verticale staande golf bij sub???

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

snoef3

verticale staande golf bij sub???

Berichtdoor snoef3 » do 05 apr 2018, 23:04

Ik heb monitoren met een sub. In de hele huiskamer, overal, klinkt de bas duidelijker/voller als ik sta. Is hier sprake van een verticale staande golf? ?

en zo ja, hoe kan ik die omlaag brengen naar de zithoogte. En zo Nee, wat is er dan te doen?

De huiskamer is 2.50 meter hoog schat ik. Ook met de faseschakelaar in de andere stand geen verschil in hoogte. De actieve sub staat op de grond ontkoppelt met een klein kussen eronder. De monitoren staan op stands op luisterhoogte.

Dynky

Re: verticale staande golf bij sub???

Berichtdoor Dynky » vr 06 apr 2018, 16:14

net zoals er ideale luisterposities(s) zijn tov de lengte en breedte van je kamer, is die er uiteraard ook in de hoogte, want geluidsgolven bewegen zich nu eenmaal in de drie dimensies.
dus inregelen op de plek/hoogte die voor jou 't meeste van belang is...want het voor beide hoogtes perfect krijgen gaat niet lukken.

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » vr 06 apr 2018, 16:32

Je kunt het altijd omdraaien om te proberen.
Subwoofer op luisterpositie zetten, dan gaan luisteren in de kamer waar hij het best klinkt. Vervolgens zet je de sub precies daar.
Huidige setup:
12x Peerless XXLS P835037 (0-63Hz)
SB-Acoustics Satori WO24P-4 (63-200Hz)
SB-Acoustics Satori MW16P-4 (200-800Hz)
Sennheiser/ Klein & Hummel 3" dome (800-2210Hz)
SB-Acoustics Satori TW29RNB (2.21-20kHz)

snoef3

Berichtdoor snoef3 » vr 06 apr 2018, 20:06

@RobbinM dat schuiven idee ken ik wel maar dat heeft geen zin denk ik omdat het om een verticale staande golf gaat.
@Dynky beetje lastig om een barkruk als luisterpositie te nemen ;) maar de monitoren ben ik meer diagonaal gaan opstellen en ik zou natuurlijk de sub ook schuin kunnen zetten. Zodat de woofer niet recht de ruimte in straalt maar ook enigzins diagonaal de hoogte in. Dus dat ie niet plat op de grond staat maar bijv. 30 graden. (andere plek zoeken voor die plant dier er op staat)
zou dat werken? Ik ga het eens proberen vanavond.

Dynky

Berichtdoor Dynky » vr 06 apr 2018, 21:06

hoe is hij ingeregeld?
ik heb zelf de ervaring dat de richting vd subdriver weinig tot niets doet met de lokatie binnen de ruimte van aanwezige nulls & pieken, daar moet je echt voor gaan schuiven binnen de ruimte...met je sub en/of met je luisterpositie
physics...je ontkomt er niet aan, ook niet met geluidsgolven :wink:

snoef3

Berichtdoor snoef3 » vr 06 apr 2018, 21:17

hoe?
gewoon tussen de monitoren gezet, aangesloten en heen en weer lopen om aan de knoppen te draaien.

de sub op de luisterpositie zetten heeft nog als probleem dat ik niet een interlink van die lengte heb. Maar ik kan natuurlijk actief aansluiten bedenk ik me nu, met speakerdraad wat ik nog wel ergens heb liggen. Dat kan ik alleen doen als ik een keer alleen thuis ben. dat ben ik veel maar wel aan het werk. Kan nog wel even duren.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 07 apr 2018, 14:03

Inderdaad, een verticale staande golf.

Bij een hoogte van 2,5 heb je dan een resonantie op 68,6Hz met een minimum op 1,25 hoogte. Naarmate je meer naar vloer of plafond beweegt wordt de bas voller. Deze dip rond 70Hz kan heel scherp zijn en best vervelend. De enige oplossing is demping creëren rond je luisterplek zodat de resonantie minder geprononceerd wordt. Hangen er al zware gordijnen? Dat is eigenlijk een must voor iedere audiofiel.

Je hebt ook resonanties op hogere frequenties. De eerstvolgende is 137,2 en die heeft een maximum druk bij vloer en plafond en ook op 1,25 meter hoogte. Dat is waarschijnlijk niet degene waar je last van hebt.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

snoef3

Berichtdoor snoef3 » za 07 apr 2018, 15:18

Helder verhaal. Komt waarschijnlijk op veel meer plekken voor denk ik. En toch lees ik weinig over verticale staande golf.
Maar goed: luisterplek is midden in de kamer. Dat is lastig om rondom de luisterplek te dempen. En onder 100hz vraag ik me af of demping zinvol is.

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 11 apr 2018, 14:29

Ik herlees dit en twijfel eraan of dit de staande golf kan zijn die beschreven is. Normaal gesproken zitten je oren bij stahoogte ongeveer halverwege het plafond en zou je juist minder van de staande golf moeten horen, want je oor werkt als een drukopnemer. Ook exact wat Jeroen beschrijft, maar dat rijmt nu net niet met jouw ervaring. Tenzij je ervaring van basweergave bij staan juist minder wordt verstoord door die staande golf van 70Hz en je dan ineens wel hoort wat er nog meer gebeurt in het laag.

Je kunt in elk geval eens proberen je sub op een barkruk te zetten. Zo ga je de staande golf op 70Hz vrij effectief tegen en bij die op 140Hz hebben de satellieten het waarschijnlijk al overgenomen.
Mark Bakker

snoef3

Berichtdoor snoef3 » wo 11 apr 2018, 15:09

dank voor je reactie markbakk. Ik heb nog geen tijd gehad om verder te experimenteren. Zoals jij het beschrijft moet ik denken aan communicerende vaten: De positie van de sub verhogen met het verschil tussen staan en zitten?

snoef3

Berichtdoor snoef3 » wo 11 apr 2018, 21:48

Ik heb wat geexperimenteerd met hoogte en schuin omhoog richten maar geen bevredigend resultaat. De sub op een stoel gezet maar dan lijkt bas helemaal verdwenen op luisterplek.
Een appje op de tel (spectroid) laat bij 70hz 3a4 db verschil zien tussen sta en zit hoogte

snoef3

Berichtdoor snoef3 » wo 11 apr 2018, 21:56

Achter tegen de muur is het anders. Even op een stoel gaan zitten en het lijkt daar inderdaad beter met lage tonen. Maar onmogelijke inrichting dan om speakers echt op 1/3 in de ruimte te plaatsen en de luisterstoel tegen de muur.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 11 apr 2018, 22:35

markbakk schreef:Ik herlees dit en twijfel eraan of dit de staande golf kan zijn die beschreven is. Normaal gesproken zitten je oren bij stahoogte ongeveer halverwege het plafond en zou je juist minder van de staande golf moeten horen, want je oor werkt als een drukopnemer. Ook exact wat Jeroen beschrijft, maar dat rijmt nu net niet met jouw ervaring. Tenzij je ervaring van basweergave bij staan juist minder wordt verstoord door die staande golf van 70Hz en je dan ineens wel hoort wat er nog meer gebeurt in het laag.

Je kunt in elk geval eens proberen je sub op een barkruk te zetten. Zo ga je de staande golf op 70Hz vrij effectief tegen en bij die op 140Hz hebben de satellieten het waarschijnlijk al overgenomen.

Als je bij stahoogte op 1,25m zit met je oren ben je wel erg klein....
Als je daarentegen op rond de 1,75m komt met staan, dan ben je uit het minimum weg en wordt de geluidsdruk min of meer normaal. Vlakbij de vloer en plafond zal hij veel te sterk zijn.
Daarbij zal OOK plaatsvinden wat jij beschrijft, dat bij opstaan, dus dichter richting plafond, het laag als geheel sterker wordt.

Op zich is het niet slecht om veel ruimte rond je luisterplek te hebben.
Als je daar niet kan dempen, doe het in ieder geval in de hoeken met zware gordijnen die als bastraps werken. Ook als dat niet de dip laat verdwijnen zal het de laagweergave in zijn geheel sterk verbeteren.

Luisterstoel tegen de muur is een slecht idee. Misschien leuk voor het laag in jouw geval maar zeer slecht voor de ruimtelijke afbeelding want je krijgt al het geluid twee keer (via de speaker en zeer korte tijd daarna via de wand achter je).
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 11 apr 2018, 23:04

snoef3 schreef:Ik heb wat geexperimenteerd met hoogte en schuin omhoog richten maar geen bevredigend resultaat. De sub op een stoel gezet maar dan lijkt bas helemaal verdwenen op luisterplek.
Een appje op de tel (spectroid) laat bij 70hz 3a4 db verschil zien tussen sta en zit hoogte

Als ik het zo lees heb je flink last van staande golven. Niet alleen die tussen vloer en plafond. Troost je, net als de meesten van ons. Vermoedelijk veel beton en steen in je huis. Aanvullend op de voorstellen van Jeroen (bedenk dat gordijnen geluid op 70Hz niet veel dempen): zet de subwoofer op de plek die op je luisterplaats het beste resultaat geeft en vergeet de rest.
Mark Bakker

Terug naar “Akoestiek”