Ikea Besta verbouwen

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

beewee

Re: Ikea Besta verbouwen

Berichtdoor beewee » zo 06 jan 2013, 0:40

Leon schreef:Of je haalt gewoon Duropal bij de Gamma. max. 60x250cm. Ik denk dat de dikte beperkt is tot 18mm, maar het is gewoon prima HPL.
Mijn bureaublad in mijn werkkamer komt van de Karwei, 240 x 65 cm, en 22 mm dik, Ahorn finish, aan één lange zijde een klein beetje afgerond.

Maar de moderne keukenwerkbladen zijn tegenwoordig veel dunner dan 60 mm, ze zijn er ook van ca 25 mm. Verder heeft Ikea ook losse bladen voor bureaus en eettafels.

Leuk topic, dat ik met bovengemiddelde aandacht volg! Ik ben namelijk van plan mijn lage Pastoe L160 dressoir te verbouwen en om te kleuren (mag wel eens na 15 jaar). Het bestaat uit losse delen, alles is van 18 en 22 mm MDF en lekker hoekig vanvorm, dus dat is na te bouwen. Ik maak in het midden, onder TV, één extra 'element' van ca 60 liter voor de subwoofer. In precies dezelfde stijl en kleur als het wandmeubel zelf maar dan uiteraard met een nepdeurtje, en in de bovenrand 2 kleine breedbandertjes (onder een kleine hoek ivm de spreiding) voor de center.

blueznl

Berichtdoor blueznl » zo 06 jan 2013, 1:28

Kappa7 schreef:Mooi geworden maar waarom heb je de kastjes niet aan de muur bevestigd?
Dan had je helemaal geen pootjes nodig gehad.

4 redenen:

1. Dat kartonnen spul van de Ikea is niet bepaald het meest sterke materiaal ter wereld, zeker als je het wilt ophangen.

2. Heb 2 kids die er nog wel eens op willen leunen...

3. Ik wilde licht 'achter' de kastjes.

4. Mijn amp is te diep waardoor ik zowieso aan voor en achterzijde wat afstand moest gaan houden.

Overigens, zou ik alles opnieuw doen, dan zou ik eerst een valse voorzetwand voor de muur plaatsen, op een cm of tien, en dan inderdaad zwevend gaan werken. Ik heb het ook hier overwogen, en uiteindelijk er maar voor gekozen dat voor m'n volgende huis te bewaren :-)

Dit was het plan: (na schets op papier met de Ikea Besta planner uitgetekend, daarna gephotoshopped omdat er natuurlijk geen 'verbouwde' onderdelen in de planner mogelijk waren)

121118 001 photoshop.jpg

Hier hoe het er tijdens oud en nieuw uitzag: (nog niet helemaal af, en dat is het nu ook nog niet :-))

130101 104.jpg

En er is licht (schakelaar en verdeeldozen zijn de dingen die nog tijdelijk zijn, ik wil nog zoiets als een schakelaar in de zijkant, waarmee deel van apparatuur, danwel de verlichting, apart kan worden in / uitgeschakeld).

De lampjes onderop zijn van Ikea (Dioder lichtstrips), bovenop idem (Dioder ronde LED lampjes). De bekabeling van de verlichting bovenop is aangepast ivm. de lengtes.

130101 102a.jpg

De laatste foto is genomen vanaf de plek waar (soms) een draaistoel staat. Drie keer raden waar IK zit als er een goede film of lekker stuk muziek op staat :sure:

Ooit kopen we nog eens een kwart ronde bank of zo, maar deze gele leren banken (14+ jaar oud) zijn nog altijd als nieuw... en ze slapen veel te lekker. Te vaak per ongeluk in slaap gevallen op die dingen om heel eerlijk te zijn :oops:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
When in troubles, when in doubt, run in circles, scream and shout...

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 06 jan 2013, 11:26

Zo dat is echt heel mooi geworden.
Die voorzet wand is zeker een goed idee.
Mijn ouders hebben zoiets gemaakt.
Een plaat 18mm mdf voor de muur met daartussen 8cm ruimte om de kabels weg te werken.
Ook wordt deze extra diepte gebruikt om de dvd speler in te verzinken zo dat deze minder ver naar voor steekt.
Deze dvd staat dan in een kastje dat zwevend aan de mdf plaat is vast gezet.
Zo kan alles netjes weg gewerkt worden en zie je geen kabel lopen.
Achter het paneel en de tv zijn dan led strips geplaatst zo dat je een zelfde effect krijgt als jij hebt.

Dat met die bank is erg herkenbaar.
We hebben hier ook een stel staan die vooral erg lekker slapen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 25 sep 2013, 20:09

Ik heb ook Besta aan de muur hangen. Ik heb 2,4 meter breed alles aan elkaar bevestigd. Er zitten witte hoogglans deurtjes voor. De versterker, DVD speler en mediabox hebben een infrarood range extender op de ontvanger, van Marmitek. Op de TV dit het IR oogje.

Ik heb de zijwanden en blind nog in het midden een 18 mm verdikking gegeven, gewoon wit plaatmateriaal tussen de muur en het kastje.
Met een sleuvenzaag (lamello ding van ELU) heb ik een 4 mm diepe sleuf van 3 mm gemaakt 1 cm onder de bovenrand van de achterzijde van het meubel. Hier heb ik 2,4 meter breed deurstroffer/borstelstrip tussen gedaan. Behalve bij de versterker, daar kan de lucht vrij achter de kast omhoog. Ik kan alle kabels dus direct achter de kast wegwerken, want er zit 18 mm borstelstrip tussen. Werkt super!

ronald77

Berichtdoor ronald77 » vr 10 jan 2014, 23:38

Hallo,

Ook ik heb een besta meubeltje verbouwd, met 100 % Ikea onderdelen.
besta 2.jpg
besta 1.jpg
besta 3.jpg
'besta 4.jpg
besta 5.jpg
besta 6.jpg
besta 7.jpg
besta 8.jpg
besta 9.jpg
besta 10.jpg

Het eindresultaat is een kast van 60 bij 120 met glazen deurtjes. de deurtjes heb ik beplakt met matte folie. Werkt prima met de afstandsbediening. Kabels liggen achter de cd speler achter de wand dus niks te zien. Het is alleen opletten met gaten maken en boren. T blijft Ikea kwaliteit. Tube lijm bij de hand is een idee, heb ik nog moeten gebruiken om de middelste bevestigingspunten in het tafelblad te lijmen(ook van die karton meuk). Al met al zeer tevreden over het resultaat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » za 11 jan 2014, 13:08

respect voor beide heren!!!

Om een ikea meubel te vervangen vergt het veeeel denkwerk en nauwkeurig werken. Alles is zo perfect gemaakt in massaproductie met minimale kosten dat het bijna niet mogelijk is dit nog aan te passen....maar jullie bewijzen het tegendeel hahahaha!!

goede tip trouwens, die ikea hacks!!!!! staat nu bij mijn favorieten!!

SARK

Berichtdoor SARK » zo 12 jan 2014, 14:26

Wowly schreef:Alles is zo perfect gemaakt in massaproductie met minimale kosten dat het bijna niet mogelijk is dit nog aan te passen

De spreekwoordelijke spijker op z'n kop :!: (En juist daarom snap ik het geklaag over de kwaliteit van sommige mensen niet zo goed 8-[ )
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Terug naar “Sets en Overig”