaal filter, meerdere afstemmingen zullen goed kunnen klinken. Door zelf met de waardes te varieren kun je het naar je smaak krijgen. Wel is het handig om te weten hoe een echt goede set hoort te klinken, dan weet je welke richting je heen moet met tunen.

Groetjes Walter

Terug naar “Akoestiek”