zelfbouw interlinks van audio creative

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

AatV

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Berichtdoor AatV » za 08 feb 2014, 10:01

Muug schreef:da's een idee ! Maar geen piepschuim, da's te dicht.

Ik bedoelde eigenlijk styrofoam, dat in een bepaald opzicht twee keer zo goed is als teflon!
Verder moeten we ook zorgen (eigenlijk geeft Pjotr het al aan op z'n plaatje) dat de kabel niet in de buurt komt van de vloer,
waardoor alle goede eigenschappen weer teniet worden gedaan. Daar voor is dit ontwikkeld :
Cable elevator.jpg

groet,
Aat
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
∆x ∆p ≥ h/4π

avdboom

Berichtdoor avdboom » za 08 feb 2014, 10:08

AatV schreef:
Muug schreef:da's een idee ! Maar geen piepschuim, da's te dicht.

Ik bedoelde eigenlijk styrofoam, dat in een bepaald opzicht twee keer zo goed is als teflon!
Verder moeten we ook zorgen (eigenlijk geeft Pjotr het al aan op z'n plaatje) dat de kabel niet in de buurt komt van de vloer,
waardoor alle goede eigenschappen weer teniet worden gedaan. Daar voor is dit ontwikkeld :
Cable elevator.jpg

groet,
Aat

Wordt het dan niet heel erg zweverig? :rofl: :lol:

Rizzo

Berichtdoor Rizzo » za 08 feb 2014, 10:27

Duur spul inderdaad: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5834 ... .ASTPCEN24

7,1 euro per meter voor de teflon buis ten opzichte van 4,6 euro per meter voor het zilver. Dit ga ik niet eens proberen uit te leggen als iemand ernaar vraagt :mrgreen:
Onderschrift.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 08 feb 2014, 10:36

avdboom schreef:Wordt het dan niet heel erg zweverig? :rofl: :lol:

I.i.g. is het dan beslist geen lo cost meer. Een beetje zelfbouwer doet het dan zo:
Support.jpg
Peter de Jong

avdboom

Berichtdoor avdboom » za 08 feb 2014, 11:12

Is dat een Advanced Spearing Mousetrap? :lol:, muizen gelokt door onweerstaanbare PTFE vibraties?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 08 feb 2014, 11:14

Satéstokjes... :rofl: :rofl: :rofl:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 08 feb 2014, 11:23

ray5150 schreef:Satéstokjes... :rofl: :rofl: :rofl:

Maar er zit niks aan?
Vleesch noch visch :mrgreen:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 08 feb 2014, 11:23

Een klodder Purschuim doet het ook goed als kabelsteunen! :lol:
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 08 feb 2014, 11:25

Kun je nog decoratief vormgeven ook !

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 08 feb 2014, 11:27

Precies! :lol:
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 08 feb 2014, 11:30

pappaleo schreef:Kun je nog decoratief vormgeven ook !

Daar gaat de diëlektrische constante.... :shock: :lol:

P.s. Gerhard pas je wel op met de PUR, je hebt al een siliconenkit neurose...
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 08 feb 2014, 11:31

Wat dachten we van zelfbouw optische interlinks?

Ook een leuke uitdaging!
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 08 feb 2014, 11:32

Pjotr schreef:
P.s. Gerhard pas je wel op met de PUR, je hebt al een siliconenkit neurose...

Zolang er maar een lekkere chemisch damp vanaf komt, vind ik alles best! :kwijl:
Fusion Filterdesign

AatV

Berichtdoor AatV » za 08 feb 2014, 11:39

Maar nu weer even serieus! :roll:
In plaats van drie stokjes kan je ook vier stokjes nemen, zodat een piramide ontstaat. De voordelen van deze vorm zijn uitvoerig beschreven in de piramidologie.

groet,
Aat
∆x ∆p ≥ h/4π

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 08 feb 2014, 12:45

Ja, zo zitten we straks met die interlinks in de woestijn... :roll: Nu maar weer on-topic :D
Peter de Jong

avdboom

Berichtdoor avdboom » ma 10 feb 2014, 14:16

Als we het over PE slang hebben maakt het niet uit als het een kleurtje heeft toch? Transparant is nl. Momenteel niet leverbaar waar ik het wil bestellen...

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 10 feb 2014, 14:25

Een donkerbruine slang geeft een donkerbruin geluid! :rofl: :rofl: :rofl:
Fusion Filterdesign

avdboom

Berichtdoor avdboom » ma 10 feb 2014, 14:46

Heb je dat getest of is dat een donkerbruin vermoeden?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 10 feb 2014, 14:59

avdboom schreef:Heb je dat getest of is dat een donkerbruin vermoeden?

Ik voel het aan mijn theewater! :sure:
Fusion Filterdesign

knuisje

Berichtdoor knuisje » ma 10 feb 2014, 18:53

Lijkt, om in olympische sferen te blijven, wel wat op een kabelbaan. :mrgreen:
( ͝° ͜ʖ͡°)

meiborg

Berichtdoor meiborg » zo 16 feb 2014, 14:53

Hallo vrinden,

Ik heb ze zojuist ook gemaakt hoor! Veel onderdelen komen van Ebay en zo was het, op het teflon buis na, relatief gezien niet zo'n dure upgrade. Sommige onderdelen konden nog goedkoper maar ik heb zoveel mogelijk binnen Europa gewinkeld i.v.m. de verzendtijd en soms gekozen voor hopelijk betere kwaliteit en dus iets duurder.

Kostadan?

Ik heb voor koper gekozen, verder niet beknibbeld op bouwkwaliteit maar wel bewust gewinkeld.

- Teflon tubing 4mm binnen diam. / 6mm buiten diam. 8m lang 58,- euro incl verzenden (zie onder)
- Puur koper low void blabla (ze weten het te verkopen met die kwats haha) 3,- euro inclusief verzenden
- Koperfolie tape met geleidende lijm, 6mm breed 8m lang 6,88 euro incl. verzenden
- 4 sets vergulde puur koper Nakamichi pluggen (aanrader, erg goed spul) 17,- incl. verzenden
- Zwarte sleeving 8mm diameter 8m 7,20 euro incl. verzenden
- Teflon tape van de bouwmarkt, twee rolletjes 1,80 euro
- Elektrische tape van Tesla 2,29 euro

Totaal voor 2 setjes (vier interlinks dus) 96,17 euro oftewel 23,29 euro per interlink van 1 meter.

Helaas heb ik me laten ****** met de Teflon buis, de winkel telde gewoon de verzendkosten op van de hoeveelheden Teflonbuis die per 1m verkocht werd, normaal stuur je dan een mailtje en wordt de bestelling samengevoegd. Deze winkel niet hoor, voor 8m betaalde ik dus dik 20,- euro verzendkosten. Ik had al op kopen geklikt (dom dom, nog niet betaald natuurlijk) en de winkel ging op zijn strepen staan, ook na een mailtje dat dit niet de bedoeling was moest ik gaan betalen. Had geen zin in gezeur om er onderuit te komen want ik wilde verder met mijn projectje, dus heb ik maar mopperend betaald. Enfin het kan dus nog een stuk goedkoper uiteindelijk.

De voorgeschiedenis

Ik heb al erg goede interlinks, enige tijd geleden zelf gemaakt naar een ontwerp van Thorsten Loesch gevonden op http://www.tntaudio.com, de X3.0 interlink. Ik ben hier erg tevreden over, het zijn naar mijn smaak de beste die ik heb gebruikt tot nu toe. Ik geloofde nooit in verschil tussen interlinks, goed is gewoon goed genoeg zeg ik altijd, Ik heb ooit zelfs een A-B vergelijk mee gemaakt waarbij mensen hun eigen "beste ter wereld" kabel niet herkende wat mij sterkte in het idee dat het allemaal tussen de oren zit. Ik wilde echter wel chique interlinks hebben want het oog wil ook wat en het staat vol in het zicht onder de tv, dit ontwerp leek mij technisch dik in orde. Wat een verassing toen de eerste klanken de kamer in stroomde..

Deze X3.0 interlinks hebben mij echt aan het twijfelen gekregen, geweldige soundstage en plaatsing, veel detail en een enorm gevoel van "live" geluid. Ze zijn alleen net te kort om de afstand van mijn voorversterker tot de versterker comfortabel te overbruggen, eerste poging dus te weinig rekening gehouden met hoe stug ze zijn, ik moest dus een nieuwe set maken.

Fotootje van de X3.0:

IMGP0056.JPG

Een langere interlink maken was dus voor mij de belangrijkste reden om een nieuwe set te maken. En omdat de vorige mij zo verrasten leek het mij leuk om ook dit ontwerp te proberen, om te kijken hoe deze zich tot elkaar verhouden en of het een verbetering met zich meebrengt. Ook omdat ik las dat mensen die de wokkel interlinks gebruikten deze beter vonden. (de X3.0 is tenslotte ook een soort wokkel, zij het met gekruiste draden).

Ik heb nog niet zo lang geluisterd maar mijn nieuwe set interlinks maar mijn eerste indruk is (sorry Hans) dat deze nieuwe absoluut erg goed zijn maar ik mis wel de WOW factor van de X3.0.

De X3.0 klinken voor mijn gevoel iets "voller", meer detail in het laag en het hoog juist iets terughoudender, minder scherp. Ik heb met de X3.0 ook meer het gevoel dat de muzikanten echt in de huiskamer staan, soms doe ik mijn ogen dicht en moet ik even spieken of het toch echt de set is die staat te spelen ;).

Wel heeft de "nieuwe" interlink iets meer detail in het hoog, ik hoor af en toe geluiden waarvan ik denk "hé, dus dat was wat ik altijd hoorde" opeens herken ik duidelijker een smak geluidje van de zanger/zangeres of merk ik dat dat ene geluidje een kwastje is dat op de rand van de snare slaat per ongeluk. Ik hoor het ook met de X3.0 maar daar valt het meer weg in het geheel, niet dat het versmeerd maar het is minder prominent op de voorgrond. Voor mijn smaak zit er over het hele spectrum zelfs iets meer lucht tussen de verschillende stemmen en instrumenten met de X3.0.

Tijdens het typen van dit verslagje merk ik wel dat het in het algemeen toch verdomde lekker klinkt, het is niet slechter of beter dan de X3.0 maar "anders". Ik ga nog eens wat langer goed luisteren, je moet ook altijd even wennen aan veranderingen in je set is mijn ervaring, heb nu pas drie uurtjes geluisterd haha.

Hieronder nog even een foto verslag van de verschillende stappen van het bouwproces.

Om te beginnen de teflonbuis zo strak mogelijk in elkaar getwist en aan de uiteinden met een stukje tape vastgezet.

IMGP0003.JPG

Vervolgens strak omwikkeld met teflon

IMGP0006.JPG

IMGP0008.JPG

Toen aluminium folie er omheen, stukje van de rol gezaagd om zo het makkelijk af te wikkelen. Dat ging voor geen meter want de "gezaagde kant" wil door het versmeren en bramen van het aluminium niet afwikkelen en gaat scheuren. Dat zou ik een andere keer anders doen, stroken maken of zo.

IMGP0012.JPG

Dan een dubbele lengte koperdraad genomen, een helft erdoor, dan een scherpe vouw er in en de andere helft aan de buitenkant terug om het aluminium folie om een goede geleiding te garanderen. Ik heb het flauw gewikkeld maar dan ook echt heel flauw om er geen spoel van te maken.

IMGP0017.JPG

IMGP0018.JPG

Omdat ik verschillende theorieën las over het gebruik van aluminium- of juist koperfolie voor het afschermen (voors en tegens), het allebei gebruikt. Hopelijk zo de pluspunten van beiden gecombineerd. Het koper is geleidende tape met geleidende lijm, kruislings er omheen gewikkeld om zo te voorkomen dat het zich als een spoel gedraagt.

IMGP0032.JPG

Hier weer teflon om gewikkeld voor de stevigheid en om het folie te beschermen.

IMGP0033.JPG

De sleeve er omheen voor het mooi en de degelijkheid, vastgezet met een stukje krimkous aan beide kanten. Je ziet op dit plaatje ook mooi dat ik de koperdraad heb gebogen op 't eind om hem zo makkelijk door de buis te krijgen zonder haken en prikken.

IMGP0037.JPG

IMGP0039.JPG

De plug schroeft zo op de krimpkous, zit erg stevig!

IMGP0041.JPG

De massa en signaaldraad soldeer ik i.p.v. het schroef mechanisme te gebruiken. Ik moest de plug bij verwarmen met een aansteker om de soldeer te laten vloeien :p. Puur koper he, niet altijd handig ;).

IMGP0045.JPG

Dan een grotere maat krimpkous om de plug voor de afwerking, een beetje inknippen aan de "draad" kant en dan een kleiner krimpousje er omheen om hem mooi op de sleeve aan te laten sluiten. Die kleinere krimpkous voor de andere kant moet je op voorhand om de sleeve doen voor je de tweede plug erop zet natuurlijk, anders kan je er niet meer bij.

IMGP0048.JPG

IMGP0052.JPG

En het eindresultaat:

IMGP0053.JPG

Niet slecht dacht ik zo! Ik ga nog even verder met luisteren, duurde weer langer dan gedacht zo'n verhaal typen :-$. Heren, bedankt voor het ontwerp, er komt vast nog een 2.0 luisterverslag.

Mvg Reinder
Laatst gewijzigd door meiborg op zo 16 feb 2014, 16:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

avdboom

Berichtdoor avdboom » zo 16 feb 2014, 15:50

Mooi werk!

Even paar vraagjes...
Waarom lijkt het alsof 1 buisje geen geleider uit komt? Of heb je die er later doorheen geduwd?
Je hebt die koperdraad buitenlangs laten lopen voor het contact overlangs voor de afscherming? Zo iets ben ik ook van plan, maar dan net anders.
Wat heb je nu met die interlink op de laatste foto gedaan?
Heb jij die tape niet vervloekt? Volgens mij heb ik die ook geprobeerd, maar die deed alles behalve wat ik wilde :evil: ... Nu maar de duurdere "merk" gas-tape genomen...

Ik heb zelf alle spullen voor nog 2 setjes voor mijzelf en voor Muug in huis, ik wacht alleen nog op PE slang uit de Volksrepubliek. Ik had ook een mind-fuckbij het bestellen dus heb teweinig besteld, maar kan het zo eerst eens in mijn handen hebben of het geschikt is alvorens ik extra lengte bestel... Hopelijk is het er snel. Mijn handen jeuken al, als het zover is natuurlijk een fotoverslag....

Ik ben benieuwd wat jou bevindingen zijn met luisteren O:)

hans_b
Ook commercieel actief

Berichtdoor hans_b » zo 16 feb 2014, 16:02

Ziet er goed uit! Mooie plug ook die Nakamichi, waar heb je die gekocht?

En heb je al geluisterd?
"Uiteindelijk wil iedereen het beste"

Groet Hans

meiborg

Berichtdoor meiborg » zo 16 feb 2014, 16:18

Excuses voor de late reactie, bij het foto's uploaden ging er de eerste keer iets mis dus ik heb de tweede keer alle foto's geüpload en meteen het bericht gepost om het later op te schonen.

@avdboom: yep, de tweede draad heb ik later erbij geschoven om niet in de war te raken tussen de verschillende polen.

@hans: De pluggen komen van eBay, staat er vol mee en echt zeer voordelig. Ze hebben een mooi klem\schroef mechanisme om goed contact met de cinchbussen te garanderen.

Momenteel gaat mijn voorkeur naar de oude x3.0 maar ik ga nog een paar keer switchen voor een eindoordeel. Voor mijn gevoel komt het meer los van de luidspreker met de x3.0 en klinkt het meer live, straks eens terug switchen om te kijken of mijn gevoel dat dan nogmaals bevestigd.

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

meiborg

Berichtdoor meiborg » zo 16 feb 2014, 16:30

Oh en ja, die teflontape was wel een rotklus, daarbij vergeleken was de kopertape nog heilig hehe ;). Ik ga denk ik nog een set X3.0 maken met de teflon buis die ik over heb gewoon voor het vergelijk en omdat de eerste set niet zo mooi is als ik had gewild, spullen genoeg gekocht!

Mvg Reinder

Terug naar “Kabels”