Matchen van je set... Blijft een vreemd iets.

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

MickRS

Matchen van je set... Blijft een vreemd iets.

Berichtdoor MickRS » vr 25 sep 2015, 17:41

Gewoon omdat ik meer en meer merk dat ook al heb je nog zulke goede componenten, het kan nog altijd naar niets klinken, of juist wel... :think:

Natuurlijk weten we het allang, maar toen ik bijvoorbeeld de match hoorde van de Pureaudio trio15 tangband met Pass voor- en monoblokken, was ik na de eerste euforie eigenlijk verbaasd hoe slecht die Tangband matched met die toch 'best aardige' versterkers. Klonk gewoon vaak onaangenaam. Terwijl je op papier zou zeggen dat dit niet fout kan gaan.

Nu dan mijn eigen set. Loop natuurlijk lekker te stoeien met het buizenkitje. Eerst nog penthode van 6l6gc naar 807. Leuk! Toen de 807 in triode gezet en de nfb eruit gehaald. Geweldig! Even... Veel te veel luistermoeheid. :| Nfb weer terug en weer mooi, maar niet meer geweldig. Dan maar de 6v6gt. Weer mooier, met een beetje nfb, maar nog niet wat die 807 zonder nfb deed, maar wat weer niet uit te houden was.

Laatst kwam ik er achter dat met Asio in Foobar toch ook weer een aangename verbetering is. Gisteren voor de lol die 807's er weer eens in gezet. En ja hoor, nu met Asio is die 807 heel veel aangenamer om te luisteren, zelfs zonder nfb... :shock:

Moraal van dit verhaal: leuke hobby hebben we en je kunt aan alle knoppen blijven draaien tot je een ons weegt. En oh ja, alle reviews van losse componenten kun je overboord flikkeren, want uiteindelijk is het maar net of ie in de set past of niet... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door MickRS op vr 25 sep 2015, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
The earth has music for those who listen

bas focal m180

Re: Matchen van je set... Blijft een vreemd iets.

Berichtdoor bas focal m180 » vr 25 sep 2015, 18:10

Ik noem dat ''het equalizer effect''

Er zijn meerdere instellingen mogelijkheden die eigenlijk allemaal wat hebben, mooi en goed klinken.
Dat hoef dus niet te zijn met een equalizer waarvan je een schuifje beweegt.

Zo heb ik de D-audio gehoord met 2 identieke filters maar met andere merk componenten, beide erg goed en beide verschillend kwa klank.

Ik zou niet kunnen kiezen welke beter is en zal beide versies dan moeten hebben om te kunnen schakelen.
FOCAL

Gerrit

Re: Matchen van je set... Blijft een vreemd iets.

Berichtdoor Gerrit » za 26 sep 2015, 9:38

Ik ben opgehouden met naar mijn installatie te luisteren, ik luister alleen nog maar naar muziek en meet mijn installatie. Het eeuwige tweaken heb ik gewoon geen zin meer in, ik heb niet eens de neiging om met de DSP instellingen te spelen. Je kunt natuurlijk wel je gehoor als meetinstrument inzetten door bijvoorbeeld te luisteren naar een sinus sweep om kamerresonanties op te sporen. Luisteren naar verschillende stukken muziek vindt ik wel nuttig als eindcontrole en om de algehele balans te beoordelen maar niet voor details. Zo heb ik de balans tussen laag en mid wat bijgesteld na een tijd luisteren, maar dat is eigenlijk meer uit zwakte omdat het gebied rond 400Hz in de huiskamer eigenlijk niet goed te meten is.
Het verbaasd mij ook wel een beetje dat er zoveel mensen zijn die maar blijven tweaken om de balans 'goed' te krijgen terwijl die zelfde mensen nooit een equalizer in de keten zouden opnemen want dat is immers niet 'zuiver'.
Tenslotte is er nog deze blinde vergelijking waarvan de resultaten niet zomaar weg te wuiven zijn.

Gerrit
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

Terug naar “Sets en Overig”