Jaren 70 Akai restauratie project

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

John P

Jaren 70 Akai restauratie project

Berichtdoor John P » di 08 dec 2015, 14:59

Zoals gemeld in http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=22&t=3097&p=1682709#p1682709 heb ik een setje oude akai apparaten verzameld om te restaureren.
DSC_0132.JPG

Ik ben er mee begonnen en heb nu de receiver klaar. Ik heb de Elco's, de zekeringen en de lampjes vervangen. Verder veel poetswerk en lekker Zen zitten frobelen. Als laatste heb ik nog de bias en dc afgeregeld. Ik heb nog de apparatuur noch de kennis om de tuner opnieuw af te regelen, maar hij doet het nog goed.
DSC_0183.JPG

Een advies: houd de warme soldeerbout niet tegen het afstemkoordje, het leidt tot enig vulgair taalgebruik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Waar een weg is is ook een omweg.

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Jaren 70 Akai restauratie project

Berichtdoor ds23man » di 08 dec 2015, 16:14

Je had toch wel een veiligheidsbril op?
Fusion Filterdesign

John P

Berichtdoor John P » di 08 dec 2015, 16:25

Ik weet hoe Groningers klussen https://www.youtube.com/watch?v=YDzM75vfB4o maar hier zijn we iets rustiger.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 08 dec 2015, 16:40

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 08 dec 2015, 17:39

John P schreef:Ik heb nog de apparatuur noch de kennis om de tuner opnieuw af te regelen, maar hij doet het nog goed.

Ik weet dat het ver uit de buurt voor je is, maar mocht het nodig zijn, kun je altijd eens kontakt opnemen met Tubejack in Zaandam.
http://www.tubejack.nl/

John P

Berichtdoor John P » vr 11 dec 2015, 18:30

Deel 2 de spiekerts.
Een eerste inspectie laat zien dat deze gebruikt zijn tijdens het latexen van een kamer. De kabels zijn dermate vies dat ze vervangen moeten worden. Na enig inspelen is de kraak die er in het begin inzat weg, ik denk dat het vuil was in het chassis. Punt blijft de lage belastbaarheid vooral bij diepe bas, deze box houdt niet van Massive Attack. Gelukkig zit er op de receiver een low filter. Qua klank is hij erg schreeuwerig, typisch een breedbander in een klein kastje. Nu even de objectieve data:
SPL boxen origineel.png

Impedantie boxen origineel.png

We zien een sterke bult bij 1500 Hz en een piek bij 10Khz die onder een hoek snel ongevaarlijk wordt. Verder zie je in de impedantie enig verschil tussen links en rechts en veel TL reflecties in het midden gebied. Nu is de vraag hoe ver je gaat met verbeteren, per slot van rekening zijn het maar boxjes van 6 mm triplex met een klein breedbandertje en een fancy frontje. Dit frontje is bijna niet te verwijderen en terug te zetten en de chassis zijn dus eigenlijk niet bereiken. Omdat ook de kabel vervangen moest worden heb ik besloten om aan de achterkant een nieuwe aansluiting te maken en deze nieuwe opening te gebruiken om iets demping in te brengen en een sperkring voor het middengebied aan te brengen. Ik heb alleen onderdelen uit de rommeldoos gebruikt.
DSC_0189.JPG

Ik heb de sperkring nog iets sterker gemaakt na een eerste poging en hier is het eindresultaat.
SPL boxen nieuw.png

Impedantie boxen nieuw.png

Conclusie: het is geen voorbeeld van lineariteit maar voor achtergrondmuziek is hij prima. Voorlopig doe ik het hiermee. De middentoonbult is niet helemaal weg en de reflecties zijn ook niet weg door de demping. Soms moet je weten wanneer je op moet houden, anders had ik hem wel helemaal nieuw gebouwd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 12 dec 2015, 10:14

die middentoonbult lijkt me toch makkelijk genoeg (vrijwel) helemaal weg te krijgen? 5dB is best wel veel. voor vocale muziek wel lekker btw

nog wat: meet eens of de response van de versterker nog beïnvloed wordt door de impedantie? in dat geval moet er mogelijk nog een imp correctie bij?

John P

Berichtdoor John P » zo 13 dec 2015, 13:58

Foutje bedankt, de grafieken waren van de eerste poging. Inderdaad met te weinig sterke sperkring en te weinig demping. De resultaten na de correctie waren aanzienlijk beter.
SPL boxen nieuw LR.png

Impedantie boxen nieuw LR.png

edit: het nog meer terugnemen van de bult maakt het middengebied te zwak tov hoog en laag.

John P

Berichtdoor John P » vr 17 feb 2017, 16:32

Ik ben ondertussen stiekem verder aan het werken aan deze apparaten. De platenspeler was zo klaar, een doekje een vetje een nieuw snaartje en een nieuw elementje (AT95E). Ik hoefde niet eens de stofkap te boenen. Nu ben ik bezig aan de grootste klus, de bandrecorder GX-4000D. Gelukkig staat er een mooi restauratiefilmpje op het net zodat ik enigszins beslagen ten ijs kom. De machine werkt volledig, maar maakt wel behoorlijk veel lawaai, dus heb ik als eerste het mechanische gedeelte aangepakt. Als eerste alle zwarte deeltjes stof van de oude riem verwijderd, daarna schoongemaakt en gesmeerd. Toen een nieuwe aandrijfriem, een tellerriem en een nieuwe aandrukrol gemonteerd. De machine loopt nu rustig zolang er geen band in zit, ook als ik de slipkoppeling belast. Als ik een band afspeel dan maakt hij wel geluid, ik wil daar even een nieuw topic over plaatsen.
DSC_0216.JPG

DSC_0217.JPG

Nu volgt nog het werk aan de elektronica: voornamelijk elco's en torren vervangen.

Rien Kleinjan

Berichtdoor Rien Kleinjan » zo 19 feb 2017, 12:05

Aan de ene kant heb ik respect voor de energie die je er in stopt. Maar aan de andere kant vind ik het zinloos. Het was destijds matig tot zeer matige apparatuur dus waarom al deze moeite ? Het lijkt tegenwoordig wel of alle oude audio apparatuur gelijk heilig wordt verklaard. Er was toen, net als nu, meer rommel op de markt dan goed spul.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 19 feb 2017, 12:50

Misschien omdat iemand dit leuk vindt om te doen? Zijn toch ook mensen die een ouwe C Kadett restaureren? Win je de GP ook niet mee. Als iemand aardigheid heeft in restaureren is het nooit zinloos.

John P

Berichtdoor John P » zo 19 feb 2017, 13:05

Toen ik nog vakantiewerk deed, stond ik met mijn neus tegen de etalage dit soort apparaten te bewonderen. Als ik dan een maand gewerkt had bleek dat ik slechts een tweede hands philipsje kon betalen. Nu kost dit spul geen drol meer en het is gewoon leuk werk zonder al te veel kopzorg. De apparaten worden wel steeds duurder, vooral de Luxmans en Marantzen. Vergis je trouwens niet in de kwaliteit, een compactsetje van nu komt zeker niet mee met dit spul.
Bovendien ben ik gecharmeerd door het design van deze apparaten, wel zilver bling maar in vorm eerder Deens als Japans.
Laatst gewijzigd door John P op zo 19 feb 2017, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » zo 19 feb 2017, 13:11

De een hersteld een droom uit zijn jeugd. De ander zet filmpjes online. :mrgreen:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 19 feb 2017, 17:09

Rien Kleinjan schreef:Aan de ene kant heb ik respect voor de energie die je er in stopt. Maar aan de andere kant vind ik het zinloos. Het was destijds matig tot zeer matige apparatuur dus waarom al deze moeite ? Het lijkt tegenwoordig wel of alle oude audio apparatuur gelijk heilig wordt verklaard. Er was toen, net als nu, meer rommel op de markt dan goed spul.

Wat een onzin loop je hier te verkopen.... Akai maakte toendertijd hele behoorlijke spullen voor een redelijke prijs... ja, er was inderdaad zat beters te krijgen, en ook zat van mindere kwaliteit. zowel in geluid als bouwkwaliteit. over het algeheel is dat jaren '70 audio spul een heel stuk beter en degelijker ge-engineerd dan wat er nu op de markt is. kijk maar naar het gewicht dat die dingen hebben, is allemaal staal en aluminium. hele andere kost dan die blikken en plasticen doosjes die nu op de markt zijn. Marktplaats staat vol met 10 a 15 jaar oude HT receivers die defect en vrijwel niet meer te repareren zijn, platte TV's idem dito. of denk je dat er over 40 jaar iemand nog de moeite neemt een Sonos streamer of Phillips DVD speler te restaureren, met zijn allang doorgebrande SMPS en afgebroken plastic tandwieltjes ? :rofl:
Laats was er hier nog een topic over een Arcam receiver, kostte nieuw een vermogen, laten zeggen dat dat er aan de binnenkant niet echt aan af te zien was...

Rien Kleinjan

Berichtdoor Rien Kleinjan » di 21 feb 2017, 11:36

Akai en Philips .... sorry hoor, maar het is volgens mij nooit wat geweest. Maar goed, zulke reacties had ik wel verwacht.

John P

Berichtdoor John P » vr 15 sep 2017, 19:36

Ik heb de verdachte torren en elco's vervangen en de boel weer aan het spelen gekregen. Ik kreeg een piepend geluid bij het afspelen dat ik wijdte aan de banden. Het bleek een slipkoppeling te zijn die te strak was. Het verwijderen van een afstandsringetje maakte het al iets beter maar ik moest toch echt wat siliconenolie gebruiken om het piepgeluid weg te krijgen. Ik heb de azimuth van de koppen nog afgesteld op het gehoor en ben nu bezig banden op te nemen. Het geluid is erg goed, maar je moet wel 2 meter van het apparaat zitten om je niet te ergeren aan het motorgeluid. Het is niet hard, maar ook niet weg te denken.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 15 sep 2017, 21:27

Blijf dit altijd leuke projecten vinden. Maar het motor geluid, dat moet toch minder kunnen? In m'n ouderlijk huis stond er 1, ik heb als kind wat tijd met dat ding doorgebracht... was ook een Akai, zeker geen topmodel, kan me dat motorgeluid echt niet herinneren. Is het echt motorgeluid, of loopt er iets aan oid?

John P

Berichtdoor John P » vr 15 sep 2017, 21:45

Het is echt motorgeluid, tijdens het spelen of spoelen versterkt met ander mechanisch geluid. Het is een stuk zachter als voor de restauratie ,het is een licht zoemen en als je niet zo gevoelig bent voor geluid niet storend. Maar ja, je hebt van die geluidsfreaks....

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 15 sep 2017, 21:52

Weet niet hoe het met deze is maar in sommige van die machines zat een motorcondensator. Die kan wel eens op zijn: Flink verlopen dus. Dan trilt de motor wat op 50 Hz. Zou dat even afchecken.
Peter de Jong

John P

Berichtdoor John P » vr 15 sep 2017, 22:14

Heb ik al gecontroleerd, dat was in orde. Ik denk dat je het meer moet zoeken in licht verbogen asjes, licht uitgeschuurde tandwielen en dergelijke. Het beestje is al wel bijna 40 jaar oud.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 15 sep 2017, 22:31

Ok. Dan is het of heel rigoreus te werk gaan, of er mee leren leven dat je niet binnen 2 meter voor de machine zit :D maar eigenlijk is het hetzelfde als met brommende buizenbakken die je alleen met je oor voor de speaker hoort brommen, je wilt het eruit hebben :mrgreen: Met dat verschil dat het hier waarschijnlijk een mechanisch gegenereerde brom betreft.

John P

Berichtdoor John P » vr 15 sep 2017, 23:16

De beste remedie is om de muziek gewoon hard te zetten en piano etudes te verbannen. I'm on a highway to hell :rock: :rock:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 16 sep 2017, 12:15

Goed bezig, John.
Ik neem aan dat je ook alle asjes van de tussenwielen en dergelijke hebt gesmeerd ?
Ik zie dat dit een machine met 1 motor is. daar zit wat meer mechanica in dan in een 3-motor-machine. da's logisch.
Heb zelf in het verleden ook diverse Akai tapedecks gehad, en inderdaad, er kan wel eens wat mechanisch geluid uit voortkomen tijdens het opnemen en afspelen.
Blijft natuurlijk techniek van 40 jaar oud, en we zijn tegenwoordig natuurlijk verwend met streamers en dergelijke waar 0.0 aan bewegende delen inzitten.
Laatst gewijzigd door ray5150 op di 19 sep 2017, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

John P

Berichtdoor John P » zo 17 sep 2017, 20:27

Ondertussen een nieuw object erbij. Wat is een Akai set zonder cassettedeck? Hij werkt eventjes en dan reageert hij alsof de bandspanning te groot wordt en gaat in reverse of stopt, naar gelang de schakelaar. Ik denk dat een nieuw riempje wonderen doet, of de sensor is kapot. Bij reverse spelen hapert een kanaal, dus of er is een los kettakje, of de kop komt niet in de goede positie. Ik heb in ieder geval een nieuw setje riempjes besteld en de service manual geprint.
DSC_0220.JPG

Ik zag dat op Ebay een gereviseerde te koop staat voor 1200 Euro. Ik vrees dat die nog lang te koop staat, ik heb slechts 50 betaald. Cassettedecks zijn nog niet zo populair als oude versterkers of platenspelers.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 17 sep 2017, 21:50

Daar vergis je je enigzins in, John. Sony ES cassettedecks, Akai GX series, en Nakamichi zijn nog erg populair bij de verzamelaars en liefhebbers en verwisselen vaak voor een paar honderd euro van eigenaar. wel in goede conditie natuurlijk.
50 Euro is een redelijke prijs.

Terug naar “Sets en Overig”