normale koper draad als speaker kabels?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Berre

Re: normale koper draad als speaker kabels?

Berichtdoor Berre » di 20 nov 2012, 11:51

mischa72 schreef:Het verbeteren van de kabels is pas relevant als je een goeie set hebt staan, anders heeft het weinig zin ;-) . De set moet uiteraard wel in staat zijn deze verschillen weer te geven.
Gr. Mischa

Die set deed dat inderdaad perfect, als ik de specificaties mag geloven. (Ook veel goedkopere sets voldoen meer dan behoorlijk, maar dit terzijde.)

Dan rest helaas het gehoor als zwakste schakel. Niet iedereen wordt als "batman" geboren. ;)
Minder is meer

Berre

Berichtdoor Berre » di 20 nov 2012, 12:00

mischa72 schreef:
Berre schreef:Als iets kwa klank meer hoog doorlaat heeft het alleen met je eigen beperkingen te maken of je het wel of niet hoort. Zaken als diepte, staging en dergelijke gaan mij ook tever, maar die komen ook om de hoek kijken.Gr. Mischa

Blij dat u het zelf zegt. Waarneming is niet hetzelfde als horen. Vandaar dat de politie voor de transcriptie van afluistertapes blinden inzet. Zij zijn in het dagelijks leven verplicht om hun oren tot het maximum te gebruiken met als gevolg een veel rijkere waarneming. Het is een leerproces.

Voor wie bezwaren heeft tegen het inzetten van "onbekwame" kinderen voor luisterproeven: blinden zijn het alternatief.
Laatst gewijzigd door Berre op di 20 nov 2012, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Minder is meer

mischa72

Berichtdoor mischa72 » di 20 nov 2012, 12:04

Inderdaad!

Ik zal als voorbeeld een voorval bij een vriend van mij (die regelmatig gerespecteerde audiorecensies schrijft) schetsen:

Tijdens een luisteravond heeft hij bezoek van een "tweak-tovenaar". Die vriend is dus een non-believer en technisch zeer onderlegd persoon.
Hij gaat even koffie halen, komt terug in de kamer en merkt dat er iets veranderd is in de klank van zijn set. Wat blijkt? De tovenaar heeft kleine speldjes in de gordijnen gezet op plekken waarvan hij niet weet waar ze zitten. Dit wordt hem verteld. De ruimte zal weer in originele staat worden teruggebracht tijdens zijn afwezigheid. Hij komt terug en ervaart geen verschil. GVD is de uitspraak van de tovenaar, hij had idd niks veranderd. Vervolgens tijdens afwezigheid van die vriend de speldjes verwijderd en hij hoorde zijn oude set weer. Hierna diverse keren heen en weer en elke keer kon die vriend aangeven dat er iets gewijzigd was of niet.
Zijn uitspraak: Shit, ik ben gevoelig voor die onzin.

Aan mij is het gewoonweg niet besteed, mijn gehoor is prima, maar toch hoor ik de verschillen te weinig om de vaak forse investeringen te maken.

De uitspraak dat het allemaal geen f#ck uitmaakt zal ik in elk geval niet meer doen, want het maakt wel uit.

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

Berre

Berichtdoor Berre » di 20 nov 2012, 12:13

Doet me denken aan mijn oma zaliger. Die was er heilig van overtuigd dat haar strijkijzer niet warm genoeg werd als er een knoop in het snoer zat. :) Alle pogingen ten spijt om haar van die gedachte te "genezen".
Minder is meer

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 20 nov 2012, 13:31

Berre schreef:Doet me denken aan mijn oma zaliger. Die was er heilig van overtuigd dat haar strijkijzer niet warm genoeg werd als er een knoop in het snoer zat. :) Alle pogingen ten spijt om haar van die gedachte te "genezen".

Helemaal niet zo'n gekke gedachte hoor, dat doet mij dan weer denken aan een serieus luisteronderzoek in de Hobby HiFi jaren terug waarin serieus de klankmatige eigenschappen van knopen in luidspreker snoeren dan wel een verbetering dan wel een verslechtering waren. Uitgebreiede testen werden gedaan: Knoop in ene ader, knoop in de andere ader, knoop in de beide aders, 1 knoop, 5 knopen enz. Ook serieuze natuurkundige discussies over hoe dat kon, zijn niet geschuwd, compleet met theoretische verhandelingen over en ook metingen aan, de inductieviteit van knopen :roll: Later werd bekend gemaakt dat het een 1 april grap was maar het heeft nog jarenlang nagezinderd op diverse fora w.o. Diyaudio.com

B.t.w. Dat "Forum" waar je op doelt is waarschijnlijk wat hier bekend staat als "Het groene forum". Ze doen daar meen ik ook aan gehakt met koolstof therapie wat weer resulteert in trollensnot wat je op je cinch plugjes kunt smeren.
Peter de Jong

pvanlingen

Berichtdoor pvanlingen » di 20 nov 2012, 15:58

Prachtig allemaal.
Maar waar is Janus nu gebleven?
Die weet niet wat hij (hier) allemaal hoort.

Paul.
Zelf maken is leuker.

AatV

Berichtdoor AatV » di 20 nov 2012, 16:05

Pjotr schreef:B.t.w. Dat "Forum" waar je op doelt is waarschijnlijk wat hier bekend staat als "Het groene forum". Ze doen daar meen ik ook aan gehakt met koolstof therapie wat weer resulteert in trollensnot wat je op je cinch plugjes kunt smeren.

Vergeet de tegels niet!

groet,
Aat
∆x ∆p ≥ h/4π

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 20 nov 2012, 17:28

pvanlingen schreef:Maar waar is Janus nu gebleven.

Paul.

Die heeft volgens mij zijn stek op het "Groene" forum gevonden of e.o.a. car-audio forum :mrgreen: Zijn laatste bezoek hier was op 07 aug 2011.
Peter de Jong

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » di 20 nov 2012, 17:47

Berre schreef:
mischa72 schreef:
Berre schreef:Als iets kwa klank meer hoog doorlaat heeft het alleen met je eigen beperkingen te maken of je het wel of niet hoort. Zaken als diepte, staging en dergelijke gaan mij ook tever, maar die komen ook om de hoek kijken.Gr. Mischa

Blij dat u het zelf zegt. Waarneming is niet hetzelfde als horen. Vandaar dat de politie voor de transcriptie van afluistertapes blinden inzet. Zij zijn in het dagelijks leven verplicht om hun oren tot het maximum te gebruiken met als gevolg een veel rijkere waarneming. Het is een leerproces.

Voor wie bezwaren heeft tegen het inzetten van "onbekwame" kinderen voor luisterproeven: blinden zijn het alternatief.

Muziek luisteren doe je met je ogen dicht , daardoor valt het zintuig ogen (visueel) weg en wordt je gehoor als hoofdzintuig gebruikt waardoor je beter kan horen .

Nu is dat niet direckt waarneembaar ogen dicht beter horen dat neemt wel 15minuten in beslag het schakelen van die waarneming .
FOCAL

Berre

Berichtdoor Berre » di 20 nov 2012, 20:37

Helemaal akkoord.

Wel spijtig dat storingen uit de omgeving je steeds bestoken. Brommertjes zonder uitlaat op straat. Stofzuiger van de buren, grasmaaiers, bosmaaiers, bladblazers; het houdt nooit op.

Op mijn vorig adres was het wat dat betreft de hel: buurman was muziekleraar met vier talentloze kinderen die verplicht waren om muziek te leren: piano, klarinet, dwarsfluit, trompet, doedelzak, gitaar en accordeon. Op elk moment van de dag werd er "geoefend", vaak tot laat in de avond. :evil:

Aan de overzijde van de straat: een autoherstelbedrijf. Een eenmanszaak. Werkte grotendeels "in het zwart", dus vooral buiten de normale werkuren. Zelfs op kerstdag, als iedereen aan de kalkoen, zit hoorden we zijn slijpschijf snerpen. Veel van kerstconcerten genoten :(

Heb in totale wanhoop mijn huis uiteindelijk voor een redelijke prijs kunnen verkopen en ben gevlucht naar een zeer rustige buurt. Na alles wat ik heb ondergaan voel ik me gelijk waar in de hemel.

Kan nu eindelijk af en toe muziek beluisteren.
Minder is meer

Berre

Berichtdoor Berre » di 20 nov 2012, 20:40

AatV schreef:Vergeet de tegels niet!

Tegels? Ik kan hopelijk weer wat bijleren...
Minder is meer

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 30 nov 2018, 20:26

Kan eigenlijk geen test vinden waarbij het normale tweeling snoertje vervangen wordt door twee litze kabeltjes
Geen litze zoals onterecht in volksmond wordt gebezigd
Maar Echt litze dus een paar honderd daadjes geisoleerd t.o.v. Elkaar
In mijn testen met inductie heaters ( frekw.30 kHz ) kwam ik tot een fors grotere weerstand van een Accu kabel 35mm2 t.o.v. Een 10mm2 de 35 mm2 kwadraat was na een paar minuten goed heet ca 50 graden
en de dunnere 10 mm2 litze draad in het geheel niet warm
De kabels van 900€ van 3 meter is echt niet aan mijn te verkopen
Maar zijn er metingen gedaan aan dat soor kabels ?
Verder op de buizen versterkers met terug koppeling zou je de tegenkoppeldraad via een sense leiding aan je LS aansluitingen van de Speakerbox kunnen verbinden
Dan corrigeer je wat verliezen of veranderingen veroorzaakt door de kabels
Is daar alles mee getest ?
shit draadje vergeten :oops:

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 30 nov 2018, 21:08

Ik kreeg vorige week zaterdag al commentaar hoor op mijn 3x2.5mm2 apparaatsnoer waar ik er 2 van gebruikte, ondanks een net krimpkousje :rofl:
Iedereen die de refmon’s, coppers en classix zaterdag heeft gehoord; dat ging over die snoeren :lol:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 30 nov 2018, 21:43

Op welke parameters zou je dan moeten meten ? :relax:

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 30 nov 2018, 21:54

Bert61 schreef:Kan eigenlijk geen test vinden waarbij het normale tweeling snoertje vervangen wordt door twee litze kabeltjes
Geen litze zoals onterecht in volksmond wordt gebezigd
Maar Echt litze dus een paar honderd daadjes geisoleerd t.o.v. Elkaar
In mijn testen met inductie heaters ( frekw.30 kHz ) kwam ik tot een fors grotere weerstand van een Accu kabel 35mm2 t.o.v. Een 10mm2 de 35 mm2 kwadraat was na een paar minuten goed heet ca 50 graden
en de dunnere 10 mm2 litze draad in het geheel niet warm
De kabels van 900€ van 3 meter is echt niet aan mijn te verkopen
Maar zijn er metingen gedaan aan dat soor kabels ?
Verder op de buizen versterkers met terug koppeling zou je de tegenkoppeldraad via een sense leiding aan je LS aansluitingen van de Speakerbox kunnen verbinden
Dan corrigeer je wat verliezen of veranderingen veroorzaakt door de kabels
Is daar alles mee getest ?

Dat is een fenomeen wat gewoon met inductie te maken heeft Bert :lol:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 30 nov 2018, 22:11

En het heet "Skineffect". En nee, met zonnebrand heeft het weer niks te maken :D

https://nl.wikipedia.org/wiki/Skineffect
Peter de Jong

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 30 nov 2018, 22:14

Shadow schreef:Ik kreeg vorige week zaterdag al commentaar hoor op mijn 3x2.5mm2 apparaatsnoer waar ik er 2 van gebruikte, ondanks een net krimpkousje :rofl:
Iedereen die de refmon’s, coppers en classix zaterdag heeft gehoord; dat ging over die snoeren :lol:

Dat is mij ontgaan is dat nog ergens te beluisteren ? Niet dat ik er veel van begrijp waarschijnlijk , maar wil toch een poging wagen :D

Ra1950 schreef
Op welke parameters zou je dan moeten meten ? :relax:

Aller eerst verzwakking in de kabel t.g.v. van de frekwentie , of dat echt de moeite is weet ik gewoonweg niet , dat zou ik dus graag willen weten
Verder hoor ik vaak over fase in LS boxen waar ik meestal geen flauw benul heb 8-[
Dus ook hier heb ik geen idee wat dit met het geluid doet Ray
Tot op 4000 hz in Mn tweelingsnoertje eindigend op 2,5 meter krijg ik een stijgende spanning daarna loopt het weer af
En krijg ik steeds meer sinussen die in dat stuk snoer passen
En daar hangt een of meerdere LS aan met Spoelen en Condensatoren wat over een breed gebied liefst 4 of 8 ohm blijft
Dan heb ik nog de impedantie van dat tweelingsnoer
:think: Dus dit is een complex iets :-k wat ik niet kan berekenen of raden
Ik kan het niet bedenken of gissen
Dat is de reden dat ik dat vroeg of het zin had Ray
Als dit al eens is geprobeerd , gemeten , dan bespaar ik me de moeite omdat te gaan proberen
Idem dat Litze draad van een € per meter

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 30 nov 2018, 22:22

Ik kan niet 2-3 mensen tegelijk beantwoorden
En tijdens ik wat post krijg ik alweer een andere opmerking
Ja ik weet wat skin effect is en heb dat zelf natuurkundig en fysiek vast gesteld in mijn Lab :lol:
Zie Mn filmpjes op mijn YouTube kanaal betreffende mijn inductie heater
Maar zo iets complex als een een wisselend frekwentie gebied en onbekende netwerken van spoelen condensatoren kan ik meten of uit rekenen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 30 nov 2018, 22:27

Je kunt het dan toch gewoon uitrekenen aan de hand van het Skin effect Bert. Hier wat meer: https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect
Peter de Jong

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 30 nov 2018, 22:38

Hier de , link,Maar direct de meest spectaculaire
Hoe dat met dat filmpje moet weet ik Nog niet
Het is een stuk ijzer 30x8 mm wat in een minuut ofzo 12-1400 graden gestookt wordt met een zelf gemaakte Royer Heater
Dat heeft een flinke pot IGBT,S gekost maar ben er 2 jaar mee bezig geweest en het is leuk als hetze goed werkt
Gemaakt om Kogel omloopspindels uit te gloeien zo dat er een astap op gedraaid kon worden met een modelbouwer,s draaibankje
Tevens om een stukstaal te kunnen harden

[youtube]https://youtu.be/jww4Yn5xFs0[/youtube]

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 30 nov 2018, 22:47

En vond je vrouw dat goed? :shock: :mrgreen:

Voor de spoel heb ik ook wel koperen buis gebruikt gebruikt zien worden (remleiding), gekoeld door er leidingwater door te jassen: Heet koper heeft ook weer een grotere weerstand.
Peter de Jong

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 30 nov 2018, 22:54

Pjotr schreef:Je kunt het dan toch gewoon uitrekenen aan de hand van het Skin effect Bert. Hier wat meer: https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect

En de invloed dan van het Filter en LS prekers :-s
dat veroorzaakt toch ergens een spanningsbuik bij een bepaalde frequentie Peter
Er worden zegmaar gerust alle frequenties tussen 10hz en -20khz mee verplaatst tussen Versterker en LS aansluitingen
Dus ik weet me er geen weg mee , met die inductie heater was het 30 kHz wat achteraf best lager had gemogen
Maar Mn HF trafo ( Potkern van 50 Mm ) was er gelukkig mee.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 30 nov 2018, 22:57

Pjotr schreef:En vond je vrouw dat goed? :shock: :mrgreen:

Voor de spoel heb ik ook wel koperen buis gebruikt gebruikt zien worden (remleiding), gekoeld door er leidingwater door te jassen: Heet koper heeft ook weer een grotere weerstand.

Dit was voor de verandering niet in de keuken Peter :mrgreen:
En inderdaad waterkoeling dat heb ik ook nog toegepast
En onvoorstelbaar hoeveel warmte je met water door een radiator van 35-17 cm met twee fans kan koelen
Edit
Ps
de eerste igbt,s heb ik bij een kringloper uit kapotte inductie platen gesloopt gratis :D

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 01 dec 2018, 0:53

Maar nog geen antwoord gehad of dit getest is en of zinloos is O:)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 01 dec 2018, 11:11

Heb je het nu over speakerkabels of over je inductiewarmer? Wat betreft speakerkabels zal er ook nooit komen Bert. Ieder heeft zo zijn eigen ideeën er over waar ie blij mee is.
Peter de Jong

Terug naar “Kabels”