Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

hannesie

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Berichtdoor hannesie » wo 08 feb 2012, 21:08

Uiteraard Glenn, we zitten nu net naar Yellow te luisteren, echt genieten dat laag.
Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 12 feb 2012, 14:53

Nu eens zitten studeren op de laag weergave, de Rapide's moeten een aardig stukje terug geschroefd worden om het geluidsniveau bij de Blanda's te brengen.

Ik heb in mijn grote speakers tot groot verdriet van Jeroen een paar Seas CA21RE4X/DC zitten in een Bandpass.

Ik heb nu eens gekeken wat ik dan zou kunnen doen.

De Seas woofers hebben in een constructie met 40 liter i.c.m. Linkwitz Transform toch ook wel een heel leuk resultaat als ik dat in WinIsd zet.
Het lijkt bijna hetzelfde bij de eerste berekening, lopen over elkaar heen. :oops:
transfer.jpg

Ook vergeleken met de Dayton in een zelfde constructie, dan geeft de Seas een duidelijk hoger rendement.
SPL.jpg

Misschien ook maar eens een nieuw kastje maken wat past tussen de stenen zijpanelen, en dan of de Seas of Dayton er in schroeven.
Oeps: ik zie net dat het volume bij de Dayton wel erg ruim is. :oops: :oops:
Even overnieuw gekeken, het lijkt wel te kloppen, waarschijnlijk daarna iets gewijzigd.
transfer.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 12 feb 2012, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans

b_force

Berichtdoor b_force » zo 12 feb 2012, 15:01

Mmm, die CA21RE4X/DC hebben nu ook niet echt een royale xmax. :-s
6mm piek-piek, dat is dus net 3mm piek.......

Daar zou ik absoluut geen Linkwitz-transform tegenaan gooien.
(ben het overigens met Jeroen eens dat een bandpass toch wel een beetje zonde is :sure: )

Die Dayton kan dan een stuk meer hebben (en ik verwacht dat die kwalitatief helemaal niet slechter is)

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 13 feb 2012, 12:31

Met een Peerless 10 XLS ga ik er ook niet veel op vooruit.
Of zit ik mij nu gruwelijk te vergissen.
peer-dayton.jpg
Hans

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » ma 13 feb 2012, 13:05

Ik ben wel benieuwd naar je plannen met de Dayton in een wat grotere kast dan dat ju nu hebt.

Ik ga de SD215 in een 30 liter kast stoppen om als cornerwoofer te gebruiken. Eerst maar eens gesloten met een EQ-boost of een LT. Ik zal mijn ervaringen wel posten als de kasten binnenkort af zijn.

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 13 feb 2012, 13:28

Ronald_1 schreef:Ik ben wel benieuwd naar je plannen met de Dayton in een wat grotere kast dan dat ju nu hebt.

Ik ga de SD215 in een 30 liter kast stoppen om als cornerwoofer te gebruiken. Eerst maar eens gesloten met een EQ-boost of een LT. Ik zal mijn ervaringen wel posten als de kasten binnenkort af zijn.
Als ik hem in een 20 liter kast zet, zou die alleen maar minder vermogen nodig hebben.
Of het klankmatig nog iets doet weet ik dus niet. :oops:

Het verschil tussen 9,5 en 20 Liter in benodigd vermogen.
9,5-20.jpg
Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 13 feb 2012, 14:51

Ik blijf nog even zoeken naar een oplossing, maar dan heb ik al snel weer een grotere speaker.

Die ScanSpeak 26W/4534G00 is dan ook wel weer met een hoger rendement, en ook nog eens niet duur. :mrgreen:

dayton-26W-4534G00.jpg
Hans

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 13 feb 2012, 15:01

Ik wil mijn xls10s wel een keer die kant op zeulen ;)

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 13 feb 2012, 15:05

cobaltjeh schreef:Ik wil mijn xls10s wel een keer die kant op zeulen ;)
Dan dus 2x (Cornerwoofer) met de LT uitzoeken, ook gelijk wel leuk. 8)
Hans

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 13 feb 2012, 17:26

hannesie schreef:
cobaltjeh schreef:Ik wil mijn xls10s wel een keer die kant op zeulen ;)
Dan dus 2x (Cornerwoofer) met de LT uitzoeken, ook gelijk wel leuk. 8)

Kijk dat is dan dubbele winst. :mrgreen: Plus ik ben ook wel benieuwd hoe ze op een hypex spelen. :sure:

Moet ik alleen nog even mijn arta box ding in elkaar zetten voor die parameters.
En natuurlijk de vraag wanneer de buren een keer niet thuis zijn :twisted:.

b_force

Berichtdoor b_force » ma 13 feb 2012, 17:55

hannesie schreef:Met een Peerless 10 XLS ga ik er ook niet veel op vooruit.
Of zit ik mij nu gruwelijk te vergissen.

Ja, je zit je gruwelijk te vergissen :wink:

Ik zal proberen uit te leggen waarom.
Je vergelijkt namelijk de drivers op een niet zo'n goede manier.
Allereerst heb je bepaalde eisen, bandbreedte, maximale SPL (geluidsintensiteit dus), budget, totale volume, maximale formaat, zulk soort dingen.
Wat je daarna gaat doen, is kijken welke driver daar het best bij past.

Een van de belangrijke dingen zijn de xmax en Sd (vormt samen Vd)
Zie ook mijn tutorial.
Deze Vd is namelijk evenredig met maximale SPL.
Dus hoe hoger de Vd hoe harder het kan en/of hoe lager het kan.
(merk dus op dat rendement hier helemaal niet van belang is!!)

De Peerless XLS10 (830452) heeft een xmax van 12,5mm en een Sd van 352cm².
De Vd is dus 440cm³

Als vergelijk, de Seas heeft een Sd van 230cm² en een xmax van (maar) 3mm.
De Vd is dus 69cm³.

De Dayton SD215 heeft een Sd van 208,7cm² en een xmax van 6mm
Dus een Vd van 125cm³

Op papier wint de XLS10 het dus met gemak.
Buiten dat blijkt uit metingen dat hij ook nog eens heel erg weinig vervormt.

Goed, nu we een geschikte driver hebben gevonden, ga je kijken wat voor kast je hier mee kunt gaan maken.
Met de Peerless XLS10 830845 zou ik gaan voor zo'n 20 liter.
Hierna komt de Linkwitz-Transform (LT) erbij kijken.
Je zult ook vervolgens een compromis moeten gaan maken tussen diepgang (hoe laag het kan) en maximale SPL (hoe hard het kan).
Het is daarnaast wel raadzaam om een extra highpasss filter te nemen om de LT nog enigszins te temmen.
Een keuze zou bijvoorbeeld zijn om LT op 27Hz te kiezen, samen met een 2e orde Butterworth highpass op 27Hz.
Het -3dB punt is dan 34Hz en maxSPL 104dB.
Aangenomen dat je stereo subwoofers neemt, komt daar dus nog eens 6dB bij, dus totaal van 110dB.
Ik kan je vertellen dat zoiets heel erg hard is 8) :lol:, maar ook dat waarschijnlijk die Scanspeak 10F dat niet eens halen....

Wat je zou kunnen doen is de LT instellen op 23Hz en je highpass filter ook instellen op 23Hz.
Het -3dB punt ligt dan op 29Hz met een maxSPL van 101dB. Stereo maakt dat dus 107dB.
Je ziet dus dat een beetje laag direct zorgt voor veel meer uitwijking van de conus (en het vermogen trouwens!!)

edit:
De Peerless XLS10 is eigenlijk een van de beste woofers, zeker met prijs/kwaliteit verhouding, die ik ken.
Betaalbaar, vervorming ligt laag, kan in een lekker klein volume en je hebt geen beestachtige versterker nodig (een UCD180 is al overkill!)

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 13 feb 2012, 22:29

@ Bart, ik weet het eigenlijk wel zo'n beetje. :mrgreen: , alleen er werd mij door iemand verteld dat een groter oppervlak de voorkeur zou hebben boven de Xmax, maar met een programma als WinIsd kom je er dus niet echt uit.

Ik probeerde of er iets in beeld te zien zou zijn over mogelijk gedrag van het oppervlak e.d.
Het conus materiaal zal dan waarschijnlijk net zo goed een probleem/verschil kunnen opleveren.
Het opbreken/klankkleur verschil zie je dus niet. :roll:

Daarnaast is het dan ook nog eens dat met de LT er helemaal moeilijk verschillen te zien zijn.
Het is dus een theoretische benadering, maar geen oplossing in de zin van dat is het beste van de verkrijgbare units.

Ik was dus een beetje aan het zoeken naar een laagweergever, die met een hoog rendement en uiteraard geen vervorming, misschien dan nog beter bij die Rapide's passen.
Die moet ik namelijk behoorlijk terug schroeven.

Maar laat ik helder zijn, die combinatie die er nu staat, gaat echt lekker. :rock:
Hans

b_force

Berichtdoor b_force » ma 13 feb 2012, 23:04

Wat jij noemt moet je eerder zoeken in vervormingplots enzo en voor de rest een stukje bijgeloof misschien (helemaal niets mis mee overigens!!!)
WinISD is enkel een programma waarin je kunt simuleren hoe hard iets kan voordat deze een bepaalde grenswaarde bereikt (xmax, maar kan bv ook max vermogen zijn).
Waar het om gaat is dat iets als klankkleur oid niet uit zo'n simulatie te halen is.
Wat je WEL zou kunnen zeggen is dat een woofer met lagere Vd sowieso eerder vervormt en zelfs niet eens tot een bepaalde waarde zou kunnen komen.

Iets als "het beste" bestaat niet natuurlijk :wink: :mrgreen:
Het is en blijft altijd een compromis tussen wat betaalbaar is, hoe groot het wordt, of er nog meer dingen bij komen kijken en of het überhaupt haalbaar is.

Zoals ik al zei, als iemand mij zou vragen wat een geschikte woofer is voor de RAPides, dan zou mijn antwoord direct die XLS10 zijn.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 13 feb 2012, 23:28

b_force schreef:Zoals ik al zei, als iemand mij zou vragen wat een geschikte woofer is voor de RAPides, dan zou mijn antwoord direct die XLS10 zijn.

Ik zal ze binnenkort wel een keer die kant op slepen, dan kunnen we een vergelijking maken. :rock:

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 21 feb 2012, 20:50

Ik ga nu met de ervaring van Almelo, die mij veel heeft geleerd, ze nu eens laten horen bij de Audio Vereniging Midden Nederland.

Er is een demonstratie met Devialet en de Arabesque uitgevallen door ziekte, nu kan ik dit setje eens laten horen in Amersfoort en gebruiken in een grotere zaal. :oops:
Ik ben benieuwd wat het doet, ik heb het hier al wel eens erg hard laten spelen, en dat gaf geen krimp.
Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 24 feb 2012, 17:09

Nu dus in een grotere ruimte gespeeld.
De Woofers moesten nu toch echt wel hun best doen, en het afstellen in een wat grotere ruimte is ook al wel anders, even wennen dus.
Na een eerste start was het door de met publiek gevulde zaal duidelijk wel wat anders.(in de middag een eerste proef met luisteren gedaan.)

Ik heb dus maar even de verhouding tussen hoog en laag in volume aangepast tijdens het spelen.
Ik was zelf niet helemaal tevreden, had wat last van mijn oren door wat verkoudheid, maar de goegemeente was toch wel verbaasd over de Rapide's en de Blanda's.

Ik dus ook best wel.
ik kreeg nog zelfs een slotapplaus, gebeurt ook niet altijd. :mrgreen:

P.S. Als je wat foto's wilt zien van de zaal, klik dan even op de hier onderstaande www-knop, en dan krijg je de site van de Audio Vereniging Midden Nederland, daar staan wel een aantal foto's van de ruimte.
Hans

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » vr 24 feb 2012, 17:32

Toch leuk om te horen dat de mensen toch positief zijn over de set. Het lijkt me toch inderdaad niet eenvoudig om alles meteen perfect in te regelen in een andere ruimte.
Toch mooi dat het al met al goed gelukt is, toch wel een flinke ruimte! Als de set in z'on ruimte nog goed bij kan komen, wil toch wel zeggen dat je de set niet moet onderschatten.

Maar het lijkt me dan wel dat de meeste rek er uit is, het blijft namelijk een compact setje.
Leuk van het applaus, er zit natuurlijk een compleet andere doelgroep in de zaal dan zelfbouwers.

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 24 feb 2012, 17:47

cobaltjeh schreef:Leuk van het applaus, er zit natuurlijk een compleet andere doelgroep in de zaal dan zelfbouwers.

Er zitten er wel wat bij, Kappa7 was er ook, en Cool was er niet, had ze al gehoord in Almelo natuurlijk.
Maar nu duidelijk beter als in Almelo, iets meer tijd gehad om het af te regelen.
En er waren ook mensen die wel actief zijn op andere fora. :mrgreen:
Leobus (met zijn mooie speakers), was ook wel verbaast over de ruimtelijkheid van het totaal. :D
Hans

cool

Berichtdoor cool » za 25 feb 2012, 0:48

hannesie schreef:
Cool was er niet, had ze al gehoord in Almelo natuurlijk.
:D

Inderdaad Hans, het plan was om na bezoek van de motorbeurs in Utrecht door te gaan naar Amersfoort maar uiteindelijk was ik later op de beurs dan verwacht en moest ik AVMN laten schieten.
Maar zo te lezen was je gelukkig niet alleen :D
Loek

knuisje

Berichtdoor knuisje » za 25 feb 2012, 14:49

Leuk om te lezen Hans. =D>
Jammer dat ik ze nog niet kon beluisteren. Klinkt dus kennelijk goed die HK-DAC. :mrgreen:
( ͝° ͜ʖ͡°)

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 25 feb 2012, 15:15

Echt wel. :goeie: :goeie: :sure:

De LM 4780 voor de Rapide's en de Hypex 180 SS voor de Blanda's.

240 Watt per kant, en dat voor een klein setje, wilde dus wel lukken, ik zat zelf wat aan de zijkant, dichtbij de hoek met een Blanda, dat was dan storend omdat de lage resonanties dan een beetje te veel was.

Ik zat even op het laatst van de avond wel beter in het midden, en daar was het echt wel goed te noemen.
Eigenlijk ben je Hofleverancier :roll: :lol:
Hans

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » za 25 feb 2012, 15:56

cobaltjeh schreef:Leuk van het applaus, er zit natuurlijk een compleet andere doelgroep in de zaal dan zelfbouwers.

Ben er ook een keer heen geweest en dat merkte dat ook al op. :D

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 08 apr 2012, 18:22

Ik heb nu deels mijn MPD (Linux, Music Player Deamon) met de ministreamer aan de praat.
Ik wil nu maar eens de USB ingang kunnen gebruiken.

ministreamer MPD.jpg

De bediening met de telefoon en Asus Transformer (Android) gaat al goed, maar de Apple Ipod krijg ik maar niet aan de praat.

http://nl.appbrain.com/app/droid-mpd-client/com.soreha.droidmpdclient

Ik kan dus nu de Server met een directe verbinding (USB) op de Digitale Pre aansluiten en dan de spanning van de Pre gebruiken voor het voeden van het MiniStreamer.

De bediening kan dan via een Tablet, of telefoon (draadloos) :mrgreen: .
Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 08 apr 2012, 23:11

Het kost wel moeite om de boel aan de praat te krijgen, maar nu ook de Ipod Touch aan de praat, die een net wat betere ondersteuning geeft.

De logica is niet altijd zo simpel, de server heeft een naam en een ip nummer.

Als er dan gevraagd word naar de naam, verwacht je niet dat je het IP nummer in moet geven. :oops:

maar nu dus lopend/draaiend.
http://www.katoemba.net/makesnosenseatall/mpod/# :rock:
mpod.jpg

mpod1.jpg

Ik durf nu wel te stellen dat de software van de Squeezebox toch echt lekkerder in elkaar steekt. :rock:
Hans

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 09 apr 2012, 8:55

Daarom heb ik Sonos, werkt altijd zonder installatie gedonder! Heb het nu een jaar of 4 en het systeem is nooit, maar dan ook nooit uitgevallen! :rock:
Fusion Filterdesign

Terug naar “Sets en Overig”