Gipsblokken wand dempen?

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Forza

Gipsblokken wand dempen?

Berichtdoor Forza » do 03 nov 2016, 11:16

Dag heren,

Volgende probleempje in mijn appartement. Ik heb/had een slaapkamer van 5 x 5,5 m. Daar heb ik een hoek vanaf gesnoept van 1,5 x 2,5 m als opslaghok/rommelkamertje. Die kamer heb ik zelf neergezet met gipsblokken, verankerd aan zowel de vloer als het plafond. Bij de bouw merkte ik al dat er een hele irritante flutter echo aanwezig was. Maar toen lag er nog geen tapijt en hingen er geen gordijnen. Nu is de slaapkamer zo goed als af met tapijt en 5,5 m aan dikke gordijnen en het is nog steeds goed te horen.

Nou weet ik niet of dat komt door die gipsblokkenwand, maar die trilt en vibreert behoorlijk als je er tegenaan klopt. Het zou ook kunnen komen door de betonnen wanden aan 2 zijden van de slaapkamer die 5,5 m uit elkaar staan. De vraag is nu wat ik eraan kan doen? Eventueel kan ik een verstevigende constructie bouwen in het opslaghok die meteen dienst kan doen als rek met planken. Of moet ik de betonnen muren met absorberende platen gaan behangen?

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Gipsblokken wand dempen?

Berichtdoor ds23man » do 03 nov 2016, 11:28

Een flutterecho is een reflectie, niet een trilling van een wand.

Jag

Berichtdoor Jag » do 03 nov 2016, 11:44

En die krijg je het sterkst als alles gedempt is behalve twee tegenoverliggende wanden. Daar moet dan wat absorptie of diffusie op!

Forza

Berichtdoor Forza » za 05 nov 2016, 18:01

Even met noppenschuim gespeeld en wat stukken opgehangen. Inderdaad meteen een heel stuk beter! Midden in de kamer 2 platen van 1x1 omhooghouden en het is zelfs volledig weg. Nu dus een chique oplossing zien te vinden :) . Ik hoef in ieder geval niet de gipswand te gaan bracen o.i.d.

Bedankt heren :proost: !

John P

Berichtdoor John P » za 05 nov 2016, 18:37

Sterker nog, een lange gipswand moet enigszins flexibel staan t.o.v. de betonvloeren, want anders gaat hij scheuren als de constructie zich zet. De stabiliteit moet je halen door het maken van zijwandjes en "vouwen" van de wand. Dit is een veelgemaakte fout bij appartementen waar de overspanning > 6 meter is en de vloer dus relatief veel doorbuigt onder zijn eigen gewicht.

Terug naar “Akoestiek”