Inlaatgeluid tweetaktmotor reduceren

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Beun

Inlaatgeluid tweetaktmotor reduceren

Berichtdoor Beun » wo 07 sep 2016, 19:53

Hallo knutselaars,

Onlangs ben ik verhuisd naar een buurt waar ik een hoop boze gezichten tegenkom als ik met mijn tweetakker rondrijd. Omdat ik zelf eigenlijk ook wel vind dat er een onaangename hoeveelheid kabaal uit de inlaat komt, wil ik de buurtbewoners tegemoet komen door een "inlaatdemper" te fabriceren. Ik weet dat er in de karting wereld geluidrestricties bestaan waardoor er tal van dempende luchtfilters op de markt zijn. Deze bestaan vaak uit een plastic doos met een schuimfilter, wat isolatie en een paar reflex-buizen (zo heten die dingen toch?). Zie hier en hier.De bron van het geluid is een 80cc tweetakt eencilinder die tussen de 3000 en 13000 toeren maakt.

Mijn probleem is echter dat ik maar 12x12x12cm aan ruimte heb, waardoor er geen kant-en-klare oplossing mogelijk is. Het idee is om een inlaatdemper/filter te printen met een 3D printer. Hoewel ik verstand heb van CAD ben ik niet zo sterk in akoestiek/soundproofing.

Ik vermoed dat de plastic doos samen met de buizen een soort helmholz resonator vormt om het geluid te dempen. Ik heb echter geen idee hoe ik de afmetingen van de doos en buizen moet berekenen en welke vorm alles moet hebben. Ook weet ik niet welk materiaal het meest geschikt is voor het bekleden van de binnenkant. Dit is mijn idee tot dusver. De behuizing heb ik voor de duidelijkheid doorzichtig gemaakt en die grote zwarte cilinder is een schuimfilter.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen ondanks dat dit niet onder de gebruikelijke zelfbouwaudio valt.
Laatst gewijzigd door Beun op do 08 sep 2016, 0:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Shadow

Re: Inlaatgeluid tweetaktmotor reduceren

Berichtdoor Shadow » wo 07 sep 2016, 21:36

Over wat voor motor hebben we het en in originele trim of...?

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » wo 07 sep 2016, 21:56

hoi, welkom!

doet me denken aan dit:
viewtopic.php?f=74&t=23752
daar kwam ook t meeste geluid van de inlaat

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 07 sep 2016, 22:09

Je hebt gewoon de ruimte niet voor een Helmholzdemper. Blijft i.d.d. alleen een doosje over gevuld met dempingsmateriaal. Gewoon proberen. Maar pas op met dempingsmateriaal als polyester watten enzo. je wilt niet dat dat de cilinder ingezogen wordt :-& Dan heb je een probleem.

John P

Berichtdoor John P » wo 07 sep 2016, 22:25

Jij hebt ook nog het probleem dat je geen constant toerental hebt, in tegenstelling tot zeg een compressor. Eem helmholtz resonator werkt slechts in een klein frequentiegebied. En een beetje brommert zegt toch Vroem,Vroem, Vroooeeeemm.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 07 sep 2016, 22:38

Dat valt wel mee John. Een Helmholz fungeert in dit geval als een 2e orde laag doorlaat filter. Dus alle hogere harmonischen boven de filterfrequentie worden sowieso sterk afgezwakt. En die zijn het meest verantwoordelijk voor her geratel.

Beun

Berichtdoor Beun » do 08 sep 2016, 0:56

Leuk topic. Ik ga me er snel een keer in verdiepen, ik lees al een hoop nieuwe woorden.

De inlaat bestaat momenteel uit een schuimfilter die met een siliconen elleboog op de carburateur is bevestigd. De afstand van de filter tot de carburateur is zo'n 8 cm. Er zit een mooie nieuwe uitlaat onder die volgens mij wel beschaaft klinkt, het is lastig te horen met al dat geluid uit de inlaat. Ik denk dat geluidsniveau aardig omlaag moet kunnen. Op het frame, de carters, de benzinetank en de ontsteking na bestaat deze uit donor- en elders aangeschafte onderdelen.

Het toerental van de brommer, een Derbi Senda, ligt tussen de 3000 en 13000, maar bij kruissnelheid zo rond de 6500 denk ik. Dus ik denk dat de Helmholz rond de daarbij behorende frequentie moet resoneren. En klopt het dat de gehele inlaat, van filterdoos tot de membraankleppen het totale afgesloten volume vormen? Dat is namelijk al wat meer dan de 1,5 L die effectief als filterdoos kan gebruiken. Ik zal binnenkort even een foto maken. Dempingsmateriaal zit bijna altijd achter de filter (vanaf de motor gezien), dus ik vertrouw erop dat dat niet in de cilinder beland.

Alvast dank voor de suggesties!

Terug naar “Akoestiek”