normale koper draad als speaker kabels?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

janus

normale koper draad als speaker kabels?

Berichtdoor janus » za 23 jul 2011, 21:27

hallo
kun je een normale stroomdraad van ongeveer 2mm dikte als speaker kabel gebruiken
en als voeding van je accu naar je versterker?
want echte speaker kabels zijn best duur en ik heb het dan over een wattage tussen de 300-400 watt
alvast bedankt

gr janus

vacuphile
Ook commercieel actief

Re: normale koper draad als speaker kabels?

Berichtdoor vacuphile » za 23 jul 2011, 22:22

Neem aan dat je van 12 volt spanning afneemt. Nemen we voor het gemak 360 Watt, dan is dat dus al 30 Amp. Installatiedraad van 2,5 mm is goedgekeurd voor 16 Amp. Ga maar na wat er gebeurt als je 30A door een draadje van 2 mm stuurt.

Voor de luidsprekers is het een ander verhaal, omdat autoversterkers met serieus vermogen intern de voedingsspanning eerst verhogen (W=VA, meer V, minder A). Die trekken dus veel minder ampere, en daar kan je die dunnere draad wel voor gebruiken.
m8uh = w8uh

buisje

Berichtdoor buisje » za 23 jul 2011, 23:02

Heb ik gedaan, klinkt vrij goed en neutraal. Gewoon VD draad getwist, normale diameter blauw bruin en ook 2 draden zwart erbij gewikkeld voor de hogere frequenties. Aangezien ik een seriefilter heb is bi wiren geen optie.

Had eerst een flinke gevlochten bos van netwerkkabels, echter de eindtrap van mijn versterker waardeerde dit niet helemaal

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 25 jul 2011, 10:47

Ik gebruik al jaren soepele installatiedraad voor buitengebruik. Iedereen die me wil laten overtuigen met een blinde test dat een draad van 100 euro het beter doet is van harte welkom. Tenminste, als de bouw van mijn huis klaar is hahaha.

jan

jurriaan

Berichtdoor jurriaan » do 04 aug 2011, 15:59

Ik heb Monster XP kabels liggen (gekregen) en installatie draad 2,5mm liggen, beide als luidsprekerkabels.
Ook ik hoor geen verschil. (Ooit de tip van Wowly overgenomen om installatiedraad te gaan gebruiken)

Of 2 mm of 2,5 mm uitmaakt voor installatiedraad?
Apple user

vacuphile
Ook commercieel actief

Berichtdoor vacuphile » do 04 aug 2011, 16:17

Alleen als je moeilijke speakers hebt (wild impedantieverloop, capacitatieve belasting) heb je wellicht een daarop toegesneden kabel nodig; voor de rest is een goede stelregel om de weerstand van de totale kabel niet meer te laten zijn dan ongeveer 1/10 van de impedantie van de speaker. En voor de rest maakt het voor het geluid niet uit of je starre kabel gebruikt of wat dan ook.
m8uh = w8uh

blueznl

Berichtdoor blueznl » za 06 aug 2011, 23:13

Als je met 'normale stroomdraad' maar geen massieve kern bedoeld, want dat is niet zo handig in een auto (ik neem aan dat het woord 'accu' verwijst naar een auto toepassing).
When in troubles, when in doubt, run in circles, scream and shout...

b_force

Berichtdoor b_force » za 06 aug 2011, 23:15

Waarom vind je dat niet handig in de auto?

mark

Berichtdoor mark » zo 07 aug 2011, 0:10

Instalatiedraad van 2.5mm kan min 3520 watt hebben ,220volt maal 16 ampere
dus dat is geen enkel probleem hoor.kijk maar is naar de bedrading van bv je aansteker in de auto,is meestal gezekerd op 25 ampere, is niet dikker dan 2mm

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 07 aug 2011, 0:18

b_force schreef:Waarom vind je dat niet handig in de auto?

Wat denk je zelf? (B.t.w. In de meeste auto's ligt geen PVC pijp in de muur... :roll: :lol: )
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 07 aug 2011, 0:27

Pjotr schreef:

War denk je? In de meeste auto's ligt geen PVC pijp in de muur... :roll:

VMVK dan? met van die ouderwetse OBO klemmetjes, om de 25 cm verticaal vastgezet, Zoals ik destijds bij de NEN 1010 cursus heb geleerd. :lol:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 07 aug 2011, 0:29

Overigens, waar staat in de OP van de TS dat hij dat in een automobiel wil toepassen?

janus schreef:hallo
kun je een normale stroomdraad van ongeveer 2mm dikte als speaker kabel gebruiken
en als voeding van je accu naar je versterker?
want echte speaker kabels zijn best duur en ik heb het dan over een wattage tussen de 300-400 watt
alvast bedankt

gr janus

b_force

Berichtdoor b_force » zo 07 aug 2011, 1:05

Pjotr schreef:

Wat denk je zelf? (B.t.w. In de meeste auto's ligt geen PVC pijp in de muur... :roll: :lol: )

Geen idee, daarom vraag ik het.

MH

Berichtdoor MH » wo 31 aug 2011, 14:18

mark schreef:Instalatiedraad van 2.5mm kan min 3520 watt hebben ,220volt maal 16 ampere
dus dat is geen enkel probleem hoor.kijk maar is naar de bedrading van bv je aansteker in de auto,is meestal gezekerd op 25 ampere, is niet dikker dan 2mm

Nee!!! installatiedraad 'mag' 16 Ampere hebben, in de praktijk kan dit wel iets meer zijn, het gaat om de thermische belasting van de draad. Je mag niet zeggen dat je met deze draad altijd 3520 watt kunt voeden, dit hangt af van de spanning. Dus bij 220v mag 3520 watt, maar bij 22v nog maar 352 watt en bij 12 volt ongeveer de helft, dus iets van 180 watt. Bij 12 volt is 3520Watt gelijk aan iets van 300 Ampere, geloof mij, dit wil jij niet door 2,5 kwadraat stoppen.

Ontopic: Ook moeilijke luidsprekers kun je gewoon met normale kabels aansluiten, mits de impedantie van de kabel maar lekker laag is. Wat er ook aan parasitaire capaciteiten en inducties zijn, volgens mij zijn deze verwaarloosbaar en vele malen lager dan de toleranties van de gebruikte componenten. Als je het mij vraagt is iedere euro aan een dure kabel er één teveel, tenzij je een echte 'gelovige' bent natuurlijk...
Als we wisten wat we deden heette het geen onderzoek :-)

JvS

Berichtdoor JvS » wo 31 aug 2011, 21:02

b_force schreef:
Pjotr schreef:

Ik moet zeggen dat ik nu ook geen idee heb. (Vaak heb ik wel een idee als jij je verbaasd dingen afvraagt, maar nu ook niet :P).
Ik heb hem zelf ook.

LeoB

Berichtdoor LeoB » wo 07 sep 2011, 9:57

Waarom er in auto's geen PVC-pijp in de muur ligt, begrijp ik ook niet.
Maar dat er in auto's (net zo min als in caravans) geen installatiedraad wordt gebruikt heeft een goede reden. Auto's hebben de onhebbelijkheid om tijdens het rijden min of meer te trillen, te schokken enz.
De draden in de auto bewegen en buigen(!) daardoor ook voortdurend. Tegen dat voortdurend buigen, ook al is het maar heel gering, is een harde draadkern uiteindelijk niet bestand en zal door vermoeidheid breken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 07 sep 2011, 11:53

Tja, Bart heeft ook helemaal geen auto. Het is precies wat je zegt Leo. En omdat het vrijwel niet meegeeft beschadigt de isolatie ook veel sneller in een auto.

Dat spul is alleen handig in stationaire installatiekasten en om door pijp in installaties te trekken waar het goed beschermd ligt. Overigens stelde ik alleen vast dat in auto's geen pijp in de muur ligt om het doorheen te trekken. Waarom dat zo is zou ik ook niet weten, heeft waarschijnlijk nooit iemand aan gedacht :lol: 'Tis ook lastig met die scharnierende portieren en zo :mrgreen:
Peter de Jong

richard

Berichtdoor richard » di 15 nov 2011, 7:21

b_force schreef:
Pjotr schreef:

Massief draad is gevoeliger voor kabelbreuk door trillingen. In een voertuig is het daarom beter soepel draad te gebruiken.
Genoeg is beter.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » do 19 jan 2012, 21:28

Volgens de tabellen in het Electronica jaarboekje van de Muiderkring is de weerstand van 2mm2 ongeveer 0.887 Ohm/100 m en van 2.5 mm2 ongeveer 0.7 Ohm/100 m De maximale continue belasting is resp. 6A en 7A. Dus heel geschikt voor grotere lengtes, vooral voor woofers. De langszelfinductie zou bij grote lengtes nog een probleen kunnen worden.
groet, Tom
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 19 jan 2012, 21:59

Qua stroombelasting denkt men hier wat ruimer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitsleiding E.e.a. hangt ook af van hoe goed de kabel de ontwikkelde warmte kwijt kan. Een opgerolde kabelhaspel kan aanmerkelijk minder aan dan een vrij liggende kabel.

En wat de zelfinductie aangaat heb ik die eens opgemeten voor 20m oranje 0.75mm2 grasmaaiersnoer van de bouwmarkt, dat kwam op ongeveer 31uH. 2x 4mm2 speciale speakerkabel kwam op ongeveer 11uH uit omgerekend naar 20m. Bij een kamer gebruikslengte van zeg 5m redelijk verwaarloosbaar t.o.v. spreekspoelzelfinductie.

Qua weerstand is het simpel: R = rho x l / A in Ohms. Voor koper bij 25 graden is rho: 0,0178 Ohm.mm2/m
Peter de Jong

mischa72

Berichtdoor mischa72 » wo 20 jun 2012, 7:07

LeoB schreef:Waarom er in auto's geen PVC-pijp in de muur ligt, begrijp ik ook niet.
Maar dat er in auto's (net zo min als in caravans) geen installatiedraad wordt gebruikt heeft een goede reden. Auto's hebben de onhebbelijkheid om tijdens het rijden min of meer te trillen, te schokken enz.
De draden in de auto bewegen en buigen(!) daardoor ook voortdurend. Tegen dat voortdurend buigen, ook al is het maar heel gering, is een harde draadkern uiteindelijk niet bestand en zal door vermoeidheid breken.

Ik zou niet weten waarom? Dit gebeurt alleen maar als je niet goed afstript en de draad tijdens het afstrippen inkerft. Alleen daar komt een zwakke plek. VMDS kan echt niet beter tegen trillingen dan VMD omdat hij soepel is. Hij legt zich gewoon wat gemakkelijker, al het andere is BS.

Overigens is uit het starttopic af te leiden (het staat er namelijk niet zwart op wit) dat het om mobiel gebruik gaat. Waar heb je anders een accu bij een audio-installatie? Het gaat niet om een accu-gevoede thuisset, anders zou de TS een paar euro per meter niet te duur vinden voor speciale kabel. Een kweste van tussen de regels door lezen.

Ik heb vroeger geleerd maximaal 4A per mm2.

@TS: Hou er rekening mee dat het maximaal vermogen van je versterker vrijwel nooit gehaald wordt en het meestal pieken betreft die de hoge stromen voeren. Hiervan gaat je kabel niet zo heel snel stuk.
Leg een fatsoenlijke 6 of 10mm2 door je auto als voeding en je bent klaar. Naar de speakers is 2,5mm2 voldoende.

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 20 jun 2012, 12:07

Zou dat probleem na 11 maanden nog niet zijn opgelost ? :roll: :-$

mischa72

Berichtdoor mischa72 » wo 20 jun 2012, 12:27

Tsja, een combinatie van de topicstartdatum niet in de gaten houden en het slecht terugkoppelen van de TS denk ik :rofl:

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » wo 20 jun 2012, 15:00

Het klopt wel hoor Mischa, dat de massieve kern van installatiedraad minder bestand is tegen schokken en trillen. Het is zelfs de reden waarom in de automobielindustrie wordt voorgeschreven om nooit draad met massieve kern te gebruiken.

Voordat ik beter wist, uit eigen ervaring: zoals ik ook nu nog elk goed stuk koper gebruik wat voor handen is, deed ik dat ook 30 jaar geleden in de auto. Tótdat breuk optrad in een stuk installatiedraad naar een luidspreker in de vaste hoedenplank. Inmiddels was toen al 2x gebleken dat ook de gesoldeerde aansluitingen aan dashboardspeakertjes niet bestand waren tegen de konstante trillingen die door de stugge kern onverminderd werden doorgegeven.

Zo zie je maar dat e.e.a. niet uit de lucht is gegrepen. Goed fixeren en overbruggingen minimaliseren zou overigens wel helpen, maar dat is vaak niet toepasbaar op van buitenaf aangebrachte luidsprekers.

richard

Berichtdoor richard » di 26 jun 2012, 23:27

Marp schreef:Het klopt wel hoor Mischa, dat de massieve kern van installatiedraad minder bestand is tegen schokken en trillen. Het is zelfs de reden waarom in de automobielindustrie wordt voorgeschreven om nooit draad met massieve kern te gebruiken.
In de scheepsbouw mag het ook niet om dezelfde reden.
Genoeg is beter.

Terug naar “Kabels”