Luidsprekers ophangen aan touw. Aan te raden?

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Harkie

Luidsprekers ophangen aan touw. Aan te raden?

Berichtdoor Harkie » zo 27 nov 2016, 19:07

Hallo,

Vanwege trillingen naar de onderburen wil ik mijn luidsprekers (a 10kg) gaan ophangen. Momenteel staan ze op mijn bureau, op rubber kussentjes (uit een audiozaak) en daaronder geperste schuimvlokken (10 cm dik), en mn bureau staat op een kleed. Dat werkt niet genoeg. Nu zijn er de spikes, maar omdat deze toch nog in contact staat met de ondergrond vroeg ik mij af of luidsprekers ophangen aan een touw niet betere demping geeft (het touw als veer)? Ik lees hier en daar dat ze kunnen gaan draaien, is dat erg? Hoe kan ik het doorgeven van trillingen effectief voorkomen zonder een hele audiostudio te bouwen? Alvast erg bedankt.

Mark

SSassen

Re: Luidsprekers ophangen aan touw. Aan te raden?

Berichtdoor SSassen » zo 27 nov 2016, 19:17

Volumeknop iets minder ver open draaien? Of is dat een open deur?

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » zo 27 nov 2016, 19:20

Hallo Mark, welkom hier.

zal zeker helpen, maar zoals je zelf aangeeft zijn er wat praktische nadelen zoals draaien. maar dat zou je kunnen oplossen door een 2e touw aan de achterkant te doen?

SSassen schreef:Volumeknop iets minder ver open draaien? Of is dat een open deur?
ja :bakkie:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 27 nov 2016, 19:22

Het probleem is hier de akoestische transmissie, niet de contact transmissie.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » zo 27 nov 2016, 19:25

zou ook kunnen ja...

wat voor vloer heb je naar je onderburen?
en woon je in een appartement of in een gedeeld woonhuis?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 27 nov 2016, 19:50

Henkjan schreef:zou ook kunnen ja...

wat voor vloer heb je naar je onderburen?
en woon je in een appartement of in een gedeeld woonhuis?

Nou draai je het om, zoals ik het nu zie is de contacttransmissie redelijk uitgesloten.

cool

Berichtdoor cool » zo 27 nov 2016, 20:32

Kijk eens hoe studio microfoons met 4 elastiekjes worden opgehangen. Iets dergelijks kun je met de luidsprekers ook doen en dan dik nylonkoord of elastisch koord gebruiken. Werkt dus alleen voor contact geluiden. Succes,

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » zo 27 nov 2016, 22:09

Phew, volgens mij kan je contactoverdracht wel uitsluiten als ze op rubber kussentjes EN 10cm dikke schuimvlokken staan + je bureau staat op vloerbedekking...

Vergis je niet in de golven van lage tonen. In huis kan er niets aan de hand zijn, terwijl bij de buren de kopjes in de kast staan te trillen.

SARK

Berichtdoor SARK » ma 28 nov 2016, 7:00

Als je nog met je buren op goeie voet leeft ben je dan wel eens bij ze wezen luisteren om te horen wat zij precies als storend ervaren? Ik heb het meegemaakt dat benedenburen (een bedrijf) heel druk bezig waren geweest om galmgeluid te dempen door spuitkurk en andere dempende matten tegen hun plafond te bevestigen ..... dit had dus geen enkel effect op het contactgeluid waar de hele klacht om was ontstaan. Later is iemand van het bedrijf bij ons in de huiskamer komen zitten (op ons verzoek omdat het zo lastig bleek om uit te leggen waar het storende geluid nu vandaan kwam) en zijn college is toen beneden de "normale" handelingen gaan doen .... het bleek dat het verslepen van houten podia (soort lessenaar) een enorm gebonk en gedreun veroorzaakte. De person die bij ons zat moest dit ook echt beamen en zag toen ook in dat de klacht niet ongegrond was.
De oplossing was vrij eenvoudig, 1) niet meer na 10 uur lopen slepen en 2) dempende delen onder de houten podiastukken zodat het slepen (bijna) geen geluid maakt.
Dit is in jouw geval denk ik niet van toepassing (contactgeluid) maar als jij een afspraak maakt met je buren om bij hun te gaan luisteren (wel even je muziek aanzetten en op een stevig volume) dan bereik je twee zaken 1) Je laat je buren zien dat je er ook echt iets aan wil doen en 2) wij weten dan ook wat voor soort overlast je nu wil voorkomen en kunnen daar dan advise over geven.

[EDIT]Sorry voor de vreemde "Engelse" woorden in mijn posts maar ik heb last van een autocorrect die ik niet uitgeschakeld krijg :evil: [/EDIT]

Harkie

Berichtdoor Harkie » ma 28 nov 2016, 19:44

Bedankt voor alle snelle reacties! De volumeknop minder ver draaien is inderdaad geen optie ; p Ik heb gelukkig maar met 1 buur te maken, woon als het ware in het dak van een pand uit circa 1900, en de buurvrouw woont onder mij. Denk dat de vloeren uit vooral uit houten balken bestaan + een laminaatvloer. Het huis is erg slecht geisoleerd, qua warmte en geluid, daar kan ik bouwkundig gezien niet zoveel aan doen.

Interessant idee die elastiekjes!

Ik zal zeker eens bij de buren gaan luisteren. Is er een duidelijk verschil te horen/voelen tussen trillingen en golven van lage tonen? Mn buurvrouw omschrijft het als 'gebonk'. Wat kan je tegen lage golven doen? Golvend schuimrubber plaatsen?

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 28 nov 2016, 20:43

De bassen teug draaien

flamingbeatz

Berichtdoor flamingbeatz » ma 28 nov 2016, 22:22

Tuned bass traps? Wordt dan wel even uitzoeken welke frequentie(s) aangepakt moeten worden maar kan dan ook gelijk je laag weergave verbeteren. Of roep ik iets geks?

Ouwebok

Berichtdoor Ouwebok » di 29 nov 2016, 10:51

Als zou blijken dat je dreunende basfrequenties (staande golven?) hebt, kun je bas-traps overwegen, of met een digital sound processor (DSP) deze frequenties dempen. De DSP moet je dan inzetten tussen voor- en eind versterker (*), en met een computer instellen.

Bijvoorbeeld: https://www.minidsp.com/products/minids ... inidsp-2x4 Te koop bij verschillende (luidsprekerzelfbouw-) winkels. Er zijn ook andere betaalbare (en minder betaalbare!) DSPs (oa. Lyngdorf, Nadja, Hypex)

In onze huiskamer/luisterruimte hebben we een 43Hz staande golf die ook vrolijk de vloer aan t trillen brengt... double-trouble.
Met de DSP hebben we de subwoofer zo kunnen afstellen (dempen op oa. deze frequentie met plm 8dB) dat het allemaal weer prima klinkt.

Uiteraard gaat het gebruik van een DSP gepaard met verliezen... :? ADC - DAC conversies met een Mini-DSP van 110 USD..

Als nix lukt is er altijd nog zoiets: http://www.avhub.com.au/product-reviews ... iew-415834

(*) evt tussen bron en geintegreerde versterker (?? heb ik nooit geprobeerd)

meiborg

Berichtdoor meiborg » di 29 nov 2016, 12:39

Ja, het gaat hier om een vloer die niet genoeg energie dempt, je kunt gaan klooien met dsp, spikes enz. maar dat is om het probleem heen draaien. Je zou de vloer kunnen verzwaren en glaswol/steenwol tussen de vloer/plafond onderbuurvrouw. De buurvrouw kan klagen maar als gewoon huis tuin keuken geluid oa een radio bv voor teveel overlast zorgt lijkt het mij redelijk dat zij ook meewerkt aan een meer blijvende oplossing (tot zover dat mogelijk is in dit soort oude pandjes, je krijgt natuurlijk nooit zoveel isolatie als bij een nieuwer pand met betonvloeren etc.).

Mvg Reinder

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 30 nov 2016, 23:59

Lijkt mij inderdaad wel de beste en waarschijnlijk ook de enige oplossing.

SARK

Berichtdoor SARK » do 01 dec 2016, 7:10

Wat misschien ook handig is om te weten is of jij de buren ook kunt horen ... zo ja, prober dit geluid en het niveau te onthouden (is lasting) en neem dit mee als je bij de buurvrouw gaat zitten luisteren.

Harkie

Berichtdoor Harkie » do 01 dec 2016, 17:27

Oke, hartelijk dank voor alle uitleg en tips. Mijn luidsprekers staan ook vlakbij een plek waarbij het dak schuin naar de vloer loopt. Daar zullen de lage tonen erg sterk zijn, en dat is dus te behandelen met bass-traps. Ik zal ook eens kijken of het mogelijk is extra isolatie in de vloer aan te brengen.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 01 dec 2016, 18:54

Is het geen idee om ook eens te experimenteren met een equalizer ?
Op Marktplaats te verkrijgen vanaf 2 euro.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » vr 02 dec 2016, 8:30

Harkie schreef:.... Ik zal ook eens kijken of het mogelijk is extra isolatie in de vloer aan te brengen.
mss heb je wat aan wat er allemaal voorbij kwam aan wel en niet uitgevoerde plannen voor mijn zolder:
viewtopic.php?f=16&t=18837&hilit=zolder

Terug naar “Akoestiek”