Vintage, gewoon voor de fun

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

asterduc

Vintage, gewoon voor de fun

Berichtdoor asterduc » wo 27 jun 2018, 20:57

laatst werd mij een oude Mission Cyrus 2 aangeboden die niet werkte.
Daar had ik geen slecht gevoel bij en heb hem gekocht.
Reparatie was eenvoudig, een slecht contact was het enige wat er aan mankeerde.

Digitale ingangen heeft hij niet, maar wel een phono !! ... tijd voor vinyl dus

De laatste poging was denk ik rond 2000, en die heeft niet lang geduurd.
En zo gaat het nu ook misschien verlopen.

Ik heb 3 albums zowel op vinyl als CD, nml
- Day and night van Joe Jackson
- Hotel California, Eagles
- Rumours, Fleetwood mac

In vol optimisme stel je de arm en het toerental af, de platen worden van het stof ontdaan en de naald voorzichtig en precies gedropt.
Bij de eerste tonen probeer je geen aandacht te geven aan het begeleidende gekraak en je overtuigt jezelf dat het goed klinkt.
Tot je dan hetzelfde album op CD start, dan heb ik het toch weer moeilijk om begrip te tonen voor dat vinyl.

Hoe komt dat nu, moet ik mezelf meer tijd geven? want een groot aantal liefhebbers zweert toch bij vinyl! dus zo slecht kan het dan toch niet zijn.
Of ligt het aan mijn set?
De Cycrus heeft een goede reputatie, ook de phono ingang, en bij mijn Dual 704 is dat niet anders.
Het element (AT-92) kan wel beter. Misschien moet ik dat eerst aanpakken.

vintage.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door asterduc op do 28 jun 2018, 9:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Barry2001
Algemene moderator

Re: Vintage, gewoon voor de fun

Berichtdoor Barry2001 » wo 27 jun 2018, 21:15

Wel dit: heb ze ook alle 3 op vinyl, die Hotel California klinkt hier ook niet lekker, en dan echt niet fijn. Die Joe Jackson zeker wel, Fleetwood Mac weet ik zo even niet, houdt niet vd muziek dus draai ‘m nooit.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 08 aug 2018, 9:45

Grappig, ik heb het omgekeerde met Fisher-Z’s ‘going deaf for a living’, die klinkt van lp voor mij beter als cd.

Arno

Berichtdoor Arno » do 09 aug 2018, 11:55

Ik ben geen kenner, noch een liefhebber. Maar ik vind het vaak wel lekker klinken. Wat vind je er minder aan?

frijsdijk

Berichtdoor frijsdijk » do 20 sep 2018, 22:16

Ik vind het ook niets, vinyl. Als DJ veel mee gewerkt (kratten op zolder nog..), maar digitaal is een verademing. Het is niet meer loodzwaar, het slijt niet, het is niet gevoelig voor stof, krassen.. overslaan.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 20 sep 2018, 22:30

asterduc schreef:Hoe komt dat nu, moet ik mezelf meer tijd geven? want een groot aantal liefhebbers zweert toch bij vinyl! dus zo slecht kan het dan toch niet zijn.
Of ligt het aan mijn set?

Gewoon draaien om de muziek en je verder niet druk maken om de artefacten :D Vergeet ook niet dat veel vinyl nieuw al niet te best klonk. Matrijzen waar al 20k platen mee geperst zijn, zijn echt niet fris meer. Maar er werd destijds gewoon mee doorgeperst.
Peter de Jong

mountainbiker

Berichtdoor mountainbiker » vr 28 sep 2018, 8:53

Ben momenteel bezig om de vinyl collcetie te slijten op Marktplaats. Snap ook helemaal niets van die hype (net als buizenversterkers). Wat waren we allemaal blij toen de cd kwam in de jaren 80. Daarna de cd brander Napster,MP3,Flac etc, etc,etc.

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » vr 28 sep 2018, 18:37

Ik heb nog een Technics 1200 mk2 staan. Netjes aangesloten en zo. Ik heb nog een halve meter lp's en een metertje 7 inches staan. Een deel daarvan is weer gedraaid toen de draaitafel werd aangesloten, sindsdien staat alles weer te staan. Nu al gauw een jaar of 5 denk ik... Iemand interesse?
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » vr 28 sep 2018, 18:47

Zo'n Technics kun je het beste op Marktplaats of zoiets zetten, dit model brengt serieus geld op. Helaas ruimschoots boven mijn budget :(

Wat betreft de LP's, tja, de liefhebbers kopen ze meestal per stuk en niet per halve of hele meter. Zelf draai ik nog regelmatig een LP (kan ook niet anders met zo'n forumnaam :wink: ) en kijk op rommelmarkten etc ook vaak de stapels door.

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » za 29 sep 2018, 0:51

VintageHarry schreef:Zo'n Technics kun je het beste op Marktplaats of zoiets zetten, dit model brengt serieus geld op. Helaas ruimschoots boven mijn budget :(
.

Yep. Het is de originele, nu zo'n 30 jaar oud, ik heb zelfs de doos en de bon nog... De enige upgrade was een nieuwe signaalkabel, de originele heeft het niet lang uitgehouden.
an annoying noise annoys an oister.

are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 29 sep 2018, 9:00

Minstens de helft van wat ik luister als ik erbvoor ga zitten om te luisteren speel ik van LP
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Terug naar “Sets en Overig”