Ikea Besta verbouwen

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

blueznl

Ikea Besta verbouwen

Berichtdoor blueznl » wo 19 dec 2012, 14:06

Ik was bezig met m'n quest voor een nieuwe center (zie hier: viewtopic.php?f=3&t=17019 ) maar raakte onderweg een beetje afgeleid. Ben toen maar een Ikea Besta gaan verbouwen...

< deze ruimte gereserveerd voor eindresultaat >
Laatst gewijzigd door blueznl op zo 23 dec 2012, 18:10, 2 keer totaal gewijzigd.

blueznl

Re: Besta verbouwen

Berichtdoor blueznl » wo 19 dec 2012, 14:10

Op de muur zat al een (oude) 20 cm diepe Besta van Ikea (niet meer leverbaar). Hele zaakje moest omhoog, dus een extra element zelf gemaakt. 60 breed 20 diep 26 hoog, is het kleine bakje onder de zaklantaarn, ja daar, links beneden achter die planken en deurtjes :-)

Hier is alles van de muur af geweest en iets hoger teruggeplaatst.

121119 003.jpg
Laatst gewijzigd door blueznl op wo 19 dec 2012, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

blueznl

Berichtdoor blueznl » wo 19 dec 2012, 15:59

Ikea besta units zijn max. 1m80 breed, ik heb 2 kastjes dus 2x 1m20, en dat betekent 2 pootjes in het midden. Dat willen we dus niet :-) (Veel werk en een beetje overkill, maar ach, waarom ook niet. Als het de moeite waard is om te doen, is het ook de moeite waard om het goed te doen.)

121215 014 tv meubel.jpg

De gekozen poten hebben een enkele, dikke bout. Maar die komt dan precies op de grens van de twee kastjes. Ik heb het pootje 1 mm ingekort, en op een 2 mm dikke plaat gezet. Deze wordt dan weer in de kast vastgezet.

Eerst een kleine verdieping van 1 mm gefreesd. (Het wat diepere stuk is voor de kop van de M8 bout waarmee ik straks het pootje vast zet.)

121215 019.jpg

Omdat het Besta spul van karton is, heb ik de overgebleven millimeter goed doordrengt met 2 componenten lijm en er een velletje papier overheen gelijmd. Dit versterkt het overgebleven (veel te dunne) materiaal, en sluit het papier / karton / MDF / spaanplaat (wat het ook maar is) op zodat een toevallig passerende natte mop niet gelijk het materiaal laat opzwellen.

Eenmaal gedroogd wat oneffenheden met een beitel verwijderd.

121216 026.jpg

En voila, 2 poten zijn er 1 geworden.

Direct naast de rand is het materiaal wat steviger, dus daar kan de alu plaat met schroefjes worden vastgezet. Iets verder weg van de rand is het karton, en door het infrezen is er dus geen 'vlees' meer om de schroeven in te draaien. Zou je dus de kastjes een beetje te ruig verschuiven, dan breekt het zaakje af.

Vandaar dat aan de bovenzijde twee kleine houten blokjes zijn geplaatst, maw. de schroeven gaan door het aluminum stuk, dan door de onderste horizontale plank, en komen dan in het stukje hout terecht. Gelukkig ga ik later deurtjes plaatsen, dus je ziet er straks niets meer van.

121215 021.jpg

121216 027.jpg

121219 999 tv meubel.jpg

blueznl

Berichtdoor blueznl » do 20 dec 2012, 20:24

Dat was dus het pootje. Wie opgelet heeft ziet dat er al legio gaten in de kast zaten, allemaal bestemd voor ventilatie.

Met een gatenzaag heb ik gaten in de achterwanden gemaakt, en in de bodem. Een deel van de kastjes krijgen een dichte deur, er moest dus voldoende geventileerd worden.

121215 024.jpg

121215 023.jpg

Het grote vierkante gat is voor later. De bedoeling is om in dat kastje een 'PC zonder jas' te bouwen, dus wilde ik de ruimte voor een groot filter in de bodem hebben, danwel de vrijheid later nog de gaten te bepalen nadat de rest al in gebruik is...

121215 022.jpg

Ik weet nog niet precies hoe ik dit deel precies ga invullen, tzt. verzin ik wel wat. Ik zag een aantal oplossingen met een ventilator gemonteerd op het achterbord, maar dat lijkt me vragen om bijgeluiden. Bovendien geef ik de voorkeur aan een (lichte) overdruk ipv. onderdruk. Wordt vervolgd.

SARK

Berichtdoor SARK » za 22 dec 2012, 8:45

Dit is zo'n topic waar ik meestal niets zinnigs op te melden heb maar ik volg ze altijd met zeer veel plezier :D Dus blijven posten hoor ook al komen er geen reacties :!:

Vinculum
Contacteer:

Berichtdoor Vinculum » za 22 dec 2012, 12:49

Goh het is echt karton! Ik dacht dat je het figuurlijk bedoelde da het een licht/goedkoop materiaal was. Wow!

John P

Berichtdoor John P » za 22 dec 2012, 13:09

Bijna alle binnendeuren zijn ook zo opgebouwd. Het is stevig en licht, alleen je moet er niet aan gaan zitten zagen.
honingraatdeur.jpg
honingraatdeur.jpg (19.79 KiB) 5096 keer bekeken

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » zo 23 dec 2012, 1:45

@vinculum

MDF is toch ook niet heel veel anders dan gewoon een heel dik stuk fijn karton ;)
Zaagsel met een bak lijm er bij door en dan in elkaar geperst.

SARK

Berichtdoor SARK » zo 23 dec 2012, 13:01

Ik neem mijn woorden terug, er komen dus wel reacties 8-[

blueznl

Berichtdoor blueznl » zo 23 dec 2012, 18:11

SARK schreef:Ik neem mijn woorden terug, er komen dus wel reacties 8-[

Als het maar over vrouwen, autos, of karton :shock: gaat...

blueznl

Re: Ikea Besta verbouwen

Berichtdoor blueznl » zo 23 dec 2012, 19:38

Dit gaat dus niet over karton... of misschien wel een beetje O:)

In ieder geval: voor lange versterkers moet je ruimte creeren bij de Besta serie. Dat kan op twee manieren: de achterkant eruit zagen, of de voorkant uitbouwen. (Of allebei natuurlijk :wink: )

Dit is stap 1 van deurtje verdikken... het verdikken zelf.

121223 002.jpg

Voor het 'europese' scharnier zijn er aparte boren, maar die had ik niet in de juiste maat liggen. Een 35 mm speedboor had grofweg dezelfde diameter, dus dan die maar gebruikt.

Ik heb gelijmd met witte houtlijm ('speed' oid. van Bison). Eigenlijk de verkeerde lijm (hout op plastic) maar het zal wel werken. Het is vandaag zondag en ik had geen zin om ergens contact lijm te gaan halen...

121223 003.jpg

Het witte mishandelde deurtje is een Ikea Besta Vara (de rest van de deurtjes zijn Tofta hoogglans). Aangezien er toch een kwastje overheen gaat was een Vara goed genoeg. Daarbij is een Vara deurtje een stuk goedkoper, en als het mis gaat (of ik toch van plan nog verander) is er dan niet teveel (geld) de prullebak in. Overigens is al het hout wat ik ditmaal gebruik restmateriaal van andere klusjes. In sommige gevallen zou het misschien meer zin hebben wat te kopen, maar ditmaal wilde ik eens principieel een cheapskate zijn. Alles voor het millieu en zo :sure:

Ik moet nog wel wat freeswerk doen vwb. de scharnieren, erg vervelend werk (en een goede mogelijkheid om alles gelijk te verpesten). Voor het freeswerk moet ik echter nog eerst een malletje maken.

Het proefpassen geeft aan hoeveel het naar voren komt. De bedoeling is het nieuwe deurtje na het infrezen voor de scharnieren, en het infrezen van een opening aan de voorzijde, (hoog)glans zwart te maken.

121223 004.jpg

Een alternatief is bijvoorbeeld het gebruik van luidspreker stof. Als je bijvoorbeeld maar een centimeter te kort komt is het een goede optie, en infrarood werkt meestal wel gewoon door het doek heen. Ik heb het overwogen, maar ik wilde volledig vrij zicht op het display van de versterker, en de optie van de deur open te laten staan vond ik eigenlijk, euh, geen optie 8)

Onderstaande twee plaatjes vond ik op Ikea Hackers:

besta - speaker cloth - 1.jpg

besta - speaker cloth - 2.jpg

Daar kwam overigens ook mijn inspiratie voor een PC inbouw vandaan:

besta - hidden pc - 3.jpg

besta - hidden pc - 4.jpg

SARK

Berichtdoor SARK » ma 24 dec 2012, 9:29

Heb ik misschien toch nog iets zinnigs te melden .... maar als eerste een vraag: Is het scharnier wat ik als plaatje heb bijgevoegd, het scharnier wat je gaat gebruiken voor de verdikte deur :?:
Bijlagen
scharnier-kastdeur.jpg

blueznl

Berichtdoor blueznl » ma 24 dec 2012, 11:38

Yep.

En inderdaad, die is normaal niet toepasbaar :-) Maar daar heb ik iets op gevonden...

SARK

Berichtdoor SARK » ma 24 dec 2012, 12:17

Nu ben ik natuurlijk heel nieuwsgierig :!:

blueznl

Berichtdoor blueznl » ma 24 dec 2012, 15:23

SARK schreef:Nu ben ik natuurlijk heel nieuwsgierig :!:

Okay, er zijn speciale scharnieren in omloop, maar die heb ik even niet. (En het hele deurtje experiment is mogelijk niet definitief, dus eerst even spelen met de mogelijkheden.)

Het plan is simpelweg om het scharnier iets naar voren te verschuiven. Volgens mij lukt dat 'net' (en hopelijk niet op zijn Fries :-))...

Het zwarte verfwerk is in ieder geval gedaan (niet het beste wat ik ooit heb gedaan, maar ach, niemand die het later hopelijk ziet). Het blikje verf wat ik ervoor gebruikt heb heeft een jaar of zes a zeven in een schuurtje buiten gestaan, en 'klonterde' nogal. Maar ja, in het kader van recycling / el cheapo / geen zin om naar de winkel te gaan...

121224 702.jpg

121224 703.jpg

Vers geverfd...

Edit: kookplaat gaat net stuk, gauw nog een kookplaat vervangen voor de kerstdagen... knutselen met hindernissen...

blueznl

Berichtdoor blueznl » ma 24 dec 2012, 20:31

Nou ja, dus niet afgekregen... kookplaat ging voor :-)

Helaas ben ik vergeten een gaatje in de muur te boren, en morgen vind ik daar niet echt de dag voor. Dus het afronden gaat over de kerst heen getild worden vrees ik.

Toch wel een beetje dom van me: dit deurtje hoeft eigenlijk verder helemaal niet open te kunnen, behalve als ik ergens iets moet veranderen... Ik had dus rustig de dikke versie met normale scharnieren kunnen monteren, ik kan immers altijd het deurtje ernaast opendoen waardoor het elkaar nooit in de weg zou zitten... Dom dom dom.

Affijn, malletje en veel zaagsel later...

121224 803.jpg

Proefpassen met een beetje Lego 8)

121224 802.jpg

Maken we het wel op derde kerstdag af denk ik... Muv. het deurtje, uiteraard, dat zal wel weer honderd keer schuren en plamuren worden... Als ik het zo houd, want helemaal zeker ben ik nog niet...
Laatst gewijzigd door blueznl op do 03 jan 2013, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.

blueznl

Berichtdoor blueznl » di 25 dec 2012, 17:38

Ennuh, dank je wel Siemens! Hoefde alleen nog maar de steker erin te steken... Is het Siemens aansluitsnoer amper een meter lang! Wat is dat nou weer voor belachelijks!?!?!

Moet ik nou de halve keuken uit elkaar slopen omdat siemens 2 kwartjes op zijn aansluitsnoer kon besparen? En nee, er zit geen makkelijk aansluitpunt op deze plaat, dus eventjes ander snoertje eraan is ook geen optie... Wat nu?!?

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » vr 28 dec 2012, 12:05

Lasdoosje op de muur?

Ivo Tichelaar
Contacteer:

Berichtdoor Ivo Tichelaar » vr 28 dec 2012, 16:03

Leuk topic. Het is vaak een verademing om in een kast wat te zagen en te boren en hem zo aan je gewenste gebruik aan te passen. Met een onwijs dure kast is dat niet fijn, maar met betaalbaar Ikeaspul is de drempel wat minder hoog.

blueznl

Berichtdoor blueznl » vr 28 dec 2012, 22:11

Kappa7 schreef:Lasdoosje op de muur?

Is het inderdaad geworden. Moest het wel even twee keer doen... Had het eerst achter de oven langs gevoerd, en ook al wordt een (dubbelwandige) oven niet zo heet, vond het toch niet zo'n fijn idee, bij nader inzien. Dus alles weer los, en omgelegd.

Maar 't is opgelost.

Dus morgen nog even een dagje aan het Besta kastje knutselen, dan staat 'ie netjes op z'n plek, klaar voor oudjaarsavond :-)

blueznl

Berichtdoor blueznl » za 29 dec 2012, 13:29

Mmmm. Ik overweeg een kleine design wijziging, en daarvoor is er een nieuw bovenblad nodig.

Iemand die een goed adresje weet voor het volgende:

- meubelplaat (mag spaanplaat of MDF kern zijn, boeit niet)
- bij voorkeur hoogglans wit
- bij voorkeur afgeronde voorzijde (of dik PVC, ivm. kwetsbaarheid)
- dikte ca. 20 mm (niet kritisch)
- lente 2m40
- breedte 45 cm

Interieurbouwers hebben / maken dit spul, en ja, ik zou inderdaad naar Baars en Bloemhof kunnen gaan, een plaatje HPL halen, kantenband, frezen, enz. enz. enz. Ik weet hoe het moet maar heb geen werkplaats zelf, en voor deze ene keer is dat een beetje veel...

Een alternatief is een (afgerond) meubelpaneel van de Gamma enz. al weet ik niet zozeer of die dergelijke lengtes hebben... (En vaak is de kwaliteit om van te huilen...)

Iemand die een goede suggestie of adresje heeft? (Ergens in het westen van Nederland, woon in regio Rotterdam maar kom vaak genoeg in Utrecht, Amsterdam, Den Haag enz.)

Leon

Berichtdoor Leon » za 29 dec 2012, 14:06

Of je haalt gewoon Duropal bij de Gamma. max. 60x250cm. Ik denk dat de dikte beperkt is tot 18mm, maar het is gewoon prima HPL.

blueznl

Berichtdoor blueznl » do 03 jan 2013, 9:41

Alles zit in elkaar, muv. bovenblad, wat verf (veel werk :| ) en het bovenblad. Zijn nog wat dingetjes binnenin welke ik wil veranderen.

Natuurlijk is daar de plint, want alle kabels moeten uit zicht (Attema K-nogiets).

121229 101.jpg

En aangezien ik toch kerstverlichting over had... :mrgreen:

121229 105.jpg

(Dioder, alles uit zweden :wink: )

121229 104.jpg

Het rare knikje achter in de 'uitbouw' is zo gemaakt, dat alle vier de ledstrips dezelfde schaduw werpen op de muur erachter, en op de grond eronder. Dat was iets puzzelen, maar ik wilde onder alle vier de secties hetzelfde licht, en GEEN licht in het deel met de versterker. Vandaar dan ook dat sommige delen wit en andere zwart zijn geverfd. (Onder de uitbouw in het midden zit dus de 4e ledstrip.)

De diepte van de uitbouw is gelijk aan de afstand tot de muur. De inkeping in de uitbouw valt precies over het K-nogiets profiel waar alle bekabeling in verborgen is.

blueznl

Berichtdoor blueznl » za 05 jan 2013, 20:56

Details van het bakje...

121217 032 bak.jpg

121218 042.jpg

121218 035.jpg

Restmateriaal, en daardoor allemaal een beetje te zwaar... Maar goed, het gaat allemaal om het eind resultaat, hier een proef opstelling:

121218 046.jpg

Omdat er verlichting achter en onder kwam wilde ik dus dat 'dubbele pootje' weg hebben, had ik er geen verlichting onder gehangen dan had ik het pootje waarschijnlijk laten zitten.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 05 jan 2013, 21:07

Mooi geworden maar waarom heb je de kastjes niet aan de muur bevestigd?
Dan had je helemaal geen pootjes nodig gehad.

Terug naar “Sets en Overig”