"basisregels" voor opbouw kabels?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Muug

"basisregels" voor opbouw kabels?

Berichtdoor Muug » di 12 nov 2013, 14:23

yow de mannen.

Bestaan er in de audiowereld - waarin veel pseudewetenschappen gehanteerd worden - ook algemeen aanvaarde basisregels voor de opbouw van netkabels / luidsprekerkabels/ interlinks? Zo lees ik links en rechts allerlei dinges over onder andere de dikte van interlinks (liever dunner?) en speaker cables (liever dikker?) enzovoorts enzomeer. Vandaar mijn verzoek.

fluffypuf

Re: "basisregels" voor opbouw kabels?

Berichtdoor fluffypuf » di 12 nov 2013, 15:20

tja wat wil je eigenlijk weten?
Sommige mensen klooien wat aan enzo en maken van kabel die niet bedoelt is voor stroomdoorvoer toch een stroomkabel wat naar mijn idee niet zo slim is.
Of misschien sluit iemand zelf iets verkeerd aan het gaat ze apparatuur kapot of word je zelf gebakken en beland je in het ziekenhuis.
Ik bedoel maar, denk altijd wel ff na voor je iets probeert.

En voor de rest tja ze kunnen wel zeggen dat een superdikke zilveren kabel van 800euro mooier klinkt dan 1 kabeltje van 10 euro maar wie zegd dat het echt zo is, het moet ook je smaak maar wezen.
Zo hoorde ik in Haarlem in een audiowinkel een audioset van meer dan 40000euro maar ik vond het van geen meter klinken. Maar er liepen speakerkabels naar de speakers toe, net zo dik als mijn pols.
Het wil alleen echt niet zeggen dat omdat het dik en lomp of een hoop geld kost mooier klinkt.

Bij interlinks kon je volgens mij beter de mantel maar aan een kant van de min vastmaken, omdat als je hem aan 2 kanten vast soldeerd aan de min het een antenne word.
Kant met de mantel vast aan de min aansluiten aan de signaal kant (bevoorbeeld van de cd speler aansluiten naar de versterker toe. fabrieks interlinks staat vaak een pijl op.

En dan heb je nog veel mensen die zeggen dat een kabel een kabel is, en dat als ze voldoende dik zijn en goed gemaakt zijn ze het zelfde klinken, tja ieder zijn mening.
Maar mijn persoonlijke mening is dat een dunne kabel beter kan klinken als een dikke en andersom en dat er gewoon verschil zit in welke materialen er gebruikt zijn.
het ligt er ook aan wat je in je set anders wil, meer detail?, scheller geluid wat je eerder hoord met verzilverde kabels wat ik dan weer niks vind.
of voller geluid enzo.
Ik bedoel als iemand installatie draad als speakerdraad wil gebruiken dan moet die gene dat lekker zelf weten, en mischien klinkt het wel net zo goed als een duurdere kabel.

De een vind zus mooi de ander iets anders je kan gaan experimenteren.

Muug

Berichtdoor Muug » di 12 nov 2013, 15:58

tja
als je het zo uitlegt bestaan er dus helemààl geen regels en doet iedereen zomaar zijn zin. Dan kan dit forum natuurlijk ook best meteen opgedoekt worden eh.
Mischien ligt het wel aan mijn wetenschappelijke achtergrond, dat ik overal op zoek ga naar "standaarden" en protocols.

Over wat ik wil kunnen we kort zijn : ik wil weten of er basisregels zijn, dingen die "not done" of juist absoluut een "must" zijn als je een interlink of luidsprekerkabel maakt. Een voorbeeld : ik heb hier nog een halve meter speakerkabel liggen. Soldeer ik daar twee cinchconnectors aan en gebruik ik dat als interlink? Of is dat "not done" om één of andere wetenschappelijk verantwoorde reden? (faseverschuivingen, teveel of te weinig weerstand, whatever....)

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » di 12 nov 2013, 16:09

De basis:
Stekker ===> draadje ===> stekker.
Verder is het zo'n beetje wat goed klinkt...

fluffypuf

Berichtdoor fluffypuf » di 12 nov 2013, 16:34

mja oke misschien kan ik beter ook niet reageren omdat ik niet zoon super professor ben.
en niet echt veel verstand heb van de basis regels.

In iedergeval kan je zo op het internet opzoeken hoe je op de goede manier met welke kleuren/welke draad enzo je een stekker op de correcte manier aansluit en wat voor draad je daarvoor moet gebruiken.

En voor interlinks, kan je ook de mantel aan 2 kanten vast maken of helemaal geen mantel? het kan allemaal.

En luidspreker kabel daar kan je dus zoveel soorten kabels voor gebruiken dat je er uiteindelijk gek van word.
Technisch gezien heb ik daar dus allemaal niet zo veel verstand van, want je moet waarschijnlijk niet 0,01mm draadjes gaan gebruiken voor je dikke zuilen van 200watt.

maar elk snoertje van een redelijke dikte kan je tussen je versterker en luidsprekers knopen.
Ik bedoelde gewoon te zeggen, dat je het zo gek kan maken als je zelf wil met gouden/zilveren kabels van duizenden euro's omdat dat beter zou zijn?
Zelf heb ik wel getest met installatiedraad als speakerdraad maar dat klonk wat dof,
verder diverse kabels geprobeerd ook zelfgemaakte cat5 kabel maar dat klonk ook wollig en dof.
verzilverde kabel was erg schel.
Duurdere kabels van audiowinkels uiteindelijk had ik Anti cable gekocht en dat klinkt nog het beste bij mij.
terwijl daar dus geen isolatiemateriaal als pvc of teflon omheen zit maar alleen een laklaag.

Dusja er zijn zo veel materialen en dingen om te proberen en wat is de basis dan bij een luidspreker draad ik weet het niet :P
maar ik ben dus niet zon technisch audiofiel figuur ik probeer gewoon wat ik mooi vind klinken en soms is dat dus een dikke fail en soms niet.

Muug

Berichtdoor Muug » di 12 nov 2013, 16:53

fluffypuf schreef:En luidspreker kabel daar kan je dus zoveel soorten kabels voor gebruiken dat je er uiteindelijk gek van word.
....rabarberrabarber...
ik probeer gewoon wat ik mooi vind klinken en soms is dat dus een dikke fail en soms niet.
Mja, maar dan kom je bvb op deze site en dan lig je gewoon achterover van verbazing. http://www.dhtrob.com/favorieten/_nl.php Deze persoon heeft na blijkbaar zeer, zéér veel sleutelen (ettelijke decennia, kan gewoon niet anders) een resem lijstjes met favorieten opgesteld en die zijn ZEER indrukwekkend. Ik vraag me nog steeds af of dat ernstig genomen moet worden of niet. Temeer omdat het allemaal gebaseerd is op "luisteren".

Maar soit: stekker-kabeltje-stekker, daar was ik ook al opgekomen. Deze topic mag bijgevolg afgesloten worden en wat mij betreft zelfs gedelete. :roll:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 12 nov 2013, 17:06

Meestal wordt het stekker-draadje-knoop-draadje-stekker :x :x

rikpost

Berichtdoor rikpost » di 12 nov 2013, 17:36

Waar ik persoonlijk voor zou kiezen is in ieder geval een goed afgeschermde interlink .
En stekkers met een goud of silverlaagje, oxideerd ook maar ook de oxide is een goede geleider .

Voor luidspreker kabel niet te dun maar ook niet wezenloos dik( condensator werking) .en maak ze niet te lang.

Ergo lees zelf maar http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabelarglsp.htm

Wanneer je geen problemen met brom door hf hebt .
maakt het volgens mij verder niet zo veel uit.
Het nut van dure netkabels valt naar mijn inziens sterk te betwijfelen.

Wel kunnen verschillende kabels van invloed zijn op je klankkleur ,heb ik zelf onder vonden .

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 12 nov 2013, 23:57

Een kabel word (volgens mij) door een fabrikant ontworpen met minimaal twee belangrijke eisen in het achterhoofd :
Het soort signaal dat er doorheen gaat lopen, en de omgeving waarin de kabel zich bevind, aan gevuld met dingen voor wettelijke keurmerken. (dat laatste neem ik aan.)

Daarom verbaasd het mij soms dat mensen aan de slag gaan met CAT5 kabel, HF coax, telefoon draad, en weet ik nogal wat meer, om audio doorheen te sturen. dat is nooit de bedoeling geweest !
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 01 mar 2014, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.

fluffypuf

Berichtdoor fluffypuf » wo 13 nov 2013, 8:58

ray5150 schreef:Een kabel word (volgens mij) door een fabrikant met minimaal twee belangrijke eisen in het achterhoofd :
Het soort signaal dat er doorheen gaat lopen, en de omgeving waarin de kabel zich bevind, aan gevuld met dingen voor wettelijke keurmerken. (dat laatste neem ik aan.)

Daarom verbaasd het mij soms dat mensen aan de slag gaan met CAT5 kabel, HF coax, telefoon draad, en weet ik nogal wat meer, om audio doorheen te sturen. dat is nooit de bedoeling geweest !

toch kwam er een signaal door de cat5 kabel :lol: ach paar jaar geleden stonden de forums er vol mee, hoe geweldig kat5kabel wel niet klonk, dus had ik zelf ook cat5 kabeltjes in elkaar gevlecht maar ik vond het geen verbetering.

Muug

Berichtdoor Muug » wo 13 nov 2013, 18:45

Bon, ik heb nu uit nieuwsgierigheid een halve meter QED Silver Anniversary speaker cable gepakt, er cinch connectors aan gesoldeerd en dat gepromoveerd tot interlink voor de cdspeler. Heb ik nu iets ultradwaas gedaan? Moet ik mij aan bepaalde elektrische, electomagnetische of auditieve fenomenen verwachten?

fluffypuf

Berichtdoor fluffypuf » wo 13 nov 2013, 18:53

En werkt het?

Muug

Berichtdoor Muug » wo 13 nov 2013, 20:10

er gaat alleszins muziek doorheen :mrgreen:

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » wo 13 nov 2013, 20:26

Vind het altijd mooi als mensen hele dure installaties hebben en dure kabels gebruiken ... en niet door hebben dat binnen in de apparaat het overgaat in spoortjes over printplaten van koper van weet niet hoe dun. Goed bezig :goedzo:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 13 nov 2013, 21:51

Muug schreef:Bon, ik heb nu uit nieuwsgierigheid een halve meter QED Silver Anniversary speaker cable gepakt, er cinch connectors aan gesoldeerd en dat gepromoveerd tot interlink voor de cdspeler. Heb ik nu iets ultradwaas gedaan? Moet ik mij aan bepaalde elektrische, electomagnetische of auditieve fenomenen verwachten?

Wacht maar tot er een ouwe brommer door de straat rijd ! :mrgreen:

Aaad

Berichtdoor Aaad » wo 13 nov 2013, 22:46

ray5150 schreef:
Muug schreef:Bon, ik heb nu uit nieuwsgierigheid een halve meter QED Silver Anniversary speaker cable gepakt, er cinch connectors aan gesoldeerd en dat gepromoveerd tot interlink voor de cdspeler. Heb ik nu iets ultradwaas gedaan? Moet ik mij aan bepaalde elektrische, electomagnetische of auditieve fenomenen verwachten?

Als er al brommers door een straat rijden zijn ze meestal niet oud :lol:
Als het tot tevredenheid werkt is het toch ok?

Aad

richard

Berichtdoor richard » do 14 nov 2013, 1:51

ray5150 schreef:Een kabel word (volgens mij) door een fabrikant met minimaal twee belangrijke eisen in het achterhoofd :
Omzet en winst.

Muug

Berichtdoor Muug » do 14 nov 2013, 9:16

TubeHead schreef:Vind het altijd mooi als mensen hele dure installaties hebben en dure kabels gebruiken ... en niet door hebben dat binnen in de apparaat het overgaat in spoortjes over printplaten van koper van weet niet hoe dun. Goed bezig :goedzo:

Vind het altijd mooi als mensen hun totaal niet ter zake doende mening komen ventileren. :roll:

@Ray : als je A zegt moet je ook B zeggen. Ik zit hier op het forum om het hele alfabet te leren, dus elke goeie uitleg kan ik erg apprecieren. :D

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » do 14 nov 2013, 9:30

Muug schreef:
Vind het altijd mooi als mensen hun totaal niet ter zake doende mening komen ventileren. :roll:

Dat klinkt bijna aardig :(

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 16 nov 2013, 19:50

Aaad schreef:
ray5150 schreef:

Als er al brommers door een straat rijden zijn ze meestal niet oud :lol:
Als het tot tevredenheid werkt is het toch ok?

Muug schreef:@Ray : als je A zegt moet je ook B zeggen. Ik zit hier op het forum om het hele alfabet te leren, dus elke goeie uitleg kan ik erg apprecieren. :D

De signaalsterkte tussen een bron en een versterker is meestal niet zo hoog, enkele honderden milliVolts tot een a twee Volts.
(nu heeft de ingangs en uitgangs impendantie ook invloed, maar dat terzijde om het niet ingewikkeld te maken.)
Die lage sterkte maakt het gevoelig voor invloed van buitenaf, elektromagnetische velden, ook wel RFI en EMI genoemd.)

Om dat te voorkomen heeft men de coaxiale kabel bedacht : een geleider omhult door een andere geleider die geheel gesloten is en daarom zal functioneren als een kooi van Faraday.
Door dit omhulsel zal er (in principe) geen storing in de binnenste geleider kunnen komen.

Dat is ook de reden dat kasten van je apparatuur van staal / aluminium zijn gemaakt, en goede audiostekkers geheel van metaal.

De oude brommers die ik noemde zijn berucht om hun slechte ontstoring op de ontsteking, daardoor gooien ze er een magnetisch veld uit van vele tientallen meters groot.
ik heb dat vroeger zelf meegemaakt met een buurman met zo'n ding. (nog in het TV antenne tijdperk) Als hij de brommer startte kwam en een hele golf sneeuw in beeld.

Doordat jij een signaal kabel van luidspreker kabel maakte stel je je versterker open voor dit soort velden.
Daarom is een stuk tweelingsnoer niet geschikt voor dit soort signalen.

Muug

Berichtdoor Muug » za 16 nov 2013, 22:50

ray5150 schreef:De oude brommers die ik noemde zijn berucht om hun slechte ontstoring op de ontsteking, daardoor gooien ze er een magnetisch veld uit van vele tientallen meters groot.
ik heb dat vroeger zelf meegemaakt met een buurman met zo'n ding. (nog in het TV antenne tijdperk) Als hij de brommer startte kwam en een hele golf sneeuw in beeld.

Ray, dank voor je mooie antwoord. :rock:

Er is trouwens niks veranderd in al die jaren. Onze TV heeft een kleine aktieve antenne die de digitale signalen uit de lucht plukt. Dat toestel staat op een meter of drie van de rijbaan. En als gemotoriseerde voertuigen voorbijrijden, veroorzaken ze nog steeds storingen op ons plasmascherm ...

Rudolf

Berichtdoor Rudolf » za 01 mar 2014, 13:31

En omgekeerd, een signaalkabeltje als speakerkabel? Kan dat goed gaan?
Ik heb een heel klein 2,5 Watt buizenversterkertje waar ik kleine boxjes aan wil hangen, en alles een beetje klein houden, lekker dun kabeltje. leuke kleine banaantjes en zo. Dun netkabeltje.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » zo 09 mar 2014, 21:35

Valt mij op dat er altijd een hoop gezwam op niets af over kabels is, men gelooft er niet in of begrijpt het niet.
Verschillen zijn er wel degelijk, als ik bij mij twee interlinks verwissel dan heb je bij de een meer detail dan bij de ander. Ik ben van mening dat als er verschillen hoorbaar zijn er iets mis is in de set, en natuurlijk is geen apparaat volmaakt en volledig immuum voor storingen van buitenaf.
De grote vraag is dus WAT GAAT ER MIS?, zijn het lekstromen, HF interferentie of strooivelden van je eigen apparatuur?
Ik denk al die dingen tezamen min of meer invloed hebben op de weergave, ook combinaties spelen een rol.

Zo kan ik me voorstellen dat je de bovengenoemde interlink niet waardeert om dat ergens anders in de set een probleem "scherpte" wordt uitvergroot, dat gebeurde dan ook bij mij waarmee een goedkope interlink meteen door de mand viel.

Ik zou dit wel eens goed uit willen roken.

Terug naar “Kabels”