Teleurgesteld...

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Guymartens

Teleurgesteld...

Berichtdoor Guymartens » di 10 jan 2017, 21:25

Hi aan allen....
Ik ben hier nieuw...en vuur bij deze al meteen een vraag af.
Had onlangs plots genoeg van mp3 en hunkerde weer naar het geluid en de beleving van een lp...
Mij een platenspeler aangeschaft...een Sanyo TP 725 UM. Volgens de verkoper, een proffesioneel vintage hersteller/restaurateur, een toestel uit het beter segment destijds. Heb hem daar horen spelen en klonk zeer goed. Verder een mooie Sanyo reiciever gevonden, wel even moeten zoeken, maar vond dit model zeer mooi, een JCX 2200 LU. Had het kleine broertje, de JCX 2100, al 2 keer aan mijn neus voorbij laten gaan, dus deze maar meteen gaan halen toen ik hem ontdekte. Dit was wel geen geserviced toestel, wel volledig werkend. Ik heb dit puur esthetisch gekocht, daar ik eigenlijk een leek ben op dit vlak. Ik had toevallig bij de persoon waar ik een stereokastje had gekocht twee B&W DM 310 speakers op de kop getikt, voor een prikje... Had ze niet horen spelen maar hij moest er vanaf. Thuis op mijn (moderne) setje aangesloten en ze klonken zeer goed. Uiteindelijk mijn Sanyo setje geïnstalleerd en de speakers aangesloten met kabel van 2,5, die ik in de speciaalzaak haalde. De uiteinden heb ik vertint met soldeersel, en achter mijn kastje snelkoppelingen tussen gesoldeerd, om het geheel los te kunnen maken indien nodig, zonder heel de boel te moeten afbreken. Ook aan de uiteinden aan de speakers heb ik 4 mm Jack-plug-ins gesoldeerd. Handig voor het poetsen want de speakers staan op de vloer. En nu komt het.... Het geheel klinkt niet echt goed... Ik vermoed dat de reiciever aan een service beurt toe is ? Zorgen de gesoldeerde snelkoppelingen of vertinde uiteinden voor kwaliteitsverlies ? Kan ik als leek aan de reiciever wat doen met de nodige uitleg ? Ben wel handig, daar ligt het niet aan, maar heb niet veel verstand van audio-electronica... Alvast veel dank, alle reacties zijn meer dan welkom.
Guy.

John P

Re: Teleurgesteld...

Berichtdoor John P » di 10 jan 2017, 22:18

Het element in de platenspeler, is dat nog de originele? Zo ja dan toch maar beter vervangen want die gaan geen 30 jaar me (rubbertjes drogen uit). B&W 's zijn nogal berucht voor hun noodzaak voor zware versterkers. Als de dynamiek van de muziek te wensen over laat dan kan daar een oorzaak liggen. Ook het verminderen van de elco's in een oude receiver geeft een effect van zwakke dynamiek en ongecontroleerde en weinig bas. Het beste kun je proberen te zoeken waar het probleem zit door verschillende delen uit te wisselen met goede delen. Probeer eens een CD-speler of andere boksen.
Waar een weg is is ook een omweg.

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » di 10 jan 2017, 23:16

zoals John zegt, eerst de bron isoleren. Is het de platenspeler of the receiver? Beide apparaten lijken we prima in staat tot een goed resultaat, het lijken mer geen 'instappers' te zijn geweest.
Stomme vraag misschien, maar de platenspeler is toch wel op de juiste manier aangesloten op de receiver? :hide:
De radio, klink die beter? Of heeft die hetzelfde probleem?

Luidsprekers in fase aangesloten?? :hide: :hide: :hide:
Luidsprekers:zie avatar
Versterkers: Buis van 't huis
CD spelers: 10 11 12 13 14 15 16
Plaatjesdraaier: full acryl
Kabels: ja

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 11 jan 2017, 8:51

Hallo Guy, welkom hier!

Guymartens schreef:.... Het geheel klinkt niet echt goed....
kan je dit wat meer toelichten, wat is er niet goed?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 11 jan 2017, 8:56

Waar woon je Guy? Is het een idee dat iemand een keer bij zou kunnen luisteren om uit te vogelen waar het probleem zou kunnen zitten?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 11 jan 2017, 9:59

Ik lees dat je die speakers op de vloer hebt staan, dat gaat echt niet werken. Omhoog met die dingen!
Fusion Filterdesign

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » wo 11 jan 2017, 10:05

Sowieso zou de receiver een condensator revisie moeten ondergaan.
Ook is het zo dat het toestel in kwestie 2x13 Watt aan vermogen kan leveren, dat is misschien voor deze luidsprekers wat te zuinig.
Inderdaad zou het zinnig zijn als iemand bij je langs zou kunnen gaan om even te luisteren en wat dingen te onderzoeken.
ZBA donateur.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 11 jan 2017, 12:23

Guymartens schreef: heb ik 4 mm Jack-plug-ins gesoldeerd.

Dit volg ik niet helemaal, er zijn 3.5 mm Jack stekkers, en van 6,3 mm.
Bedoel je nu te zeggen dat je je luidspreker signaal door deze stekkertjes laat lopen ? :shock:

jack-5.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Guymartens

Berichtdoor Guymartens » wo 11 jan 2017, 13:14

Allemaal alvast dank voor jullie reactie...!!
De speakers leken mij erg goed te klinken op mij moderne reiciever (Sonny STR 135 DE), met de cd speler erbij, maar de speakers stonden toen wel op de tafel.
Ik vindt dat de slechte kwaliteit vooral te horen is bij de platenspeler, en vooral als je het geluid wat harder zet. Onduidelijke bas, zwemelend geluid, weinig detail, beter kan ik het niet echt omschrijven. Bij de platenspeler zijn alle vitale delen vervangen, ik heb hem ook horen spelen bij de man waar ik hem kocht, aangesloten op zijn setje uiteraard... En toen was het geluid voor mij perfect. Nieuwe naald ook... De platen die ik speel zijn ook nieuw. De radio en cd klinken ook niet echt goed als je wat luider wil. Zal deze namiddag nog eens proberen verschillen vast te stellen tussen cd, radio, phono...
De snelkoppelingen zijn van die rood-witte, mannetjes en vrouwtjes, die ik gesoldeerd heb. Had in de speciaalzaak nog gevraagd of dit voor kwaliteitsverlies zou zorgen, daar zeiden ze van niet (Geronica Malle, hebben ze alles voor hifi, dj's, tot de kleinste onderdelen). Ik woon in Lommel, nabij Valkenswaard, net over de grens. Indien iemand in de buurt zou komen om een proffesionele blik te werpen dat zou helemaal fantastisch zijn natuurlijk. Ik weet wel dat ik voor mega geluid andere apparatuur en een ander budget moet aanspreken natuurlijk... Maar ik ben voorlopig al content moest ik uit mijn low-budget setje een behoorlijk geluid krijgen.
Heel erg bedankt alvast !!

Guymartens

Berichtdoor Guymartens » wo 11 jan 2017, 14:28

image.jpg
f
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Guymartens

Berichtdoor Guymartens » wo 11 jan 2017, 14:33

Binnenkant ziet er zoals verwacht wel wat stofferig uit...
Zou er eens met de perslucht op willen maar heb schrik om brokken te maken, en waarschijnlijk gaat dat niets aan het geluid verhelpen hè ?
Zou graag wat meer willen leren hierover, want helaas reikt mijn electronica kennis niet verder dan 220 V in de woningbouw... Heb eens gezocht naar opleiding hieronder, maar is niet bij de deur en vrij prijzig... + 450 € voor een tweedaagse(Syntra) waar je volgens mij ook maar enkele basisbegrippen leert ?

Groeten, Guy.

Guymartens

Berichtdoor Guymartens » wo 11 jan 2017, 14:40

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 11 jan 2017, 15:54

Ik zou eerst die speakers van de grond af halen.......
Fusion Filterdesign

Guymartens

Berichtdoor Guymartens » wo 11 jan 2017, 20:50

Beste ds23man, ik wilde ze eerst inderdaad ophangen, maar helaas zou dat niet echt passen in mijn interieur, vind ik ze iets te groot voor, komen ze bijna voor de raam te hangen... Daarom had ik ze op de vloer gezet. Als het echt de enige optie is voor goed geluid zal ik het nog eens bekijken, maar als het effe kan ga ik niet mijn muur vol gaten boren om dit uit te proberen, als er een andere manier is... Of helpt het al als ik ze op een krukje plaats ? Is het contact met de vloer een probleem of gewoon het feit dat ze te laag staan ? Heb ook al gedacht aan van die hoge speakertorens, als ik eens iets betaalbaar vind, maar die staan ook op de vloer hè ?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 11 jan 2017, 21:03

Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 11 jan 2017, 21:18

Oh heerlijk, gewoon een curver krukje halen bij de blokker

Guymartens

Berichtdoor Guymartens » wo 11 jan 2017, 22:42

De luidsprekers op een krukje geplaatst...klinkt al een stuk beter inderdaad...:-)
Mits wat fijntuning valt het nog wel mee... Maar goed is het nog niet...
Jammer dat ik hier in de buurt niet direct iemand weet om een servicebeurt te geven en de nodige onderdelen te vervangen aan mijn reiciever... Heb gezien dat er in NL wel enkele zijn, maar ook niet bij de deur, en op dergelijke klus ga ik niet kunnen wachten denk ?
Vandaag het front eraf gehaald en gepoetst, ook de knoppenwinkel...
Ziet er nu wel top uit... Nu de klank nog... ;-)

image.jpeg

Guymartens

Berichtdoor Guymartens » wo 11 jan 2017, 22:44

Oeps... Ondersteboven...

Guymartens

Berichtdoor Guymartens » wo 11 jan 2017, 22:52

Olaf Markus schreef:Sowieso zou de receiver een condensator revisie moeten ondergaan.
Ook is het zo dat het toestel in kwestie 2x13 Watt aan vermogen kan leveren, dat is misschien voor deze luidsprekers wat te zuinig.
Inderdaad zou het zinnig zijn als iemand bij je langs zou kunnen gaan om even te luisteren en wat dingen te onderzoeken.

Beste Olaf...
Nog even vermelden dat ik niet de indruk heb dat de reiciever te weinig power in huis heeft ? Bij de volumeknop een kwart open komt er al een hoop herrie uit... Had ook in de specs gevonden dat hij 30 Watt RMS geeft bij 8 Ohms, en 35 bij 4 Ohms, of heb ik dat dan verkeerd gezien ? Achterop het toestel staat iets vermeld van 180 Watt ?

Groeten,
Guy.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 11 jan 2017, 22:56

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » do 12 jan 2017, 1:07

Guymartens schreef:van 180 Watt ?

Groeten,
Guy.

Da's het verbruik aan stroom, dat staat bij elk apparaat en zegt totaal niets over versterker vermogen.
FOCAL

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » do 12 jan 2017, 3:08

Guymartens schreef:Nog even vermelden dat ik niet de indruk heb dat de reiciever te weinig power in huis heeft ? Bij de volumeknop een kwart open komt er al een hoop herrie uit... Had ook in de specs gevonden dat hij 30 Watt RMS geeft bij 8 Ohms, en 35 bij 4 Ohms, of heb ik dat dan verkeerd gezien ? Achterop het toestel staat iets vermeld van 180 Watt ?

Groeten,
Guy.

Hoi Guy.

Je hebt gelijk hoor, hij is inderdaad 2x35 watt, ik denk dat ik misschien bij een ander type heb zitten kijken.
Wattage is dus niet echt een issue dus blijft de revisie over, gezien de leeftijd van het toestel is het zeer aannemelijk dat hier een probleem ligt.
ZBA donateur.

Guymartens

Berichtdoor Guymartens » do 12 jan 2017, 9:20

Bedankt alvast hoor...
Wat denk je van de bekabeling (speakers)voor dergelijke apparatuur ? Voldoet die of moet ik zwaardere gebruiken ? Uiteinden vertinnen of beter bloot laten aan de reiciever ? Had ergens tweedehands verzilverde plug-ins voor aan de speakers zien staan. 40 € voor 4 stuks. Doe ik daar goed aan of ga ik geen verschil merken ?
Merci voor de tip nog Ray5150 ! Ga daar straks contact mee opnemen.

Groeten.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 12 jan 2017, 11:11

Persoonlijk zou ik geen geld in zo'n oude Sanyo bak steken. Toen der tijd was het al geen geweldig apparaat en naar huidige maatstaven een sjomp.
Fusion Filterdesign

Guymartens

Berichtdoor Guymartens » do 12 jan 2017, 12:24

Oei... Enige (betaalbare) suggesties ?

Terug naar “Sets en Overig”