Audio meetexpert

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Wieger61

Re: Audio meetexpert

Berichtdoor Wieger61 » wo 10 okt 2018, 8:05

Toch zou interessant zijn te weten hoe het klinkt als je het geluid van achter de luidspreker verstrooit ipv dempt. Door bijvoorbeeld het kastje rechts onder de TV 45 graden te verdraaien en links nog zo'n kastje te plaatsen. Of op andere wijze het geluid te verstrooien.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 10 okt 2018, 12:24

Met de schuine bastraps bereik je allebei. Het deel dat niet wordt gedempt wordt schuin weg gereflecteerd.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » wo 10 okt 2018, 12:41

Heb je een foto daarvan?

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » wo 10 okt 2018, 12:45

Voor een ruimtelijk stereobeeld is veel reflectie en weinig demping nodig. Je offert een deel van de plaatsing op aan de diepte of levendigheid (Toole).
Laatst gewijzigd door Wieger61 op wo 10 okt 2018, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Shutdown98

Berichtdoor Shutdown98 » wo 10 okt 2018, 13:17

Ik kan beide varianten wel proberen.
Heb nog wat kistjes staan die ik kan inzetten als reflectie.
De spullen voor de bass trap zijn onderweg.
Soundstone platen 40mm voor de driehoek, gevuld met Isovlas. (Steenwol had ook gekund, maar isovkas heeft betere dempingswaardes in het laag en is veel fijner te verwerken)
Ze komen in de hoek te staan. Voorkant/zichtzijde zal ongeveer 70/75cm zijn. Diepte dan ongeveer 42cm.
Ongeveer een meter hoog.

Met de dempingsplaten die jeroen had meegenomen was het resultaat een rustiger klankbeeld.
Ik ga wel horen en melden wat de kistjes doen...
RPI + Allo DigiOne > Hypex Fusion FA253 > OBL-15 variant met een Viawave GRT-145 tweeter

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » wo 10 okt 2018, 14:45

Top. Kun je ze vergelijken. Want leveren de traps demping in het frequentiegebied waar die nodig is? Of is verstrooiing daar beter?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 10 okt 2018, 19:11

Verstrooiing is bij deze speaker nooit beter. Het ontwerp garandeert geen symmetrisch afstraalgedrag voor- en achter. Dat heb je alleen met open baffles die ontworpen zijn volgens de filosofie van Linkwitz. Klein klankbord, voldoende laag crossoverpunt afgestemd op grootte van de mid en geen obstructie door verdieping van de baffle ter plaatse van de mid, dipool tweeter. Aan al deze voorwaarden is niet voldaan. Ergo, de klank die naar achteren straalt is geen kopie van de voorkant. Het ontwerp benut dus slechts ten dele de voordelen van open baffle. Dan heeft dempen altijd de voorkeur boven verstrooiing als je kleuring wilt vermijden. Dit was ook direct hoorbaar. De balans in het midhoog werd substantieel beter met dempingsmateriaal in de hoek.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 10 okt 2018, 19:16

Wieger61 schreef:Voor een ruimtelijk stereobeeld is veel reflectie en weinig demping nodig. Je offert een deel van de plaatsing op aan de diepte of levendigheid (Toole).

Waar is het onderzoek van Toole dat gericht is op open baffle? Ik heb zijn bevindingen in de praktijk getest en gevonden dat ze op open baffle slechts beperkt toepasbaar zijn. Wat wel altijd blijft staan is zijn onderzoeksresultaat aangaande het belang van gelijkmatig afstraalgedrag en voorkomen van resonanties. Alleen wat afstraalgedrag betreft benadrukt hij onvoldoende het belang van gelijke bundeling over het hele frequentiebereik. Hij vind het al goed als bundeling gelijkmatig toeneemt met frequentie. Dat maakt dat hij komt tot een uitspraak dat extra reflecties in het hoog goed werken. Dat is niet zo bij gebruik van dipooltweeters. En in het algemeen geldt dat bij traditionele speakers inderdaad reflecties tegen symmetrische zijwanden helpen om het stereobeeld te verbreden. Alleen dat is dan een kunstmatig iets, heeft niks te maken met wat de producer in de studio heeft beoogd.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » wo 10 okt 2018, 19:46

Waarom de OBL-15 achter open maken om vervolgens met veel kunst en vliegwerk het geluid van achteren met demping in de kamer weer weg te werken? Demping die overigens ook nog per frequentie en opstelling verschilt?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 10 okt 2018, 19:54

-edit- Troels zelf geeft denk ik het beste antwoord op je vraag: Even the best 10-inch driver in a reflex/closed box will never be able to deliver such detail and transient response. Never! Price to pay is size...

OBL-15 is een typisch ontwerp van een open baffle zoals dat al vanaf de oorsprong is gedaan. Het sluit niet aan bij de moderne inzichten zoals ontwikkeld door Siegfried Linkwitz. Je hebt het voordeel van snelheid in het laag en minder aanstoten van kamer resonanties. Wat ook fijn is, gelukkig is niet gebruik gemaakt van een breedbander maar van separate drivers voor mid en hoog. Hierdoor is het hoog erg fraai.
Maar symmetrisch afstraalgedrag is niet bereikt. Ik stel opnieuw: Het ontwerp benut dus slechts ten dele de voordelen van open baffle.
Dat is niet heel erg, als je daar verstandig mee omgaat en daarop zijn mijn adviezen richting TS gebaseerd.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » wo 10 okt 2018, 22:17

Kun je beter een kastje achter de mid schroeven. Heb je die reflecties volledig onder controle.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » wo 10 okt 2018, 22:21

Heb je de woofer buiten afgeregeld op de mid? Alleen als reflecties ver weg zijn (dus buiten), kun je met een nauwkeurigheid van 50 of 25Hz in een grondvlakmeting via het scheidingsfilter de timing met het laag afstemmen op het hoog, voor slam bij rock.

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 10 okt 2018, 22:29

jeroen_d schreef:-edit- Troels zelf geeft denk ik het beste antwoord op je vraag: Even the best 10-inch driver in a reflex/closed box will never be able to deliver such detail and transient response. Never! Price to pay is size...

Ik zie best de voordelen van een dipool. Hét nadeel dat je de conusluidsprekers veel harder moet laten werken, met alle ‘ellende’ van dien, lijkt me niet in lijn met deze uitspraken van Troels G. Daarnaast: ideaal dipoolgedrag is alleen van belang bij een ideale reflectie. In een normale huiskamer is zoiets een illusie, dus het ontgaat me een beetje waarom de afstraling aan beide zijden exact gelijk zou moeten zijn. Nog los van de perceptie-aspecten, want die spelen ook nog een rol.
Mark Bakker

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 11 okt 2018, 19:10

Wieger61 schreef:Kun je beter een kastje achter de mid schroeven. Heb je die reflecties volledig onder controle.

Nee want dan heb je reflecties binnen de kast die door de konus weer naar buiten komen, de mid moet tegen de druk in de kast inwerken en wordt trager en gaat vervormen. Dus TS heeft nog altijd het voordeel van snelheid en ontbreken van kastkleuring.

Jammer dat een eenduidig en simpel advies, gericht op de situatie van de TS, op deze manier van tafel wordt geveegd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 11 okt 2018, 19:11

Wieger61 schreef:Heb je de woofer buiten afgeregeld op de mid? Alleen als reflecties ver weg zijn (dus buiten), kun je met een nauwkeurigheid van 50 of 25Hz in een grondvlakmeting via het scheidingsfilter de timing met het laag afstemmen op het hoog, voor slam bij rock.

Nee, dat is niet nodig als je voldoende ervaring hebt met het opmeten van drivers.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 11 okt 2018, 19:18

markbakk schreef:
jeroen_d schreef:-edit- Troels zelf geeft denk ik het beste antwoord op je vraag: Even the best 10-inch driver in a reflex/closed box will never be able to deliver such detail and transient response. Never! Price to pay is size...

Ik zie best de voordelen van een dipool. Hét nadeel dat je de conusluidsprekers veel harder moet laten werken, met alle ‘ellende’ van dien, lijkt me niet in lijn met deze uitspraken van Troels G.

Dat kun je niet onderbouwen. Troels noemt detail and transient response. Dat voordeel heb je altijd, ook als de driver wat harder moet werken. Hij vergelijkt hier een 15" driver op een relatief grote baffle met een 10" driver in een kast. Er is dan geen groot rendementsverschil.

markbakk schreef:Daarnaast: ideaal dipoolgedrag is alleen van belang bij een ideale reflectie.

Ook dit kun je niet onderbouwen. Je kunt niet eens aangeven wat een ideale reflectie is lijkt me. Ik zou dat persoonlijk beschouwen als een reflectie die exact past bij het gedrag van de luidspreker. Met een symmetrisch afstraalgedrag kun je het beste garanderen dat je zo min mogelijk afhankelijk bent van hoe de reflectie tot stand komt. In mijn ervaring wordt de klankkleur van de reflectie grotendeels bepaald door de klankkleur van wat er van de speaker afkomstig is. Als de reflectie voldoende laat is en voldoende gedempt dan wordt hij ervaren als prettige galm in plaats van ongewenste kleuring. Met de uitspraak die je doet, doe je ook nog eens het onderzoek van Linkwitz geweld aan, die gemerkt heeft hoezeer luidsprekers gelijk gaan klinken tov van elkaar in dezelfde ruimte, als hun afstraalgedrag symmetrisch is. Ongeacht of dit een dipool of een rondstraler is.

Dit is nu voorlopig mijn laatste reactie, ik vind dat ik anders bijdraag aan dat het draadje teveel ontspoort.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » do 11 okt 2018, 19:37

jeroen_d schreef:
Wieger61 schreef:Kun je beter een kastje achter de mid schroeven. Heb je die reflecties volledig onder controle.

Nee want dan heb je reflecties binnen de kast die door de konus weer naar buiten komen, de mid moet tegen de druk in de kast inwerken en wordt trager en gaat vervormen.

Hangt van je volume af en de vulling. Bij OB zijn de uitslagen en dus vervormingen overigens noodgedwongen groter. Dus als je de afstraling achter toch kwijt wil (zou ik niet doen) voldoende grote kast vol wol plaatsen.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op do 11 okt 2018, 19:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » do 11 okt 2018, 19:42

jeroen_d schreef:
Wieger61 schreef:Heb je de woofer buiten afgeregeld op de mid? Alleen als reflecties ver weg zijn (dus buiten), kun je met een nauwkeurigheid van 50 of 25Hz in een grondvlakmeting via het scheidingsfilter de timing met het laag afstemmen op het hoog, voor slam bij rock.

Nee, dat is niet nodig als je voldoende ervaring hebt met het opmeten van drivers.

Ben ik benieuwd hoe je niveau en fase bij de lange lage tonen van OB binnenskamers zo kunt meten dat je bijv de responsdip op de overname frequentie van een LR12 (niet omgepoold) kunt optimaliseren. :-) Misschien een draadje elders starten?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 11 okt 2018, 20:49

Dat staat in een paar draadjes uitgelegd, op de juiste manier near field en gated aan elkaar plakken

Zie bv mijn OOOB topic
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » do 11 okt 2018, 21:07

Beste Wieger, omdat je blijkbaar zelf niet in de gaten hebt wanneer je aan het bazelen bent over dingen waar je overduidelijk geen verstand van hebt zal ik het je enigszins ongezouten duidelijk maken. Op dit forum staat wat betreft kennis en ervaring Jeroen D op tamelijk eenzame hoogte een erg hoog niveau (edit vanwege de tenen van Bart). Je gezwam laat alleen maar zien dat je niet van opgeven weet, zelfs als je jezelf er volkomen mee voor joker zet.
Wanneer had je moeten stoppen? Vlak vòòr het moment dat je deze post wilde plaatsen.
Laatst gewijzigd door anonamemouse op vr 12 okt 2018, 15:50, 2 keer totaal gewijzigd.
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

Shutdown98

Berichtdoor Shutdown98 » do 11 okt 2018, 22:20

Ik kan alleen maar zeggen dat ik heel blij ben met de input en hulp van Jeroen.
Het klinkt hier een heel stuk beter.
Vanmiddag zijn de soundstorm platen binnengekomen en heb even een paar platen in elke hoek neergezet.
Helpt enorm! En het was al veel beter dan ik zelf had gefabriceerd.
Hier een hele tevreden klant en open baffle fan!
RPI + Allo DigiOne > Hypex Fusion FA253 > OBL-15 variant met een Viawave GRT-145 tweeter

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » vr 12 okt 2018, 15:36

markbakk schreef:

Ik zie best de voordelen van een dipool. Hét nadeel dat je de conusluidsprekers veel harder moet laten werken, met alle ‘ellende’ van dien, lijkt me niet in lijn met deze uitspraken van Troels G. Daarnaast: ideaal dipoolgedrag is alleen van belang bij een ideale reflectie. In een normale huiskamer is zoiets een illusie, dus het ontgaat me een beetje waarom de afstraling aan beide zijden exact gelijk zou moeten zijn. Nog los van de perceptie-aspecten, want die spelen ook nog een rol.

Wat een ongelooflijk tenenkrommend opmerkingen over dipolen.
Het lijkt wel bijna een soort religieus gedoe.

Een dipool heeft bepaalde voordelen en daardoor zijn er ook echt wel toepassingen voor, maar ze hebben ook heel erg veel nadelen.
Zelfs als het op papier "de beste oplossing zou zijn", is het verstandig om ook te kijken naar de praktisch kant van het verhaal.

Absoluut niks ten nadele of negatiefs over Jeroen, maar om hem nu op eenzame hoogte te plaatsen vindt ik ook wel heel erg ver gaan.
Dan doe je toch wel echt een hele hoop mensen op dit forum tekort (en dan heb ik het niet over mijzelf als mensen dat er maar gelijk weer achter zoeken)

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 12 okt 2018, 21:33

Shutdown98 schreef:Ik kan alleen maar zeggen dat ik heel blij ben met de input en hulp van Jeroen.
Het klinkt hier een heel stuk beter.

Amen. Weer eentje die is overtuigd van het nut van akoestische aanpassingen. En ik stel vast dat de een de ander goed geholpen heeft. Zoals ‘deze ene’ wel vaker doet. Dat mogen we waarderen.
Mark Bakker

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » za 13 okt 2018, 11:16

:regels:
anonamemouse schreef:Beste Wieger, omdat je blijkbaar zelf niet in de gaten hebt wanneer je aan het bazelen bent over dingen waar je overduidelijk geen verstand van hebt zal ik het je enigszins ongezouten duidelijk maken. Op dit forum staat wat betreft kennis en ervaring Jeroen D op tamelijk eenzame hoogte een erg hoog niveau (edit vanwege de tenen van Bart). Je gezwam laat alleen maar zien dat je niet van opgeven weet, zelfs als je jezelf er volkomen mee voor joker zet.
Wanneer had je moeten stoppen? Vlak vòòr het moment dat je deze post wilde plaatsen.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » za 13 okt 2018, 11:22

One World Concepts schreef:Absoluut niks ten nadele of negatiefs over Jeroen, maar om hem nu op eenzame hoogte te plaatsen vindt ik ook wel heel erg ver gaan.)

Wat mij betreft gelden alleen argumenten en niet autoriteit. Van argumenten leer ik het meest, van autoriteit niets.

Terug naar “Akoestiek”