Waarin is teflon als mantel voor elektr. geleiders beter?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Muug

Waarin is teflon als mantel voor elektr. geleiders beter?

Berichtdoor Muug » za 22 feb 2014, 18:34

Hoi,

in alle elektrozaken en DHZ-zaken etc kan je elektriciteits- en audiodraden kopen. Die mantel is geen teflon en ik heb hier en daar al opgevangen dat die dus een negatieve invloed zou hebben op het elektrisch signaal. Ik zie ook dat de mannen van audio-creative alles in teflon schuiven en inpakken. Mijn vraag is nu wat het probleem is van de standaardmantel die ze rond die elektrische geleiders doen?

thanks voor alle nuttige info.

Paul

ray5150

Re: Waarin is teflon als mantel voor elektr. geleiders beter

Berichtdoor ray5150 » za 22 feb 2014, 18:58

Goeie vraag !

AatV

Berichtdoor AatV » za 22 feb 2014, 19:14

Het grote voordeel van teflon als kabelomhulling is dat het niet "terugkruipt" door de hitte als je de kabel soldeert. PVC wil hier nog wel eens last van hebben.

groet,
Aat

Dan

Berichtdoor Dan » za 22 feb 2014, 19:16

Teflon heeft een lage diëlectrische constante. De gedachte er achter is dat een hoge diëlectrische constante een slechte invloed heeft op het signaal.
Er zijn meer materialen met een lage constante zoals PP en PE. Overigens heeft katoen ook een lage constante. laatstgenoemde materialen zijn een stukje goedkoper dan teflon.
Voor een vrij komplete lijst http://www.rafoeg.de/20,Dokumentenarchi ... _chart.pdf

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 22 feb 2014, 19:35

Dan schreef:Teflon heeft een lage diëlectrische constante. De gedachte er achter is dat een hoge diëlectrische constante een slechte invloed heeft op het signaal.

Dat is i.d.d. een gedachte. Maar hoe zit dat dan verder?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 22 feb 2014, 19:50

En dan hebben we het nog niet eens over laagfrequent of hoogfrequent............

AatV

Berichtdoor AatV » za 22 feb 2014, 19:58

Wel een beetje rustig aan hoor in dit topic, zit net bij te komen van het condensator heen- en weer gepraat! :beer:

groet,
Aat

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 22 feb 2014, 20:10

AatV schreef:Het grote voordeel van teflon als kabelomhulling is dat het niet "terugkruipt" door de hitte als je de kabel soldeert.

groet,
Aat

En ook gelijk het nadeel, je verbrandt je fikken als je een teflonkabel soldeert! :lol: :lol: :lol:

Dan

Berichtdoor Dan » za 22 feb 2014, 21:07

Pjotr schreef:
Dan schreef:Teflon heeft een lage diëlectrische constante. De gedachte er achter is dat een hoge diëlectrische constante een slechte invloed heeft op het signaal.

Dat is i.d.d. een gedachte. Maar hoe zit dat dan verder?

Dat is volgens mij hetzelfde als met die schaatspakken. Je moet er in geloven en het schaatspak is snel vanwege de man (of vrouw) die er in zit :mrgreen:

Ik heb een vrij nuchter stukje gevonden: http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabeltechniek.htm

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 22 feb 2014, 21:16

Nee hè, geen Breem a.ub., dat is platte middelbare school natuurkunde. Het gaat hier om hogere zaken :mrgreen:

Maar een tipje van de sluier: Isolatie materialen met een lage diëlektrische constante hebben over het algemeen ook een lage diëlectrische absorptie. Zie verder de uitgebreide condensator topics over wat dat allemaal zou kunnen doen met het geluid :D

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 22 feb 2014, 21:18

Pjotr schreef:Nee hè, geen Breem a.ub., dat is platte middelbare school natuurkunde. Het gaat hier om hogere zaken :mrgreen:

Maar een tipje van de sluier: Isolatie materialen met een lage diëlektrische constante hebben over het algemeen ook een lage diëlectrische absorptie. Zie verder de condensator topics over wat dat allemaal zou kunnen doen met het geluid :D

Gooi nog even wat kolen op het vuur! :mrgreen:

Dan

Berichtdoor Dan » za 22 feb 2014, 21:27

Een vriend van me heeft technische natuurkunde gestudeerd. Vindt het allemaal ook onzin :mrgreen:

AatV

Berichtdoor AatV » za 22 feb 2014, 21:56

Je hoeft het natuurlijk niet voor waar aan te nemen maar als ik een zou ik als ik een echte Haai End kabelfabrikant zou zijn zou ik het volgende verhaal vertellen (en het klinkt best wel goed!): :sure:

"Het signaal behoudt door het gebruik van polytetrafluorethyleen/Teflon als isolatie van de kabel een betere integriteit.
De kabel namelijk is de transporteur van de in het signaal begrepen elektromagnetische en elektromotorische krachten. Het speciale polytetrafluorethyleen laat zich door de lage diëlectrische absorptie heel slecht polariseren. Doordat er geen energie verloren gaat met de polarisatie wordt het signaal veel minder aangetast als bij andere materialen. Het optreden van tribo-elektrisch signaalverlies wordt verder tegengegaan door een uiterst strakke extrusie van deze buitenmantel."
:mrgreen:

Maar even serieus, het materiaal Kynar heeft eigenschappen die niet ver van Teflon af liggen. Het wordt gebruikt als mantel voor wire-wrap draad met een dunne verzilverde koperen kern*. Precies wat je voor buizenversterkers nodig hebt en het is niet eens duur!

Groet,
Aat

*Geloof dat Pjotr dit al eerder in een topic aangegeven heeft?!
Laatst gewijzigd door AatV op za 22 feb 2014, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 22 feb 2014, 22:18

Kynar is ook een Fluorpolymeer net als Tefzel (beide zijn handelsnamen). Wordt i.d.d. voor wirewrap draad gebruikt in automatische wrap machines. Gewoon PTFE vloeit veel te veel. Kynar en Tefzel is harder/sterker dan PTFE en stript makkelijker.

Maar verzilverd koperdraad wordt hier als not done beschouwd: Iedereen met verstand van luisteren is het er over eens: Klinkt scherp.

Muug

Berichtdoor Muug » za 22 feb 2014, 22:23

Dat "tribale" vind ik wel goed gevonden. Dat roept referenties op naar Afrikaanse en Australische oerstammen en zo. :mrgreen:
Ik ben blijkbaar goed in het oprakelen van audiofiele mythologiën. :lol: Dat gezegd zijnde, dan ga ik morgen die paar meter volkern elektriciteitsdraad van 2.5mm² die me toch bijna 3,5 € gekost heeft, eens uitproberen als luidsprekerkabel. :D Ergens moet ik gelezen hebben - weet natuurlijk niet meer waar - dat dit behoorlijk goed zou moeten zijn ! Plaatsing van instrumenten, de ruimtelijkheid en zo, weet je wel...

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 22 feb 2014, 22:47

Teflon om ze bruin te bakken :lol:
Wel mooi voor solderen door mensen met twee linkerhanden (voor linkshandigen,andere kant :o ).
Van die diëlektrische konstante blijft niet veel meer over met een pak lucht ertussen.Coax kabels voor HF hebben een isolatie met veel lucht erin (schuim of leeg met ribben),zorgt voor een kleine capaciteit.
Alleen als je kabelbomen maakt met de draden die dan nog flink tegen elkaar gedrukt zitten,zou er mogelijk wat verschil kunnen zijn.Maar zoiets moet je toch al niet doen als je geen overspraak wil hebben.
Anne

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 22 feb 2014, 23:15

Muug schreef:, dan ga ik morgen die paar meter volkern elektriciteitsdraad van 2.5mm² die me toch bijna 3,5 € gekost heeft, eens uitproberen als luidsprekerkabel.

Huh :? .Je gaat toch niet je LS aan de versterker hangen met die draden ? Dikke stugge draden,gaat wringen op de aansluitingen.En dan zo dik voor zo'n korte afstand ,zeg 1,5m .Ah ja ,met iets van 1€/meter voor dat soort draad kom je niet veel verder :( .Raar idee O:) .
Anne

Muug

Berichtdoor Muug » zo 23 feb 2014, 9:43

Ah!buis schreef:Raar idee O:) .Anne

Er zijn mensen die mooi geld verdienen met dat rare idee : http://anticables.com/. :wink:
Ik wou dat ik ook mooi geld verdiende met rare ideëen, :? ik heb er genoeg. :lol:
(tis trouwens 3.5 euro voor 8 meter. :wink: )

Koen K

Berichtdoor Koen K » zo 23 feb 2014, 10:13

Pjotr schreef:Maar verzilverd koperdraad wordt hier als not done beschouwd: Iedereen met verstand van luisteren is het er over eens: Klinkt scherp.

:rofl:

Audiolicious

Berichtdoor Audiolicious » zo 23 feb 2014, 11:52

Lood om oud ijzer heren, netzoals die veels te dure kabels van bedrijven die vooral in marketing investeren.

AatV

Berichtdoor AatV » zo 23 feb 2014, 12:40

Muug schreef:Er zijn mensen die mooi geld verdienen met dat rare idee : http://anticables.com/. :wink:

Leuke, vermakelijke website met mooie, ronkende, pseudo-wetenschappelijke verhalen, een voorbeeld voor anderen!

Er is trouwens een website die het nog een stukje bonter maakt en dat is deze : Coconut-audio.
Mooie opbouw van de website, prachtige nonsensicale verhalen, leuke afbeeldingen en zelfs een stukje video. Schijnt echter helaas een (mooi uitgewerkte) grap te zijn. :goeie:

groet,
Aat

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 23 feb 2014, 12:43

AatV schreef:
Muug schreef:Er zijn mensen die mooi geld verdienen met dat rare idee : http://anticables.com/. :wink:

Leuke, vermakelijke website met mooie, ronkende, pseudo-wetenschappelijke verhalen, een voorbeeld voor anderen!

Er is trouwens een website die het nog een stukje bonter maakt en dat is deze : Coconut-audio.
Mooie opbouw van de website, prachtige nonsensicale verhalen, leuke afbeeldingen en zelfs een stukje video. Schijnt echter helaas een (mooi uitgewerkte) grap te zijn. :goeie:

groet,
Aat

We have blocked all European orders for our power cables because EU wiring regulations prohibit us from selling power cables with solid core wiring, we recommend that our European customers move outside of Europe, so that they can buy our power cables, they are this good!

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » zo 23 feb 2014, 13:08

Dan schreef:
Dat is volgens mij hetzelfde als met die schaatspakken. Je moet er in geloven en het schaatspak is snel vanwege de man (of vrouw) die er in zit :mrgreen:

Net als bankdrukken waar het ''pak'' elastisch is zal die weerstand geven , zijn eigen vorm is gestrekte armen , op het moment dat de arme omlaag gaan kost dat kracht , maar met gewicht kost het je iets minder kracht om je armen weer te strekken , dan kan de bankdrukker iets meer drukken .
Met schaatsen is dat ook zo , de schaatser kost het iets minder moeite om een slag te maken omdat het pak gevormt is met benen recht .
Ook zal het pak de schaatser iets omhoog willen trekken en kost het iets minder moeite om een gebukte houding aan te nemen .
Het komt er dus op aan hoe goed het ontwerp is van het pak hoeveel voordeel je ervan kan hebben .

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 23 feb 2014, 13:52

AatV schreef:Er is trouwens een website die het nog een stukje bonter maakt en dat is deze : Coconut-audio.

Net als deze http://www.nathanmarciniak.com/elemental/

Maar dat hoort toch allemaal meer thuis in de rubriek "HiFi Humor"

AatV

Berichtdoor AatV » zo 23 feb 2014, 14:46

Pjotr schreef:Maar dat hoort toch allemaal meer thuis in de rubriek "HiFi Humor"

Ben het helemaal met je eens, ware het niet dat er tweaks verkocht worden die 1/f ruis, verborgen in het signaal uitfilteren en de electronenstroom bevorderen en waarvoor slechts 730 euro betaald hoeft te worden. Dat vind ik dan weer geen grap...

groet,
Aat

Terug naar “Kabels”