zelfbouw interlinks van audio creative

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Rizzo

Re: zelfbouw interlinks van audio creative

Berichtdoor Rizzo » vr 31 jan 2014, 15:31

Dunne strookjes knippen en dan eromheen wikkelen?
Onderschrift.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 31 jan 2014, 15:54

Rizzo schreef:Dunne strookjes knippen en dan eromheen wikkelen?

Zoiets en dan een zilver of koperen draadje naar smaak in de lengte er over heen leggen als totale doorverbinding en om het aan te kunnen sluiten op de plug. Dan het geheel weer omwikkelen met teflontape.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 31 jan 2014, 15:54

Altijd van je af knippen! :lol: :lol:
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 31 jan 2014, 16:00

ds23man schreef:
was jij soms ook al kleuterjuf?

avdboom

Berichtdoor avdboom » vr 31 jan 2014, 16:22

Ik heb wel eens gelezen dat folie beter werkt tegen hoogfrequente rotzooi, en mantel lage. Maar het zal vast wel werken...
De folie uit oude coax kabel is al een dunne strook en erg sterk, heb er zelfs al wat van weg gegooid ... Oops.... :-s

Maar ik denk dat normale aluminiumfolie makkelijk scheurt als je de kabel buigt (rekt), ik houd het liever bij mantel, ondanks dat het iets duurder is.

Voor de geleider kan je natuurlijk van alles nemen...

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 31 jan 2014, 16:56

Henkjan schreef:
ds23man schreef:
was jij soms ook al kleuterjuf?

Er moet toch iemand een beetje sturing geven aan het Kreahoekje? :lol: :lol:

Anders wordt het een bloederige bende! :rofl:
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 31 jan 2014, 16:59

avdboom schreef:De folie uit oude coax kabel is al een dunne strook en erg sterk, heb er zelfs al wat van weg gegooid ... Oops.... :-s

Die folie is gemetalliseerd polyester. I.d.d. erg sterk. Maar je kunt ook de dikke alu folie kopen van 0,05 en 0,1 mm dik in de supermarkt. Is wel duurder maar ook tamelijk sterk. En met stroken van 20mm - 30mm breed beschadigd dat niet snel bij buigen... Met een fijn metaal zaagje (figuurzaag) kun je daar "rolletjes" van 20mm breed ofzo van afzagen.
Peter de Jong

avdboom

Berichtdoor avdboom » za 01 feb 2014, 14:30

Zo, weer wat verder aan de hobby geweest. Veel tijd gaat zitten in het veranderen van iets wat al in elkaar zit. Ik hoop dat de volgende al een stuk sneller zal gaan als ik meteen de juiste methode gebruik.

Ik heb het uiteinde aan de andere kant veranderd, zie bijschrift 2e foto wat ik gedaan heb.
Ik heb de 1e kabel nu bijna klaar O:) . Alleen de uiteinden van de geleider van de massa is nu niet volledig "in lucht" maar de uiteinden klemmen tussen de twee buisjes. Lijkt me geen noemenswaardig nadelig effect te moeten geven, en anders pech :lol: .
De 1e plug zo gelaten, zit wel stevig zo, verwacht geen probleem maar toch voorzichtig met dit setje blijven. Het blijft een proto :sure: . Ik had ook geen zwarte krimpkous die paste, misschien dat ik die er later nog over de blauwe heen doe, maar vindt het ook niet lelijk zo. Zitten toch weggestopt anyway :lol: . Evt. volgende setje krijgen een luxere afwerking, maar wat precies zien jullie dan wel :sure: .

Voor Muug ga ik ook een paar setjes maken, zo delen we wat kosten, en ik vindt het wel leuk eens een ander te helpen, zeker een symphatieke kerel als hem :-). Alleen aangezien de (voor mij momenteel spaarzame) tijd die er toch in gaat zitten heeft hij mazzel met zijn assertieve vraag, maar volgende met die vraag moet het met de tips 'n tricks doen. Of die gene moet met andere voorstellen als delen van kosten komen :mrgreen: :rofl:.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

avdboom

Berichtdoor avdboom » za 01 feb 2014, 17:15

Woei! Ze zijn klaar! :D

Ik heb ze al spelend, echter zitten vrouw en kind voor de tv, dus ik moet nog even mijn kans zoeken om even echt te luisteren, misschien vanavond even? Maar er komt in ieder geval geluid it, en ik hoor ook geen vreemde rommel/storing. Dus de afscherming werkt prima, in ieder geval in mijn specifieke situatie. Ze zijn ook flexibeler dan ik dacht, hoewel dat misschien ook komt omdat deze slang iets flexibeler is dan die ik bij de volgende ga gebruiken.

De kant met de extra blauwe krimpkous is de bron zijde waar de mantel aan de massa zit.

hans_b
Ook commercieel actief

Berichtdoor hans_b » za 01 feb 2014, 17:18

avdboom schreef:Woei! Ze zijn klaar! :D

Ik heb ze al spelend, echter zitten vrouw en kind voor de tv, dus ik moet nog even mijn kans zoeken om even echt te luisteren, misschien vanavond even? Maar er komt in ieder geval geluid it, en ik hoor ook geen vreemde rommel/storing. Dus de afscherming werkt prima, in ieder geval in mijn specifieke situatie. Ze zijn ook flexibeler dan ik dacht, hoewel dat misschien ook komt omdat deze slang iets flexibeler is dan die ik bij de volgende ga gebruiken.

De kant met de extra blauwe krimpkous is de bron zijde waar de mantel aan de massa zit.

Ziet er goed uit. Ik ben benieuwd hoe je ze vindt klinken.
"Uiteindelijk wil iedereen het beste"

Groet Hans

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 01 feb 2014, 17:22

Die dingen moeten toch eerst 400 uur inspelen? :mrgreen: :mrgreen:
Fusion Filterdesign

democles

Berichtdoor democles » zo 02 feb 2014, 3:52

Tja,werkt ook,,, :mrgreen:

Kabel wordt wat stugger, maar met teflon tape mantel geen last van scheuren. :wink:

Koper tape.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 02 feb 2014, 9:12

Ja dat kan ook. Dat koper tape is wel duur spul, al gauw €75 per rol. En je moet opletten dat de lijm geleidend is, meestal is dan niet zo, alleen bij de nog duurdere variant. Verdient dan wel aanbeveling om er een geleidende doorverbind draad over te leggen om de wikkelingen betrouwbaar door te verbinden, anders leg je er een spoel omheen.

P.s. Een makkelijke/goedkope bron voor blank koperdraad: CAT5 kabel.
Peter de Jong

avdboom

Berichtdoor avdboom » zo 02 feb 2014, 11:30

Pjotr schreef:P.s. Een makkelijke/goedkope bron voor blank koperdraad: CAT5 kabel.

De binnenste geleider van een (bouwmarkt) COAX is ook mooi dun blank koper :-). Houd je over bij het er af halen van de afscherming :wink:

avdboom

Berichtdoor avdboom » zo 02 feb 2014, 12:45

Ok, korte impressie van een eerste luistertest.

Wat meteen opviel was dat de bas vetter was dan met de vorige interlinks met van Damme microfoonkabel (symmetrisch). Vergelijken was lastig omdat ik de pluggen gebruikt had voor de nieuwe kabel...
Ik moest het laag flink terug draaien, betwijfel of dit alleen door de kabel komt... Ik vermoed dat ik bij het verwisselen van de interlinks per ongeluk de volume instelling van mijn plate amp voor de laagondersteuners bij de Alpair 5 verdraaid had. Enfin, duurde even voordat dit weer goed stond. Ik kom er snel achter of het laag echt vetter is, als ik de DD8's weer aankoppel, maar denk dat het user error was :(.

Maar nu de klank. De kabels zijn zeker een verbetering! Niet om van mijn stoel te vallen, maar ik denk dat dat ook geen reeele verwachting geweest zou zijn. Om wat audiofiele kretenbte gebruiken...
De achtergrond van de muziek klinkt stiller of zwarter zoals ze dat noemen. Ik weet niet of ik (nu al) de term meer lucht wil gebruiken, maar verschillende instrumenten klinken zeker beter gedefineerd en opzichzelf staander. Kleine details klinken beter door de muziek heen en verdrinken minder in het grote geheel. Meer stemmige (twee stemmen wat ik nu beluisterd heb) klinken ook echt meerstemmig, das is veel duidelijker te horen. Als het geluidsbeeld ook wat meer uit elkaar getrokken zou zijn dan had ik het luchtig genoemd, maar ja, eerst die 400 uur inspelen heh... :lol:.

Na al het geknoei met het laag kreeg ik op een gegevenmoment het idee dat het af en toe schel klonk, maar na vanmorgen nog even hier op geluisterd te hebben bleek dit zeker niet het geval. Denk dat dat kwam door vermoeidheid/slechte muziek keuze/nog in cap tweaking fase van A5 te zijn... vooral de combinatie van de laatste twee (had die muziek nog niet met de nieuwe cap cofiguratie beluisterd en er zat prominet hoog in).

Gezien de geringe investering is dit resltaat voor mij genoeg reden om meer exemplaren maken. Deze kabel zit nu tussen de DAC en VV. Ben benieuwd hoe het met de DD8's klinkt en als er ook een kabel tussen de VV en eindversterker zit, dat ga ik snel eens beluisteren, en omdat de DD8 meer in balans is kan ik dan ook objectiever beoordelen of deze kabel nog noemenswaardige invloed op het laag of hoog uitoefend.

Wordt vervolgd.

PS. Ff snel op telefoon getikt, dus excusses voor vage spelfoutjes ofzow...

[Edit] Ff nagelopen op foutjes en wat kleine dingen aangevuld aan de text (op laptop :-))
Laatst gewijzigd door avdboom op zo 02 feb 2014, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 02 feb 2014, 12:59

Leuk om te lezen dat het ook verbetering heeft gebracht.
Zeker na alle moeite die je er in hebt gestoken.

Rizzo

Berichtdoor Rizzo » zo 02 feb 2014, 15:44

Ik kan de luisterervaring onderschrijven. De eerste set is af en zit tussen de DSP en de eindversterkers voor het mid en hoog. Geen wereld van verschil, maar toch wat meer detail. Het klinkt beter dan de vorige interlinks. Van de interlinks voor het laag is de rechter af en de linker halverwege. Het is toch nog redelijk veel werk om ze te maken. Voornamelijk het stoeien met en het modificeren van de neutrik pluggen is een tijdrovend karwei. Zodra de interlinks ook spelen op het laag komt er een update aan.
Onderschrift.

avdboom

Berichtdoor avdboom » zo 02 feb 2014, 16:09

Rizzo schreef:Ik kan de luisterervaring onderschrijven. De eerste set is af en zit tussen de DSP en de eindversterkers voor het mid en hoog. Geen wereld van verschil, maar toch wat meer detail. Het klinkt beter dan de vorige interlinks. Van de interlinks voor het laag is de rechter af en de linker halverwege. Het is toch nog redelijk veel werk om ze te maken. Voornamelijk het stoeien met en het modificeren van de neutrik pluggen is een tijdrovend karwei. Zodra de interlinks ook spelen op het laag komt er een update aan.

Ah, dat is goed om te horen dat mijn conclusies gedeeld worden voor zover O:) . Zit idd. toch wel wat tijd in, maar denk dat de 2e set al een stuk vlotter zal gaan.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 02 feb 2014, 17:45

avdboom schreef:Ok, korte impressie van een eerste luistertest.

Wat meteen opviel was dat de bas vetter was dan met de vorige interlinks met van Damme microfoonkabel (symmetrisch). Vergelijken was lastig omdat ik de pluggen gebruikt had voor de nieuwe kabel...
Ik moest het laag flink terug draaien, betwijfel of dit alleen door de kabel komt... Ik vermoed dat ik bij het verwisselen van de interlinks per ongeluk de volume instelling van mijn plate amp voor de laagondersteuners bij de Alpair 5 verdraaid had. Enfin, duurde even voordat dit weer goed stond. Ik kom er snel achter of het laag echt vetter is, als ik de DD8's weer aankoppel, maar denk dat het user error was :(.

Maar nu de klank. De kabels zijn zeker een verbetering! Niet om van mijn stoel te vallen, maar ik denk dat dat ook geen reeele verwachting geweest zou zijn. Om wat audiofiele kretenbte gebruiken...
De achtergrond van de muziek klinkt stiller of zwarter zoals ze dat noemen. Ik weet niet of ik (nu al) de term meer lucht wil gebruiken, maar verschillende instrumenten klinken zeker beter gedefineerd en opzichzelf staander. Kleine details klinken beter door de muziek heen en verdrinken minder in het grote geheel. Meer stemmige (twee stemmen wat ik nu beluisterd heb) klinken ook echt meerstemmig, das is veel duidelijker te horen. Als het geluidsbeeld ook wat meer uit elkaar getrokken zou zijn dan had ik het luchtig genoemd, maar ja, eerst die 400 uur inspelen heh... :lol:.

Na al het geknoei met het laag kreeg ik op een gegevenmoment het idee dat het af en toe schel klonk, maar na vanmorgen nog even hier op geluisterd te hebben bleek dit zeker niet het geval. Denk dat dat kwam door vermoeidheid/slechte muziek keuze/nog in cap tweaking fase van A5 te zijn... vooral de combinatie van de laatste twee (had die muziek nog niet met de nieuwe cap cofiguratie beluisterd en er zat prominet hoog in).

Gezien de geringe investering is dit resltaat voor mij genoeg reden om meer exemplaren maken. Deze kabel zit nu tussen de DAC en VV. Ben benieuwd hoe het met de DD8's klinkt en als er ook een kabel tussen de VV en eindversterker zit, dat ga ik snel eens beluisteren, en omdat de DD8 meer in balans is kan ik dan ook objectiever beoordelen of deze kabel nog noemenswaardige invloed op het laag of hoog uitoefend.

Wordt vervolgd.

PS. Ff snel op telefoon getikt, dus excusses voor vage spelfoutjes ofzow...

[Edit] Ff nagelopen op foutjes en wat kleine dingen aangevuld aan de text (op laptop :-))

Dan ben je deze vergeten:

kretenbte

:mrgreen:
Fusion Filterdesign

Rizzo

Berichtdoor Rizzo » zo 02 feb 2014, 21:56

Het 2e setje is af. Straks eens luisteren.
2014-02-02 17.31.30.jpg
Onderschrift.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 02 feb 2014, 21:58

Luisteren? Eerst 400 uur inspelen! :rofl: :rofl: :rofl:
Fusion Filterdesign

avdboom

Berichtdoor avdboom » di 04 feb 2014, 20:44

Rizzo schreef:Het 2e setje is af. Straks eens luisteren.

En? Ervaringen?

Ik heb nu ook op de DD8's geluisterd. Ik had al een tijdje de Alpair 5 aangekoppeld omdat ik die aan het tweaken ben, dus het is nu lastig beoordelen in welke mate ik "verbetering" bij de DD8 hoor. Wat ik wel meen is dat het beeld wat meer diepte heeft gekregen, qua plaatsing en "lucht" klinkt het prima, dat was al niet slecht met de oude interlink, maar slechter is het zeker niet!

Wat me wel op viel was dat waar ik voorheen het gevoel had dat het geluid helemaal los kwam van de speakers, ik nu het gevoel kreeg dat het geluid helemaal los kwam en de speakers "in de weg stonden" bij het denkbeeldig visueel opbouwen van het beeld dat ik hoorde. Ik denk dat dit laatste (in ieder geval voor mijzelf) het meeste zegt.

Net als met de caps is het lastig echt te zeggen wat er nu beter/anders is, maar het gevoel is voor mij doorslaggevend.

Ik ben er happy mee, en ben benieuwd hoe het klinkt als ik deze kabel tussen de DAC, voorversterker en eindversterker heb. Het zijn telkens kleine stapjes, maar allemaal bij elkaar opgeteld...

De 2e versie zit er aan te komen!

Rizzo

Berichtdoor Rizzo » wo 05 feb 2014, 11:37

Afgelopen dagen helaas niet echt goed kunnen luisteren. Bovendien zijn de 400 uur inspelen bij lange na niet bereikt:)

Mijn indruk is dat het inderdaad losser van de speakers lijkt te komen. Iets gedetailleerder, wat met name bij ruimtelijke opnames goed te merken is. Al met al een leuke excercitie!
Onderschrift.

Rizzo

Berichtdoor Rizzo » do 06 feb 2014, 20:36

Korte update: het is gewoon lekker luisteren zo! Ik betrap mezelf erop dat ik meer plezier zit te luisteren. Of dat nou placebo is of niet;) Het klinkt een beetje flauw, maar ik kan me echt aansluiten met wat avdboom beschreef als luisterervaring. Mijn complimenten aan de ontwerpers! (de heren van Daudio en Dick?)
Onderschrift.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 06 feb 2014, 21:42

Als je het een verbetering vindt, dan loont het de investering om de buizen in teflon uit te voeren. Hoewel het directe contact van de geleider met het diëlektricum nu sterk verminderd is, heb je nog altijd een diëlektricum van dubieuze kwaliteit tussen de geleiders zitten. Dat vond ik persoonlijk een beetje jammer van het artikel van Dick. Wel duur zilver als geleider gebruiken, maar goedkope slangen van de bouwmarkt toepassen.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Terug naar “Kabels”