Little/One MFB

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

motoindo

Re: Little/One MFB

Berichtdoor motoindo » vr 08 sep 2017, 16:41

John P schreef:Het is een skytronic , ook te verkrijgen bij de lokale e-boer. Volgens motoindo heeft hij deze genomen vanwege de dikke magneet, dan zou MFB het meeste effect hebben.

Correct, als je met mfb aan de slag wilt dan is het zaak een driver te gebruiken met een zo groot mogelijke BL - de tegenkoppeling werkt het beste wanneer de driver de opgelegde correcties met autoriteit kan uitvoeren. Het beperkte frequentie bereik van de skytronics drivertjes is geen probleem als je ze in een 3 weg inzet maar in de Little/One mis ik net de aansluiting met de tweeter en ben daarom aan het kijken naar andere exemplaren zoals deze twee :

Afbeelding

De linker is een indonesische scanspeak kloon waar ik hoge verwachtingen van heb omdat het magneetsysteem net als de sky lekker dik is. Ik heb er een starbass opnemertje in zitten en hoop hem binnenkort aan de tand te voelen. De rechter is een Italiaan met een iets kleiner magneet systeem en geen poolkernboring maar wel een wat hoger rendement. Uit eerste tests blijkt dat ie niet zo laag gaat als de sky maar met 90dB wel flink meer druk produceert.

Afbeelding

Hij is er in twee uitvoeringen, de 5FE100 en de 5FE120, beide heb ik in test.

Afbeelding

Dan als laatste deze, volgens de verkoper is het een driver met sprookjesachtige prestaties maar om hem in de juiste vorm te krijgen zoek ik nog een mooie dame die hem een kusje wil geven :lol:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door motoindo op za 19 mei 2018, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

John P

Berichtdoor John P » vr 08 sep 2017, 17:14

Ik heb nog een setje van deze Wavecor WF118Wa02 liggen om geMFB't te worden (hoe je het dan ook spelt).
Waar een weg is is ook een omweg.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 08 sep 2017, 17:27

"Tunen" heet dat toch? Net als bij een auto :lol: Zijn mooie speakertjes die ik ook op het oog heb John maar dan de 4 ohm versie. Maar die SB Acoustics ziet er ook wel goed uit. Ik ge er overigens geen MFB mee bouwen maar gewoon een BR en dan komt een grote magneet --> lage Qt, ook goed van pas om de kast klein te houden. Van het weekend eens in WinISD frommelen.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 08 sep 2017, 17:45

Maar wat is een grote Bl.......
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 08 sep 2017, 18:06

ds23man schreef:Maar wat is een grote Bl.......

Dat is betrekkelijk natuurlijk. Over het algemeen hoe groter de Bl des te groter de efficiëntie en hoe meer controle het elektrische systeem heeft. Dat heeft ook een lage Qe tot gevolg met daarmee een lage Qt. Bl kun je ook weer niet eindeloos groot maken: Een speaker met een Qt van 0,1 kun je weinig mee.
Peter de Jong

motoindo

Berichtdoor motoindo » ma 18 sep 2017, 18:03

Testje gedraaid met een SB Acoustics SB15MFC30-4 voorzien van een StarBass III accelerometer in een Little/One kastje, eerste resultaten zijn reeds bijzonder lekker !

[ Bekijk op youtube ]

motoindo

Berichtdoor motoindo » za 19 mei 2018, 14:33

Er waren wat plaatjes weg omdat piratelogic van http naar https is gegaan en de diverse links nog naar de http locatie linkte :boos: inmiddels heb ik dat aangepast en is alles als het goed is weer zichtbaar.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

aaronboumans

Berichtdoor aaronboumans » wo 23 mei 2018, 12:46

Shadow schreef:Ik zat ook al een beetje te malen over een optische opnemer, geen toevoegde mms (of heel weinig toch) en geen invloed meer van zich langs de voice coil verplaatsende lucht...

Daar dacht ik dus net ook aan, massa is traag. Was ook al op zoek gegaan naar high speed optical position sensors ofzoiets...
https://www.keyence.com/products/measur ... /index.jsp
392kHz, 0,02% en 0,005um

motoindo

Berichtdoor motoindo » wo 23 mei 2018, 13:00

aaronboumans schreef:Was ook al op zoek gegaan naar high speed optical position sensors ofzoiets...

Dat is inderdaad ook een manier om het benodigde correctiesignaal op te wekken, het enige probleem is het verkrijgen van een star en stabiel referentiepunt zoals reeds genoemd door de heren Klaasen en de Koning in hun research paper uit 1968.
Chris Camphuisen

aaronboumans

Berichtdoor aaronboumans » wo 23 mei 2018, 13:54

motoindo schreef:
aaronboumans schreef:Was ook al op zoek gegaan naar high speed optical position sensors ofzoiets...

Dat is inderdaad ook een manier om het benodigde correctiesignaal op te wekken, het enige probleem is het verkrijgen van een star en stabiel referentiepunt zoals reeds genoemd door de heren Klaasen en de Koning in hun research paper uit 1968.

Ik zal er wel overheen lezen maar waar ongeveer staat dat? 8-[

motoindo

Berichtdoor motoindo » ma 28 mei 2018, 16:51

Optische sensors kende ze toen nog niet dus die verwijzing ga je inderdaad niet vinden, echter de capacitieve methode is qua opzet vergelijkbaar. Ook daar wordt een meetwaarde bepaalt tov een vast referentie punt.

Tis trouwens tijd om opzoek te gaan naar een driver waar dit in past, StarBass VI, 2S2P config, maximale voicecoil diameter 85mm of 3.25 inch, 10 gram. Ding laat zich redelijk simpel in elkaar zetten en een eerste testje heeft al laten zien dat het ook werkt, de murata's zitten dus goed om en om.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 28 mei 2018, 17:00

Gaaaf! Ik heb nog een SDX12 liggen van CSS, die heeft een 3” VC...

motoindo

Berichtdoor motoindo » ma 28 mei 2018, 17:40

Shadow schreef:Gaaaf! Ik heb nog een SDX12 liggen van CSS, die heeft een 3” VC...

Wow, das een serieus drivertje, om te zien of de StarBass erin past zou je eigenlijk een plaatje van het ding zonder stofkap moeten hebben. Als de poolkern net zoals bij de Seas zit gaat het werken, als het zit zoals bij de XLS10 waar hij doorloopt is het een no go....
Chris Camphuisen

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 28 mei 2018, 20:22

Misschien dat Henkjan dat weet, die importeert ze...

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 28 mei 2018, 20:51

motoindo schreef:Optische sensors kende ze toen nog niet dus die verwijzing ga je inderdaad niet vinden, echter de capacitieve methode is qua opzet vergelijkbaar. Ook daar wordt een meetwaarde bepaalt tov een vast referentie punt.

Tis trouwens tijd om opzoek te gaan naar een driver waar dit in past, StarBass VI, 2S2P config, maximale voicecoil diameter 85mm of 3.25 inch, 10 gram. Ding laat zich redelijk simpel in elkaar zetten en een eerste testje heeft al laten zien dat het ook werkt, de murata's zitten dus goed om en om.

Stiekem droom ik ervan om MFB op deze woofer toe te kunnen passen
http://www.scan-speak.dk/?page_id=162&s ... rod_id=223
Maar zomaar de dustcap uit zo'n dure woofer halen?!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 28 mei 2018, 20:55

Shadow schreef:Misschien dat Henkjan dat weet, die importeert ze...

Ik heb ze nooit gedemonteerd. Zelfde reden die Ed noemt. Maar ik zat er ook al aan te denken om die met MFB te doen, de ultieme sub.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 28 mei 2018, 20:56

Henkjan schreef:
Shadow schreef:Misschien dat Henkjan dat weet, die importeert ze...

Ik heb ze nooit gedemonteerd. Zelfde reden die Ed noemt. Maar ik zat er ook al aan te denken om die met MFB te doen, de ultieme sub.

Ik dacht misschien eens een plaatje gezien van de fabricage oid....

asterduc schreef:
motoindo schreef:Optische sensors kende ze toen nog niet dus die verwijzing ga je inderdaad niet vinden, echter de capacitieve methode is qua opzet vergelijkbaar. Ook daar wordt een meetwaarde bepaalt tov een vast referentie punt.

Stiekem droom ik ervan om MFB op deze woofer toe te kunnen passen
http://www.scan-speak.dk/?page_id=162&s ... rod_id=223
Maar zomaar de dustcap uit zo'n dure woofer halen?!

Als je hem nou op stuurt naar Chris, dan doet hij dat wel Ed...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 28 mei 2018, 20:57

motoindo schreef:
Shadow schreef:Gaaaf! Ik heb nog een SDX12 liggen van CSS, die heeft een 3” VC...

Wow, das een serieus drivertje, om te zien of de StarBass erin past zou je eigenlijk een plaatje van het ding zonder stofkap moeten hebben. Als de poolkern net zoals bij de Seas zit gaat het werken, als het zit zoals bij de XLS10 waar hij doorloopt is het een no go....

Doe eens een schets wat je bedoelt
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

motoindo

Berichtdoor motoindo » ma 28 mei 2018, 21:56

asterduc schreef:Maar zomaar de dustcap uit zo'n dure woofer halen?!

Moet je ook niet zomaar doen, zeker niet als het het eerste woofertje is wat je ombouwt. Beter is het om eerst wat te oefenen op een goedkope chinees zoals deze, mocht je daarin uitschieten dan blijft de schade beperkt tot 28 euro. Wat zo'n ding met een StarBass V aan boord produceert klinkt strakker dan menig (veel) duurdere driver.

Henkjan schreef:Doe eens een schets wat je bedoelt

Afbeelding

De StarBass wordt in de spreekspoel geplakt, bij de XLS10 zit het extended polepiece A in de weg.
peerless.xls10.jpg

Shadow schreef:Als je hem nou op stuurt naar Chris, dan doet hij dat wel Ed...

Dat, of je koopt een kant en klaar gemodificeerde driver.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door motoindo op di 29 mei 2018, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris Camphuisen

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » di 29 mei 2018, 1:52

Je zou ook kunnen zeggen dat de SB-acoustics versie een doorontwikkeling is van de ScanSpeak driver. Ulrik Schmidt is tenslotte overgestapt van ScanSpeak via Danesian Audio naar SB-Acoustics.
Het is ook bij de tweeters te zien: waar de XT25 ontwikkeling stopte is het met de SB29 en aanverwanten doorgegaan.

Vergeet ook de Rms parameter niet bij het uitkiezen van een woofer.

Groeten!
Huidige setup:
12x Peerless XXLS P835037 (0-63Hz)
SB-Acoustics Satori WO24P-4 (63-200Hz)
SB-Acoustics Satori MW16P-4 (200-800Hz)
Sennheiser/ Klein & Hummel 3" dome (800-2210Hz)
SB-Acoustics Satori TW29RNB (2.21-20kHz)

Terug naar “Sets en Overig”