coax als interlink?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Maikele

Re: coax als interlink?

Berichtdoor Maikele » za 12 aug 2017, 19:39

Barry2001 schreef:Zou ook kunnen, zie net als met bnc het voordeel tov tulp niet zo, maar het kan zeker als je dat graag wilt. Pinnen dicht bij elkaar boeit niet zo, als je bedenkt hoe dicht de signalen in je device bij elkaar komen..
Wat wel een ding is is als je eens wat anders er tussen wilt pluggen, dan is iets universeels als tulp handig.

Hoi Barry,
Ja das natuurlijk zo. Denk dat deze oplossing m dan wordt.
Ik heb destijds geëxperimenteerd met de bullet pluggen en vond de verschillen erg opvallend, dat komt denk ik door de mechanische constructie van een RCA connector: meerdere punten waar de connector het metaal raakt in plaats van een single point of contact. Ik weet dat veel mensen dat onzin vinden, dus laten we t een persoonlijke voorkeur noemen haha.
Verder wil ik ook graag de mogelijkheden van een ander type connector onderzoeken: Dat is natuurlijk het leuke van zelfbouw :)
Aan de kant van de DAC komt dan deze constructie. Aan de andere kant van de kabel komt wel een RCA-plug.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 12 aug 2017, 20:49

Tja, tegen persoonlijke voorkeuren is niets bestand. En die Hirose stekkers zou ik maar laten zitten. Is alleen maar heel erg duur en vrijwel niet met de hand te monteren. Als je dan zo nodig wilt opvallen neem dan gewoon Mini-XLR of Tiny-XLR. Dat is tenminste fatsoenlijk te solderen. Alhoewel iedere gewone sterveling ook gewone XLR zal nemen dan.

Zou er niet toch een goede reden zijn waarom die RCA phono plugjes zo lang stand houden? :mrgreen:

dre

Berichtdoor dre » za 12 aug 2017, 20:50

:lol:

Jag

Berichtdoor Jag » za 12 aug 2017, 21:12

En misschien wel erg standaard hoor, maar waarom niet gewoon deze?

092-113_HR_0.jpg

Goed te solderen, best stevig, zeer betaalbaar.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 12 aug 2017, 21:14

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 12 aug 2017, 21:16

Waarom niet Jag? Geen idee. Moet je ook niet vragen aan een gemeenschap waar zo'n beetje 95% ze gebruikt :mrgreen:

Die zijn ook prima, wat degelijker en fraaier afgewerkt Kappa. Ze gaan ook wat soepeler. Die plugjes van Jag klemmen soms te goed vind ik. lijken wel Bullit pluggen af en toe

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 12 aug 2017, 21:24

Sterker nog, die van het plaatje van Jag is ook van Neutrik.
http://www.contrik.ch/en-ch/products/nys373

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 12 aug 2017, 21:26

Ja klopt en dat zijn ook degene die net zo stevig klemmen als die Bullits :D Ook bij Baxshop: https://www.bax-shop.nl/rca-/-tulp/neut ... tails.html
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 12 aug 2017, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

dre

Berichtdoor dre » za 12 aug 2017, 21:28

Rean is ook van Neutrik.

Beide zijn erg fraai inderdaad.
De Neutrik NF2CB2 is ook mijn favoriet trouwens.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 12 aug 2017, 21:43

Grappig is wel weer dat Neutrik begin jaren '80, toen het net op de markt kwam, gezien werd als goedkope imitatie Canon :mrgreen:

Jag

Berichtdoor Jag » za 12 aug 2017, 22:18

Neutrik is een monopolist geworden voor audio connectoren voor de pro audio. En met recht. Prachtig spul :)

Die rca die ik linkte is rean, wat een soort budget dochter is geloof ik. Idd klemmen ze wat te goed. Verder wel lekker spul. 1,5e per stuk via eBay, prima. Heb er hoop in gebruik met actief systeem met 10 kanalen :).

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » zo 13 aug 2017, 0:53

De nieuwe Rean/Neutrik RCA pluggen zijn wel een stuk minder dan de vorige versie! :cry:
De vorige klemden rondom, maar de nieuwe RCA heeft alleen 2 veerkanten tegen over elkaar.
Als je het mij vraagt geen verbetering.
Ik vond het juist fijn dat ze zo goed klemden.
En als het wat teveel was, was dat zo verholpen door een paar rondjes te wikken in een oude RCA contra.

Jag

Berichtdoor Jag » zo 13 aug 2017, 1:48

Bij mij klemmen die rean rca's zo goed dat je nog enigszins je best moet doen om ze los te krijgen

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 13 aug 2017, 6:26

:lol: alle reacties hier. Okee okee points taken.
Als de rest links gaat ga ik rechts. Is altijd al zo geweest. Is niet altijd handig en je zit jezelf soms lekker in de weg maar geen probleem voor mij.
Goed, in ieder geval neem ik jullie adviezen ter harte, ik ga er nog eens stevig over nadenken. T is ook geen issue waar een leven afhangt natuurlijk :rofl: maar ik wil wel een heel mooie oplossing voor weinig centen.
Ik laat de discussie weer verdergaan over de coaxkabels zelf en stap er weer tussenuit ;) en nogmaals bedankt. Top, heb zelden zulke straightforward en toch respectvolle reacties gezien, fantastisch!

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 13 aug 2017, 11:52

ik ga er nog eens stevig over nadenken

Dat hadden we toch niet geadviseerd...........?. :lol: :lol: :lol: :mrgreen:

John P

Berichtdoor John P » zo 13 aug 2017, 12:17

Maikele schreef:...Als de rest links gaat ga ik rechts. Is altijd al zo geweest...

Dat heeft hij ook niet beweerd. #-o :relax:

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 13 aug 2017, 13:31

hannesie schreef:
ik ga er nog eens stevig over nadenken

Dat hadden we toch niet geadviseerd...........?. :lol: :lol: :lol: :mrgreen:

:yeah: :D
Maikele schreef:...Als de rest links gaat ga ik rechts. Is altijd al zo geweest...

John P schreef:

Dat heeft hij ook niet beweerd. #-o :relax:

Ik vat m nie.. wie is 'hij'?

Maikele

Berichtdoor Maikele » vr 18 aug 2017, 14:53

Pjotr schreef:Tja, tegen persoonlijke voorkeuren is niets bestand. En die Hirose stekkers zou ik maar laten zitten. Is alleen maar heel erg duur en vrijwel niet met de hand te monteren. Als je dan zo nodig wilt opvallen neem dan gewoon Mini-XLR of Tiny-XLR. Dat is tenminste fatsoenlijk te solderen. Alhoewel iedere gewone sterveling ook gewone XLR zal nemen dan.

Zou er niet toch een goede reden zijn waarom die RCA phono plugjes zo lang stand houden? :mrgreen:

Nogmaals bedankt voor je advies Peter. Na wat zoeken heb ik 4-polige XLR pluggen besteld, perfecte oplossing voor mij. :bakkie:

albertk

Berichtdoor albertk » zo 08 okt 2017, 10:40

Bij het kijken naar de specs van de kabels zie je soms dat de geleider in het midden van ijzer is, met een laag ander metaal erom heen. Dat wordt dan echt niks, al is het exotisch. Voor HF is dat geen probleem (skin effect: de golf gaat alleen langs het oppervlak) Dus je moet van de coax kabel eerst wat uitzoeken. Zelfs de afscherming kan vreemd (ijzerhoudend, goedkoop) opgebouwd zijn.

Zelf ga ik met een symetrische kabel aan de slag met RCA aan beide kanten (twee aders en met dubbele koper afscherming; kost maar € 2 per meter), de ene draad aan het begin en uiteinde aan de aarde/afscherming. Er is dan een 'centrale aarde' en een afscherming. Dus ik gebruik het niet als een standaard coax (sommigen verbinden de twee centrale aders aan elkaar maar dan is er een impedantie verschil naar mijn bescheiden mening tussen de aders).
Mogelijk doe ik aan de ontvangende kant een weerstand van de centrale aarde naar de afscherming van 100 ohm (vaak de karakteristieke impedantie), dan gaat het niet brommen als ik alleen de voorversterker kant lostrek. Of een 1nF condensator. Meten kan ik niet, lui zijn wel dus ik probeer het en kijk of het werkt.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 08 okt 2017, 11:32

albertk schreef:Bij het kijken naar de specs van de kabels zie je soms dat de geleider in het midden van ijzer is, met een laag ander metaal erom heen. Dat wordt dan echt niks, al is het exotisch. Voor HF is dat geen probleem (skin effect: de golf gaat alleen langs het oppervlak) Dus je moet van de coax kabel eerst wat uitzoeken. Zelfs de afscherming kan vreemd (ijzerhoudend, goedkoop) opgebouwd zijn.

Een ijzeren kern komt bij gewone soepele coax niet voor. Alleen bij z.g.n. rigid coax. Dat is is coax wat uit massieve buis bestaat en voor GHz HF gebruikt wordt. Is sowieso niet bruikbaar voor losse kabels.

cool

Berichtdoor cool » wo 11 okt 2017, 12:13

Ik weet niet of RG179 onder soepele coax valt maar heeft wel een ijzeren kern Peter. Heb ik eens als interlink gebruikt daar er een flinke rol op voorraad was....

211audio
Contacteer:

Berichtdoor 211audio » wo 11 okt 2017, 15:25

Tenzij het gaat om een S/P-DIF kabel: Weet je zeker dat je dat wilt? De signaalmassa loopt dan over de afscherming heen (50R of 70R de meter) ipv over een eigen (koperen) geleider. Wat zou het voordeel van coax moeten zijn tov een normale interlink?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 11 okt 2017, 20:03

cool schreef:Ik weet niet of RG179 onder soepele coax valt maar heeft wel een ijzeren kern Peter. Heb ik eens als interlink gebruikt daar er een flinke rol op voorraad was....

Kan wel kloppen, is ook coax bedoeld voor het GHz gebied. Maar ik reken dat toch niet onder "gewoon" coax als RG59 e.d. Afgezien daarvan, kan iemand mij uitleggen waarom ijzer niet zou mogen. Heb ik nooit iets over gezien behalve de bewering van audiofielen dat het niet zou kunnen.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » wo 11 okt 2017, 20:14

Screenshot_20171011-201051.png

Dan is het natuurlijk het verschil tussen de twee en de drie waardige ijzer dat je dan hoort. :mrgreen: :lol:

211audio
Contacteer:

Berichtdoor 211audio » di 12 dec 2017, 15:54

Kan wel kloppen, is ook coax bedoeld voor het GHz gebied. Maar ik reken dat toch niet onder "gewoon" coax als RG59 e.d. Afgezien daarvan, kan iemand mij uitleggen waarom ijzer niet zou mogen. Heb ik nooit iets over gezien behalve de bewering van audiofielen dat het niet zou kunnen.

Het woord zegt het al: ijzer is een ferrometaal en dus ontvankelijk voor magnetisme en elektromagnetische straling. Het kan zelfs zo zijn dat het ijzer magnetisch wordt, omdat je er gelijkspanning door laat lopen. De enige plek waar ijzer tot zijn recht komt in audio, is de kern van een trafo.

Terug naar “Kabels”