Flexy-rack - hulp nodig bij zoektocht naar onderdelen

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

baskruiderink

Flexy-rack - hulp nodig bij zoektocht naar onderdelen

Berichtdoor baskruiderink » wo 02 nov 2011, 11:42

Ik ben al even bezig met het bouwen van het welbekende Flexy-rack (is inmiddels een meer-maanden project geworden). Mooie zandgevulde mdf-planken en M18 draadeinden liggen inmiddels te wachten op de volgende stappen. Echter, nu loop ik tegen een onverwacht probleem aan:
Bij de meeste zelfbouwrack die ik kan vinden (en ook in het origineel van TNT-audio) worden er rubberringen gebruikt tussen plank en metalen ring. Dus iets als: moer-metalenring-rubberring-plank-rubberring-metalenring-moer. Dat zou ook mijn voorkeur hebben omdat de moeren zich dan niet zo snel loswerken.

Ik kan echter nergens rubberringen van het juiste formaat vinden. Had gedacht dat deze wel op elke straathoek voor een paar eurocent te vinden waren, maar dat blijkt erg tegen te vallen. Enige dat ik via speurwerk kan vinden is het Engelse bedrijf component-force (.co.uk), maar deze ringen kosten meer dan 1 pond per stuk, nog exclusief verzenden en in minimum afname van 100 stuks. Om nu meer dan 100 euro te gaan uitgeven aan een setje rubberringen gaat me wat te ver. Het idee van Flexy-rack was juist de mooie prijs/prestatie verhouding.

Kortom: Iemand enige suggestie waar ik rubber/neopreen ringen kan vinden, liefst in afmetingen van een M18 sluitring (19x34 mm, tussen de 1-4 mm dik)? Inmiddels ben ik niet meer zo kritisch, dus met iets afwijkende maten kan ik ook leven. En dan ook nog voor een enigzins betaalbaar bedrag (ik heb er namelijk 30 nodig).

Pjotr

Re: Flexy-rack - hulp nodig bij zoektocht naar onderdelen

Berichtdoor Pjotr » wo 02 nov 2011, 12:07

Klopt, is niet makkelijk. Ik heb ze zelf gesneden van een stuk 2mm dik kurk-rubberplaat wat ik nog had liggen en over was van het leggen van de parketvloer. Soms zijn reststukken daarvan wel voor nop te krijgen bij een parketteur.

Maar ook een stukje 2 mm dik neopreen rubber moet wel te vinden zijn toch?
Peter de Jong

Lieuwe

Berichtdoor Lieuwe » wo 02 nov 2011, 12:41

Kraanrubbertjes geen optie?;)
Maar beste is een matje oid zien te vinden en zelf uitsnijden. Het is iig wel lastig te vinden.

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » wo 02 nov 2011, 13:16

kratje grolsch beugels misschien een idee?
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

baskruiderink

Berichtdoor baskruiderink » wo 02 nov 2011, 14:05

Zelf maken was ook al een optie die bij mij opkwam. Plat stuk rubber/neopreen moet wel te vinden zijn. Ik zie er vooral tegenop om 60 rondjes te moeten uitknippen en volgens mij wordt het niet echt netjes. Ik was zelfs al aan het denken over een soort zelfgemaakte pons: stalen buis die ik door een vel rubber kan heen slaan ofzo.

Kurk is inderdaad ook wel een optie, dat heb ik nog wel liggen; ik zal eens een proefstukje maken.

Kratje Grolsch beugels ter inspiratie bedoel je? :-)
De rubberringen daarvan zijn in elk geval te klein (of heeft Grolsch ook magnums?)

Maar ja, ik had gehoopt op een goed adres in Nederland, of anders een goedkope Chinese webshop ofzo, die die ringen gewoon uit voorraad voor een paar centen kan leveren.

John P

Berichtdoor John P » wo 02 nov 2011, 14:13

Voor rubberproducten slaag ik altijd hier, misschien kunnen ze ook opsturen als het te ver weg is.
http://www.rubberhuis.nl/
Waar een weg is is ook een omweg.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 02 nov 2011, 14:24

baskruiderink schreef:Zelf maken was ook al een optie die bij mij opkwam. Plat stuk rubber/neopreen moet wel te vinden zijn. Ik zie er vooral tegenop om 60 rondjes te moeten uitknippen en volgens mij wordt het niet echt netjes. Ik was zelfs al aan het denken over een soort zelfgemaakte pons: stalen buis die ik door een vel rubber kan heen slaan ofzo.

Heb ik geprobeerd maar dat werkte toch niet zo. Je moet er dan toch een hardhouten plankje onder leggen (vuren werkt niet, is te zacht) en dan is het na twee ringen bot. Dan kun je beter even investeren in een paar echte holpijpen: http://www.boomsma.nl/nl/webshop/2/hand ... /holpijpen Daar is de grootste maat 25 mm, maar als je verder zoekt is er ook wel groter te krijgen. I.i.g. hebben ze 18 mm en dat is voor het gat prima, is ook het lastigste uit te snijden.

[edit]
Hier hebben ze ook grotere maten: https://www.prof-tools.nl/showgroup.asp?Lang=1&Grp=491

Je hebt best veel van die rubber ringen nodig, dus dat loont m.i. wel.
Peter de Jong

sjons

Berichtdoor sjons » do 03 nov 2011, 11:35

Sh*t ja, daar had ik niet meer bij stilgestaan, die heb ik ook nog nodig. Ben zelf ook bezig met een soortemet flexy-rack, maar dan kleiner, en met glas. En dan is zo'n rubber ringetje wel fijn om ertussen te hebben. Al denk ik wel dat mijn maten weer anders zijn (draadeind is 16mm, en ik gebruik carressorieringen doorsnede 50mm).
Bas, laat je weten of/wat/waar je wat gevonden hebt?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 03 nov 2011, 13:52

Sjons, als je dan een holpijp koopt van 16 mm kun je iig het gat van 16 mm uitponsen. Als je dan stukjes groter uitknipt dan wat je nodig hebt kun je die tussen 2 carrosserie ringen klemmen en daarlangs netjes rond knippen.
Peter de Jong

Gijs

Berichtdoor Gijs » do 03 nov 2011, 22:00

Een holpijp draaien?
Gelukkig zie je er uiteindelijk niet veel van, dus een beetje smokkelen moet kunnen :-)
It's a long way to the top if you wanna rock n roll

baskruiderink

Berichtdoor baskruiderink » do 03 nov 2011, 22:32

John P schreef:Voor rubberproducten slaag ik altijd hier, misschien kunnen ze ook opsturen als het te ver weg is.
http://www.rubberhuis.nl/

Bedankt voor je suggestie. Nog geen reactie op mijn e-mail naar het rubberhuis. Maar via die suggestie per ongeluk ook beland bij de Belgische variant van het Rubberhuis (zelfde naam, maar dan in Zaventem!). En daar al wel gelijk een reactie:

30 x rubberen dichtingsring CR D34x19x2mm - € 0.60/stuk
40 x rubberen dichtingsring CR D34x19x2mm - € 0.57/stuk

Levertermijn: 1 à 2 dagen na bestelling
Transportkosten: afhaling hier in de winkel of transportkosten ten laste van de besteller.

Naar ik aanneem zullen de prijzen wel ex. BTW zijn, en er komen dus nog verzendkosten bij, maar dit biedt perspectieven!
En deze zijn dus NIET standaard op voorraad, maar worden op maat gemaakt (dus ook voor 16mm draadeind neem ik aan). Prijs viel mij erg mee voor iets dat in zo'n kleine serie op maat wordt gemaakt. Ook volop keuze uit rubbersoorten/neopreen/hard/zacht/etc.

Dus, voorlopig laat ik alle holpijp-ideen even op de plank liggen.
Zal het resultaat nog laten weten.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 03 nov 2011, 22:47

Da's mooi :rock: Neem dan wel hard neopreen, zacht (geschuimd) neopreen gaat niet werken.
Peter de Jong

baskruiderink

Berichtdoor baskruiderink » wo 09 nov 2011, 21:50

Een korte update:
Ook het Nederlandse rubberhuis (.nl) kan prima rubberringen op maat maken (dus bedankt voor de tip!). Wel wat extra kosten voor de kleine serie, maar uiteindelijk net zo duur/goedkoop als de Belgische variant. Dus wegens de verzendkosten gekozen voor het NL-rubberhuis.

Uiteindelijk voor 36 euro besteld: 40 stuks rubberringen in SBR-rubber, 35x19x3 mm (34 mm kon niet, 35 wel), incl. de BTW en verzenden.
Daarmee toch een van de duurdere onderdelen van het rack geworden, maar in elk geval onder de psychologische 1 euro-per-stuk grens.

Kortom: missie volbracht, en bedankt voor alle tips/suggesties.

Nu nog op zoek naar wat afwerking voor de planken: iemand nog een tip voor een goede(goedkope) leverancier voor HPL/Formica (het dunne spul van 0,8-0,9 mm)?

Terug naar “Sets en Overig”