Hoogfrequent filter voor kabels, versterkers

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Theduboracle

Hoogfrequent filter voor kabels, versterkers

Berichtdoor Theduboracle » do 02 feb 2012, 15:57

Ik kwam deze tweak tegen op het Cyrus forum.
Zie de link. http://www.dnm.co.uk/hftns.html

Het schijnt echt te moeten werken als ik het zo uitgoogle, maar het wordt mij wat te gek om voor een paar weerstandjes en een condensator 40 euro te moeten betalen.
Dat lijkt meer te gaan over dat bedrijf omhoog te houden financieel dan dat het over echte materiaal kosten lijkt te gaan.
Ik weet dat dit filtertje makkelijk na te bouwen is, gewoon een laag af filter, zoals een condensator over een bas spreekspoel staat, lijkt mij logisch.
Alleen is de impedantie anders zodat de waarde anders wordt.
Dit filter is er ook voor luidspreker kabels zoals te lezen is.

Is er iemand met meer verstand over electronica dan ik die dit met zekerheid goed kan nabouwen ?
Ik kan zelf wel aan de reken gaan maar dat wordt niks met mijn niet fitte electro brein.
Ik zit te denken aan een filter die filtert boven de 30 Khz op een impedantie rond de 30Kohm
Parallel aangesloten natuurlijk op de line out van een dac, cd speler noem het maar op.
Hetzelfde geldende voor een versterker uitgang.

Sjef

Re: Hoogfrequent filter voor kabels, versterkers

Berichtdoor Sjef » ma 04 nov 2013, 23:25

Theduboracle schreef:Ik zit te denken aan een filter die filtert boven de 30 Khz op een impedantie rond de 30Kohm
Parallel aangesloten natuurlijk op de line out van een dac, cd speler noem het maar op.
Hetzelfde geldende voor een versterker uitgang.

En waar haal je deze waarden dan vandaan ? zomaar uit de lucht gegrepen ? Wat denk je er mee te bewerkstelligen ?

De impedantie afsluiters van DNM (en van OCOS idem dito) zijn bedoeld om reflecties van hoogfrequent signalen op de uiteinden van de kabel tegen te gaan. Iedere kabel met open dan wel afgesloten uiteinde is een transmissionline met een karakteristiek kabel impedantie. Als je deze kabel afsluit met een impedantie gelijk aan de kabelimpedantie dan minimalizeer je daar mee reflecties van hoogfrequent signale op de uiteinden van de kabel. Zoniet dan ontstaan er reflecties en reflecties van die reflecties. Dit blijft maar over en weer gan over de kabel. Dit is duidelijk te zien bij een vidokabel die niet goed afgesloten is. Dat kan leiden tot Ghost-images in je beeld. Dit geld in principe voor alle kabels, ook voor luidspreker kabels. Dit geld echt alleen voor hele hoge frequenties, niet voor audio frequenties. Waarom is dit dan toch hoorbaar ? Omdat deze hoge frequenties direct of via parasitaire weg in de tegenkoppeling van je versterker terecht komen en daar de lineaire werking van je schakeling kan beinvloeden. Dit in kleine mate, maar zoals altijd in audio wordt de geluidskwaliteit van apparatuur en kabels etc sterk bepaald door wat er op -40dB onder signaal niveau gebeurt. Er is hier dus sprake van iets totaal anders dan een laagdoorlaatfilter, het is een impedantie afsluiter.

Dit zelf na maken kan, je moet dan echter wel eerst weten wat de karakteristieke impedantie van je kabel is anders zit je er geheid naast en kan het zelfs meer kwaad aanrichten dan iets oplossen. DNM is een eel erg nuchter merk dat alles baseerd op exacte wetenschap, geen zweefkezerij hier. Ja, 40 euro is een hoop geld voor wat feitelijk inderdaad niet meer is dan een weerstand en een condensator, maar zomaar zelf iets bakken heeft geen enkele zin.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 05 nov 2013, 11:04

is dat wat er gebeurde toen ik ineens een middengolf radio station oppakte toen ik een dropveter interlink gebruikte?

Sjef schreef:Dit zelf na maken kan, je moet dan echter wel eerst weten wat de karakteristieke impedantie van je kabel is anders zit je er geheid naast en kan het zelfs meer kwaad aanrichten dan iets oplossen. ....
dat is wel wat we hier willen natuurlijk :mrgreen: is er een manier voor ons hobbyisten om aan onze zelfgebakken kabels dit te meten? Of om het "goed genoeg" te kunnen voorspellen op basis van bv de opbouw van de kabel?

die afsluiters voor de luidspreker kabels daar zegt DNM van dat ze ook voor andere kabels gebruikt kunnen worden.
ze refereren aan dit onderzoek: http://www.audiomisc.co.uk/HFN/Cables3/TakeTheLead.html

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 09 nov 2013, 21:14

ondanks dat Sjef reageert in een oud topic ben ik erg blij vanwege de heldere uitleg. Ik begin in te zien waar verbeteringen vandaan komen terwijl ze niet direct tot een meetbaar verschil leiden bij de luidspreker.

Bedankt!

MickRS

Berichtdoor MickRS » do 05 feb 2015, 8:58

Maar eens dit oude draadje oppakken. Ik heb nl nogal wat van deze kabel liggen. Zowel speakerkabel als interconnect. En dus zou ik dit wel eens willen proberen, want ik ben behoorlijk te spreken over deze kabeltjes.

En dus blijft de vraag: hoe meet je de karakteristieke impedantie van je kabels?

Op wikipedia dit karakteristieke impedantie gevonden, maar na een leer of drie lezen, begrijp ik het nog steeds niet helemaal.... :think:
The earth has music for those who listen

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 05 feb 2015, 14:49

Even vrij kort door de bocht:
De karakteristieke impedantie van een stukje coax of balanced line (AES) varieert zo'n beetje tussen 50 en 150 ohm. Als je dus hoogfrequent zorgt voor een afsluiting met ca. 85 ohm zit je al aardig goed.
Met aan het eind van je kabel een parallelnetwerkje dat bestaat uit een C in serie met een R van 50 ohm zou het al kunnen werken. De C moet zo gekozen worden dat het laagdoorlaatfilter net nog jouw LF-signalen doorlaat. C = 1/(2*pi*f*R)

Of je laat de weerstand weg (dus alleen parallel C) en maakt zo een echt laagdoorlaatfilter en filtert zo alle HF-signalen weg. Want dat is toch eigenlijk wat je wilt?
Voorlopiguitgesoldeerd. De eerste stappen met de Hypex filterdesigner...
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » do 05 feb 2015, 16:16

Bij gebruik van lage frequentiegebied van audio 20Hz-50khz is de karakteristieke impedantie van een kabel helemaal niet van toepassing. Die komt pas bij veel hogere frequenties ("HF") om de hoek kijken.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

MickRS

Berichtdoor MickRS » do 05 feb 2015, 22:44

Hans Nootdorp schreef:Of je laat de weerstand weg (dus alleen parallel C) en maakt zo een echt laagdoorlaatfilter en filtert zo alle HF-signalen weg. Want dat is toch eigenlijk wat je wilt?

Volgens mij niet. Even de post van sjef aangehaald:
Sjef schreef:De impedantie afsluiters van DNM (en van OCOS idem dito) zijn bedoeld om reflecties van hoogfrequent signalen op de uiteinden van de kabel tegen te gaan. Iedere kabel met open dan wel afgesloten uiteinde is een transmissionline met een karakteristiek kabel impedantie. Als je deze kabel afsluit met een impedantie gelijk aan de kabelimpedantie dan minimalizeer je daar mee reflecties van hoogfrequent signale op de uiteinden van de kabel. Zoniet dan ontstaan er reflecties en reflecties van die reflecties. Dit blijft maar over en weer gan over de kabel. Dit is duidelijk te zien bij een vidokabel die niet goed afgesloten is. Dat kan leiden tot Ghost-images in je beeld. Dit geld in principe voor alle kabels, ook voor luidspreker kabels. Dit geld echt alleen voor hele hoge frequenties, niet voor audio frequenties. Waarom is dit dan toch hoorbaar ? Omdat deze hoge frequenties direct of via parasitaire weg in de tegenkoppeling van je versterker terecht komen en daar de lineaire werking van je schakeling kan beinvloeden. Dit in kleine mate, maar zoals altijd in audio wordt de geluidskwaliteit van apparatuur en kabels etc sterk bepaald door wat er op -40dB onder signaal niveau gebeurt. Er is hier dus sprake van iets totaal anders dan een laagdoorlaatfilter, het is een impedantie afsluiter.

Het idee is dus om een filter te maken met een impedantie gelijk aan de kabel impedantie...

Dan zou dit dus de manier zijn. Denk alleen dat het goed is om de exacte karakteristieke impedante van je kabeltje te weten. Of luistert dat dan toch niet zo nauw?

Hans Nootdorp schreef:Met aan het eind van je kabel een parallelnetwerkje dat bestaat uit een C in serie met een R van 50 ohm zou het al kunnen werken. De C moet zo gekozen worden dat het laagdoorlaatfilter net nog jouw LF-signalen doorlaat. C = 1/(2*pi*f*R)

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » vr 06 feb 2015, 10:00

Ik heb net even het verhaal op de website van DNM gelezen en zie nu dat het gaat om de uitgang van de versterker, waardoor het wel heel anders wordt.
Als je wil voorkomen dat de LS-kabel HF oppikt door de kabel karakteristiek af te sluiten zul je aan beide zijden van de kabel een filtertje (met de juiste impedantie) moeten hangen; dus ook bij je luidspreker.
Dat doen die mannen van DNM volgens mij niet....

Om ongewenste reacties van de versterker (in de tegenkoppeling) wil je inderdaad geen sterk HFsignaal op de uitgang via de LSkabel binnenkrijgen.
Zou mij niet verbazen dat veel versterkers aan de uitgang een soortgelijk HF-filter hebben.
Maar als het hierom gaat klopt volgens mij het verhaal van DNM niet dat de kabel karakteristiek afgesloten moet worden.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op vr 06 feb 2015, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorlopiguitgesoldeerd. De eerste stappen met de Hypex filterdesigner...
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

MickRS

Berichtdoor MickRS » vr 06 feb 2015, 11:28

In ieder geval heb ik na nog wat speurwerk dit gevonden:
image.jpg
image.jpg

DNM heeft voor zowel interconnects als ls dit soort filtertjes. Ik zal mij daar nog in weer in verdiepen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Kabels”