Vloerbedekking tegen de muur?

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

bas focal m180
Contacteer:

Vloerbedekking tegen de muur?

Berichtdoor bas focal m180 » di 10 jan 2017, 17:08

De slaapkamer vordert gestaag spullen/meubels etc zijn bijna allemaal besteld en nu maar wachten op bezorgen met levertijden tot 6 weken, ik kijk dus met een oog naar de ruimte waar alle audio gerelateerde spullen zullen komen te staan.

De ruimte is 3,5 x 4,5, een raam is geblindeerd daarvoor komt een gordijn en een gordijn voor een ander raam, vloerbedekking of tapijt tegels op de grond.

Nu zit ik met de vraag in hoeverre is het bekleden van een muur of muren met vloerbedekking of tapijt tegels aan of af te raden.
Mijn gedachte is dat het geen probleem is maar juist een voordeel omdat de speakers vlak bij een wand komen te staan (+-50cm) , door vloerbedekking tegen die wand te plaatsen verminder je reflecties waardoor indirect afgestraald geluid minder luid bij het gehoor aankomt en minder versmeerdt met het directe geluid.

Of word de ruimte te dood?

Tips advies welkom.

Gerrit
Contacteer:

Re: Vloerbedekking tegen de muur?

Berichtdoor Gerrit » di 10 jan 2017, 18:45

Zou ik niet doen, grote kans dat je vooral hoog absorbeert en daardoor de balans verstoord. Als het wat mag kosten zou ik gewoon zo'n London 12 kit van Primacoustic halen o.i.d. Ik heb de London 10 kit voor mijn kleine home studio gekozen (aangevuld met twee membraan bass traps) en ben er erg tevreden mee. De panelen zijn mooi afgewerkt en makkelijk te bevestigen zonder gepruts met lijm (waardoor ze slecht of niet meer te verwijderen zijn). Je kunt natuurlijk ook zelf iets maken van steenwol met frames en doek en zo.

Gerrit

Arno

Berichtdoor Arno » di 10 jan 2017, 21:41

Als je het niet overdrijft maak je het niet te dood. Overmatige hoogabsorptie ligt idd wel op de loer, omdat tapijt niet echt breedbandig absorbeert.
Ik zou gewoon wat tapijt op een paneeltje plakken en dat neerzetten of ophangen om een beetje te experimenteren.

Het is sowieso leuk om te proberen en te luisteren wat er gebeurt, zolang je maar zorgt dat het makkelijk omkeerbaar is.

Jag

Berichtdoor Jag » di 10 jan 2017, 22:48

Volledig eens met Gerrit, je gaat hoogstwaarschijnlijk de tonale balans van reflecties teveel beïnvloeden. Panelen maken met (hoge densiteit) steenwol is goed te doen en goedkoop.

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » wo 11 jan 2017, 0:45

Dan is dat duidelijk, vloerbedekking waar het ''normaal'' bedoelt is op de grond dus, gewoon gordijn voor de ramen, muren sauzen of behangen.

En dan pas later gaan stoeien met panelen of een vloerkleed.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 11 jan 2017, 10:19

Om reflecties aan te pakken:

https://www.systeemplafond.nu/rockfon-l ... inleg.html

Lijstje erom en ophangen.

just-sounds
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor just-sounds » ma 16 jan 2017, 18:29

Vloerkleden plat op de muur hebben alleen hoogfrequent iets in de melk te brokkelen. Hang je ze op 30 cm van de muur dan zullen ze redelijk effectief absorberen afhankelijk van het type kleed. Als het op rubber is dan gedragen ze zich als "limp membrane" en zullen ze weer vooral in het laag en in het hoog iets doen en het midden iets minder. Zijn ze niet "waterdicht dan zal het laag wat minder doen en vooral midden en hoog oppakken.

just-sounds
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor just-sounds » ma 16 jan 2017, 18:31

Beste breedband absorbers op dit moment zijn VPR 's Maar als je echt dichtbij de muur wilt denk er over na om de speakers daar onderdeel van te maken!

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » ma 16 jan 2017, 19:17

Heb in een vorig leven veel tijd in test & validatie huizen doorgebracht, in anechoische ruimtes. Bij sommige ruimtes was het zo goed gedempt dat je alleen een ander persoon kon verstaan als je ook die kant op keek. Hier wil je niet naar een stukje muziek luisteren, komt niet goed.
We gaan met regelmaat naar de bioscoop, daar valt het ook op dat als je al pratend met iemand een zaal in loopt je direkt de veranderende dempende akoestiek hoort. En audio klinkt wr prima.
Maw het is dus best kritisch, lukraak tapijt aan de muur is niet de methode.. tenzij je het eenvoudig weg kunt halen natuurlijk.

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » di 17 jan 2017, 0:25

Dan worden ze behangen of ik ga ze sauzen of wat dan ook.
Vloerbedekking op de grond omdat ik dat graag wel wil, gordijn voor het raam op een later tijdstip eens kijken wat een en ander doet of kan doen aan dempen of diffusers.

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » ma 24 apr 2017, 10:25

Ten overloede: tapijt op een muur zou ik ten zeerste afraden! Ik heb ooit een blauwe maandag als engineer gewerkt in een in lokale studio met een vrij grote live room. Men vond de ruimte te levendig en besloot de muren maar van vloer tot plafond over de gehele lengte met project tapijt te bekleden. Resultaat: een 60m2 grote spreekcel. Zo dood als een pier, klonk nergens naar. Let wel: dit is allemaal zonder mijn input gedaan. Ik heb er dan ook niet lang gewerkt.

Een aantal engineers die ik ken zweren wel bij Arabische tapijten op een houten vloer. Hout heeft een heel eigen (aangenaam) klankkarakter, maar wordt met name in het midden en hoog te levendig voor monitoring. Tapijten verspreid op de vloer, op strategische plekken, of gewoon willekeurig, helpt daar tegen. Voor wat betreft het bekleden van wanden: daarover is hier al genoeg geschreven, volgens mij. Belangrijk is om de eerste reflectie te temmen. Zodra reflecties buiten het Haas-venster vallen, zijn ze al dusdanig afgezwakt dat ze minder hinderlijk zijn. Bovendien kan het oor ze dan scheiden van het directe geluid.

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » ma 24 apr 2017, 12:19

De ultieme demping, en nog leerzaam ook: een boekenkast achter je of ergens in de kamer op belangrijk een reflectie punt. De meeste mensen hebben al boeken, het kost je dus alleen de planken/kast.

Jop

Berichtdoor Jop » ma 15 mei 2017, 21:31

Een gordijn? Die kan je dan nog eventueel open/dicht doen. Ik ken 2 HIFI zaken die zo hun sound hebben getweaked.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 15 mei 2017, 21:54

Ik doe het hier thuis ook, gordijnen kunnen dan verder open en dicht, en het trimmen is heel simpel.
Dan wel hier gordijnen van de vloer tot plafond, voldoende dik en geplooid.
Behang er achter geeft niets. :D

Terug naar “Akoestiek”