the BASS, in zelfbouw!

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Esdamion

Zelfbouw 5-snaar

Berichtdoor Esdamion » di 17 jul 2007, 18:22

....
Laatst gewijzigd door Esdamion op di 23 feb 2016, 8:51, 1 keer totaal gewijzigd.

asterduc

Re: Zelfbouw 5-snaar

Berichtdoor asterduc » di 17 jul 2007, 20:50

Esdamion schreef:Ik heb alleen de grootste moeite met het vinden van de juiste afmetingen, met name voor de 24 fret neck. Heeft iemand die voor me, of een tip over waar ik die kan vinden?

Hey Esdamion,

welkom op het forum.

Waar woon je ergens?

Ik heb nog een 100 tal voorgezaagde Phenol bastoetsen liggen die je kuntgebruiken voor een full scale 4, 5 of 6 string.

Het inzagen van frets in geen eenvoudige zaak en het moet nog juist zijn ook, anders staat je instrument natuurlijk vals.

Groeten,
Ed.

b_force

Berichtdoor b_force » di 17 jul 2007, 21:06

Wat een aanbod Ed :P

Ik wil ook nog steeds een gitaar dan wel bas maken.
Echter heb ik mijn versterker verkocht omdat ik een andere wilde, dus ik zal er sowieso even mee moeten wachten.

Nu gaan we eerst een Laney VC50 waarschijnlijk nabouwen :D
Daarna komt de rest :P

Esdamion

Berichtdoor Esdamion » di 17 jul 2007, 21:38

....
Laatst gewijzigd door Esdamion op di 23 feb 2016, 8:51, 1 keer totaal gewijzigd.

asterduc

Berichtdoor asterduc » di 17 jul 2007, 21:52

okay, ik begrijp het.

Phenol zijn verschillende lagen dun papier die met hars verbonden worden en onder zeer hoge druk worden samengeperst.
Het ziet eruit als Ebben.

De afmetingen kende ik vroeger uit me hoofd, maar dat heeft in de tijd plaats moeten maken voor andere zaken.

Je gaat het heus wel ergens op het net vinden.

Een full scale toets is iets van 864mm of zo dacht ik.
Om de afstand van de frets te bepalen moet je steeds de vorige maat met een vaste parameter verhogen, en die is 1,xxxxx
Ja, ook ergens op het net te vinden.
Ik heb dat thuis in het archief zitten, maar dat kost me meer moeite om terug te vinden dan dat je even googled.

Als jeer niet uit komt zoek ik het vooralsnog op. Maar dat zal eerder volgend weekend zijn als ik terug thuis ben.

Als je nog hardware (bruggen, PU's, electronica, enz...) nodig hebt, dieheb ik ook nog voldoende liggen, daaronder ook prototypes, als het zeer exclusief moet zijn.

Den Haag is zo'n goede 100 km van Schilde vandaan.

Succes.
Laatst gewijzigd door asterduc op vr 20 mar 2009, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Esdamion

Berichtdoor Esdamion » di 17 jul 2007, 22:04

....
Laatst gewijzigd door Esdamion op di 23 feb 2016, 8:52, 1 keer totaal gewijzigd.

asterduc

Berichtdoor asterduc » di 17 jul 2007, 23:07

Esdamion schreef:Hoi Ed,

Bedankt weer voor de snelle reactie, jij wordt mijn zelfbouwguru :D

Ik ga even rekenen met de scale en fretafstanden, komt vast goed. Jouw aanbod voor de hardware kom ik ook zeker nog op terug. Mijn zus woont in Essen (de stad dan, niet het hout :)) en dat is geloof ik niet zover bij jou vandaan, dus daar kom ik geregeld. Heel exclusief wordt het niet voor mijn eerste project, maar wel net wat leuker dan een standaard bas.

Bedankt voor zover en vast tot snel!

jij was of bent op school niet al te best in aardrijkskunde denk ik.

toch 's effe de kaart van europa bekijken. Den Haag - 2970 Schilde - Essen (D).

Groeten,
Ed.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » wo 18 jul 2007, 1:35

Ok, gezien de foto's van die snaartrilapparaten: in 2000 gestopt met het maken van bassen + er was toen nog weinig tot geen internet + nog weer 7 jaar meer ervaring + een heuse CNC-machine =>>> ik houd mijn hart vast voor het eindresultaat van de Concave's :?

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

asterduc

Berichtdoor asterduc » wo 18 jul 2007, 10:42

audiomanics schreef:Ok, gezien de foto's van die snaartrilapparaten: in 2000 gestopt met het maken van bassen + er was toen nog weinig tot geen internet + nog weer 7 jaar meer ervaring + een heuse CNC-machine =>>> ik houd mijn hart vast voor het eindresultaat van de Concave's :?

Kees

jij hebt het helemaal door Kees.

1997, 98 en 99 waren met rond de 25 exemplaren per jaar (in bijberoep) anders wel heftig hoor. Vraag mij niet hoe het met het weer gesteld was, want ik zag alleen maar mijn werkplaats!

Het probleem met muziekinstrumenten is dat je geen credietwaardige klanten hebt.
Zonder ze allemaal over één kam te scheren durf ik wel te stellen dat de doorsnee muzikant GEEN geld heeft voor een degelijke gitaar.

Ik verkocht mijn bassen tussen de 2 en 3000 euro.
Als je een industrieel, bedrijfsrevisor of elke andere persoon die prijsberekeningen kan maken, je werk toont dan maakt ie gauw een verkoopprijs op die meer dan 100% duurder ligt, maar dat gaat geen enkele muzikant betalen. Dan weet je gelijk ook waarom ik gestopt ben.
Je kunt werken uit passie, maar geloof mij, die passie begint na 150 stuks te verdwijnen.

... en de Concave? tja, ik zit er elke dag aan te denken of die voor mijn pensionsuitkeringen zou kunnen gaan zorgen.
Ach, dromen is zooo leuk! :D

Ed.

Esdamion

Berichtdoor Esdamion » za 21 jul 2007, 10:59

....
Laatst gewijzigd door Esdamion op di 23 feb 2016, 8:52, 1 keer totaal gewijzigd.

vigier

Berichtdoor vigier » za 21 jul 2007, 17:03

Het is overigens 125 km vanaf Den Haag
Meer ideëen dan tijd

asterduc

Berichtdoor asterduc » za 21 jul 2007, 22:01

Esdamion schreef:
asterduc schreef:toch 's effe de kaart van europa bekijken. Den Haag - 2970 Schilde - Essen (D).

Essen is net over de grens bij Roosendaal. Essen in België dus...

heee, daar ligt nog een dorpje met de naam Essen. Wat toevel.
Op 1 km van de grens is dan wel een grensgeval, maar goed, tis in België.

vigier schreef:Het is overigens 125 km vanaf Den Haag

Ach ik wil niet muggenziften hoor Joris, maar het is 115 km en da's dus een goede 100 km in ons dialect!

Groeten,
Ed.

asterduc

Berichtdoor asterduc » di 15 jul 2008, 23:27

het gebeurd zelden, maar er staat één van mijn grafietbasjes te koop op marktplaats.

Mocht iemand interesse hebben: http://link.marktplaats.nl/175585655

Is gebouwd in 1997, body is Sipo Pomelé met een tussenstuk in Amaranth. De hals bestaat uit 17 lagen grafiet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door asterduc op di 15 jul 2008, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.

b_force

Berichtdoor b_force » di 15 jul 2008, 23:34

Mooi ding hoor Ed 8)

Zou hem zo willen kopen.

Hier een kortere link :wink:

http://link.marktplaats.nl/175585655

asterduc

Berichtdoor asterduc » wo 16 jul 2008, 0:05

bedankt. Url aangepast.

'k heb er nog ééntje gevonden, ietsje goedkoper, wel een basis modelletje met opgeschroefde grafiethals, eveneens gebouwd in 1997.

http://muziekinstrumenten.tweedehands.net/gitaren/collier-handgebouwde-bas.html
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

b_force

Berichtdoor b_force » wo 16 jul 2008, 0:17

Wat een schoonheden ! 8) :P

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 04 aug 2008, 0:48

Leuk topic !!
Mocht er nog iemand geintreseerd zijn om zelf eens een gitaar te bouwen (assembleren is het meer)
http://www.thehouseofmusic.nl/gitarenelektrisch.htm#sb1

voor 85 euro kun je je geen buil vallen.

10 jaar geleden ben ik ook driftig aan het bouwen geweest :
Afbeelding

Afbeelding

Body : 3 delig verlijmd elzen.
Neck : 1 delig Esdoorn , gelijmde esdoorn toets.
Brug : origineel Amerikaanse Wilkinson VS-100
(linkshandig)
Tuners : Sperzel locking type.
Elementen : Seymour Duncan SSL1 Vintage Stratocaster
(linkshandig)
Lak : Nitrocellulose, zelf op kleur gemaakt.(sea foam green, fender kleur uit de jaren '50)
Schakelsysteem: gepikt van Tom Anderson,een van de beste bouwers van Amerika.
Slagplaat : Parelmoer Cellulod. zelf uitgezaaagd,want was natuurlijk niet te krijgen in deze uitvoering.
Straplocks : Jim Dunlop.
Potmeters : Bourns USA 250K Log.
Pometerknoppen : Fender.
Elementkappen : Fender.
Neckplaat : 4-punts ESP.

wat heb ik zelf gedaan ?
Body uitgezaagd, gefreest, geschuurd,gelakt,gepolijst en holtes van bladkoper voorzien.

Neck was half fabrikaat met een rechthoekige kop,
uitzagen, gaten boren voor tuners,toets lijmen,lakken polijsten.

Ongeveer een klein jaartje werk alles bij elkaar.

Totale kosten destijds (1997) : 1500 gulden

asterduc

Berichtdoor asterduc » za 06 dec 2008, 0:09

lijkt me een leuk treffen.
Mijn vroegere Endorser, Joeri Hommerson, speelt de top act en ik zie ook wat reclame staan van enkele nederlandse meester bouwers zoals De Gier en Ellio Martina.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 507#150507

Ed.

b_force

Berichtdoor b_force » zo 07 dec 2008, 16:10

De Gier kwam ik vroeger regelmatig, erg relaxte man :)

Heeft toen der tijd mijn SG verbouwt (met een vibrato hendel + nieuwe elementen).

Hoe kan ik die zelfbouwstrat als waarde zien ?

Meer een Squier model lijkt me

Lijkt hier op:
http://www.diyguitarshop.co.uk/kits.htm

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 07 dec 2008, 19:25

Vraagje voor Asterduc :
Kun je mij vertellen hoe je een freesmal maakt voor bijvoorbeeld een elementgat?
een linkje naar een bestaande pagina waar dat beschreven staat mag ook natuurlijk.

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 08 dec 2008, 14:29

ray5150 schreef:Vraagje voor Asterduc :
Kun je mij vertellen hoe je een freesmal maakt voor bijvoorbeeld een elementgat?

vroeger: het gat + offset aftekenen op plexi. Gaatjes boren langs de binnenzijde van de getekende rechthoek. Het materiaal tussen de gaatjes wegzagen met een figuurzaagje. Dan met een vijl mooi het gat verder afwerken tot tegen de getekende lijn.

nu: gat tekenen in corel draw, exporteren als HPGL, inlezen in PCNC, materiaal op de machine leggen en groene knop drukken 8)

Ed.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 08 dec 2008, 21:05

Bedankt, dat word dus de figuurzaag. (en een hoop ouderwets eerlijk handwerk):D :D
Met de offset bedoel je zeker de ruimte voor de geleidering van de frees.?

Toevallig ook nog een idee hoe ik aan een 1:1 tekening kom van de omtrek van de body van een Music Man Axis?

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 08 dec 2008, 23:26

ray5150 schreef:Bedankt, dat word dus de figuurzaag. (en een hoop ouderwets eerlijk handwerk):D :D
Met de offset bedoel je zeker de ruimte voor de geleidering van de frees.?

Toevallig ook nog een idee hoe ik aan een 1:1 tekening kom van de omtrek van de body van een Music Man Axis?

Figuurzaag: ... en een goede vijl. Let op dat de zijkant van de vijl de haaks aanliggende kant niet verminkt.

offset: yep. Hou ook rekening met de speling. Best eerst een proeffrezing maken met je geleidering en frees en zo de offset opmeten op het bekomen resultaat.
Ook rekening houden dat je iets speling nodig hebt tussen de PU en het gat. Bedenk dat er nog lak op komt. Bij mijn bassen was dat 1mm polyesterlak. Dat wil zeggen dat ik het gat 2mm groter moest maken + nog één mm voor de vrije ruimte. De meeste PU's lopen ook conisch, daarmee bedoel ik breder naar onder toe. Dat is zo omdat ze anders de plastic behuizingen niet uit de mal krijgen. Hou daar ook best rekening mee. Dus als je de PU opmeet, doe dat dan aan de onderzijde.

Waar je ook rekening mee moet houden is de radius van de hoeken van het element en de radius van je frees. Bij een te kleine freesradius heb je een lelijk gat in de hoek. Bij een te grote freesradius gaat het element niet in je opening.

Tekening MM body: nee sorry, kan ik je niet mee helpen.

Succes,
Ed.

TH0M

Berichtdoor TH0M » vr 24 jul 2009, 10:13

Vraagje aan Asterduc,

(vervolgen van een PM, nu in openbaar om kennis te delen op verzoek van Ed zelf.)

Mijn orginele vraag was:

Beste Asterduc,

Nadat ik met veel interesse jouw verhalen over bas gitaren heb gelezen, zou ik je graag een vraag stellen.

Al een jaar of 5 speel ik "een beetje" bas gitaar. Altijd gewoon voor me zelf en dus op redelijk laag volume. Nu ben ik met een band aan het repeteren voor een optreden en gaat het volume omhoog en kracht van de aanslagen ook. Nu krijg ik erg veel last van een rammelend geluid, ik heb het idee dat dit komt omdat een snaar ook de volgende fret aanraakt. Met name bij de eerste 5 fretten op de E en A snaar.

Heb je een idee wat ik hier aan kan doen?

Bedankt vast,

Ed Antwoorde:

Dag Thom,

Als je hals stabiel en recht is en je frets goed zijn uitgevlakt, zou je de snaren op de brug iets hoger kunnen regelen.
Ook iets verzorgder de snaar indrukken net voor de fret geeft je minder storing.

Groeten,
Ed.

Thom:
Hoi Ed,

Bedankt voor je antwoord!

Wat mij opvalt is dat vooral bij de E en A snaar dat daar de eerste 5 fretten behoorlijk versleten / plat gedrukt zijn. En volgens mij is de kromming van de hals ook niet correct.

Moet ik de fretten weer rond veilen? Of ligt het meer aan de te sterk achterover lopende hals?

Groeten,

Thom

b_force

Berichtdoor b_force » vr 24 jul 2009, 14:02

Kun je bij een basgitaar ook niet de hals regelen, net als een elektrische gitaar?

Bij mijn elektrische gitaar had ik een beetje hetzelfde probleem.

Ik weet trouwens ook niet wat voor basgitaar je hebt, maar bij de goedkopere elektrischegitaren (en bij bassen zal dat wel hetzelfde zijn) zijn zulke dingen sowieso moeilijk(er) te regelen.

Terug naar “Sets en Overig”