Interconnects en capaciteit

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

MickRS

Interconnects en capaciteit

Berichtdoor MickRS » ma 02 feb 2015, 23:25

Nu ik nieuwe interconnects nodig heb, kan ik weer vele uurtjes lezen op het wereldwijde web. En omdat ik nu even genoeg geld uitgegeven heb, moet het ook niet te veel kosten...

Dus even geen zilver in teflon, maar er zijn natuurlijk genoeg leuke diy kabels te vinden. Totdat ik de capaciteit van een aantal van deze kabels zag. 100 pF lijkt heel normaal te zijn. En dat terwijl ik altijd begrepen heb dat je juist een zo laag mogelijke capaciteit moest nastreven...

Als ik dan kijk naar bv de Cordial CMTOP 222 microfoonkabel die het lieve sommetje van 1,21€ de meter moet kosten, zie ik een capaciteit van 57pF. De Sommer Spirit heeft 78pF. Beiden 'double shielded'.

Nu heb ik nog DNM reson interconnect kabel liggen en die hebben een capaciteit van 17pF per meter. Nadeel is dat ze niet afgeschermd zijn. Maar ik gebruik er nu een tussen mijn cd speler en versteker met eichmann bullet plugs en ik heb nog nooit de taxi door mijn muziek gehoord. Behalve dan bij Vanessa Paradis. :mrgreen:

Lang verhaal kort: is capaciteit van doorslaggevend belang? Want als dat zo is, dan wordt het niet veel beter dan die DNM Resons...

Pjotr

Re: Interconnects en capaciteit

Berichtdoor Pjotr » ma 02 feb 2015, 23:35

Dit behoort meer in het audiofiele hoekje. In principe is van alles minder beter, behalve geld :D

Ieder audio apparaat van een beetje kwaliteit kan probleemloos 100pF - 500pF aan en de meesten veel meer, tot in de nF. De rest is theorie en bedenksels.

MickRS

Berichtdoor MickRS » di 03 feb 2015, 0:09

Een citaatje:
Cable capacitance can have a dramatic effect on sound quality, and more so if you have long interconnects. Generally speaking, most preamps will have no problem with small amounts of capacitance (less than 1nF is desirable and achievable). With high output impedance equipment (such as valve preamps), cable capacitance becomes more of an issue.

For example, 1nF of cable capacitance with a preamp with an output impedance of 1k will be -3dB at 160kHz, which should be acceptable to most. Should the preamp have an output impedance of 10k, the -3dB frequency is now only 16kHz - this is unacceptable.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » di 03 feb 2015, 0:48

Waar komt dat citaatje vandaan?
Wel graag een bron vermelding, anders kan de grootse sufferd het gezegd hebben. :)

MickRS

Berichtdoor MickRS » di 03 feb 2015, 8:01

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 03 feb 2015, 8:22

Waar de capaciteit van de kabel het meest belangrijk is, is bij MM elementen. De frequentiekarakteristiek is afhankelijk van de capacitieve belasting.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 03 feb 2015, 11:36

ds23man schreef:Waar de capaciteit van de kabel het meest belangrijk is, is bij MM elementen. De frequentiekarakteristiek is afhankelijk van de capacitieve belasting.

Jup, die vragen tussen de 200pF en 400pF. Wat is nou het kabelprobleem? Vaak moet je extra capaciteit bijplaatsen voor een optimale afstemming.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 03 feb 2015, 12:03

Geen probleem, maar je moet wel de kabelcapaciteit meerekenen.

MickRS

Berichtdoor MickRS » wo 04 feb 2015, 21:26

En heeft afscherming invloed op de capaciteit? Dus, stel dat ik een koperen sleeve om de Reson kabeltjes zou doen, wat zou dat voor invloed hebben?

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » wo 04 feb 2015, 23:45

Zo'n koperen sleeve heeft geen invloed op de capaciteit van het kabeltje.

Berre

Berichtdoor Berre » do 05 feb 2015, 17:38

Misschien zinvol om te vermelden dat "pico" betekent: x 10^-12.

Anderzijds, wie zijn kabels zelf fabriekt maakt ze net zo lang als nodig. Vooral met het oog op het vermijden van chaos en het verspillen van materiaal. Heb zelf nog nooit een interlink moeten gebruiken langer dan 60 cm, meestal veel korter.

Terug naar “Kabels”