the BASS, in zelfbouw!

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

TH0M

Berichtdoor TH0M » vr 24 jul 2009, 16:35

Ja, Je kunt idd de spanning in de hals regelen met een "trust rod". Maar dit schijnt nogal gevoelig te zijn, en wil er ook niet maar zo aan gaan draaien.

Het gaat om een Vantage 725B, een zelfde als deze:
http://fuzzcraft.com/pics/vantage_725b.jpg

asterduc

Berichtdoor asterduc » vr 24 jul 2009, 18:16

Thom,

ik begrijp dat de eerste rij frets redelijk sterk zijn ingelopen.
Dat kan een oorzaak zijn van het ongewenst aanslaan van de snaren.

Wat ik in zulk geval zou doen is het volgende:

haal de snaren van de gitaar.
kijk nu of de hals vrij recht is.
als hij hol staat kun je zeer voorzichtig de truss-rod wat bijspannen.

let hierbij wel op:
- werk in kleine stukjes, bvb een achtse draai en een uurtje of zo laten inwerken.
- help de truss-rod door tijdens het aanspannen de hals langs de achterzijde iets aan te drukken.
- zet je aanspansleutel goed gefixeerd op de moer of bout. Bij inbus, de inbussleutel diep inkloppen. Bij een zeskant liefst een ring of buissleutel gebruiken.

Mocht het zijn dat de hals bol staat na het afnemen van de snaren, dan hoeft hij niet nagespannen te worden. Losser zetten is ook geen noodzaak.

Neem een lange rechte lat en kleef daar fijn schuurpapier op.
Zelf neem ik meestal een rechthoekig aluminium profiel (100 x 50 bvb met een lengte van 500mm) waarop ik via dubbelzijdige kleefband een lang stuk schuurband kleef. Korrel 150 of 220 langs één zijde, korrel 320 of hoger langs de andere zijde. Je zou ook een lange platte zoete vijl zonder handvat kunnen nemen.

leg de gitaar via 2 of meerdere blokken met zacht absorbtiemateriaal op een werktafel en zorg dat ze stil blijft liggen.
Leg een doek over de body tegen vervuiling en beschadiging.
Als de topkam eenvoudig los te halen is neem je deze best weg.
Het zou kunnen dat de onderste stemsleutels ook in de weg staan, die moeten dan ook maar verwijderd worden. Kijk ook de hoogte van de PU elementen na, desgewenst dieper leggen om beschadiging tegen te gaan.

Leg nu het schuurprofiel op de hals en kijk waar je contact hebt (in het midden of aan de uiteinden). Afhankelijk daarvan zul je nu de druk op het profiel moeten aanpassen om de hals recht onder je profiel te laten liggen. Die druk moet je constant behouden, anders ga je het boeltje een ronding geven en dat is niet de bedoeling.
Schuur nu met het schuurprofiel en de grofste zijde over de frets. Hou deze beweging zeer rechtlijnig met de snaarrichting. Dus in geen geval kruislings schuren!
Let ook op dat je achteraan de hals een ietsje meer druk zet omdat er daar meer frets aanwezig zijn en er daardoor op die plaats minder materiaal weg gaat. Met als resultaat dat je bij de topkam snel te lage frets gaat krijgen.

Na enkele schuurbewegingen haal je het schuurprofiel weg EN LAAT HET SCHUURSEL LIGGEN. Zeer belangrijk, want dit geeft jou aan waar het goed en waar het fout zit. Waar het minste schuursel ligt, die frets zitten iets lager. Doe dit schuren tot je bij elke fret schuursel hebt liggen. Daarna zijn de frets uitgelijnd.
Het overschakelen van fijn naar zeer fijn schuurpapier beslis als je denkt bijna klaar te zijn.

De frets zullen nu een vlakke bovenkant hebben. Een echte lutier zal zijn fretvijltje erbij nemen en ze rond gaan leggen. Dit mag jij ook doen, maar je hoeft het niet. Er is nml een eenvoudigere manier die op een basgitaar, en dan vooral in de onderste regio, prima werkt. Neem fijn slispapier, korrel 400 lijkt me prima, en schuur met de losse hand in de langsrichting van de toets. Je laat je vingers GOED OVER DE FRETS heuvelen, waardoor de kanten van de frets zullen gebroken worden (belangrijk). Als de achtergebleven schuursporen van het iets groffere schuurprofiel zijn verdwenen, zit je zeker goed. Denk steeds dat genoeg, genoeg is. Je moet het zaakje uitvlakken, niet wegschuren of wegvijlen!

De frets kun je nu nog verder mooi maken door met schuurwol of een schuurspons, eveneens in langsrichting, over de toets te gaan. De frets gaan hierbij glanzen en je toets wordt vuil grijs!

Als laatste werk gebruik je een polierpasta en daarna een soort wax. Ik gebruik polyester polierpasta van Voss Chemie en Commander als wax . Die wrijf je ruim over de volledige toets en poets daarna op. Achtergeleven krassen worden nu duidelijk zichtbaar en maken je vaardigheidsniveau kenbaar.
Wax je toets regelmatig, dat houdt hem gezond. Hij zal daarbij op termijn ook een ietsje uitzetten, wat de hals iets rechter maakt :wink:

Als je de Topkam had verwijderd, heb je in volle vrijheid kunnen werken, maar moet je nu nog even presiciewerk leveren. Kleef de topkam nooit echt vast. Gewoon een paar druppeltjes 3 secondenlijm, die tik je zo los. De topkam is een verslijtdeel en moet van tijd tot tijd kunnen worden verwijderd of aangepast worden. Je zult ook nu de hoogte wat moeten gaan aanpassen. Dat vind ik een rotklus, vandaar dat mijn instrumenten ALTIJD met een 'nulfret' zijn uitgerust!

Succes.

Ed.

b_force

Berichtdoor b_force » vr 24 jul 2009, 18:27

Heel erg mooi en waardevol stuk info !!!

Hoe kun je zien/bepalen of de hals recht is Ed?
Heb je daar ook nog tips voor?

Ik vind het nmlk bij een (bas)gitaar heel moeilijk te zien.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 24 jul 2009, 19:09

Vrijwel alle halzen van staalsnarige gitaren (zowel elektrische ale akoustische en ook basgitaren) zijn voorzien van een stalen pen in de hals.
Deze is aan een kant verankerd en aan de andere kant verstelbaar dmv een moer of ander soort stelmechaniek. ook zijn er systemen met carbon stoken in de hals
Het is een misverstand om te denken dat een hals recht moet zijn, integendeel, er is juist een hele kleine kromming nodig om de snaren de ruimte te geven om te bewegen.
voor die kromming zijn bepaalde streefwaardes (per gitaarsoort verschillend) die ik niet zo bijde hand heb.
dit is ook anders voor de lage en hoge snaren omdat de lage E meer "bewegingsruimte" nodig heeft
Ed weet die waardes waarschijnlijk uit zijn hoofd, toch?

Echter een hals verstellen is niet iets voor een beginner, de hals moet de tijd hebben om zich in te stellen aan de veranderde krachten die erop staan.
en je mag ook niet te veel tegelijk verstellen.
Je bent er zo een paar uur mee zoet.

[edit] had niet gezien dat ed al een heel verhaal had getypt. :oops: :oops:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 24 jul 2009, 19:34

b_force schreef:Hoe kun je zien/bepalen of de hals recht is Ed?

Een truuk is deze: Een capo of vinger op de laatse fret, een capo of vinger op de eerste fret.
Vervolgens een voelermaat bij de middelste fret tussen snaar en fret steken, om de afstand te meten.

[edit:] eigenlijk zou Ed de naam van dit topic moeten veranderen: Stel hier uw gitaarbouwvragen. :D :wink:

asterduc

Berichtdoor asterduc » vr 24 jul 2009, 19:45

ray5150 schreef: Vrijwel alle halzen van staalsnarige gitaren (zowel elektrische ale akoustische en ook basgitaren) zijn voorzien van een stalen pen in de hals.

net niet fout Ray, want die van mij hebben geen truss rod.
... en ik heb er van de 150 nog niet één moeten verstellen! 8)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 24 jul 2009, 19:46

Hoe heb je dat dan gedaan?

asterduc

Berichtdoor asterduc » vr 24 jul 2009, 19:52

ray5150 schreef:
b_force schreef:Hoe kun je zien/bepalen of de hals recht is Ed?

Een truuk is deze: Een capo of vinger op de laatse fret, een capo of vinger op de eerste fret.
Vervolgens een voelermaat bij de middelste fret tussen snaar en fret steken, om de afstand te meten.

Precies, zo doen de academisten het.

De ECHTE Lutier of Muzikant kijkt gewoon met één oog in het verlengde van de hals en knikt dan met het hoofd.

Als hij verkoopt knikt hij gunstig gestemd 'ja'.
Als hij aankoopt of moet repareren knikt hij zeer overtuigend 'nee' en zegt daabij de magische woorden "oeijoeijoei!"

by the way: bij de academisten methode zit het laagste punt voor een 24 fretter net voor de 12ste fret en bij de 21 fretter ergens tussen de 7de en 9de fret.

asterduc

Berichtdoor asterduc » vr 24 jul 2009, 20:06

ray5150 schreef:Hoe heb je dat dan gedaan?

17 lagen carbon met 'slechts' 3% harsgehalte.
Alles geperst bij hoge temperatuur en daarna tot vervelens toe getemperd.

De voorbuiging is bepaald bij het bewerken van de toets.

Voor iemand die funk speellt gebruik ik een dunne Phenol toets en er wordt geen bolling of holling in voorzien. De hals blijft na het opspannen van dunne funksnaren relatief recht. De snaren lopen hier rakelings langs de frets en het knettert dat het een lust is. Bij het gebruik van dikkere snaren, die iets strakker worden gespannen, onstaat er iets meer buiging waardoor de snaren minder aanlopen en meer dynamiek hebben.

De jazz bas krijgt een dikke ebben of palisander toets. De hals wordt met wat spanning op de uiteinden opgespannen en dan recht geschuurd. Als de spanning eraf gaat komt hij licht hol te staan. De snaren brengen dan nog wat extra holte aan en de snaren moeten iets hoger afgesteld worden. Hier knettert of ratelt niets meer.

Ed.

b_force

Berichtdoor b_force » vr 24 jul 2009, 21:34

Ed's methode werkt denk ik alleen als je al tientallen gitaren gedaan hebt. Dan zul je inderdaad zoiets gelijk zien.

De truc snap ik zelf nog steeds niet, jammer want zou zoiets wel graag willen leren. Gitaar laten afstellen is nmlk erg duur.
Ik ken wel een winkel die het gratis voor me doet, maar die zit in Sommelsdijk/Middelharnis en dat is echt te ver reizen vanaf Rijswijk.

asterduc

Berichtdoor asterduc » vr 24 jul 2009, 21:40

b_force schreef:Ed's methode werkt denk ik alleen als je al tientallen gitaren gedaan hebt.

indeed, vanaf de 50ste ongeveer begon het resultaat me te bevallen en gingen de dingen meer vanzelf, ... en even later was de lol eraf :roll:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 24 jul 2009, 21:46

De academist schrijf dat er op internet ook heel veel info te vinden is:

http://www.stewmac.com/freeinfo/

http://www.donhofstee.nl/?Zelf_afstellen

http://www.projectguitar.com/tut/tutorial1.htm

http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?f=33

(de teller staat bij mij nu op twee..... :cry: :wink: )

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 24 jul 2009, 21:47

Alhoewel.. nummer 3 en 4 liggen al een tijdje in de schuur...

asterduc

Berichtdoor asterduc » za 25 jul 2009, 9:28

ray5150 schreef:De academist schrijf dat er op internet ook heel veel info te vinden is:

oooh, maar het was niet persoonlijk bedoeld hoor Ray :lol:

ik heb de sites eens snel doorlopen en als criticus zou ik het volgende willen aanmerken:
1. het gaat hier hoofdzakelijk om gitaren. Net iets anders als een bas
2. Steward Mc Donnalsd en consoorten willen tooltjes verkopen en maken hun verhaal op die manier dat je veel tools bij hun koopt.
3. Forumpraat, die komt dan meestal van kerels die het goed kunnen vertellen maar nog nooit een gitaar zelf hebben onder handen gepakt.

Maar, toegegeven, je bent er even mee bezig om het door te lezen. Als je daarmee klaar bent weet je nog niet hoe het moet want ze vertellen allemaal iets anders en als je dan de tijd bekijkt dat je bezig was met lezen, op die tijd had je de job al enkele keren kunnen uitvoeren.

Dat vind ik een algemeen probleem met internet en forums. Je bent meer aan het zoeken en het lezen. Het werk zelf blijft liggen.
Ach, nu ben ik daar zelf ook mee bezig.

Hoedanook, ik hoop dat Thom op weg is geholpen en als hij mijn verhaal van gisteren heeft opgevolgd dan zit hij nu op zijn bas te slappen als een gek. :lol:

Groeten,
Ed.

TH0M

Berichtdoor TH0M » ma 27 jul 2009, 12:10

Hoi Ed en andere!

Ben nog niet aan het slappen, moet even bijkomen na 3 dagen zwarte cross. :)

Erg bedankt voor je uitgebreide omschrijving. Maar zoals altijd heb ik weer wat vragen. Ben nogal voorzichtig als het gaat om schuren aan mijn gitaar.

Als ik het goed begrijp moet de hals iets bol zijn (gezien vanaf de toets zeide) of recht zijn wanneer er geen snaren op zitten. Ik weet dat mijn hals nogal "vervormd" onder invloed van de snaar spanning.

Stel dat ik de hals recht heb, en ik ga schuren todat elke fret de zelfde hoogte heeft, dan veranderd die hoogte ten opzichte van de snaar als ik haar stem? Dit is normaal / geen probleem?

Ik neem aan dat het handig is om een schuurblok te maken die de hele breedte van de hals dekt, zodat er geen curve over de breedte van de fret kan ontstaan of niet?

Ik zal ook meteen nieuwe snaren gaan bestellen en monteren. Of is het beter de oude te monteren omdat ik anders te veel variable heb?

Erg bedankt,

Thom

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 27 jul 2009, 20:26

TH0M schreef:Als ik het goed begrijp moet de hals iets bol zijn (gezien vanaf de toets zeide) of recht zijn wanneer er geen snaren op zitten.

langs de toetskant hol met snaren, recht of zelfs iets bol zonder snaren

TH0M schreef:Stel dat ik de hals recht heb, en ik ga schuren todat elke fret de zelfde hoogte heeft, dan veranderd die hoogte ten opzichte van de snaar als ik haar stem? Dit is normaal / geen probleem?
ze moeten niet allemaal dezelfde hoogte hebben. Je moet ze wel allemaal hebben geraakt, anders liggen ze niet op dezelfde lijn of curve.
De hoogt eten opzichte van de snaar zal dan automatisch gelijkmatig zijn.

TH0M schreef:Ik neem aan dat het handig is om een schuurblok te maken die de hele breedte van de hals dekt, zodat er geen curve over de breedte van de fret kan ontstaan of niet?
dat is natuurlijk een mogelijkheid, om er ook gelijk de ronding in te leggen, maar het gaat toch lastig worden om dit te maken. Ik heb er zo ééntje, maar heb het eigenlijk nooit echt veel gebruikt.
Liever gebruik ik een 100% rechte lat, zowel in de langte als de breedte.
Je moet dan mooi in een rechtlijnige beweging schuren, beginnend vanuit het midden en bij elke schuurlengte ga je een beetje naar de buitenkant.
Concentratie, gevoel, geduld en gezond verstand gebruiken, dan gaat het vanzelf.

TH0M schreef:Ik zal ook meteen nieuwe snaren gaan bestellen en monteren. Of is het beter de oude te monteren omdat ik anders te veel variable heb?
maakt niet uit. Of je nu dikke of dunne snaren hebt, de hals gaat dan respectievelijk iets meer of iets minder doorbuigen.

TH0M

Berichtdoor TH0M » wo 26 aug 2009, 9:20

KLAAR!!!

Het was een heel gedoe, maar het eindresultaat is er naar. Hij speelt een stuk prettiger zonder al dat gekraak in het laag. Ed bedankt! =D>

architect

Re: the BASS, in zelfbouw!

Berichtdoor architect » zo 19 feb 2012, 11:26

Dit is toch wel een prachtig draadje!!!

Als bassist kijk ik zo nu en dan eens rond naar basgitaren en het idee om er zelf een te maken blijft wel wat knagen. Maar ik ben bang dat ik het mooier wil dan ik zelf kan maken. Misschien toch eens rondneuzen naar goede onderdelen. Een goede hals, mogelijk van grafiet lijkt me dan een mooi vertrekpunt, zeker als het een headless bas zou worden en de hals zou doorlopen tot en met de stemmechanieken op de onderzijde.

Zij er hier nog meer ge"interesseerden / basgitaarbouwers?
Foobar2000 + REW filter impuls response - LynxtwoB - Bryston BP20 - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - Linkwitz Orion 3.3

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 19 feb 2012, 12:04

Dat klinkt alsof je iets als een Steinberger zoekt :

10045991det.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

reddoortranscendence

Berichtdoor reddoortranscendence » zo 19 feb 2012, 12:08

Ik heb jaren geleden een precision basje gebouwd. Kant en klare hals genomen en de body contouren overgenomen van een Farida basje.
Gaat prima. Kwa elektronica stelt het niet veel voor. Bij Thomann.de heb je kant en klare setjes voor weinig. Leuk als beginnetje om er feeling mee te krijgen.

b_force

Berichtdoor b_force » zo 19 feb 2012, 12:34

ray5150 schreef:Dat klinkt alsof je iets als een Steinberger zoekt :

10045991det.jpg

Aan zijn beschrijving te zien, zoekt hij een Collier bas :wink: 8)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 19 feb 2012, 12:53

Die heeft nog voorraad genoeg !

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 19 feb 2012, 18:50

ray5150 schreef:Die heeft nog voorraad genoeg !

meer dan me lief is ja, ... voor als ik ooit terug ga beginnen, mijn handen beginnen de laatste jaren alvast al heel erg hard te jeuken.
Jammer dat er geen brood mee te verdienen valt en in ijberoep is dit echt niet meer te doen.

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 19 feb 2012, 19:02

architect schreef:Als bassist kijk ik zo nu en dan eens rond naar basgitaren en het idee om er zelf een te maken blijft wel wat knagen. Maar ik ben bang dat ik het mooier wil dan ik zelf kan maken. Misschien toch eens rondneuzen naar goede onderdelen. Een goede hals, mogelijk van grafiet lijkt me dan een mooi vertrekpunt, zeker als het een headless bas zou worden en de hals zou doorlopen tot en met de stemmechanieken op de onderzijde.

dat was 25 jaar geleden ook mijn droom en 15 jaar later had ik er een paar honderd op mijn naam staan.
Pas dus op als je eraan begint, het kan verslavend werken.

https://picasaweb.google.com/110391320683267874393/CollierBasses

Maar goed, mocht je dit ernstig nemen en echt een goed en exclusief instrument willen bouwen, er voldoende geld, veel tijd en geduld voor over hebt, dan kan ik je wel een forse duw in de rug geven.

Zeer stabiele grafiethalsen, toetsen, bodies, pickups, hardware en alle nodige toebehoren, ook voor headless (toch wel de eenvoudigste oplossing voor een graphite bas), heb ik zeker nog voldoende liggen. Let wel op, het is niet gratis, reken op een bedrag tussen 500 tot 1000 euro.

Groeten,
Ed.

reddoortranscendence

Berichtdoor reddoortranscendence » zo 19 feb 2012, 19:20

Leuk die foto's, mooie basjes!
Ik heb van JayTee nog een workshops gehad op de bassistendag in Schijndel.
Manring sta ik ook mee op de foto :)

Terug naar “Sets en Overig”