normale koper draad als speaker kabels?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Bert61

Re: normale koper draad als speaker kabels?

Berichtdoor Bert61 » za 01 dec 2018, 11:57

Nee die inductie heater was een prachtige ervaring voor me om skineffect fysiek te voelen
Als je dat filmpje ziet Dan zitten aan die kring 2 stukken 16mm2 en een stuk 35mm2 parralel en nog werd het warm
En In ca een minuut die ijzeren strip ca 1100 graden :!:
Die ervaring vergeet ik nooit meer Peter :D
Maar of Mn kabels imp ca 150 ohm afgesloten met ca 8 ohm LS verzwakking geeft op 20 kHz Geen idee
Is dat de helft of minder 8-[
Ik dacht dat jullie dat weleens bepaald hadden in de zoektocht naar het ultieme geluid . O:)
shit draadje vergeten :oops:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 01 dec 2018, 12:16

Marketing gebruikt maar al te graag natuurkundige verschijnselen en verklaringen als goede eigenschappen, te pas èn nog meer te onpas, dat weet je toch........... Ik laat dat graag aan marketing over. Ook al heb ik wel de nodige ervaring met 2 kW trafo's op 400 kHz :mrgreen: Zo'n dingetje wil je ook niet al te heet stoken en dan is 1% verlies al heel wat hitte... :sure:
Peter de Jong

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 01 dec 2018, 13:04

Ok wil je nu zeggen Dat tweeling snoer is prima ?
En wat betreft die terugkoppeling aan de LS box ? I.p.v. waar het normaliter zit ,
Ook onzin en laten zitten in de versterker ?
Maar is er nou niemand die dat gewoon is uitgetest heeft ?
Men smeert snake oil op de buiten kant zet lampen en blokjes kurk naast een box
Prikt spelden in een gordijn allemaal in zoektocht naar het allerbeste , en dit is niet getest
Dan gaat bij mij ff het licht uit
Ik kan niet flexibel genoeg denken daarvoor kennelijk. 8-[

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 01 dec 2018, 13:38

Ik heb soepel koperdraad en massief koperdraad gebruikt (gebruik massief nog steeds in de speakers) en echt verschil, nah [-(
Misschien als ik zilver teflon ofzo ga gebruiken.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 01 dec 2018, 13:41

Shadow schreef:Ik heb soepel koperdraad en massief koperdraad gebruikt (gebruik massief nog steeds in de speakers) en echt verschil, nah [-(
Misschien als ik zilver teflon ofzo ga gebruiken.

Ja massief in de LS box ja waarom niet.

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 01 dec 2018, 13:45

Ik kan aan brandmelder kabel komen, mooie kwaliteit koper in 2x1 of 2x1.5mm2, 'mooier' koper als vd draad en gratis :wink:

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » za 01 dec 2018, 13:46

Wellicht is het wel eens getest maar heeft het geen (meetbare) positieve invloed op het geluid. Dat kan verklaren waarom je het niet terugziet in ontwerpen. Lang niet al dit soort tests zijn beschreven of terug te vinden. Maar niets let je toch om dat zelf te proberen?

Als ik zelf kijk naar de simpele dunne draadjes die in versterkers vaak worden gebruikt van de eindtorren naar het relais en dan naar de uitgang (met soms nog een A/B schakelaar ertussen wat voor nog langere bedrading zorgt) dan ben ik op het gebied van exotische luidsprekerkabels meteen genezen :wink:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 01 dec 2018, 13:50

VintageHarry schreef:Wellicht is het wel eens getest maar heeft het geen (meetbare) positieve invloed op het geluid. Dat kan verklaren waarom je het niet terugziet in ontwerpen. Lang niet al dit soort tests zijn beschreven of terug te vinden. Maar niets let je toch om dat zelf te proberen?

Als ik zelf kijk naar de simpele dunne draadjes die in versterkers vaak worden gebruikt van de eindtorren naar het relais en dan naar de uitgang (met soms nog een A/B schakelaar ertussen wat voor nog langere bedrading zorgt) dan ben ik op het gebied van exotische luidsprekerkabels meteen genezen :wink:

Ja dat is een goeie uiteindelijk is het de zwakste schakel van de ketting die de sterkte bepaald
Maar een stukje 15 cm 1mm kwadraat op 4 ohm zal ook weer niet veel verzwakking geven denk ik :think:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 01 dec 2018, 14:30

I.d.d. En meestal is het niet het snoer maar de terminals en de stekers die de zwakste schakel zijn. En persoonlijk vind ik dat relais niet in de speaker-signaalweg thuis horen. Sowieso geen schakelaars! En al helemaal niet de laagvermogen A-B drukkers/wippers die je in veel Japanse versterkers tegen kunt komen.
Peter de Jong

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » za 01 dec 2018, 14:41

Tja, schakelaars kun je nog wel overbruggen maar om dat ook met het relais voor de inschakelvertraging plus DC beveiliging te doen? :?

Ik schreef dit om aan te geven dat (veel) producenten zich blijkbaar niet druk maken om de kwaliteit van de halve meter luidsprekerkabel binnenin de versterker. Dus moeten wij ons dan erg druk maken over de volgende 2,5 meter of daaromtrent? Aan mijn speakers zit nette 2,5 mm2 koperkabel, mooi genoeg en zonder fratsen. Maar ieder het zijne uiteraard :wink:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 01 dec 2018, 15:17

Pjotr schreef:I.d.d. En meestal is het niet het snoer maar de terminals en de stekers die de zwakste schakel zijn. En persoonlijk vind ik dat relais niet in de speaker-signaalweg thuis horen. Sowieso geen schakelaars! En al helemaal niet de laagvermogen A-B drukkers/wippers die je in veel Japanse versterkers tegen kunt komen.

Er zit in de CTA4,3 een schuifschakelaar voor het kiezen tussen 4-8 ohm
Geen idee wat dat doet in een 20 Watt versterker , zal er aandacht aan schenken als hij werkt
Waar zal het dan misgaan volgens jouw wetenschappelijk verantwoorde gok :D

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 01 dec 2018, 16:05

Doorsnee zal het ook allemaal weinig uitmaken voor de meesten, die paar 100 milli ohm contactweerstand die schakelaars/relais staan te zwabberen. Maar te meten was er wel zeker iets, zie: viewtopic.php?p=1792526#p1792526 laatste 2 alinea's! Zit je nou met je superduper klasse-A bak. Voordat je het weet zit je weer met een soort van cross-over vervorming :twisted:
Peter de Jong

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » za 01 dec 2018, 16:33

:lol: Nu ga ik toch nog de voordelen van verzilverde kabel snappen, zilveroxide geleidt wel goed :lol:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 01 dec 2018, 16:51

Ok Nooit van Crossover vervorming gehoord
Maar begrijp dat jij een rottige verbinding tussen een blanke koperdraad en , verdorie weer vergeten ,ff terug :relax: , verbinding tussen een meetweerstand dus.
Geen idee of ik dat kan horen cq meten , moet er dus een spectrum analyzer bij hebben.
Ik vind dat Horen in Mn werkplaatsje een probleem , geen plek voor luidsprekers , een hoofd telefoon aan een dummy kan wel
Een laptop met Arta is een mogelijkheid maar dan kan ik niks meer doen
Een schuurtje van 210x220cm met een Cnc frees Computer met keyboard een boorkolom/kolomfrees een rek met spullen ladenkastjes en een werktafel van 70x155 cm :oops: vergeet de deur /airco werkt erg goed in de winter O:)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 01 dec 2018, 18:20

Bert61 schreef:Ok Nooit van Crossover vervorming gehoord .........

Gebrek aan je opvoeding :lol: Cross-over vervorming is wat veel van de eerste transistorversterkers in de jaren '60 zo slecht deed klinken! Ook wel het typische "transistor geluid" genoemd. Dat krijg je als de versterker puur in klasse-B staat of een klein beetje richting klasse-C. Als je je niet meer herinnert hoe dat klonk zet dan eens 2 IN4004 dioden antiparallel en dan in serie met je speakers... Kan ook met een buizenversterker :D

Overigens was het niet zo heel dramatisch met die speakerklemmen bij de CA versterker. Speelde op een niveau van ergens -80dB en -100dB af. Daar zat de de cross-over vervorming van de gemiddelde HiFi versterker in de jaren '70 - '80 ook zo'n beetje. Maar als je het onderste uit de kan wilt halen zoals met de hele lage vervorming van de ZBA-CA, dan is het wel iets om op te letten. Overigens speel ik zelf met 2,5mm2 Gammatech kabels: €15 voor 25 meter. Maar dan wel met zwaar vergulde Zwitserse MC bananen er aan a €4,-/st O:)
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 01 dec 2018, 19:31

:lol:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 01 dec 2018, 20:48

Aha dus dat is Torren geluid. Een sterke vervorming in de S klanken ? :?:
De enige torrenbak die dat niet had in mijn bezit was mijn Cresendo.
maar wat was dat een zwaar lomp ding met fets ik meen op 75 volt of 2x75 volt dat ben ik vergeten
Gebouwd In een stalen 19 inch rack met 2 trafo,s van 750 Va om 2 x 180 Watt te maken
Nu luister ik naar minder dan 1 Watt

Terug naar “Kabels”