Transmissionline speakers : soms te weinig laag

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Muug

Transmissionline speakers : soms te weinig laag

Berichtdoor Muug » vr 10 mar 2017, 10:05

Hoi,
we hebben sinds een jaartje een setje Castle Acoustics Winchester transmission line speakers. Geen zelfbouw dus. De beste speakers ter wereld zou ik bijna zeggen. Behalve: het lage laag. Daar kunnen we (mijn vrouw en ik) echt niet tevreden over zijn. Bij een contrabas die lekker diep gaat, lijkt het wel of de volumeknop een kwart slag naar links wordt omgedraaid. Ook bij dit nummer : https://www.youtube.com/watch?v=KmZeEGvm-3o valt die diepe bas zwaar tegen. Je buik zou moeten meetrillen, maar je hoort met moeite de bobobobop. (hebben we trouwens life meegemaakt: de kleren wapperden aan ons lijf :mrgreen: ) En ook bij andere nummers wel te verstaan.
Bij de CD Phase van Jack Garratt daarentegen hebben we er minder last van, de frequentie van het laag zal wellicht minder laag zijn dan.
Voorbeeldje : https://www.youtube.com/watch?v=ZqtvrsNLFMs (vanaf 60") en https://www.youtube.com/watch?v=H6bjwDFk8mo
En zo zijn er dus nog wel x aantal cd's waar het laag ok klinkt. Ook bij het bekijken van een DVD waar we dan de volumeknop een lekker draai rechts geven, klinkt het basfundament echt als een lekker heavy fundament.

Spelen met de plaatsing helpt niet zoveel, ik denk dus echt dat het aan het speakerontwerp ligt.

Is dit bij transmission line speakers een bekend fenomeen?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Transmissionline speakers : soms te weinig laag

Berichtdoor Henkjan » vr 10 mar 2017, 12:18

is niet iets dat aan het principe TL ligt.

heb je ze al eens op een andere plaats geluisterd? laagproblemen zijn maar al te vaak veroorzaakt door de ruimte....
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 10 mar 2017, 12:20

De demping kan mogelijk verschoven zijn?
Daar is een TL wel gevoelig voor, en het kan mogelijk tijdens transport of iets dergelijks gebeuren.
Daarnaast kan er natuurlijk ook de mot in komen met sommige producten.
Deden ze het vroeger wel/beter?
Hans

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 10 mar 2017, 15:18

Je luistert met een buisversterker toch Muug? Het laag is vaak niet het sterkste punt van glaskofjes, of eigenlijk de UGT. Ruimte is inderdaad een hele goede kanshebber, maar probeer als je die voorhanden hebt ook eens een andere versterker.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 10 mar 2017, 15:45

En "Wapperbas" is weer niet een sterk punt van een TL

Muug schreef:Bij een contrabas die lekker diep gaat, lijkt het wel of de volumeknop een kwart slag naar links wordt omgedraaid. Ook bij dit nummer : https://www.youtube.com/watch?v=KmZeEGvm-3o valt die diepe bas zwaar tegen. Je buik zou moeten meetrillen, maar je hoort met moeite de bobobobop. (hebben we trouwens life meegemaakt: de kleren wapperden aan ons lijf :mrgreen: ) En ook bij andere nummers wel te verstaan.

Nou moet wel zeggen dat ik bij een akoestische contrabas live ook geen wapperende broekspijpen of buikmassage ben tegen gekomen. Elektronisch versterkt kan dat beduidend anders liggen. Een goede TL levert een erg strakke bas met eigenlijk een vrij natuurlijk karakter. Dat is dan geen bas met een "stomp", juist niet zou ik bijna zeggen.
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 10 mar 2017, 16:25

Een BR-subwoofertje erbij plaatsen, dan ?

Muug

Berichtdoor Muug » vr 10 mar 2017, 17:39

@pjotr je hebt helemaal gelijk hoor. Onze Winchester vinden we superstrak. Zo willen we het ook houden. Maar dan bij voorkeur met iets "luider" laag.
Ik had ergens al gelezen dat luid laag eigenlijk veel vermogen vraagt. Misschien moet ik de LM-versterker van knuisje eens maken?

Muug

Berichtdoor Muug » vr 10 mar 2017, 17:40

ray5150 schreef:Een BR-subwoofertje erbij plaatsen, dan ?

En hoe aansluiten dan?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 10 mar 2017, 18:10

Hangt ervan af of je een actieve of een passieve neemt. sommige actieve modellen hebben de mogelijkheid om parallel te zetten aan je "gewone" luidspekers, het benodigde signaal word dan afgetapt, gefilterd, en verder versterkt.
Met een passieve moet je zelf aan de slag met versterking en filtering.

En anders ga ik een heel smerig, walgelijk, goor en verderfelijk woord gebruiken : koop een (analoge) equalizer. :idea:
De voorkeur gaat dan uit naar een met minimaal 10 banden per kant, en een hardwire bypass.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 10 mar 2017, 18:58

Die Castle Acoustics Winchester die jij noemt ken ik persoonlijk niet maar het lijken mij geen speakers met een gebrek aan laag. Ik denk dan ook niet dat je het daar moet zoeken. Ik heb zelf destijds menig Roger Monitor TL speaker gebouwd en ook menig JMR TL gehoord. Mijn ervaring met TL is wel dat de plaatsing nogal nauw komt. Destijds wel meegemaakt wat jij beschrijft: Op de luisterplek in de kamer geen bas, in de keuken daarentegen stuiterde je er uit :lol:
Peter de Jong

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 10 mar 2017, 19:24

+1

Muug

Berichtdoor Muug » vr 10 mar 2017, 19:37

plaatsing zal wel bij veel mensen een issue zijn denk ik zo :-/ Hadden we geweten dat audio beluisteren zo belangrijk ging worden dan hadden we onze verbouwingen wel enigszins anders georganiseerd, zodat de speakers temidden van de korte zijde konden staan. :-(

Terug naar “Sets en Overig”