Speaker terminals

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

johand

Speaker terminals

Berichtdoor johand » wo 05 jun 2013, 18:05

Hallo, ik ben nieuw hier. Ik heb me geregistreerd om advies te vragen ivm zolder verbouwing die bezig is.
Ik ben de zolder aan het inrichten en heb speakerkabel achter de gyprocwanden gelegd voor toekomstig gebruik.
Eens de volledige zolder klaar is kan ik niet meer aan de kabel, vandaar dat ik dacht aan terminals zoals die op luidspreker bevestigd woden, maar dan zet ik deze vast in de gyproc wand.

http://www.geronika.be/shop/monacor-st- ... -5390.html
http://www.geronika.be/shop/monacor-st- ... -5260.html

Is dit een goede werkmethode of zijn er betere?
Als jullie een fysieke winkel weten in Vlaams Brabant (Belgie) waar ik dit kan kopen, mag je dit altijd laten weten

Dank u, Johan

dre

Re: Speaker terminals

Berichtdoor dre » wo 05 jun 2013, 18:06

eigenlijk het liefst zo min mogenlijk verbinden proberen te krijgen......
потому что он может!

johand

Berichtdoor johand » wo 05 jun 2013, 18:18

bedankt voor de snelle reactie.
Dus best gaatje in de gyproc en kabel erdoor en rechtstreeks aansluiten?
Bestaan er kleine plastic hulsjes (kabeldoorvoerstukjes) op het geboorde gat niet teveel "uit te rafelen/uitboteren"?

esthetisch is dit wel niet de beste oplossing. Stel dat de speakers later weggaan, blijf ik daar zitten met een stukje "draad"

dre

Berichtdoor dre » wo 05 jun 2013, 18:22

ik zou er een bureaublad doorvoer voor gebruiken. :wink:

057531-230.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
потому что он может!

SARK

Berichtdoor SARK » wo 05 jun 2013, 18:25

En als je nu eens met (flexibel) PVC pijp aan de slag gaat :?: Dan kun je altijd nog een kabel doortrekken als ware het een elektriciteitskabel :idea: Beetje Crea Bea met een rubber matje (rondje knippen en een gat in het midden waar de kabel net niet door past) en je hebt een mooie afsluiter.
buis-pijp-creme-2012.jpg

johand schreef:esthetisch is dit wel niet de beste oplossing.

Da's van ondergeschikt belang :wink:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 06 jun 2013, 10:24

En als je het nou gewoon eens maakt zoals het hoort ?

Om te beginnen geen flex gebruiken, maar vaste buis. het liefste 3/4" (19 mm diameter.)
Indien er bochten in moeten, deze met een ruime straal buigen.
Kun je niet buigen, dan zijn er ook nog van die fabrieksbochten in de handel :
polivolt-pvc-bocht-32mm-creme-kema.jpg

Het voordeel van een buis tov flex is dat de inwendige weerstand veel lager is.
waardoor het trekken van de kabel veel makkelijker/lichter gaat.
met strakke bochten in flex is dat haast niet te doen.
Je geeft niet welke afstand je moet overbruggen, maar ik ga uit van een meter of 10.

Aan de uiteinden plaats je (natuurlijk) een inbouwdoos :
abb-haf-inbouwdoos-md4050-multi-met-tuit-1619mm-(58-34-)-inbouwdoos-multi-4050mm-4510195_1.jpg

Als je de kabel hebt getrokken kun je op zoek gaan naar 2 inbouwframes van de Duitse firma Berker :
http://www.berker.com/nl/nederland/catalogus/#457309
pa450502.jpg

http___www.berker3.pdf
http___www.berker2.pdf
http___www.berker.pdf

Die zijn er in verschillende soorten, van goedkoop tot duur, en je kunt er montage ramen uit verschillende series op zetten.
Volgens mij maakt Busch & Jeager ook van dat soort dingen, maar met deze heb ik zelf praktijk etrvaring.

johand

Berichtdoor johand » do 06 jun 2013, 12:47

bedankt voor de tips.
De draad ligt er al (nu alles nog "open" ligt is dat makkelijk), dus die flexibels heb ik helemal niet nodig... De speaker komen er pas op termijn, dus de draad moet mooi opgeborgen zitten al die tijd, mara toch bereikbaar.

Ik ga het bij een klassiek inbouwdoosje houden, waar ik het kabeleind in kan oprollen en opbergen. Vervolgens een volledig dicht afdekplaatje erop waar ik - ten gepaste tijden - een gaatje inboor waar de kabel door kan. Zo is hij rechtstreeks aangesloten.

sjons

Berichtdoor sjons » do 06 jun 2013, 16:09

ray5150 schreef:En als je het nou gewoon eens maakt zoals het hoort ?

Dankje Raymond, dat moeten we vaker doen...

pvanlingen

Berichtdoor pvanlingen » do 06 jun 2013, 16:24

@Raymond,

Je doet je best maar ze luisteren niet. :)
Ik dacht ook dat er om een betere methode gevraagd werd.
Als er nog eens een andere kabel door moet is jou oplossing de juiste.

Paul.
Zelf maken is leuker.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 06 jun 2013, 16:57

Sja, komt op mij een beetje over alsof het drie keer niks mag kosten...dan kom je al snel uit op dit soort "hobby bob" en "handige harry" methoden.

Maar niet komen mekkeren, als blijkt dat er een spijker of schroef doorheen is gejast, en vervolgens de versterker opgeblazen is... :twisted:
Als bonus mag dan ook de muur weer open om de kabel te vervangen. :roll: :idea:

johand

Berichtdoor johand » do 06 jun 2013, 20:53

ray5150 schreef:Sja, komt op mij een beetje over alsof het drie keer niks mag kosten...dan kom je al snel uit op dit soort "hobby bob" en "handige harry" methoden. Maar niet komen mekkeren...

pvanlingen schreef:@Raymond, Je doet je best maar ze luisteren niet. :)

Tja, beetje flauwe reacties hé mannen...
1. Als je aan het verbouwen bent let je idd op je centjes, je hebt anderen die hun laatste euro uitgeven aan audio, en voor de rest geen nagel hebben om aan hun *** te krabben. Soit, hun keuze...
2. De draden (2x2.5mm²) moet en (of) kan ik later niet vervangen, ook al liggen ze in een flexibel, teveel bochten. Om het systeem wachtbuis/doortrekken, moeten de flexibels echt muurvast liggen (in sleuven en dichtgepleisterd) anders draait dat toch op een flop uit. Ze moeten trouwens dienen om 2 rear-satelietjes mee te voeden.
3. Ik heb toch (deels) geluisterd. Ik ga inbouwdoosjes gebruiken. Daar kan ik dan later nog alle kanten mee uit.

Qua eerste indruk op dit forum kan dit wel tellen.
Toch bedankt voor de hulp, Johan

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 06 jun 2013, 21:05

Ach, je hoeft mij niet uit te leggen hoe je electa en aanverwanten installeert, ik doe dat pas sinds een jaar of 25.
En weet onderhand wel hoe je telecom/audio/netwerk en dergelijke moet aanleggen. en ook hoe je dat een beetje degelijk en toekomstbestendig doet. O:)

En nee, dat hoeft geen vermogen te kosten. :mrgreen: :wink:

pvanlingen

Berichtdoor pvanlingen » vr 07 jun 2013, 0:03

@Johan,

Je mag natuurlijk zelf bepalen welke oplossing het beste bij je past.
De oplossing van Ray is gewoon heel degelijk en kost niet meer of minder dan iets met flexibele pijp.
Maar misschien is het ook al te laat om nog pijpen achter de gipswanden te monteren.
De opmerkingen zijn goed bedoeld en worden alleen maar gemaakt om jou van dienst te zijn. :)

Overigens, van harte welkom op het forum hier.

Gr.
Paul.
Zelf maken is leuker.

daniel

Berichtdoor daniel » di 11 jun 2013, 20:36

je kunt altijd nog een van deze gebruiken, ook in andere kleuren te krijgen geloof ik. Nette blindplaat met snoeruitgang

Berre

Berichtdoor Berre » di 11 jun 2013, 21:17

ray5150 schreef:Ach, je hoeft mij niet uit te leggen hoe je electa en aanverwanten installeert, ik doe dat pas sinds een jaar of 25.
En weet onderhand wel hoe je telecom/audio/netwerk en dergelijke moet aanleggen. en ook hoe je dat een beetje degelijk en toekomstbestendig doet. O:)

En nee, dat hoeft geen vermogen te kosten. :mrgreen: :wink:

Alle respect Ray, maar ik draai ook al een jaartje of 30 mee en ik zou ze de kost niet willen geven die de zekering hebben opgeblazen omdat ze een spijker of schroef door een pracht van een buis hebben geboord of geslagen. ;)

Buizen zijn handig voor zover ze niet uit elkaar sukkelen, tijdens het pleisteren bijvoorbeeld. (De pleisterboys zijn niet zo gevoelig voor voorzichtig werken...) Vaak genoeg meegemaakt dat we de boel nadien moesten open hakken om die kl..buizen weer aan elkaar te zetten. Bij flexible heb je daar minder last van.

De "betere" versterker hoort trouwens kortsluitvast te zijn, al weet ik natuurlijk wel dat zulks geen 100% zekerheid biedt. Het is ook een goede gewoonte om niet te boren als de versterker aan staat. (Waarom zou je, als je door de herrie toch niets hoort, laat staan van hifi zou kunnen genieten?).

En bij twijfel hoor je na dit soort werken de leidingen in de buurt te testen op continuïteit en sluiting voor je de dure spullen er weer op los laat.
Minder is meer

Terug naar “Sets en Overig”