the BASS, in zelfbouw!

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

asterduc

Re: the BASS, in zelfbouw!

Berichtdoor asterduc » zo 19 feb 2012, 19:48

reddoortranscendence schreef:Ik heb van JayTee nog een workshops gehad op de bassistendag in Schijndel.
Manring sta ik ook mee op de foto :)

kijk eens aan, dat is leuk.
Het zijn 2 geweldig goede en ontzettend aardige bassisten met elk hun eigen stijl.
JayTee hield wel van mijn grafietbassen maar speelde liever op zijn eigen bas met opgeschroefde maplee hals.
Michael Manring daarentegen heeft zich zeer kunnen uitleven op een Collier Graphite met een massieve 5 mm dikke fretloze grafiettoets. Dat ding had een ongelooflijk sterk doorzettingsvermogen met en oneindige sustain. Als Michael erop speelde leek het wel een heel orkest.

By the way: Joeri Hommerson gebruikte deze (fretless) bas tijdens beursdemos graag om op te slappen. Liefst begon hij met zijn rug naar het publiek om zich dan tijdens de track om te draaien, geen man die vermoedde dat het een fretless bas was. Dat was altijd wel lachen.

b_force

Berichtdoor b_force » ma 20 feb 2012, 0:39

asterduc schreef:Zeer stabiele grafiethalsen, toetsen, bodies, pickups, hardware en alle nodige toebehoren, ook voor headless (toch wel de eenvoudigste oplossing voor een graphite bas), heb ik zeker nog voldoende liggen. Let wel op, het is niet gratis, reken op een bedrag tussen 500 tot 1000 euro.

:shock:
Dat is toch een koopje voor een uber degelijke bas!

(begint alvast te sparen voor zoiets moois)

Ed, misschien kun je daar wat advies in geven.
Ben van plan een akoestische bas te kopen en deze fretless te maken.
Moet ik dan zeker nog de frethoogte corrigeren in de kam en de brug?

architect

Berichtdoor architect » ma 20 feb 2012, 20:01

asterduc schreef:
architect schreef:Als bassist kijk ik zo nu en dan eens rond naar basgitaren en het idee om er zelf een te maken blijft wel wat knagen. Maar ik ben bang dat ik het mooier wil dan ik zelf kan maken. Misschien toch eens rondneuzen naar goede onderdelen. Een goede hals, mogelijk van grafiet lijkt me dan een mooi vertrekpunt, zeker als het een headless bas zou worden en de hals zou doorlopen tot en met de stemmechanieken op de onderzijde.

dat was 25 jaar geleden ook mijn droom en 15 jaar later had ik er een paar honderd op mijn naam staan.
Pas dus op als je eraan begint, het kan verslavend werken.

https://picasaweb.google.com/110391320683267874393/CollierBasses

Maar goed, mocht je dit ernstig nemen en echt een goed en exclusief instrument willen bouwen, er voldoende geld, veel tijd en geduld voor over hebt, dan kan ik je wel een forse duw in de rug geven.

Zeer stabiele grafiethalsen, toetsen, bodies, pickups, hardware en alle nodige toebehoren, ook voor headless (toch wel de eenvoudigste oplossing voor een graphite bas), heb ik zeker nog voldoende liggen. Let wel op, het is niet gratis, reken op een bedrag tussen 500 tot 1000 euro.

Groeten,
Ed.

Mooi spul hoor allemaal.

Zelf heb ik nu een Tobias Basic 4 snaar, prima bas maar ik zou best wel eens een 5-snaar willen. Ik ben verder geen topbassist maar heb wel plezier in spelen en treed met een gospelband zo ongeveer eens in de maand op. Ik vind het wel een mooie hobby om mijn spullen goed voor elkaar te maken; zo heb ik voor mijzelf en voor mijn broer twee fEarfull basluidsprekers (Talkbass) gebouwd met een drietal ucd400 versterkermodules erin, samen met een Ampeg buizenvoorversterker klinkt dat heel prima.

Ik ben best wel geduldig maar heb niet veel meer dan het standaard gereedschap en ook een goede bovenfrees. Van de week heb ik wat rondgeneusd op de Warmoth-site waar ze alle onderdelen van een basgitaar verkopen. Tja, ik heb niet zo'n idee of dit goed te doen is. Als het gat voor de hals mooi vlak is, dan lijkt het allemaal wel te overzien, maar ik heb nu met berkenmultiplex en mdf gewerkt, maar hout of grafiet?
Foobar2000 + REW filter impuls response - LynxtwoB - Bryston BP20 - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - Linkwitz Orion 3.3

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 05 mar 2012, 21:22

ik was hier zelf niet wild van, maar het is zeker niet alledaags.

De body is Honduras mahonie, één van de betere houtsoorten voor zowel gitaar als bas, maar nog zelden te vinden.

De toplaag is taxus, of beter gezegd, verschillende taxus struiken die in elkaar zijn vergroeid en op die manier een boom hebben gevormd.
Uiteraard is de toplaag bookmatched, dwz, het onderste deel is het spiegelbeeld van bovenste deel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

architect

Berichtdoor architect » wo 16 jan 2013, 7:20

reddoortranscendence schreef:Ik heb jaren geleden een precision basje gebouwd. Kant en klare hals genomen en de body contouren overgenomen van een Farida basje.
Gaat prima. Kwa elektronica stelt het niet veel voor. Bij Thomann.de heb je kant en klare setjes voor weinig. Leuk als beginnetje om er feeling mee te krijgen.

Nou dat heb ik gedaan een Harley Benton Stratocaster Kit gekocht en gebouwd. Mooi proces, lekker bezig geweest.

Voor foto's van het bouwproces :
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthrea ... caster-kit
Foobar2000 + REW filter impuls response - LynxtwoB - Bryston BP20 - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - Linkwitz Orion 3.3

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » wo 16 jan 2013, 17:01

Mooi ding, lijkt me leuk werk! Ik wed dat als je netjes werkt het uiteindelijk beter is dan menig kant-en-klaar budget model! Ik kan alleen niet aan de vorm van de headstock wennen :lol: (heb hier een tweedehands Fender Classic 60s strat staan)

Komt er nog een zelfbouw-ampje aan? :wink:

architect

Berichtdoor architect » wo 16 jan 2013, 18:20

de kop heb ik een beetje afgekeken van Pensa-Suhr gitaren waarop Mark Knopfler speelt; vond ik wel mooi
Laatst gewijzigd door architect op wo 16 jan 2013, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.

asterduc

Berichtdoor asterduc » wo 16 jan 2013, 20:21

architect schreef:Nou dat heb ik gedaan een Harley Benton Stratocaster Kit gekocht en gebouwd. Mooi proces, lekker bezig geweest.

Mooi resultaat, architect.
Ben eens door je fotosessie gaan bladeren en het is me duidelijk dat je er buiten een aardig resultaat ook nog eens veel plezier en voldoening hebt aan gehad.
Groeten,
Ed

architect

Berichtdoor architect » wo 16 jan 2013, 21:26

Ja was leuk om te doen, het was een mooie ervaring, het zachte lindehout is ook niet veel meer inspanning waard, hij is best kras- en deukgevoelig; het beitsen, spuiten en uiteindelijk polijsten is ook mooi werk

een body van mooi tijgerstreep-esdoorn lijkt me nog eens een uitdaging of toch eens een bas

asterduc: je had nog onderdelen liggen voor een bas toch, heb je daar ook foto's van? dat geeft een beetje meer idee van de kansen

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 16 jan 2013, 21:38

Ik wilde net gaan vragen of je met een schuin oog naar een Anderson hebt gekeken... :lol:

anderson-inca-4.jpg

architect

Berichtdoor architect » wo 16 jan 2013, 22:45

ray5150 schreef:Ik wilde net gaan vragen of je met een schuin oog naar een Anderson hebt gekeken... :lol:

anderson-inca-4.jpg

die vind ik minder mooi wat te weinig vorm, meer de suhr die hierboven staat vond ik mooi; fender vond ik zo gewoontjes, en misschien ook wel wat teveel vorm

asterduc

Berichtdoor asterduc » do 17 jan 2013, 9:20

architect schreef:een body van mooi tijgerstreep-esdoorn lijkt me nog eens een uitdaging of toch eens een bas

asterduc: je had nog onderdelen liggen voor een bas toch, heb je daar ook foto's van? dat geeft een beetje meer idee van de kansen

Ik heb inderdaad nog materiaal liggen, maar om dat nu allemaal te gaan fotograferen?! Daar heb ik niet echt interesse in. Als je opgeeft wat je zoekt kan ik wel kijken of ik je daarmee kan helpen.
Tijgerstreep Esdoorn heb ik rog voldoende mocht je daar behoefte aan hebben.

architect

Berichtdoor architect » do 17 jan 2013, 18:16

Ach ja, ik zoek niet echt wat, het was maar zo een idee. Een vijfsnaar is misschien ooit nog eens wat; ik weet niet wat ik wil. Als ik enthousiast zou worden van een idee, dan kan ik het misschien wel maken.

grimoire

Berichtdoor grimoire » di 21 mei 2013, 19:29

:kwijl:

Wat een prachtige bassen asterduc. Als gitarist kan ik van zulke plaatjes zeker genieten 8)

Terug naar “Sets en Overig”