DIY UV belichtingsbak

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Paultjuhh

DIY UV belichtingsbak

Berichtdoor Paultjuhh » wo 10 dec 2008, 20:15

Voor het zelf maken van printplaatjes hebben we UV licht nodig en niet zo een beetje ook. Het mooiste is natuurlijk zo een hele luxe belichtingsbak van bijvoorbeeld van de Conrad. Maarja, dan tel je al snel zo een 230,- euro neer :|. Nou dat moet dus anders kunnen, het is niet voor niets het 'zelfbouw'forum. Een tweedehandsgezichtbruiner van Marktplaats zou genoeg moeten zijn om de lampen, starters, reflector en trafo's uit te kunnen halen. Ik heb ook al foto's gezien van omgebouwde scanners. Jammergenoeg zijn de meeste scanners van tegenwoordig heel erg plat, te plat om fatsoenlijk je belichtingsspullen in kwijt te kunnen. Dus dan gaan we maar voor een zelfbouwbakje. Deze heb ik vorige week al opgehaald hier in de buurt voor 8,- eurotjes. Nu moet er alleen nog een glasplaatje bij en wat hout. Moet toch te bouwen zijn voor minder dan 35,- euro? In dit topic wil ik wat foto's gaan posten van de bouw, misschien dat ik nog wat andere mensen kan inspireren :P Van het weekend ben ik niet thuis, dus dan kan ik er helaas niet aan werken. In de loop van de volgende week wil ik het projectje afmaken. Foto's van de gezichtsbruiner in zijn geheel heb ik helaas niet meer, m'n sloopgrage handjes hadden het stukje techniek al te snel uit elkaar getrokken.

Ingrediënten:
-Gezichtsbruiner
-Glasplaat, acrylglas of plexiglas kan ook
-MDF (of ander hout) om de bak van de maken
-Lijm, in mijn geval witte houtlijm (Bison D2)
-Schroefjes om wat componenten vast te zetten
-Netsnoer/connector

Doelstelling:
-Effectief belichtingsveld van minimaal 200x250 millimeter
-Glasplaatoppervlakte waar ruim een A4'tje op past (230x310 millimeter)
-Glasplaat moet makkelijk vervangbaar zijn
-Overige componenten moeten makkelijker vervangbaar zijn (buizen en starters).
-Budget onder de 35,- euro (hopen dat de glasprijzen meevallen/meewerken)

Kostenoverzicht:
8,00 Gezichtsbruiner
xx,xx Glasplaat
xx,xx Hout (prijs is ongeveer, hangt af van houthandel en hoe je het laat zagen
3,00 Lijm (prijs is ongeveer voor een kleine 75 grams Bison D2 flacon, ik had nog 250 grams flacon in huis)
xx,xx Schroefjes
0,00 Netsnoer/connector (netsnoer van de gezichtsbruiner gebruikt)
xx,xx Overige bijkomende kosten
11,00 Totale kosten (tot nu toe)

EDIT: fototje van de donoronderdelen uit een oude Philips gezichtsbruiner
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Paultjuhh op wo 10 dec 2008, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Re: DIY UV belichtingsbak

Berichtdoor ray5150 » wo 10 dec 2008, 20:44

Paultjuhh schreef: Ik heb ook al foto's gezien van omgebouwde scanners. Jammergenoeg zijn de meeste scanners van tegenwoordig heel erg plat, te plat om fatsoenlijk je belichtingsspullen in kwijt te kunnen.

Kringloopwinkel !

Die hebben die oude bakken met parallele aansluiting voor een appel en een ei. ze raken ze aan de straatstenen niet kwijt. :)

ook op marktplaats bulkt het van de [url=http://kopen.marktplaats.nl/computers-en-software/scanners/c344.html?xl=1&ds=to%3A1%3Bpu%3A0%3Bl1%3A322%3Bl2%3A344%3Bdi%3A5000%3Blt%3Azip%3Bsfds%3A%3Bpt%3A0%3Bmp%3Anumeric%3Blx%3A118798%3Bly%3A485216%3Bopi%3A1&ppu=0&srt=pu&postcode=1075%20VV%20&p=1&av[-1][0]=0] oude scanners.[/url]

Andere zelfbouwbehuizing : ga naar een wijngroothandel in de buurt. in deze tijd van het jaar staan de magazijnen vol met mooie houten kistjes. scheelt je een hoop timmerwerk....

Afbeelding

Waarom moet de glasplaat makkelijk vervangbaar zijn? zo zwaar zijn die overhead sheets nu ook weer niet. :lol:

Paultjuhh

Berichtdoor Paultjuhh » wo 10 dec 2008, 21:05

Marktplaats hier in de buurt al afgezocht, stonden een stuk of 3 geschikte scanners tussen. De ene reageert niet op mails en telefoon, de ander is mij te duur (25,- euro) en de derde wordt wel weer een erg lompe bak. Ja ik ben een zeikerd :wink: De kringloopwinkel had ik nog niet aan gedacht :P.

Maargoed, als ik dan toch alles al op papier heb staan voor een precies-op-maat-naar-wens lichtbakje van MDF, dan doe ik dat maar. Dan hoef ik ook niet meer te prutsen om alles maar in zo een scanner te vrotten Ik heb de mogelijkheid om met een Festool zaagtafel te werken om alles netjes op maat te maken en bij de lokale verfhandel verkopen ze ook glas op maat.

Wel bedankt voor de tip overigens ;)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 10 dec 2008, 21:54

Hou er wel rekening mee dat gewoon glas meer dan 90% en vaak zelfs veel meer van het nuttige UV tegen houdt. De glasplaat in de professionele belichters is gemaakt van quartzglas. Plexiglas is veel beter dan gewoon glas w.d.b. maar ook behoorlijk duurder.

Misschien een zonnebank scoren bij de kringloopwinkel? :lol:

Ik deed het destijds met een oude hoogtezon, print was belicht in 30 sec.
Peter de Jong

Paultjuhh

Berichtdoor Paultjuhh » wo 10 dec 2008, 22:03

Pjotr schreef:Hou er wel rekening mee dat gewoon glas meer dan 90% en vaak zelfs veel meer van het nuttige UV tegen houdt. Plexiglas is veel beter, maar ook behoorlijk duurder.

Ik deed het destijds met een oude hoogtezon, print was belicht in 30 sec.

Maar goed dat ik vanmiddag niet al het glas gehaald heb:P Dan ga ik inderdaad maar voor een mooie plexiglas plaat ;) Kosten vallen wel mee, op internet betaal je voor een stukje van 400x250 millimeter en 6 millimeter dik ongeveer 12,50 (www.bouwplastics.nl). Ik zal voor de zekerheid nog wel even uitzoeken of alle plexiglassoorten ook daadwerkelijk UV doorlaten. Anders zal ik het net treffen: UV-filterend plexi :roll:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 10 dec 2008, 22:14

Als het orgineel plexglas is laat het vijwel alle UV door. 6 mm kan als de plaat niet te goot is, zeg 15 cm x 20 cm. Het buigt wel makkelijker door dan gewoon glas. Je tekening (film) moet n.l. wel goed aandrukken tegen de print anders krijg je problemen met belichten. Zelf had ik daarvoor 2 cm dik schuimplastic met een laagje van 1 mm polyester folie er op geplakt als aandrukplaat (paar boeken ozi er op).

<edit>

Plexiglas is bestaat uit Polymethylmethacrylaat, afgekort PMMA. Het is in de handel onder de namen: Plexiglas, Perspex, Altuglas. Vaak staat een van die aanduidingen wel op de beschermfolie.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 10 dec 2008, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

Paultjuhh

Berichtdoor Paultjuhh » wo 10 dec 2008, 22:46

6 millimeter en nog niet dik genoeg :shock: Het gaat namelijk om een plaat van ruim 230x310 millimeter, dan zou ik minimaal 10 millimeter aan moeten schaffen? Of ik moet een heel klein steunpuntje maken in het midden van een plexi staafje.

Ik denk dat het dan makkelijker is om de plaat van de lichtbak zelf van een wat dunner plexi te maken. En dan een los 'belichtingsvenster' te brouwen met wat dikker plexiglas en schuimrubber. Als ik in de eerste situatie de sheet op de glasplaat leg, dan de printplaat erop en dan de aandrukkende spullen, dan weet ik aan het einde van de rit niet meer of alles nog wel precies recht op elkaar ligt. Een losse belichtingsbak (zoals ik 'm in mn hoofd heb tenminste kent dit probleem niet/minder, doordat je zelfs na het aanklemmen van je sheet op je printplaat nog zicht hebt op hoe alles ligt. Nou ik ga nog even nadenken wat nu wijsheid is :wink:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 10 dec 2008, 22:55

Het is sowieso handig om de printplaat met een paar plakbandjes op de film te fixeren.

Ook moet je de emulsie kant aan de kant van de print hebben. Anders krijg je door de dikte van film toch nog strooi licht op de print.
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 10 dec 2008, 23:27

Paultjuhh schreef:
Pjotr schreef:Kosten vallen wel mee, op internet betaal je voor een stukje van 400x250 millimeter en 6 millimeter dik ongeveer 12,50 (www.bouwplastics.nl).

Das nou toevallig, schuin aan de overkant van mijn werkgever. :D
Stukje opsturen?

Paultjuhh schreef:6 millimeter en nog niet dik genoeg :shock: Het gaat namelijk om een plaat van ruim 230x310 millimeter, dan zou ik minimaal 10 millimeter aan moeten schaffen?

Wil je zelf moederborden voor de PC gaan maken?
Laat ik het anders zeggen : wat is de grootste maat PCB die je denkt te gaan maken? (stem daar de maat van het raampje op af)

Ik weet niet wat voor glas er in scanners gebruikt werd/word maar mijn printjes zijn uitstekend belicht. 40 seconden en klaar.

Paultjuhh

Berichtdoor Paultjuhh » do 11 dec 2008, 8:52

@Ray5150
Hoe klein de wereld kan zijn af en toe :P. Maar volgens mij doet bouwplastics zelf ook aan verzenden, scheelt jou weer werk ;)

Moederborden voor computers gaan het niet worden ;) Die zijn namelijk minimaal 305 mm × 244 mm voor ATX en 244 mm x 244 mm voor mATX. Het effectieve belichtingsvenster dat ik wil hebben is ongeveer 200x250 millimeter. Ik wil graag een nogal fors oppervlakte hebben, omdat ik in de toekomst ook nog wat mogelijkheden wil hebben. Als ik nu een venster maak dat alleen voor eurokaartjes geschikt is, dan zit ik over een half jaar met een probleem als ik wat groters wil maken. Liever nu iets meer geld uitgeven, dan later tegen een probleeem aan te lopen :wink:

Het kan inderdaad zijn dat ze voor scanners een ander soort glas, bijvoorbeeld Kwartsglas, gebruiken in verband met de beeldkwaliteit van de scanner.

Paultjuhh

Berichtdoor Paultjuhh » zo 21 dec 2008, 18:15

Kostenoverzicht:
8,00 Gezichtsbruiner
3,40 Glasplaat
2,50 Hout (prijs is ongeveer, hangt af van houthandel en hoe je het laat zagen, ik heb het zelf op het werk kunnen zagen)
3,00 Lijm (prijs is ongeveer voor een kleine 75 grams Bison D2 flacon, ik had nog 250 grams flacon in huis)
1,00 Schroefjes en overige accesoires (had ik nog allemaal liggen, maar het zijn anders ook de kosten niet)
0,00 Netsnoer/connector (netsnoer van de gezichtsbruiner gebruikt)
17,70 Totale kosten (als je alles nieuw zou moeten kopen, ik heb de lichtbak zelf voor een stuk minder kunnen bouwen :D )

En natuurlijk ook de foto's :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

sietse

Berichtdoor sietse » zo 21 dec 2008, 20:04

Mooi gedaan. =D> =D>
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

mischa72

Berichtdoor mischa72 » zo 21 dec 2008, 21:47

Ziet er goed uit Paul !
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 21 dec 2008, 21:50

Netjes Paulus. En, hoe doet ie het?
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 21 dec 2008, 22:02

komt er ook nog een dekseltje op om de print stevig tegen de film te drukken?

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Paultjuhh

Berichtdoor Paultjuhh » ma 22 dec 2008, 10:31

@Pjotr
Ja hij doet het prima, tenminste er komt UV licht uit ;) Het was voor mezelf ook eerst even een gokje of het nog allemaal zou gaan werken, omdat ik alle draden los had gehaald en toen allemaal opnieuw getrokken door de MDF bak. Enige wat me nog een beetje tegen staat: een soort van 50 hertz flikker: hij blijft trillend licht geven.

@audiomaniacs
Ik wil nog een MDF plaatje maken dat er precies op valt en zoals je ziet zit er boven de glasplaat nog een opstekend randje van zo een 7 á 8 milliemter. In deze ruimte wil ik iets van een schuimrubber matje leggen en bovenop het geheel een MDF plaatje. Op de MDF plaat kan je dan gewichten leggen om het geheel aan te drukken én het biedt bij opslag ook nog een bescherming van de glasplaat.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » ma 22 dec 2008, 10:54

Paultjuhh schreef:@Pjotr
Enige wat me nog een beetje tegen staat: een soort van 50 hertz flikker: hij blijft trillend licht geven.

Ik kan me vaag iets herinneren dat buizen om dit tegen te gaan vaak tegengesteld aangesloten worden, maar die herinnering is van long time ago, dus ik kan er best naast zitten.

Paultjuhh schreef:@audiomaniacs

Audiomanics :D :D :D Ik had het in het begin ook fout.
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

Paultjuhh

Berichtdoor Paultjuhh » di 23 dec 2008, 17:30

Lampen normaal of tegengesteld bleek niet uit te maken. Maar als ik ze een minuutje aan laat staan, dan doen ze het prima. Bleek dus alleen dat ze een beetje de tijd nodig hadden om op te warmen.

Ritmeester

Berichtdoor Ritmeester » do 31 mei 2012, 18:25

Ik zit belangstelling dit topic te lezen omdat ik ook zelf een UV lichtbak wil bouwen. Ik kwam deze link tegen waarin uitgelegd staat hoe je makkelijk zoiets kunt maken. Ik denk dat ik dit ook ga doen, ziet er goed uit.

http://www.diyprintplaat.nl/?page_id=21

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 31 mei 2012, 18:36

Deze is nog veel uitgebreider...
http://www.picbasic.nl/etsen_menu.htm

Ritmeester

Berichtdoor Ritmeester » do 31 mei 2012, 18:48

Hmm... het ging mij (en dit topic) over UV licht en het maken van een UV lichtbak. Hoe ik een printplaat moet maken dat weet ik wel. Mijn LED UV lichtbak heeft kuren en daarom zocht ik op internet naar andere oplossing. Die heb ik dus gevonden.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 31 mei 2012, 20:13

En waar mogen die kuren dan uit bestaan ?

Terug naar “Sets en Overig”