Sparren over uitbreiding A(V) installatie

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Lucas

Sparren over uitbreiding A(V) installatie

Berichtdoor Lucas » ma 09 feb 2015, 20:41

Beste Gebruikers,

Ik ben verzot op het kijken van films en series en ik wil graag de audio beleving verbeteren.

Op het moment maak ik gebruik van de volgende (zelfbouw) opstelling:

-2 “boekenplank” speakers gebaseerd op het Thalassa speakerdesign van Edo.
Fountek NeoCD1.0MB (12W) & Visaton AL130 aluminium woofer (60W)
Zie bouwtopic: viewtopic.php?f=3&t=9406&hilit=lucas&start=25

Zelfbouw (pre) amplifier + DAC
2x UCD180HG
Bouwtopic zie: viewtopic.php?f=7&t=15083

TV: Philips 40PLF9705
Mediaspeler: mede8er 600x3d
Data/NAS : Synology DS213
TV-receiver: Ziggo rommeldoos

90% van onze TV-tijd bekijken wij films en series via de mediaspeler (data gestreamed vanuit de NAS).

Hierbij een impressie van de woonkamer i.v.m. ruimte en mogelijkheden:
woonkamer tv.jpg

woonkamer 1.jpg

woonkamer 2.jpg

De huidige installatie bevalt prima, maar het kan natuurlijk stukken beter!
Graag wil ik de bestaande componenten blijven gebruiken, maar het systeem uitbreiden naar DTS/Dolby 4.1 of 5.1
Als voorbereiding heb ik 2 dubbele afgeschermde signaalkabels via de plinten tot naast de bank getrokken.
Speakerkabel was helaas onmogelijk netjes tot deze plek te trekken en een amplifier voor de achterspeakers leek de enige oplossing.
rear-signals.jpg

Dus, wat moet er nieuw komen of zelf gebouwd gaan worden:
-Twee rear speakers (+ amps)
-Subwoofer (+amp)
-AV DTS/Dolby decoder

Wat betreft kwaliteit/budget target ik het mid/high-end segment van de markt.

Speakers:
Op het moment staan mijn frontspeakers ongeveer 2 meter uit elkaar (en heb geen mogelijkheid deze verder uit elkaar te plaatsen).
Heeft een front speaker dan nog wel enige meerwaarde?

Zweiste adviseerde eenzelfde speakers als mijn front speakers als rear speakers te bouwen.
Maar eigenlijk denk ik dat deze speakers ietwat te groot en veel vermogen hebben voor achterspeakers.
Wat denken jullie? En wat kunnen goede alternatieven zijn?

AV DTS/Dolby decoder
Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een soort DTS/Dolby decoder pre-amplifier.
Ik zie dat deze producten bestaan maar schrikbarend duur zijn (startende bij 1000,-).
De meeste AV receivers (dus incl eindversterker) zijn zelfs goedkoper maar beoog ik als zonde omdat ik de eindtrappen nooit zal gebruiken.
Zijn hier geen zelfbouw/tweedehands opties voor te bedenken?

Subwoofer: hier moet ik me nog even goed voor inlezen..

Alle kritiek, adviezen en meningen zijn meer dan welkom tijdens het vormgeven van dit nieuwe project :D .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jag

Re: Sparren over uitbreiding A(V) installatie

Berichtdoor Jag » ma 09 feb 2015, 21:16

Als je een AV receiver koopt kan je die gebruiken als amp voor je rears en evt voor een center. Deze receiver kan je meteen ook gebruiken als preamp/decoder en voor bass managament.

Wat losse suggesties:
- al eens geprobeerd je huidige fronts iets vrijer op te stellen (wat meer naar voren, of nog beter: op een stand)?
- rears dezelfde speakers is natuurlijk een goede optie. Ik zou ze iig niet al te dicht bij je hoofd plaatsen. Een rear speaker in je nek als je op de bank zit, werkt niet goed voor surround, beter wat hoger / verder plaatsen

Dan

Berichtdoor Dan » ma 09 feb 2015, 21:42

Voor wat betref de receiver zijn er vrij weinig zelfbouwopties. Daarnaast heb je als je een nieuwe receiver koopt meteen weer alle aansluitmogelijkheden up to date en zijn alle codecs weer helemaal nieuw.

Ik heb zelf een Rotel RSP 1570 van enkele jaren oud en helaas ben ik al weer ingehaald door de realiteit. Ik heb de yamaha RX-A3040 vorige week beluisterd met een demo CD en dat ding is zo goed en heeft zoveel opties, Dan lijkt 2100€ een hoop geld maar dan ben je wel meteen voorzien van 4K, Dolby Atmos, ESS Sabre Dacs, netwerkaansluiting en de hele reutemeteut en echt, dat ding klinkt walgelijk goed. Heeft pre-outs

Geen idee wat je budget is maar is sparen misschien een optie? Ik zeg ook niet dat je Yamaha moet kiezen maar zelfbouw en receivers is een lastige combinatie.

Lucas

Berichtdoor Lucas » ma 09 feb 2015, 22:59

Jag schreef:Als je een AV receiver koopt kan je die gebruiken als amp voor je rears en evt voor een center. Deze receiver kan je meteen ook gebruiken als preamp/decoder en voor bass managament.
Ik kan de rear-speakers niet op de amp-uitgangen van de receiver aansluiten door kabel gebrek achter de plinten.
Hier liggen nu twee Belden 8451 kabels: http://www.belden.com/techdatas/metric/8451.pdf
belden 8451.jpg

Deze kan maximaal 2.9Amp verwerken wat denkelijk toch wel erg krap is voor het voeden van achterspeakers.
Daarom is deze kabel eigenlijk als signaal kabel bedoeld.
Jag schreef:Wat losse suggesties:
- al eens geprobeerd je huidige fronts iets vrijer op te stellen (wat meer naar voren, of nog beter: op een stand)?
Goede suggestie, ik zal ze eens wat verder van de muur plaatsen. Op stands gaat moeilijk omdat dan de deur aan de linkerkant dan niet meer open kan (moeilijk te zien op de foto's).
Jag schreef:- rears dezelfde speakers is natuurlijk een goede optie. Ik zou ze iig niet al te dicht bij je hoofd plaatsen. Een rear speaker in je nek als je op de bank zit, werkt niet goed voor surround, beter wat hoger / verder plaatsen
Met het formaat van de huidige frontspeakers wordt het toch wel erg krap.. Ik ben bang dat de speakers inderdaad dan te dicht bij de luisteraars komen te staan/hangen(29cm diepte)... vandaar dat ik ook op zoek ben naar een eventueel alternatief.

Dan schreef:Voor wat betref de receiver zijn er vrij weinig zelfbouwopties. Daarnaast heb je als je een nieuwe receiver koopt meteen weer alle aansluitmogelijkheden up to date en zijn alle codecs weer helemaal nieuw.

Ik heb zelf een Rotel RSP 1570 van enkele jaren oud en helaas ben ik al weer ingehaald door de realiteit. Ik heb de yamaha RX-A3040 vorige week beluisterd met een demo CD en dat ding is zo goed en heeft zoveel opties, Dan lijkt 2100€ een hoop geld maar dan ben je wel meteen voorzien van 4K, Dolby Atmos, ESS Sabre Dacs, netwerkaansluiting en de hele reutemeteut en echt, dat ding klinkt walgelijk goed. Heeft pre-outs. Geen idee wat je budget is maar is sparen misschien een optie? Ik zeg ook niet dat je Yamaha moet kiezen maar zelfbouw en receivers is een lastige combinatie.
om eerlijk te zijn zie ik voor eenvoudig thuisgebruik op het moment geen meerwaarde in de topmodel receivers.
4k--> daarvoor heb ik een TV en mediacenter upgrade nodig.. laat staan dat er de komende jaren voldoende content beschikbaar komt.
Atmos --> Ik heb al moeite 4.1 in de woonkamer te plaatsen.. Atmos geeft alleen voordelen bij een uitgebreidere speakeropstelling (toch?)
netwerkaansluiting --> Geeft weinig meerwaarde aangezien dit standaard in mijn mediacenter zit
Ik draai amper CD's :hide:

Wat mis je dan in je huidige Rotel (ervan uitgaande dat hij in een woonkamer staat en geen thuisbioscoop)?

nxs77

Berichtdoor nxs77 » di 10 feb 2015, 3:00

Wat betreft de surround verhaal. Kijk eens op ebay, daar is een mooi kastje te koop met surround decoder. Mischien is dat wat? Het is een decoder zonder versterkers.
Dat valt vast wel te combineren met de hypex amp.
Mivoc jubileum TL in afwerk fase. Mivoc center in de maak...
Toekomstig project: visaton mini monitor basic met g25ffl

Klaar.. Smart plankje diy stijl. Check de showcase...

Lucas

Berichtdoor Lucas » di 10 feb 2015, 9:37

nxs77 schreef:Wat betreft de surround verhaal. Kijk eens op ebay, daar is een mooi kastje te koop met surround decoder. Mischien is dat wat? Het is een decoder zonder versterkers.
Dat valt vast wel te combineren met de hypex amp.
Bedoel je deze: http://www.ebay.com/itm/Mini-5-1-Channe ... 418ca5feea.
ziet er eigenlijk wel heel erg leuk uit.. en kan de moeite zijn om eens te proberen.
Ik heb nog een uitgebreid Cirrus Logic DSP bord liggen waar ik dan eventueel nabewerking/delays en cutt-off frequenties kan instellen...

edit: of deze... http://www.ebay.com/itm/MOCHA-MT-20-V3- ... 2c6e9b8968
De Mocha mt-20

John P

Berichtdoor John P » di 10 feb 2015, 11:44

Er zijn wel Surround receivers met pre-out. Ik ben op het moment niet helemaal bekend met de markt, maar daar zijn verkopers voor.
Waar een weg is is ook een omweg.

Lucas

Berichtdoor Lucas » di 10 feb 2015, 20:26

Na me verder verdiept te hebben in de huidig aangeboden receivers, heb ik besloten eerst een alternatieve route te bewandelen.
Na een tip van nxs77 ben ik via ebay de Mocha MT20 DTS decoder tegen gekomen.
mocha mt-20 5.jpg
mocha mt-20 4.jpg
Mocha MT-20.jpg
De bouwkwaliteit lijkt prima in orde, maar of het zal klinken is natuurlijk de vraag.
Voor ~$120,- lijkt me dit een leuk experiment :D
Ik wil deze decoder combineren met een Cirrus Logic DSB470xx bord (+ CS47048C DAC) die ik nog heb liggen.
CDB470.jpg
Hiermee kan ik de delay, volume en zelfs filter/cutt-off frequentie per kanaal netjes instellen.
Mocht dit niet voldoende kwaliteit opleveren kan ik nog altijd voor een nieuwe receiver kiezen :)

Lucas

Berichtdoor Lucas » di 10 feb 2015, 20:40

Ook heb ik vandaag verder nagedacht over de speaker configuratie.
Na wat pas en meetwerk lijkt het toch mogelijk de boekenplank speakers ook als rear speakers te gebruiken.
Het plan:

-Huidige frontspeakers op standaarden plaatsen zodat deze naast het TV meubel geplaatst kunnen worden.
De afstand tussen de speakers wordt hierdoor groter, wat een positieve uitwerking op de weergave moet geven.

-Een kopie van de frontspeakers maken (inclusief standaarden) om als rear speakers in te zetten.

-en als laatste (en hier twijfel ik nog flink over!)
Eenzelfde speaker op zijn kant (met tweeter kwart slag gedraaid) op het meubel recht onder de TV te plaatsen om als centerspeaker te fungeren.
Is dit een goed idee of kan ik beter een andere centerspeaker maken? Aan welke eisen moet deze voldoen?

Jag

Berichtdoor Jag » di 10 feb 2015, 21:55

Klinkt allemaal als een goed plan. Center op zijn kant is een mogelijkheid, alleen heb je dan nog wel een beetje last van de offaxis nul die ontstaat op de xover frequentie. Drivers rechtop is ietsjes beter.

Lucas

Berichtdoor Lucas » di 10 feb 2015, 22:27

Jag schreef:Klinkt allemaal als een goed plan. Center op zijn kant is een mogelijkheid, alleen heb je dan nog wel een beetje last van de offaxis nul die ontstaat op de xover frequentie. Drivers rechtop is ietsjes beter.
drivers rechtop, bedoel je daarmee onder elkaar? De speaker rechtop onder de TV plaatsen past dus net niet. Zie:
woonkamer tv.jpg

Compenseren ze dat normaal niet door een symmetrische speaker te maken (dus bijvoorbeeld met twee woofers).

Denk je dat ik beter een nieuwe center speaker kan ontwerpen of gewoon (wat wel een stuk makkelijker is) een zelfde speaker op zijn kant plaatsen?

Lucas

Berichtdoor Lucas » do 12 feb 2015, 20:54

Ik heb twee speaker stands van mijn ouders kunnen lenen om te bekijken of de huidige plannen ok zijn.
speaker front stand.jpg
afstand muur.jpg
rear.jpg
Center.jpg

Front speakers op standaarden vind ik er goed uit zien :goedzo:
rear speakers op standaarden ziet er ok uit.. maar staat wat rommelig.
Misschien is een ophanging aan de muur een betere oplossing, wat denken jullie?
huidig ontwerp ook als center speaker gebruiken is een no-go [-X .
De speaker is veel te diep om op het tv meubel te staan/liggen.

Wat betreft de front/rear speakers.. mooi, niet mooi, rommelig ?
ondertussen ga eens op zoek naar een leuke speakerdesign voor een andere centerspeaker.

Lucas

Berichtdoor Lucas » za 14 feb 2015, 11:11

Waarom reageert niemand op dit topic?
Is het niet interessant of staat het gewoon in een niet vaak bezocht gedeelte?
Dit schiet ook niet echt op zo...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 14 feb 2015, 11:21

gelezen wordt t wel...

Lucas schreef:.... centerspeaker
kan je niet de TV een paar cm omhoog doen, dan kan je allemaal de zelfde speakers gebruiken

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 14 feb 2015, 11:36

Wordt het geluid met een centerspeaker wel beter? Je zou kunnen kijken of je met een simpel breedbandontwerp (Visaton FRS-8, Vifa TC9, TangBand W3) geen compacte center kunt bouwen.
Mark Bakker

Lucas

Berichtdoor Lucas » zo 15 feb 2015, 12:07

Nieuw center design is denkelijk de beste keuze.. TV omhoog lost niet op dat de kast te diep is.

Bestaat er nog een populaire speaker design voorbeeld site. Of kan ik beter dit forum afzoeken?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 15 feb 2015, 12:52

of probeer het eerst zonder center, met fatsoenlijke fronts zie ik t probleem niet. ik heb t zelf getest, en vind de focussing en plaatsing zelfs beter met alleen L&R. voordeel is dat je dan de speakers op de zelfde hoogte als t scherm kan zetten, zodat de stemmen ook uit de gezichten komen en niet uit t niet zichtbare deel van de acteurs

Jag

Berichtdoor Jag » zo 15 feb 2015, 12:57

Rears ophangen aan de muur is de betere optie vaak. Ze moeten niet te dichtbij staan, dan zijn links en rechts nooit mooi in balans.

Voor een center kan je evt ook met dezelfde drivers andere afmetingen van de behuizing kiezen die wel passen.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » zo 15 feb 2015, 13:59

Ik denk als je achter met je oren al bijna in de speakers zit je beter geen speakers kan hebben. De geluidsinformatie klopt dan niet met de positie.
Misschien zijn rondstralers een optie. En anders vanaf boven aan de muur naar beneden laten stralen.

Lucas

Berichtdoor Lucas » zo 15 feb 2015, 19:44

Henkjan schreef:of probeer het eerst zonder center, met fatsoenlijke fronts zie ik t probleem niet. ik heb t zelf getest, en vind de focussing en plaatsing zelfs beter met alleen L&R. voordeel is dat je dan de speakers op de zelfde hoogte als t scherm kan zetten, zodat de stemmen ook uit de gezichten komen en niet uit t niet zichtbare deel van de acteurs
Hoe heb je dit destijds gedaan?
Ondersteunde je voorversterker dit, of heb je het center signaal evenredig verdeeld en opgeteld(analoog/digitaal?) bij L&R?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 15 feb 2015, 19:47

Lucas schreef:
Henkjan schreef:of probeer het eerst zonder center, met fatsoenlijke fronts zie ik t probleem niet. ik heb t zelf getest, en vind de focussing en plaatsing zelfs beter met alleen L&R. voordeel is dat je dan de speakers op de zelfde hoogte als t scherm kan zetten, zodat de stemmen ook uit de gezichten komen en niet uit t niet zichtbare deel van de acteurs
Hoe heb je dit destijds gedaan?
Ondersteunde je voorversterker dit, of heb je het center signaal evenredig verdeeld en opgeteld(analoog/digitaal?) bij L&R?

ik heb gewoon in mn AV receiver de center op "none" gezet, zo kon ik makkelijk heen en weer schakelen

Lucas

Berichtdoor Lucas » zo 15 feb 2015, 19:53

FR_Aad schreef:Ik denk als je achter met je oren al bijna in de speakers zit je beter geen speakers kan hebben. De geluidsinformatie klopt dan niet met de positie.
Misschien zijn rondstralers een optie. En anders vanaf boven aan de muur naar beneden laten stralen.
Jag schreef:Rears ophangen aan de muur is de betere optie vaak. Ze moeten niet te dichtbij staan, dan zijn links en rechts nooit mooi in balans.

Voor een center kan je evt ook met dezelfde drivers andere afmetingen van de behuizing kiezen die wel passen.
Ik heb vandaag toch moeten concluderen dat het huidige speaker design niet als rear kan inzetten in mijn woonkamer.
Na een luistersessie ervaar ik dat als ik de speakers te dicht tegen de muur plaats het geluid negatief wordt beïnvloed (door de reflex pijp aan de achterkant die ik zo geen ruimte geef).

Ik ga nu op zoek naar een satelliet ontwerp die ik wel tegen de muur kan plaatsen. zo kan ik voldoende (ongeveer 75cm) tussen speaker en bank creëren.

Lucas

Berichtdoor Lucas » di 17 feb 2015, 13:52

Ik zag vandaag deze op marktplaats staan: http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... -watt.html
De receiver heeft pre-amp uitgangen voor elk kanaal, dus geschikt voor mij bedachte opstelling.

Kan ik beter een ~7 jaar oud mid/high end receiver kopen of een nieuwe low/mid en receiver van maximaal 500,-

John P

Berichtdoor John P » di 17 feb 2015, 14:08

De nieuwe receivers hebben meestal praktisch alleen nog HDMI aansluitingen. Als je veel analoge of digitale apparaten hebt dan past het niet. Ik vraag mij ook af of een mid receiver wel pre-outs heeft.
Waar een weg is is ook een omweg.

Tommy

Berichtdoor Tommy » di 24 feb 2015, 7:23

Als pré zou je eens kunnen kijken naar de emotiva UMC-1, je komt die regelmatig voor zo'n €250 tegen. Klinkt ook in stereo heel netjes. Een ander voordeel is dat hij maar 2HE hoog is.

Bij een surround setup is het uitgangspunt altijd vijf gelijke speakers maar er zijn zat mensen die daar vanaf wijken door als achterspeakers een kleinere variant te nemen. In jouw situatie zou je wellicht ook kunnen denken aan dipool achter je op de muur. Een centerspeaker is belangrijk, echter liever een goede 'phantom center' dan een slecht geplaatste/ongeschikte center.

Terug naar “Sets en Overig”