Lightpipe

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

studiostevus

Lightpipe

Berichtdoor studiostevus » vr 27 apr 2012, 14:24

Heeft er hier iemand ervaring met het gebruik van lightpipes om (led) licht in een kast naar een ander punt te transporteren via glasvezel?

Ik ben van plan een Squeezebox in een andere kast in te bouwen samen met dac. Op de SB zit een multicolor smd led, waarop origineel een plastic doorzichtig kapje op zat om dat licht naar voren te richten (naar een transparant knopje op de buitenkant). In mijn kast zit de SB ergens achterin, maar er bestaan oplossingen hiervoor: het transporteren van led licht via glasvezel. Alternatief is natuurlijk een multicolor ledje via een draadje verbinden, maar ik ben een beetje bang dat ik meer kapot maak dan me lief is als ik de smd led probeer te desolderen.

Heeft hier al iemand mee geexperimenteerd? Hoe kan ik zo'n ding monteren op de SB pcb??

k.p.

Re: Lightpipe

Berichtdoor k.p. » ma 30 apr 2012, 17:06

Volgens mij moet het wel lukken met een glasvezel streng. Je zal waarschijnlijk wel een aardig lagere intensiteit hebben. Probeer het anders eens met een optisch kabeltje.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 30 apr 2012, 18:26

Wat ook goed wil werken is 3 mm rond plexiglas staf. De uiteinden vlak schuren en polijsten.

Farnell heeft trouwens een heel uitgebreid assortiment op dat vlak: http://nl.farnell.com/jsp/search/browse ... s%3D204187
Peter de Jong

Bean

Berichtdoor Bean » do 03 mei 2012, 17:22

In modelbouwwinkels verkoopt men wel zogenaamde lichtgeleider (voor o.a. modeltreinen).
Dit is, zoals Peter ook aangeeft, een stukje helder acryl/plexiglas-staf. Er zijn verschillende diktes van. Ik denk dat dat doet wat jij zoekt.

Dunnere soorten zijn buigbaar.
Groeten, Wouter

To bean or not to Bean

Terug naar “Sets en Overig”