vermogentestbank - opwekken motorgeluid

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

asterduc

vermogentestbank - opwekken motorgeluid

Berichtdoor asterduc » zo 16 okt 2011, 21:26

Ik ben een werkend schaalmodel (1/5) aan het maken van een vermogentestbank.
Bedoeling is om demonstraties te geven op een autosportbeurs.

Als voertuig is een Porsche GT3 gekozen omdat zowat de helft van de voertuigen die in de racerij worden gemeten, Porsche's zijn.

Om de live demonstraties zo echt mogelijk te laten overkomen had ik er graag geluid bij gehad, natuurlijk conform met een 6 cylinder boxer.

In het schaalmodel zit een electromotor (12V / 20A) die met een 0-10V wordt aangestuurd.
Synchroon kan er een frekwentie meelopen, al of niet gelijk aan het toerental.

Maar hoe creëer ik nu dat motorgeluid?

De enige manier die ik tot dusver heb gevonden is de soundracer. Dat is een toestelletje dat het motorgeluid nabootst.
Het probleem is echter dat er geen 6 cylinder in bestaat, alleen V8, V10 en V12.
Als noodoplossing zou ik voor de V12 gaan en met een lager toerentalsignaal aansturen.

Weet iemand hier misschien nog een andere oplossing?

Ed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ray5150

Re: vermogentestbank - opwekken motorgeluid

Berichtdoor ray5150 » zo 16 okt 2011, 21:54

Kun je niet iets doen met geluids samples ?
Er zijn van die kant en klare modules waar in je een seconde of 10 geluid in kan opslaan, afhankelijk van de sample rate.

Eventueel een Akai of Emu sampler, of zijn die te groot ?

Porsche geluid kun je dan zelf opnemen (als je iemand kent die er een heeft....)

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » zo 16 okt 2011, 22:23

asterduc schreef:Het probleem is echter dat er geen 6 cylinder in bestaat, alleen V8, V10 en V12.
Als noodoplossing zou ik voor de V12 gaan en met een lager toerentalsignaal aansturen.

Weet iemand hier misschien nog een andere oplossing?

Ed.

Neem een echt motortje (V12)
[youtube] http://www.youtube.com/user/boxermotorr ... VI5x2hZNJs [/youtube]
Ik krijg alleen het linkje erop maar zeker erg gaaf om te zien en te horen dit mini ding .
let op het pakje sigaretten wat er ook bij ligt.
FOCAL

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 16 okt 2011, 22:24

ray5150 schreef:Kun je niet iets doen met geluids samples ?

samples heb ik, maar die kunnen jammer genoeg niet gebruikt worden omdat het geluid het toerental van de motor in de test moet volgen, en die kan alle kanten op.

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 16 okt 2011, 22:29

bas focal m180 schreef:Neem een echt motortje

er zat oorspronkelijk een 28cc verbrandingsmotor in, maar die mag niet draaien binnen het beursgebouw (Is omwille van lawaai en rookontwikkeling ook niet echt aan te bevelen op een beursstand).
Om die reden heb ik er een electrische motor in geplaatst. Die is ook iets eenvoudiger te controleren op de testbank.

JB84

Berichtdoor JB84 » zo 16 okt 2011, 22:30

Er bestaat een syteem van Autostyle dacht ik. Dit werkt op normale personenauto's en word d.m.v toerental aangestuurd. Het werkelijke toerental van de auto word nagebootst door een gekozen geluid (auto), en daarna weergegeven door een speaker.

edit: iets anders gevonden wat er bij in de buurt zal komen :

http://www.gizmag.com/soundracer-v8-video-review/14019/

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 16 okt 2011, 22:55

Ga hier eens kijken: http://www.beier-electronic.de/modellba ... usm-rc.php

P.s. Vergeet ook niet af en toe een paar flinke back fire knallen te laten horen :mrgreen:

Verder zijn er in de modelbouwhoek diverse van dit soort modules te vinden.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 16 okt 2011, 23:28

hoe doen ze dat dan met al die race-games? toch ook met een sample, en daar moet t toch ook de game volgen.

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 16 okt 2011, 23:36

JB84 schreef:Er bestaat een syteem van Autostyle dacht ik. http://www.gizmag.com/soundracer-v8-video-review/14019/
dit is de soundracer waarover ik het had. Het enige probleem hier is dat ze geen Flat 6 hebben. De V12 komt iets in de buurt als hij op een lager toerental draait.

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 16 okt 2011, 23:38

goede tip Peter, bedankt, maar geen flat 6. Ook vind ik de sounds niet erg geslaagd. Ze lijken wel met een synthesizer te zijn opgewekt.

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 16 okt 2011, 23:41

Henkjan schreef:hoe doen ze dat dan met al die race-games? toch ook met een sample, en daar moet t toch ook de game volgen.
dat zal beslist wel zo werken HenkJan. Het totale toerentalbereik delen in kleine fragmenten en die sturen met het toerentalsignaal. Dat die programeurs daarin slegen kan ik me goed voorstellen, maar dat zie ik mezelf zo niet 1, 2, 3... doen hoor!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 16 okt 2011, 23:46

asterduc schreef:

goede tip Peter, bedankt, maar geen flat 6. Ook vind ik de sounds niet erg geslaagd. Ze lijken wel met een synthesizer te zijn opgewekt.

Klopt, maar je kunt daar wel je eigen sounds in zetten via USB. Of het dan beter gaat klinken weet ik ook niet. Hij heeft wel een analoge "speed control" ingang en dat lijkt mij wat je wilt met een regelbare elektromotor.

Overigens hoeft het toch niet perfect te zijn als de illusie maar klopt :D Geef toe dat die voorbeeldjes mij ook niet erg overtuigen. Het veranderende karakter van het geluid met de verschillende toerentallen en belastingen mee laten lopen is beslist niet zo simpel.
Peter de Jong

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » zo 16 okt 2011, 23:49

Is het geen optie om een luchtgekoelde 1 cilinder puch (wat ooit een onderdeel was van porsche?) op te nemen en dit in verschillende track achter elkaar af te spelen?

Hoef je alleen de timing te weten en ze speelt het 6 keer achter elkaar af ;)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 16 okt 2011, 23:57

EppeRRR schreef:Is het geen optie om een luchtgekoelde 1 cilinder puch (wat ooit een onderdeel was van porsche?) op te nemen en dit in verschillende track achter elkaar af te spelen?

Hè ja, een 1 cilider 50 cc Porche en dan 6x opnemen? :lol: Overigens was Puch Oostenrijks.
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 16 okt 2011, 23:58

asterduc schreef:
ray5150 schreef:Kun je niet iets doen met geluids samples ?

samples heb ik, maar die kunnen jammer genoeg niet gebruikt worden omdat het geluid het toerental van de motor in de test moet volgen, en die kan alle kanten op.

Dat hoeft in theorie geen probleem te zijn. de afgespeelde pitch kan traploos in de sampler worden geregeld via MIDI.
Je zou dan een MIDI volumepedaal moeten nemen, deze ombouwen en aan de snelheidsregeling van de motorbank moeten koppelen.

Ook met die andere modules moet je een koppeling maken met de test bank, hoe regel je de moter snelheid eigenlijk ?
Een potmeter neem ik aan ?

(een sampler als de Akai S1000 speelt wel af in 16 bits / 44 kHz... dus klinken doet het wel... :wink: )

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 16 okt 2011, 23:59

Pjotr schreef:: Overigens was Puch Oostenrijks.

Und Herr Ferdinand was ein Germanier...? :mrgreen:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 17 okt 2011, 0:07

ray5150 schreef:
Pjotr schreef:: Overigens was Puch Oostenrijks.

Und Herr Ferdinand was ein Germanier...? :mrgreen:

Geen idee, zal eens Googlen :mrgreen: Maar mijn Puchie destijds kwam uit Oostenrijk en mijn Puch racefiets ook, ja 0 cc fietsen maakten zij ook :lol:
Peter de Jong

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 17 okt 2011, 0:09

Pjotr schreef:
asterduc schreef:

Klopt, maar je kunt daar wel je eigen sounds in zetten via USB.

is inderdaad zo, desalnietemin heb ik een voorgevoel dat het met deze module niet gaat lukken.
In de gebruiksaanweizing staat "...dass bei der jeweiligen Aufnahme keine Beschleunigung zu hören ist...."
Volgens mij nemen ze een stukje geluid en gaan dan de snelheid en toon aanpassen in funktie van het gewenste toerental.aanpassen.

Ik heb even een fragment opgezocht van een testrun op de testbank.
Hier staan 2 runs van een Porsche 996, die moet het dus zijn. Klicken op 'Prüfstandslauf 996'
http://www.henni-gmbh.de/html/fotogalerie.html

Buiten het motorgeluid is ook de snelheid van de rollen duidelijk te horen. Dat is dan weer een meevaller.

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 17 okt 2011, 0:14

ray5150 schreef:Ook met die andere modules moet je een koppeling maken met de test bank, hoe regel je de moter snelheid eigenlijk ?
Een potmeter neem ik aan ?
de test loopt over de echte testbank controller. Daar kunnen acceleratieruns, steady state testen mee worden uitgevoerd, maar ook wegsimulaties (bvb met een potmeter) en circuitsimulaties. Hierbij wordt in werkelijkheid een circuit rondgereden en opgenomen met een datalogger. Die data gaat dan in de controller die op zijn beurt de lap op de testbank gaat simuleren.

Voor de geluidsmodule kunnen we zowel een analoog signaal als een frequentiesignaal uitsturen dat het toerental weergeeft.

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 17 okt 2011, 0:31

vinnie411

Berichtdoor vinnie411 » ma 17 okt 2011, 8:38

Misschien kan je hier wat mee, gewoon van de porsche site zelf.
http://imp.porsche.com/netherlands/nl/m ... tabindex=3
heb je div. geluiden.
Don't tell me the sky is the limit, when there's footprints on the moon.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 17 okt 2011, 9:10

Het geluid is het probleem niet, dat heeft ed al. (drie keer raden welke porsche ervoor model stond hahaha. Vond rolf het leuk?) Het probleem zit het erin dat een motor op gelijk toerental wezenlijk anders klinkt dan een motor die in toeren klinkt. De specifieke klanken van de verhoogde toeren zijn zo makkelijk niet na te bootsen.

In PC-games doen ze het vaak door bij een klimmende toerental een sample aan te sturen die klimt in toeren. De start en pitch van dat sample lijkt overeenkomstig het toerental vanwaar er gestart wordt met accelereren.

Nodig zijn:
-een toerental sensor (omgerekend in de juiste schaal/dimensie)
-een minipc die: de (juiste) sample kan afspelen, de toerentalsensor kan aflezen, een stuk software die het toerental en de manipulatie van dat toerental kan omzetten naar een geluid.
De eerste is het probleem niet, maar vooral de software van de pc zal lastig worden..... Ik ben bang dat je hiervoor een enthousiaste programmeur moet vinden. Ik kan het helaas niet.

Overigens, op een vermogenstestbank zie je het geweld af door de subtiele bewegingen van de body bij het schakelen en de gierende geluiden van de rollenbank. Dit soort zaken moet je dan ook proberen te implementeren; spektakel!!!! Hiermee ga je aandacht trekken op zo'n beurs, succes verzekerd!!!! (ik denk dat ik zelfs speciaal naar zo'n beurs zou gaan om die setup te zien)

Oja, peter heeft gelijk, de backfireknallen horen er wel bij als er gespeedshift of teruggeschakeld word...... Neem je wel de sample's van de luchtgekoelde jongens???

Jan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 17 okt 2011, 10:53

Kunt je het niet omdraaien? Verschillende echte test runs opnemen, die afspelen en dan de snelheid van het model daarop aanpassen. Lijkt mij simpeler. Het geluid in het ene (L) kanaal en het snelheidssignaal in het andere (R) kanaal.
Peter de Jong

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 17 okt 2011, 20:32

Wowly schreef:Het geluid is het probleem niet, dat heeft ed al. (drie keer raden welke porsche ervoor model stond hahaha.

yep, dat is er onder andere één van.

Wowly schreef:Overigens, op een vermogenstestbank zie je het geweld af door de subtiele bewegingen van de body bij het schakelen en de gierende geluiden van de rollenbank.
je ziet de kracht inderdaad worden overgebracht, dat gierend geluid is niet op onze banken natuurlijk :lol: die Porsches zijn gemeten met max 3% slip!

Wowly schreef:ik denk dat ik zelfs speciaal naar zo'n beurs zou gaan om die setup te zien)
zal k hem meebrengen naar Breda?

Wowly schreef: Neem je wel de sample's van de luchtgekoelde jongens???
euh nee, de GT3 RSR is watergekoeld http://www.porsche.com/usa/eventsandracing/motorsport/racingcars/911gt3rsr-997/technologyandconcept/
Laatst gewijzigd door asterduc op ma 17 okt 2011, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 17 okt 2011, 20:34

Pjotr schreef:Kunt je het niet omdraaien? Verschillende echte test runs opnemen, die afspelen en dan de snelheid van het model daarop aanpassen.
absoluut niet. De bedoeling is nu net om te laten zien wat op onze testbanken kan en bij anderen niet. Dat wil zeggen dat we ter plaatse testruns schrijven volgens de klantenspecs en die dan gelijk ook testrijden.

Terug naar “Sets en Overig”