QRD panelen: heeft iemand hier ervaring mee in een woon- of luisterkamer?

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Jamesblond

QRD panelen: heeft iemand hier ervaring mee in een woon- of luisterkamer?

Berichtdoor Jamesblond » ma 24 apr 2017, 11:15

Zoals de titel al aangeeft: heeft iemand ervaring met QRD diffusors in een doorsnee luister- en woonomgeving?

Mijn situatie is de volgende:
moderne, rechthoekige woonkamer met betonnen muren en plafond (ca 2m7 hoog), laminaat op de vloer. Kleedje in de zit/luisterhoek om de ergste bende iets te temmen. Stoffen bank en feautuils, gordijnen voor de ramen (flinke lappen glas, één raam direct achter de luisterpositie, één links naast de speakers, als het ware een spiegel), naast de rechter speaker open naar de rest van de kamer, eethoek en open keuken.

Mijn ruimte is redelijk reverberant, met name in het lage midden en midden ervaar ik het soms als hinderlijk. Niet alleen voor muzikale articulatie, maar ook gewoon praten met vrienden ervaar ik bij tijd en wijle als vermoeiend. Ik zou willen pogen het middengebied van mijn kamer akoestiek wat te temmen. Nu weet ik alleen niet of aborptie of diffusie de beste aanpak is. Wellicht een combinatie van beiden.

Ik speel met het idee van een "cloud": een doorlatend paneel met een laag steenwol of glaswol daarop en een beetje ruimte tussen het wol en het plafond. Deze zou reflecties tussen de vloer en plafond moeten dempen. Daarnaast zou ik op de wand achter de speakers en op dezelfde wand tussen de speakers "iets" willen doen. Maar of dat diffusie of absorptie moet worden (en waarom) is me onduidelijk.

Als iemand hier iets zinnigs over kan zeggen: schiet maar!

Bijlagen: metingen in mijn ruimte om de subwoofers in te regelen. Volgens mij is dit van de rechterkant. Links ziet er niet heel anders uit.
De sub is voor de meting gefilterd op 250Hz tweede orde, de top speelt full range, met de poort dicht.

[Edit] Plaatjes van de ruimte / zithoek bijgesloten, tijdens het inregelen en meten. Ff door de zooi heen kijken ;)
Bijlagen
Top Full range.JPG
Sub 250Hz.JPG
IMG_7808.JPG
IMG_7809.JPG
IMG_7810.JPG
Laatst gewijzigd door Jamesblond op ma 24 apr 2017, 12:17, 2 keer totaal gewijzigd.

hannesie
Contacteer:

Re: QRD panelen: heeft iemand hier ervaring mee in een woon- of luisterkamer?

Berichtdoor hannesie » ma 24 apr 2017, 11:19

Foto van de ruimte , en gordijnen of gordijnen, ?

Er zijn van die hele dunne, die zullen niet zoveel doen, en zwaardere met veel plooien is echt wel een verschil.

Aan het plafond een extra laag, met aan de bovenzijde de demping aanbrengen kan zeker veel schelen.

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » ma 24 apr 2017, 11:23

Zijn geen hele zware gordijnen, velours ofzo. Die heb ik nog wel liggen (lekker hoerig bordeaux rood :mrgreen: ), maar passen totaal niet in mijn huidige ruimte qua kleurstelling en inrichting. Er is dan wel geen Mrs Blond, maar toch wil ik mn hut enigszins bewoonbaar houden ;)

Ik zal es kijken of ik wat bruikbare plaatjes kan vinden. Zo niet, dan moet ik die ff maken. Dat wordt dan later vandaag.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 24 apr 2017, 11:28

Je kunt in ieder geval dan veel met een paar latten o.i.d. dan de gordijnen omhoog houden, op verschillende plaatsen uit proberen om te zien waar je het meeste effect hebt.

Goedkope Trial and Error optie naar mijn idee.
Kost alleen wat energie om te zien of het werkt, en je kunt dan ook meten.

toetertje

Berichtdoor toetertje » ma 24 apr 2017, 11:44

Ik heb zelf een Plaid in een lijst gelijmt. Of het meettechnisch verantwoord is weet ik niet.
Maar, het smoelt wel leuk, en luistert net even rustiger. Met name blaasinstrumenten vind ik wat
aangenamer klinken.
Bijlagen
20170101_145704.jpg

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 24 apr 2017, 12:12

Tja, en zo kort voor een wand is dan ook niet het meest ideale, voor de lol eens een even eetkamerstoel voor de bank zetten en daar op gaan luisteren, het zal je verbazen.

Je krijgt de reflectie van je achterwand goed te horen, en dan inderdaad, met zo een geïmproviseerd element leid snel tot resultaten. :mrgreen:

Alleen moeilijk meetbaar. :)

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 24 apr 2017, 12:15

Ik heb hier ook juist in de hoeken of in de buurt van de hoeken wat dikkere ongebleekte katoenen gordijnen hangen, van de grond tot het plafond.
Mede doordat ze aan een wat langere rails hangen kan ik het ook een beetje trimmen.

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » ma 24 apr 2017, 12:18

hannesie schreef:Foto van de ruimte , en gordijnen of gordijnen, ?

Er zijn van die hele dunne, die zullen niet zoveel doen, en zwaardere met veel plooien is echt wel een verschil.

Aan het plafond een extra laag, met aan de bovenzijde de demping aanbrengen kan zeker veel schelen.

Foto's, hoewel niet bijzonder duidelijk, aan de eerste post toegevoegd.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 24 apr 2017, 12:21

Je hebt genoeg om naar te kijken, nu het luisteren nog. :lol: :mrgreen:

OK, ik zie nu dat de luisterplaats niet direct tegen de wand zit. :sure:
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 24 apr 2017, 12:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » ma 24 apr 2017, 12:23

Haha, thanks! Het luisteren zit ook wel goed! Alleen zou ik graag wat minder naar Mn kamer willen luisteren :mrgreen:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 24 apr 2017, 12:29

Voor de lol eens in de rechter hoek eens zo een 'Hoeren gordijn' , zo als jij dat noemt, tegen het plafond aanklemmen met een ladder of iets anders langwerpig ding.

Aan de linker kant zou je het door de hoek kunnen hangen met een wijziging van de rails, die er al hangt.

Ik denk dat het heel veel kan schelen, als dat zo is kan je een licht of wit stevig gordijn plaatsen, scheelt enorm bij vooral verjaardagen e.d. om het leefbaar te maken.
QRD.jpg

Maar als je liever dit soort dingen in de woonkamer wilt?

Jag

Berichtdoor Jag » ma 24 apr 2017, 13:22

Ik zou eerder richting breedbandige absorptie kijken dan naar diffusie, is namelijk effectiever. En je moet een significant deel van het oppervlakte aan absorptie toevoegen, een enkele m^2 redt je het niet mee. Ik heb zelf aan een ruimte van 28 m^2 vloeroppervlak, een oppervlakte van 4 m^2 aan absorptiepanelen toegevoegd. Die heb ik zelf gemaakt van 80mm high density rockwool. En dat werkt voldoende, geeft enorm veel rust in midlaag/mid. Zowel voor conservaties als muziek erg prettig. Niet meer wachten tot de echo weggestorven is voor je verder kan praten :lol:. Het moet zo dik mogelijk, of je moet het idd van de muur/plafond kunnen afhangen. Anders ga je de tonale balans van het geflecteerde geluid negatief beinvloeden en is de effectiviteit in je midlaag weg. Voor het sub bereik werkt dit niet, en is absorptie sowieso een erg lastige strategie, dus dat is een apart onderwerp. Daarvoor heb je andere effectieve methodes (aantal laagbronnen verhogen + optimaliseren met MSO).

rsz_img_20160130_214218.jpg

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » ma 24 apr 2017, 13:58

Jag, die kant zat ik ook uit te denken, maar dan aan de voorwand. Zeg maar tussen de speakers, dus achter de tv (of er omheen, wanneer een groter model in huis komt). Dit omdat de wand achter mijn luisterplek voor een flink deel glas is. Ik heb rechts achter de luisterplek wel voldoende ruimte voor iets dergelijks. Maar of dat op die plek nog zin heeft... Links voor, in een hoek, heb ik ruimte voor een flinke corner trap. Zeg maar een hoop gestapeld glas- of steenwol. Mooi is anders, maar wellicht is dat ook met een mooie print af te werken. Ik zal vanavond es proberen wat goede foto's van mijn ruimte te maken en hier te posten.

Overigens, aan het adres van Hannesie: ik heb op zich geen moeite met een 1D of 2D QRD. Die zou je desnoods kunnen afwisselen met boeken- of cd-kasten (om en om). Of net zoals in het voorbeeld van Jag hierboven, voorzien van een stuk textiel, al dan niet bedrukt. Maar als het minder effectief is...

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » ma 24 apr 2017, 19:51

Hier wat kiekjes van m'n man cave. Zithoek met achter de bank, wat mijn luisterplek is, een doorloopje naar de balkondeur. Linksvoor is in de hoek ruimte voor een eventuele corner trap.

Ik speel met het idee boven de tv een soort verlaging te maken (15 - 20cm oid) onder het plafond van een meter de ruimte in en over de breedte van minstens een meter of vier, die dienst doet als bass trap en waar ik ook iets van verlichting (spotjes) in kwijt kan. Maar ook een gewone cloud is een optie.

De wand achter de tv is nu het meest interessant voor het aanbrengen van absorptie. Dat betekent dat de luisterplek een "live end" blijft en m'n speakers in een "dead end" staan. Is vast al wat beter dan nu, maar liever tackel ik de reflecties van achteren en van zij. Of dat in deze situatie haalbaar is..?

Zoals te zien is, is de achterwand met name glas. Pas waar m'n bank aan de rechterzijde ophoudt, begint muur, waar ik iets mee zou kunnen voor het aanbrengen van absorptie.

Roept u maar!
Bijlagen
IMG_7821.JPG
IMG_7822.JPG
IMG_7823.JPG
IMG_7824.JPG

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 24 apr 2017, 22:03

Er ligt in ieder geval een goed boek op tafel. "Frank Herbert" 8) 8)

Dit geeft in ieder geval een beter beeld van het totaal

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » di 25 apr 2017, 9:41

De wereld blijft wel op zijn kop staan, of ben ik het........?

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » di 25 apr 2017, 9:54

Gaat vaker mis als ik upload vanaf m'n iPhone. Als ik de foto's open staan ze wel rechtop. Weet niet hoe dat bij jou is?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 25 apr 2017, 10:10

Hangende kerstbomen ken ik wel, maar hangende meubels? :think: :think:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » di 25 apr 2017, 10:29

Ik heb het dan via een foto progje, en als je dan eventueel de resolutie aanpast en saved/bewaard, heb je in de meeste gevallen ook de stand meegenomen als Portrait of landscape.

Maar ik zit hier op van alles, Windhoos Linux Android, behalve Apple.
Ik heb hier nog een oude Photoshop versie in gebruik.

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 26 apr 2017, 21:43

Diffusors in een normale woonkamer hebben maar beperkt nut omdat de ruimte wat te klein is. Jag geeft het al aan: dempen is effectiever. En belangrijk. Een demper van 10-12cm dik kan al effectief werken vanaf zo'n 150-200Hz. Als je echt goed aan de slag wilt, kijk maar eens hier.

Terug naar “Akoestiek”