frequentie en volume

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Wim P

frequentie en volume

Berichtdoor Wim P » zo 22 jan 2017, 12:20

beste leden bepaalde frequentie's geven in mijn woonkamer wat problemen
heb nog niet gemeten welke dit exact zijn, maar het zijn van die frequenties waarvan je denkt ff de muziek wat zachter zetten
maar ik begrijp de theorie niet echt goed, ik heb een woonkamer die statisch is, en een muziek die dynamisch is
als ik nu op een bescheiden volume speel, dan zijn de gewraakte frequenties minder irritant, en valt er goed naar te luisteren
maar schroef ik het volume op dan lijkt het wel of de storende freqenties harder boosten dan dat ik het volume verhoog

dus is mijn vraag zijn staande golven ook volume afhankelijk, of word dit meer veroorzaakt door de 1e reflectie
wie maakt me een beetje weg wijs

Olaf Markus
ZBA-donateur

Re: frequentie en volume

Berichtdoor Olaf Markus » zo 22 jan 2017, 12:39

Ik denk dat het dan gaat om frequenties waarvoor ons gehoor erg gevoelig is, waardoor deze dus subjectief er nog meer uit gaan springen bij het verhogen van het volume.
ZBA donateur.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 22 jan 2017, 12:50

Fusion Filterdesign

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 22 jan 2017, 13:33

Ofwel, ons gehoor is niet lineair bij lage frequenties: zachte lage frequenties hoor je -ook in verhouding- minder goed dan harde. Even goed heb je inderdaad last van staande golven. Waarvan de sterkte overigens doorgaans wel lineair verloopt met het ingangssignaal (in theorie zijn de wanden van je ruimte niet helemaal lineair dempend, dus dat klopt niet 100 procent, maar je oren maken er meer een potje van).
Mark Bakker

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » vr 27 jan 2017, 23:26

Je kunt de kamer gerust als lineair beschouwen, d.w.z. dat de verhouding tussen de verschillende frequentie banden niet afhangt van de sterkte. Draai je het volume op, dan worden alle frequenties even veel sterker.
Maar dat wil niet zeggen dat alle frequenties nu ook even veel luider gaan klinken.
Het oor is niet even gevoelig voor alle frequenties en het verschil in gevoeligheid voor de verschillende frequentiebanden is ook nog afhankelijk van de sterkte (geluiddruk)
Bij lage niveaus hoor je voornamelijk het middengebied, om ook het hoog en het laag in de juiste verhouding te horen is een grotere geluidsterkte nodig. Andersom: als het laag je stoort kan het zijn dat je dat pas bij grotere geluidsterkte gaat horen, omdat bij lagere geluidsterkte het oor nog niet erg gevoelig is voor dat laag.
vr groet,
Tom
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

Terug naar “Akoestiek”