Bouw eens een Cajon

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » za 03 jan 2009, 23:50

Ultracool, ook leuk voor de kids!! Ik ga d'r ook eentje maken!

Leuk, die najib :

[ Bekijk op youtube ]

Jan

EDit: youtube linkie bijegwerkt
Laatst gewijzigd door Wowly op zo 04 jan 2009, 10:06, 2 keer totaal gewijzigd.

b_force

Berichtdoor b_force » zo 04 jan 2009, 0:17

Verkeerd linkje Jan..

Wat een bouwproject van een nieuweling (eigenlijk iemand die nog niet echt bekend is in de speaker wereld) voor nieuwe ideeën kan zorgen :wink: :lol: 8)

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » zo 04 jan 2009, 0:29

ehhh ja, verkeerd linkje, ff aangepast

jantje-secuur

Berichtdoor jantje-secuur » zo 04 jan 2009, 22:08

Hé Geert! Dat ziet er leuk uit zeg! Van welke houtsoort is dat voorblad gemaakt als ik vragen mag?
Forumregel 5: SARK heeft er een plaatje van

GeertM2

Berichtdoor GeertM2 » ma 05 jan 2009, 1:19

Interficior schreef:Hé Geert! Dat ziet er leuk uit zeg! Van welke houtsoort is dat voorblad gemaakt als ik vragen mag?
Gewoon 3mm berken triplex. Bij het inspecteren van het hout had ik besloten dat deze kant aan de binnenkant zou komen omdat het me niet zo'n mooie tekening leek. Maar hij is per ongeluk toch aan de buitenkant gekomen, aan de voorkant notabene. Toen ik hem in de waxolie zette werden de donkere delen nog donkerder. Nu vind ik het eigenlijk wel grappig. Geeft hem wat meer karakter! 8)
Afbeelding

Teigetje

Berichtdoor Teigetje » ma 05 jan 2009, 10:07

Erg leuk projectje! Ik wil er ook eentje gaan bouwen. Heb wel een (blonde :oops: ) vraag over de voorkant: moet deze alleen geschroefd worden aan de verstevigingsbalkjes aan de bovenzijde? M.a.w. blijft het paneel aan de onderzijde los?

T.Z.D.M. Frank
Uiteindelijk komt altijd alles goed...

D.Lamers

Berichtdoor D.Lamers » wo 07 jan 2009, 12:36

@ Teigertje,

Het voorblad kan op vele manieren bevestigd worden.

3 schroeven aan de bovenkant, 2 aan elke zijkant
Helemaal rondom geschroefd etc.

Of zoals ik heb gedaan bij de eerste cajon en zoals Geertm het ook heeft gedaan (Geloof ik), 5 schroeven aan de bovenkant en 2 aan elke zijkant en de gehele onderstrip met een klein stukje van de zijkanten verlijmd. de onderkant hangt nooit los.

en over die bevestigingsbalkjes. Die zitten er deels om de gehele cajon te verstevigen. de schroeven het ik precies in de naad geschroefd dus waar het bevestigingsbalkje aan de panelen vast zit gelijmd. maar dit luistert niet heel nauw. Je moet gewoon ook een beetje zelf experimenteren heb ik ook gedaan.

Als ik je een tip mag geven.
Lijm het voorblad pas als je er helemaal zeker van bent dat de schroeven allemaal goed zijn uitgelijnd en de cajon een mooi geluid geeft. want na het lijmen kan hij er nooit meer mooi van af. Het is dan ook daarom dat sommige cajons het hele voorblad hebben geschroefd.

ik hoop dat je hier wijs uit wordt, veel succes.

Ik zit er nog iedere dag op.

groeten
Skills

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » wo 07 jan 2009, 21:26

D.Lamers schreef:5 schroeven aan de bovenkant en 2 aan elke zijkant en de gehele onderstrip met een klein stukje van de zijkanten verlijmd. de onderkant hangt nooit los.

onderstrip? Je bedoelt het deel van het blad wat tegen de (kopse) onderzijde van de kist zit? En dan alleen aan de zijkanten (dus niet de onderste strip maar de (verticale) zijden van de zijkanten onderin een beetje vastgelijmd?

Ik kom er niet helemaal uit

Jan :)

Marcel

Berichtdoor Marcel » zo 11 jan 2009, 21:45

Hallo forummers,

Wat een leuke topic is dit. Het toeval wil dat ik ongeveer een half jaar terug ook al het idee had om zo'n trommeldoos te bouwen. Dit is een beetje in de koelkast verdwenen of eigenlijk meer in de vrieskist, maar nu ik dit hier weer lees begint het toch behoorlijk te jeuken en denk ik dat ik dit maar eens uit de vrieskist gahalen.

Om e.e.e. nu juist aan te pakken ben ik heel benieuwd of er medebouwers zijn de tekeningen gemaakt hebben of in het bezit hebben om zo'n instrument op de juiste manier te maken.
Dan zie ik die graag tegemoet.

Ik wacht jullie reacties af.

Groeten,

Marcel
Gelukkig niet gehinderd door enige kennis van Techniek en dat is heel fijn.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » wo 14 jan 2009, 21:53

Tekeningen zijn wel met Google te vinden als je zoekt op bijv. "cajon diy" of "cajon bouwtekening". Bij de laatste verschijnt gelijk al dit exemplaar met gitaarsnaren, of deze variant daarop, met dubbele snaren. Wellicht nog even de zoekopdracht uitbreiden met drumsnares o.i.d.

Of je treft afbeeldingen met uiteenlopende decoraties, ter inspiratie, zoals bijgaande foto van deze website.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verstuurd vanaf mijn koffiezetter. Deze tekst is gecontroleerd op virussen met bullsh.

Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

structuurinformatie

D.Lamers

Berichtdoor D.Lamers » zo 18 jan 2009, 14:19

Ik zal het nog een keer proberen.

Het voorblad zit aan de onderkant verlijmd en tot een bepaalde hoogte vanaf de onderkant aan de zijkanten.

een soort U met korte zijden. i_i zoiets eigenlijk. Op de puntjes zitten de schroeven en de lijntjes zijn verlijmd.

als dit nog niet duidelijk is raad ik aan om de gehele voorkant gewoon te schroeven dit zal de klank niet verpesten. En je kunt hem ook nog vervangen.

Ik ga er binnenkort nog een maken omdat die eerste een soort proef was. En omdat die zo ontzettend goed is gelukt. Bij mijn tweede Cajon ga ik waarschijnlijk ook het hele voorblad schroeven.
Skills

Remco97

Re: Bouw eens een Cajon

Berichtdoor Remco97 » zo 08 apr 2012, 16:01

Ik weet dat het een beetje oud topic is, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Hoeveel heeft de cajon met alle materialen bij elkaar gekost?
En klonk hij eigenlijk goed?
Ik heb zelf een cajon ook gekocht en daar zijn de zij- onder- en bovenkant niet 12mm, is dat niet te dik als ik heb ga maken? of klinkt he ook prima als je op de zijkant slaat?
Hij ziet er in iedergeval heel vet uit!

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » vr 13 apr 2012, 11:44

Ik had dit topic nog niet gezien. Eerder dit jaar heeft mijn zoontje een cajon bouwpakket voor zijn verjaardag gekregen. We zijn bezig om het te bouwen, ieder weekend doen we een klein stukje.

Hier kost het bouwpakket €38 : http://www.thomann.de/nl/schlagwerk_cba ... ausatz.htm

Buitenzijde verlijmd
Cajon_01.jpg

Even meten hoe groot het allemaal wordt
Cajon_02.jpg

Extra latjes aan de voorzijde boven, hier wordt straks het voorblad geschroefd. Onderzijde wordt verlijmd.
Cajon_03.jpg

Master designer bezig met ontwerp voor het klankgat in de achterzijde.
Cajon_04.jpg

Dat is weer eens wat anders dan een uitgezaagde cirkel.
Cajon_08.jpg

Snaren op een blokje, dat komt straks tegen de bovenrand.
Cajon_09.jpg

b_force

Berichtdoor b_force » za 14 apr 2012, 2:15

@AntonZ
Dat ziet er absoluut niet verkeerd uit!
Zeker die gitaar is een leuke toevoeging.

Ik zal eens kijken of ik D.Lamers wat vragen er over kan stellen.
Ik spreek hem eigenlijk bijna nooit meer.
Wat ik wel weet is dat hij bijzonder goed klonk!!
Stuk beter dan een Cajon van 100 euro uit de winkel in elk geval.

ghoubje

Berichtdoor ghoubje » za 08 dec 2012, 15:47

Hallo allemaal,
Hoe hebben jullie de snares precies bevestigd? Een extra latje tegen de voorplaat of juist niet? Het lijkt me dat de klank dan verloren gaat.
Groetjes,
Ghis

Casper

Berichtdoor Casper » za 08 dec 2012, 20:08

Je kan zo'n half snarenmatje aan de lange zijde van een driehoekig latje (model geodriehoek) schroeven en dat latje dan aan de bovenkant lijmen, op een paar cm afstand van de voorkant. De snaren steken dan schuin naar voren / beneden.

jappa

Berichtdoor jappa » do 08 aug 2013, 20:03

Als vervanger voor mijn drumstel om toch wat muziek te kunnen maken op vakantie wil ik graag een cajon hebben. En om dat ze best duur zijn ben ik er zelf maar een gaan bouwen.
Hier heb ik populieren multiplex voor gebruikt. Het voorblad en de achterkant zijn 6mm door gebrek aan 3mm triplex.
Ik sta in op het punt om een gat te maken in de achterkant, allen heb ik geen idee hoe hoe groot zo iets moet en hoe de sound beïnvloed word door de maat van het gat/vorm het geleid.
Zou het niet vet zijn om een base-poort te maken?

Casper

Berichtdoor Casper » za 31 aug 2013, 13:00

Ik geloof dat het gat normaal 11-13 cm is. Hoe kleiner, hoe meer lage tonen (aldus de handleiding bij het bouwpakket dat ik had). De vorm zou niet zoveel uit moeten maken. Waar het gat zit denk ik wel een beetje.

Een poort toevoegen werkt goed! De kick wordt dan wat dieper / harder en je hoort meer verschil tussen kick en snare. Je kan gewoon een poort gebruiken die voor luidsprekers bedoeld is, bijvoorbeeld deze. Eventueel kort je hem wat in.

jurriaan

Berichtdoor jurriaan » ma 19 mei 2014, 20:51

Reuze kick.

Welke toon hoogte gitaarsnaar te gebruiken voor een cajon?
(ik ga er een bouwen, verjaardagscadeau, voor mijn meissie die er gisteren voor het eerst opspeelde en er gelijk helemaal weg van is).
Apple user

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » wo 16 jul 2014, 23:39

Helemaal gemist dat hier nog van alles achteraan gekomen is. Die van ons zit geen gitaarsnaar in, alleen een halve snarenmat van een snare drum (doorgeknipt, zeg maar). De losse uiteinden van de snaren liggen tegen het voorblad van de cajon aan, doordat ze op een driehoekig blokje gemonteerd zitten. Zie de laatste foto in mijn post hierboven, daar ligt het snarenmatje op de werkbank (al wel op het driehoekige blokje geschroefd).

Terug naar “Sets en Overig”