luidspreker kabel voor aktief systeem

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

rikpost

luidspreker kabel voor aktief systeem

Berichtdoor rikpost » ma 23 dec 2013, 23:44

Vraagje :?:

Ik moet straks natuurlijk kabels maken voor mijn vier weg aktief systeem.
Nu geloof ik niet in zeer exotische kabels .
Maar hoe zit het met invloeden van de signalen naar de verschillende drivers?
In zo'n 8x2.5 mm kabel gaat tenslotte het vermogen van de woofer (grootste signaal)
En de tweeter (kleinste signaal).
Hoe zit dat met magnetisch veld ,heeft dat invloed op elkaar?
Ooit is het allemaal klaar !

pappaleo

Re: luidspreker kabel voor aktief systeem

Berichtdoor pappaleo » di 24 dec 2013, 8:25

Nee, vergeet dat "probleem" maar gerust. Als je een passief filter hebt, en geen bi-wiring toepast, dan gaan beide signalen door één en dezelfde kabel. Dan vraag je je ook niet af of de signalen elkaar wel of niet beïnvloeden.

rikpost

Berichtdoor rikpost » di 24 dec 2013, 11:44

pappaleo schreef:Nee, vergeet dat "probleem" maar gerust. Als je een passief filter hebt, en geen bi-wiring toepast, dan gaan beide signalen door één en dezelfde kabel. Dan vraag je je ook niet af of de signalen elkaar wel of niet beïnvloeden.

Heel nuchter beredeneerd is dat natuurlijk ook zo .
Ik zat weer te moeilijk te denken met energie overdracht door magnetisch veld enzo .
daarom dacht ik afgeschermde kabel te nemen en dan vier aparte afgeschermde kabels .
Nu las ik dat afscherming wel leuk is voor HF maar niet voor magnetisch veld .
En HF barierre voor luidsprekerkabels heeft weinig nut volgens mij .

De enige speakon kabel die ik dan kan vinden is deze.
speakon kabel.jpg

Zou dus afdoende moeten zijn ,of zijn er betere alternatieven .
Weet dat de mening over kabelgebruik nog al uiteen liggen .

Ben er derhalve niet op uit om een nieuwe discussie te starten :?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 24 dec 2013, 11:58

Fusion Filterdesign

rikpost

Berichtdoor rikpost » di 24 dec 2013, 15:26

ziet er kwa opbouw anders uit ,neem aan dat dat ook geen moer uitmaakt :?:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 24 dec 2013, 15:47

Inderdaad. De overspraak die je tussen de verschillende aders van de kabel hebt is te verwaarlozen. De electrische stroom door de ader veroorzaakt wel een magnetisch veldje om de ader heen en dat kan inderdaad een electrisch stroompje in een andere ader induceren. Echter: Bij een speciaal voor dit doel ontworpen systeem als een MC element dat bijvoorbeeld een spanning van 1mV afgeeeft bij een ingangsimpedantie van 47k loopt er dan een stroom van ca 0,02 microAmpere. Daar heb je dus allerlei versterkers (phonotrap, lijntrap, eindversterker) voor nodig om dat via een luidspreker hoorbaar te maken.

Het magnetische veldje dat om een ader van een luidsprekerkabel wordt opgewekt is kleiner dan dat van de magneet van een pickup element. De ader ligt namelijk gestrekt en niet in de ideale (spoel)vorm. Verder is de andere ader ook gestrekt en niet optimaal gevormd om stroom op te wekken door het magnetische veld(je). Daar komt nog bij dat de aders van de kabel (vergeleken met de genoemde afsluitimpedantie van 47k) een kortsluiting vormen, daar de impedantie slechts 8 ohm is.

Met andere woorden. Het door jou gevreesde effect is echt te verwaarlozen.

rikpost

Berichtdoor rikpost » di 24 dec 2013, 17:04

Oke !
En ik weet dat het de voorkeur geniet om de kabels zo kort mogelijk te houden .
Maar is het beter om de lengte uit de luidsprekerkabels te halen of de signaal kabels .

Mij gevoel zecht signaal kabels zo kort mogelijk omdat hier maar zo'n 700mv door heen gaat en storingen daar in uitvergroot worden door de versterkers

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » di 24 dec 2013, 17:32

rikpost schreef:Oke !
En ik weet dat het de voorkeur geniet om de kabels zo kort mogelijk te houden .
Maar is het beter om de lengte uit de luidsprekerkabels te halen of de signaal kabels .

Mij gevoel zecht signaal kabels zo kort mogelijk omdat hier maar zo'n 700mv door heen gaat en storingen daar in uitvergroot worden door de versterkers

Precies andersom. De speakerkabel zo kort mogelijk houden.

rikpost

Berichtdoor rikpost » di 24 dec 2013, 17:37

Dat had ik dan weer niet verwacht ,maar oke!

Kun je je mening een beetje motiveren O:) .

rikpost

Berichtdoor rikpost » ma 30 jun 2014, 19:25

rikpost schreef:Dat had ik dan weer niet verwacht ,maar oke!

Kun je je mening een beetje motiveren O:) .

Het is inmiddels 30 juni dus blijkbaar niet :mrgreen:

Ik heb de kabel van Procab binnen de ls 825 .
Weet iemand of er een normering is voor de volgorde van de gebruikte kleuren :think:
Of is het een mixje naar keuze

Bassie1956
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bassie1956 » ma 30 jun 2014, 21:25

Beste,

Voor huiskamer (hifi) installaties is het correcte uitgangspunt, signaalkabels zo kort mogelijk houden, vooral bij actieve systemen is de invloed van de LS kabel klein, mits van voldoende dikte 2,5-4mm2, zelfs in een flinke woonkamer zullen de kabels niet langer dan 3 mtr zijn per kanaal zijn.

Bij PA ligt dat anders, daar spelen de grote lengtes (dus verliezen) wel een grote rol op de LS kabel, de signaalkabels zijn dan echter gebalanceerd en minder gevoelig voor brom en ruis, dus is de redenatie daar precies andersom, omdat de afstanden vele malen groter zijn.

Met vriendelijke groet,
Andre

Bassie1956
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bassie1956 » ma 30 jun 2014, 21:35

Of er een normering bestaat weet ik zo snel niet, maar zorg in ieder geval dat in het kringetje met de klok mee bv elke keer met een + en - van ieder kanaal elkaar opvolgen, zo liggen er nooit twee plussen naast elkaar, en is er enige afstand tussen de plussen.

Groet Andre

rikpost

Berichtdoor rikpost » ma 30 jun 2014, 23:16

Bassie1956 schreef:Beste,

Voor huiskamer (hifi) installaties is het correcte uitgangspunt, signaalkabels zo kort mogelijk houden, vooral bij actieve systemen is de invloed van de LS kabel klein, mits van voldoende dikte 2,5-4mm2, zelfs in een flinke woonkamer zullen de kabels niet langer dan 3 mtr zijn per kanaal zijn.

Bij PA ligt dat anders, daar spelen de grote lengtes (dus verliezen) wel een grote rol op de LS kabel, de signaalkabels zijn dan echter gebalanceerd en minder gevoelig voor brom en ruis, dus is de redenatie daar precies andersom, omdat de afstanden vele malen groter zijn.

Met vriendelijke groet,
Andre

Oke helder .
U
Bassie1956 schreef:Of er een normering bestaat weet ik zo snel niet, maar zorg in ieder geval dat in het kringetje met de klok mee bv elke keer met een + en - van ieder kanaal elkaar opvolgen, zo liggen er nooit twee plussen naast elkaar, en is er enige afstand tussen de plussen.

Groet Andre

Oke goede tip ,de kleurtes kies ik dan wel zelf.

Bedankt Andre

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » di 01 jul 2014, 12:08

In het Orion forum heeft iemand het een keer uitgezocht:
I just completed a test for crosstalk between wire pairs on the "Dayton Professional" 13ga. 8 conductor speaker cable.

This cable has 8 conductors which run parallel to each other. None of the conductors are twisted with one another. The color coding is:

Center = red (with a paper-like separation between it and the seven outer wires)
The color order of the surrounding seven wires: green brown (brown is next to green completing the circle). This order is either clockwise or counterclockwise depending upon which end of the cable you look at.

My recommendations:
Tweeter: Blue Black
Midrange: Grey Yellow
Upper Woofer: Red Green
Lower Woofer: Brown White

Test setup (following SL's recommendation):

(1) Total cable length: 20 feet
(2) Test jig setup: 8 wires of each end of the cable soldered to banana plug receptacles, so that the test leads and loads could be easily interchanged.
(3) One pair of wires connected to the output of an amplifier (one channel of a RX396 Yamaha receiver).
(4) Signal source to the amplifier: HP 654A test oscillator. Two frequencies were used: 10K initially, followed by 5K for promising wire pairs.
(5) An 8.9 ohm power resistor was used for the amplifier load at the terminal end of a wire pair (didn't get warm during the tests).
(6) The wire pair under test was shorted at the "amplifier end" while the other end was terminated with an 8.1 resistor (0.25 watt metal film).
(7) Crosstalk voltage of the test pair was monitored with a 400E HP rms AC voltmeter. The output of the amplifier was fixed at 1 volt rms AC, which corresponded to 0 db on the voltmeter. This facilitated reading the db levels of the crosstalk voltage.

There are 420 possible wire pair combinations, with 28 unique pairs and 15 possible pair combinations for each unique pair. Fortunately patterns repeat themselves, so I didn't have to make all 420 measurements.

Results for the color pair recommendations above:

Crosstalk between [upper woofer] and [midrange] = -54 db @ 10K Hz
Crosstalk between [upper woofer] and [tweeter] = -54 db @ 10K Hz
Crosstalk between [lower woofer] and [midrange] = -47 db @ 10K Hz or -54 @ 5K Hz
Crosstalk between [upper woofer] and [tweeter] = -46 db @ 10K Hz or -52 db @ 10K Hz
Crosstalk between [midrange] and [tweeter] = -51 db @ 10K Hz or -50 db @ 5K Hz
Crosstalk between [upper woofer] and [lower woofer] = -57 db @ 5K Hz and lower

Some wire pairs had a substantial amount of crosstalk. One example (of several) was -38 db @ 10K Hz between the [grey-brown] and [yellow-blue] pairs.

I will use only about 6 feet of cable for each ORION, so the crosstalk will be less than the test results above. I purchased the cable from PartsExpress because they sell the cable in 1 foot increments and they also sell the 8-pole Neutrik Speakon connectors (one-stop shopping). Soldering the wire to the connectors will be a challenge, but I've have considerable experience with fine soldering so I don't expect to have any problems.

Je moet zelf maar uitmaken of je dit verwaarloosbaar vindt of niet.

Gerrit
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

rikpost

Berichtdoor rikpost » di 01 jul 2014, 15:34

hallo Gerrit.

Bedankt voor het bericht.
ik gebruik denk ik éen vijfde van deze lengte .
Dus als de crosstalk recht evenredig met de lengte afloopt dan maak ik mij er niet zo veel zorgen over.

Terug naar “Kabels”