vermogentestbank - opwekken motorgeluid

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: vermogentestbank - opwekken motorgeluid

Berichtdoor Pjotr » di 18 okt 2011, 12:10

Ok, dan wordt dat geluid toch niks en blijft sowieso fake. Kun je het beter gewoon helemaal weglaten.

Enige wat ik mij voor kan stellen is dat je de filtercurve van het uitlaat systeem opmeet en die curve in een convolutie filter stopt. Als je zo'n filter met pulsen met de snelheid van het model stuurt kom je aardig in de richting denk ik. Dergelijke spullen zijn op een PC voorhanden en veel nog gratis ook, VST convolver plug-ins zijn het en der wel te vinden.
Peter de Jong

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 18 okt 2011, 16:12

Ik ben het niet eens met bovenstaande. Of je doet het goed of je doet het niet. De bedoeling is op de beurs aandacht trekken. Het idee van ed gaat deze doelstelling ruim halen.
Kijk eens of er fondsen zijn voor de ontwikkeling door een programmeur. Vraag anders aan een hogeschool of ze er daar geen studietaak van willen maken. Lijkt me een gave studietaak niet?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 18 okt 2011, 16:45

Waarom ben je het niet eens met die aanpak Jan?

Het gaat toch om een relatief simpele oplossing die een realistische illusie opwekt? Om er nou een blik programmeurs tegenaan te gooien gaat ook het doel voorbij.
Peter de Jong

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 18 okt 2011, 17:37

Ik denk dat die manier van geen geluid erbij niet goed is, juist het geluid zorgt voor een goede illusie.

De manier de je aandraagt daaronder ken ik niet precies, maar als het is wat ik denk dat het is krijg je zo'n ouderwets omhoogklimmende toon (mogelijk wel een sample van een porschegeluid, maar niet meer als dusdanig herkenbaar als de pitch veranderd) die geen enkel raakvlak heeft met het echte porsche geluid.

Daarom gaf ik in mijn eerdere post aan dat er een manier moet komen om het geluid van een porschemotor die klimt in toeren, óf het geluid van een motor die gelijkblijvend blijft, of teruggaat in toeren, liefst met de backfire natuurlijk haha. daarom; als je het doet moet je het goed doen, anders wordt het een sof.

Dit is denk niet eenvoudig reproduceerbaar. De spellenindustrie daarentegen weet alles hiervan. Zat er in Eindhoven geen afstudeerrichting voor game progrommeur oid? In Utrecht zat er in ieder geval een: gametechnologie]gametechnolgie

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 18 okt 2011, 17:44

Een beetje zoiets van wat het dus NIET moet zijn :) :

[ Bekijk op youtube ]

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 18 okt 2011, 18:31

Wowly schreef:Dit is denk niet eenvoudig reproduceerbaar. De spellenindustrie daarentegen weet alles hiervan. Zat er in Eindhoven geen afstudeerrichting voor game progrommeur oid? In Utrecht zat er in ieder geval een:

Of in Delft en ze heten CANNIBAL: http://www.cannibalgamestudios.com/

Maar ik vrees toch dat al die clubs geen turn around oplossing gaan bieden die Ed wil hebben.
Peter de Jong

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 18 okt 2011, 19:15

Ik wet het niet, maar hij kan allicht info vragen. Voor geld gaat iedereen rennen, maar leuker is natuurlijk een stelletje enthousiastelingen te vinden. Sponsoren door een stickertje op het model te plakken....

asterduc

Berichtdoor asterduc » vr 21 okt 2011, 19:20

de soundracer is vandaag toegekomen.
Gelijk met de collega's in de tot V12 omgedoopte Galaxy bus gaan lunchen.
Plezier alom, maar na 10 minuten is het wel genoeg geweest.

Het geluid is zeker toereikend voor de demo.
We hebben vandaag ook de electrische auto laten rijden en oh jee, wat maakt die een kabaal.
Hoe het allemaal gaat samenspelen weten we volgende week als ook het geluid van de banden op de rollen erbij komen.

Voor de soundracer is nu nog een '0-10 naar TTL' converter nodig.
Iemand toevallig een tip voor een betaalbaar kant en klaar module?

Ik heb het geluid in de Galaxy met de pda opgenomen maar .amr is hier niet ondersteund.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 21 okt 2011, 19:29

asterduc schreef:Voor de soundracer is nu nog een '0-10 naar TTL' converter nodig.

Je kunt een puls encoder op de elektromotor monteren: Komen TTL pulsen uit. Alleen heb je dan geen pulsen bij stationair draaien. Of doet die Soundracer dat van zichzelf al?
Peter de Jong

asterduc

Berichtdoor asterduc » vr 21 okt 2011, 20:47

Pjotr schreef:
asterduc schreef:Voor de soundracer is nu nog een '0-10 naar TTL' converter nodig.

Je kunt een puls encoder op de elektromotor monteren: Komen TTL pulsen uit. Alleen heb je dan geen pulsen bij stationair draaien. Of doet die Soundracer dat van zichzelf al?
die optie is overwogen Peter, maar rechtstreeks vanuit de controlebox geeft ons meer mogelijkheden (zoals een niet linear verloop bvb). FYI: stationair draaien doet de Soundracer vanzelf (dus ook zonder puls signaal).

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 21 okt 2011, 20:59

Dacht hou het even overzichtelijk :mrgreen:

Heb je toch een elektronica knutselaar voor nodig dan. Echt ingewikkeld is dat niet als je weet hoe het moet.

Anders zou je eens in de muziekhoek kunnen zoeken naar LFO's en/of VCO's. Zijn diverse zelfbouw kits van te vinden. Maar of je dan de juiste frequentie er uit krijgt blijft de vraag.
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 22 okt 2011, 20:47

Mischien is dit iets voor Ed ?

http://www.jvanschaikconsultancy.nl/

Ik kwam het tegen terwijl ik eigenlijk naar iets heel anders zocht op internet. en moest gelijk aan dit topic denken.

asterduc

Berichtdoor asterduc » wo 02 nov 2011, 22:15

de beurs begint dichterbij te komen.
De soundracer module is leuk voor in de auto maar niet beschikt voor het model.
Vorige week heb ik dan maar de beier soundmodule besteld.
Met 255 samples moet dit wel te doen zijn.
Het referentiegeluid bestaat nml uit het motorgeluid maar ook uit de rolgeluiden.
Als ik dat totaalgeluid als referentiesignaal neem moet het volgens mijn inschatting wel lukken.
De Beier module kan tevens direct met een analoog spanningssignaal worden aangestuurd, dus geen geknoei met de frekwentie / spannings omvormer.

TH0M

Berichtdoor TH0M » wo 02 nov 2011, 22:53

Hoi Ed,

Heb je ook wat meer info over de test banken?

Is het niet mogelijk om een bij een (belaste) motor opnames te doen van elke 50 toeren stijging? Je krijgt dan iets van 120 samples, die dan redelijk natuur getrouw het gehele bereik weergeven.

groeten
thom

asterduc

Berichtdoor asterduc » wo 02 nov 2011, 22:59

TH0M schreef:Heb je ook wat meer info over de test banken?
Het is de AWD30 van superflow. Info vind je op superflow.com

TH0M schreef:Is het niet mogelijk om een bij een (belaste) motor opnames te doen van elke 50 toeren stijging? Je krijgt dan iets van 120 samples, die dan redelijk natuur getrouw het gehele bereik weergeven.
Thom, die opname heb ik reeds. Ik wacht nu op de spindmodule om te kijken wat daar mogelijk mee is. Volgens de handleiding wordt er slechts 1 sample opgenomen en gaat hij zelf de volgende samples aanmaken. Zodra ik hel heb kan ik verder testen. Ondertussen leg ik de laatste hand aan de bank zelf, want dat is eigenlijk het belangrijkste. Het geluid is bijkomstig maar maakt het wel af.

asterduc

Berichtdoor asterduc » vr 18 nov 2011, 23:32

de laatste dagen voor de beurs waren spannend aangezien de rollen niet goed gedraaid en uitgelijnd waren en het hele fundament begon te trillen.
Na lang geknoei is het dan toch nog goedgekomen en het schaalmodel is kunnen ingezet worden.
De tijd ontbrak echter om ook de sound nog klaar te krijgen.
Er draaide wel een video van een testrun met een Porsche 935, daar hebben we dan het schaalmodel maar mee gesynchroniseerd waardoor het dan toch min of meer echt leek.

Het model zelf was prachtig. Als doe het zelver werkt zulk een project zeer verslavend.
De drang om nu ook een stationäre testbank te maken op schaal 1/5 is groot.

Hier nog enkele fotos van het afgewerkte geheel.
De tafel, het fundament, de auto en de testbank met afdekplaten heb ik zelf gemaakt.
De mechaniek van de testbank (rollen met permanente 4x4 verbinding door differentielen en cardanas) is door een medewerker uitgevoerd.
De testcel met deuren en geluidsdempers is door een medewerker van Merford Noise Controle gemaakt.

Het model heeft onze beursstand in Keulen gesierd en is vandaag naar Orlando vertrokken voor de PRI show eind deze maand.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » za 19 nov 2011, 13:01

:shock: :rock:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 19 nov 2011, 13:29

Fraai geworden Ed :rock:

asterduc schreef:Er draaide wel een video van een testrun met een Porsche 935, daar hebben we dan het schaalmodel maar mee gesynchroniseerd waardoor het dan toch min of meer echt leek.
............

Zoiets stelde ik je al gelijk voor. Het gaat om de show hè en als die goed is doet het er niet toe hoe :mrgreen:

Ben wel benieuwd of je het nog voor elkaar krijgt met dat Duitse bordje, zou wel leuk zijn.
Peter de Jong

asterduc

Berichtdoor asterduc » za 19 nov 2011, 22:37

Pjotr schreef:Ben wel benieuwd of je het nog voor elkaar krijgt met dat Duitse bordje, zou wel leuk zijn.
ja, ik ook eigenlijk, maar dat zal wel niet voor direct zijn.
Vermoedelijk bouw ik een nieuw model voor de volgende show in Europe. Het huidige model is nu naar Orlando, ik faktureer het aan ons moederbedrijf en bouw daarmee hier dan een nieuwe. die zal beter uitgebalanceerde rollen krijgen, een echte vermogenrem en een voertuig met een hogere topsnelheid. Dan wordt het echt spektakel. De auto moet tijdens forse acceleratie echt door de vering gaan, dan zie je de krachtuitstraling.

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » zo 20 nov 2011, 15:33

prachtig ed
felizzzz
audioot
*30 okt 1948 - †nov 2014 (66 jaar)

S3R

Berichtdoor S3R » za 17 mar 2012, 10:48

Mooi werk!
Wat wordt het volgende project?

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » za 17 mar 2012, 13:46

Mooi hoor :D

asterduc

Berichtdoor asterduc » do 22 mar 2012, 21:06

S3R schreef:Mooi werk!
Wat wordt het volgende project?

ik heb een stationaire vermogenbank overwogen met een werkende motor erop.
Alles op schaall 1/2 of 1/3.
Maar gezien die markt aan het verdwijnen is heeft dat weinig zin.

Daarom ga ik de rollenbank verder perfectioneren.
Dat wil zeggen, nieuwe rollen met gewijzigde differentielen omdat de bestaande teveel lawaai maakt.
Tevens moet de overbrenging tussen de motor en de wielen groter om de snelheid te verhogen. Hij haalt nu zo'n 60 km/u. Als hij bvb dubbel zo snel kan kunnen we uitgebreidere testen simuleren.

Ook de sound module moet perfect werken, met goede samples en perfecte synchronisatie tussen de testfiles en geluid. Uiteraard met een deftige sub in de kast.

Verder zal ook de ventilatie snelheidsafhankelijk aangestuurd worden zodat het lawaai binnen de perken blijft. Nu gaat hij alleen aan of uit. Bij uit heeft ze alleen een visuele functie. Bij aan, teveel kabaal. Bij V-sturing blijft het geluid binnen de perken tot op het moment dat de test op zijn hoogtepunt komt en dan mag het even luid worden. Samen met het motorgeluid, het rijgeluid (rollen) en de meters op het scherm die in het rode gebied staan, geeft dat een indrukwekkend effect.

Terug naar “Sets en Overig”