Kimber Hero interlink zelf maken. Hoe?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

AatV

Re: Kimber Hero interlink zelf maken. Hoe?

Berichtdoor AatV » ma 02 nov 2015, 15:41

avdboom schreef:Ongelakt is wel het idee...

Ik heb 0,5mm 6N koper gebruikt verkregen door Jantzen 6N 0,5mm Solide Core bedrading te strippen. Erg tevreden mee!

Moet je het eigenlijk niet buigen, anders blijft er nog maar 4 of 5N over...

groet,
Aat
∆x ∆p ≥ h/4π

avdboom

Berichtdoor avdboom » ma 02 nov 2015, 15:52

Kan je dat toelichten? 6N staat toch voor de graad van zuiverheid van het koper? De jantzen draad mag je toch ook gewoon buigen?

AatV

Berichtdoor AatV » ma 02 nov 2015, 16:16

Bij het buigen van koper is het onvermijdelijk dat de ene zijde van het koper wordt "uitgetrokken" en de andere zijde moet krimpen. Dit heeft tot gevolg dat er zeer, zeer kleine openingen gevormd worden, die opgevuld kunnen worden door andere elementen.
Nu is het wel zo dat na forse belasting van zuiver koperdraad een bepaalde rekristallisatie optreed, maar de zuiverheid van de vorige toestand van het koper wordt niet meer behaald.

groet,
Aat
∆x ∆p ≥ h/4π

avdboom

Berichtdoor avdboom » ma 02 nov 2015, 16:35

AatV schreef:Bij het buigen van koper is het onvermijdelijk dat de ene zijde van het koper wordt "uitgetrokken" en de andere zijde moet krimpen. Dit heeft tot gevolg dat er zeer, zeer kleine openingen gevormd worden, die opgevuld kunnen worden door andere elementen.
Nu is het wel zo dat na forse belasting van zuiver koperdraad een bepaalde rekristallisatie optreed, maar de zuiverheid van de vorige toestand van het koper wordt niet meer behaald.

groet,
Aat
bedankt voor de toelichting. Ik heb ook deze 6N meer voor me gevoel genomen en omdat ik anders geen blank koper in die dikte kon vinden...

dwijtsma

Berichtdoor dwijtsma » ma 02 nov 2015, 19:02

Wat is het idee achter een ongelakte koperdraad? Als het niet luchtdicht is gaat het koper oxideren over tijd. Lijkt me een beetje zonde van je OFC. :-k
Audio set:
PI streamer - NAD 165BEE - 2xUCD180HG - Avalon Avatar - Hypex FA501 - CSS SDX15 closed sub

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 02 nov 2015, 20:52

AatV schreef:Bij het buigen van koper is het onvermijdelijk dat de ene zijde van het koper wordt "uitgetrokken" en de andere zijde moet krimpen. Dit heeft tot gevolg dat er zeer, zeer kleine openingen gevormd worden, die opgevuld kunnen worden door andere elementen.

groet,
Aat

Degene die dit verhaal serieus nemen kunnen van mij een
95d2a58532002fb7f260989e4ecac586.jpg

krijgen. In elke kabelfabriek worden koperen kabels/draden meerdere malen gebogen en uiteindelijk op haspels of klossen gewikkeld.......
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fusion Filterdesign

avdboom

Berichtdoor avdboom » ma 02 nov 2015, 21:10

Ik lig er iig niet wakker van...

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 02 nov 2015, 21:14

Dan heb je nog steeds niet door dat Aat een loopje met je neemt. :lol:
Fusion Filterdesign

avdboom

Berichtdoor avdboom » ma 02 nov 2015, 21:20

Daar hield ik wel rekening mee, maar wilde geen voedingsstof tot meer welles nietus discussie creëren ;-). Ik weet dat Aat humor heeft...

Zoals ik al zei... Ik trek mijn eigen conclusies, en dat telt voor mij :-).

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » wo 04 nov 2015, 15:02

dwijtsma schreef:
http://www.audio-creative.nl/audio-crea ... interlink/
Mooi verhaal en leuk om te lezen. Capacitieve koppeling tussen signaal en referentie is wel lager met een dergelijke kabel. Anderzijds kun je jezelf afvragen wat 50pF doet met het signaal. :-k

Wanneer kabels met lucht erin, luchtiger gaan klinken en verzilverde kabels een scherp randje aan de boventonen laat kleven, krijg ik wel moeite om iemands verhaal nog serieus te nemen overigens. Ben iets te technisch ingesteld vrees ik. Maar even goede vrienden natuurlijk. :proost:

Ben erg benieuwd naar je project. Hopelijk worden ze heel mooi en gaan ze heel muzikaal klinken. :wink:

Thanks, hoop ik ook. Zodra ik het weer op kan pakken. Het project ligt ivm de aankoop van een huis even stil. Nogal een kapitaalintensieve aangelegenheid... En dan druk ik me voorzichtig uit.

Ik snap je redenering overigens wel, dat al die kreten die het karakter van zoiets simpels als een kabel beschrijven nogal mythologisch of esotherisch klinken. Ik dacht er ook zo over; wat kan een simpele geleider nou doen in de hoorbare audioband (hardstikke LF)?? Totdat ik voor de grap eens QED Silver Special 25th anniversary edition luidsprekerkabel probeerde, na jaren standaard OFC 2,5mm2 gebruikt te hebben. Ik had toen als speakers Tannoy Stratfords met opgeknapte filters. Niet echt geweldige speakers, ofzo. Het hoorbare verschil in de bekabeling was subtiel te noemen, maar het duidelijkst hoorbaar in het hoog. Iets frisser en meer "up-front". Ik kan me niet herinneren dat ik in het laag veel verschil merkte, maar veel laag komt ook niet uit die Tannoys, zeker niet met de versterker die ik toen had (NAD-receiver). Ook de ruimte was niet ideaal (studentenhokje).

Jaren later, inmiddels ge-upgrade naar Dynaudio Audience 122's met (wederom) zelfgemodificeerd filter, op aanraden van een vriend Kimber 8tc luidsprekerkabel geprobeerd. Dat is op een speciale manier gevlochten koperdraad van een hoge zuiverheidsgraad. Het verschil tussen die kabel en mijn oude, vertrouwde QED was als dag en nacht: veel meer rust, en meer "zwart" bij stilte en zachte passages, het laag was doortekender en leek wat dieper door te lopen, het mid was beter gedefinieerd met meer dieptewerking en rust. Schijnbaar lagere vervorming, al lijkt me dat onwaarschijnlijk en onverklaarbaar. Ik vond het mid-hoog en hoog altijd wat schreeuwerig in mijn Dyno's (vandaar de filter upgrade; was daarna opgeknapt, maar nog niet weg), en dat verdween vrijwel compleet met de Kimber kabel.

Ik ben altijd vrij sceptisch geweest over de invloed van passieve onderdelen zoals kabels, maar ik ben genezen. Nog steeds niet meteen overtuigd, maar ik sta wel open tegenover kritische luistersessies en ben al vaker dan eens (aangenaam) verrast. Zo ook met de Kimber Hero interlinks.

Op een Amerikaans audio-forum worden mijn ervaringen steevast afgedaan als luisteraars-bias, waar ik me, op zich, wel iets bij kan voorstellen. Men stelt daar dat in gecontroleerde blinde A/B-tests verschillen tussen kabels en versterkers altijd nietbestaand zijn gebleken. Maar ze hebben me echter nog nooit de relevante testuitslagen of artikelen laten lezen. Ben daar wel benieuwd naar. En ben vooral benieuwd naar de samenstelling van het luisterend publiek. Ik ben er namelijk van overtuigd dat lang niet iedereen subtiele verschillen in kabels en (goede!) versterkers kan horen. Je moet echt wel goed weten waar je naar luistert. Het is niet zo dat de muziek ineens veranderd, wat sommige mensen in mijn omgeving wel schijnen te denken...

Iedereen die van dit soort verhalen denkt "het zal wel. Wat ik niet hoor, bestaat niet", raad ik aan hun vooroordelen opzij te zetten en hun de oren de kost te geven. Wat voor zin heeft het anders te investeren in kwalitatief goede spullen, als de verschillen tussen de verschillende modellen en merken niet bestaan? Je koopt toch audiospullen omdat het goed klinkt? Of trek je zomaar wat van de plank, dat er leuk uitziet, omdat toch alles hetzelfde klinkt..? Afijn... oppassen. Voor ik het weet ontketen ik weer een hele nieuwe discussie.
Slechts mijn €0.02. Zoals alles is ook deze waar naar zijn geld...

Jag

Berichtdoor Jag » do 05 nov 2015, 0:00

Ik denk dat de hele tegenstelling / discussie is samen is te vatten met of je subjectivistisch of objectivistisch bent qua denken. Er is wat betreft kabels in ieder geval geen enkele overeennstemming wat betreft subjectieve en objectieve gegevens. Ofwel je gelooft dan vooral je eigen waarneming, ofwel vooral de objectieve gegevens (meet gegevens, gecontroleerde luistertests). En de discussie loopt dan altijd vast op het punt "ja maar ik hoor het wel" :mrgreen:

Dit punt is universeel toepasbaar op welk onderwerp dan ook: voeding/dieet, alternatieve geneeswijzen, wijn, enz.
Ik denk altijd maar het is maar goed dat er niet alleen maar subjectivisten op deze aarde rondlopen, zouden we nooit een steek verder komen :hide: :lol:

avdboom

Berichtdoor avdboom » do 05 nov 2015, 11:39

AMEN!

Ik meng me niet meer in welles-nietus, kost alleen maar energie en waarom zou ik iemand moeten overtuigen van mijn werkelijkheid?? Ik krijg dan telkens het gevoel van een roker die niet WIL stoppen te proberen er van te overtuigen dat hij zou moeten stoppen, terwij daar WEL veel wetenwchappelijk bewijs is dat het beter is...

Voor mij is het ieder voor zich in deze kwestie. En als men naar mijn mening vraagt of ik vind het van toegevoegde waarde dan ventileer ik die, en iedereen ziet maar voor zichzelf wat hij er mee doet.

Oh, kon het toch niet laten weer te reageren op de discussie... :hide:

Muug

Berichtdoor Muug » do 05 nov 2015, 14:09

Jag schreef:Ik denk dat de hele tegenstelling / discussie is samen is te vatten met of je subjectivistisch of objectivistisch bent qua denken. Er is wat betreft kabels in ieder geval geen enkele overeennstemming wat betreft subjectieve en objectieve gegevens. Ofwel je gelooft dan vooral je eigen waarneming, ofwel vooral de objectieve gegevens (meet gegevens, gecontroleerde luistertests).

Waarom wordt het wél algemeen aanvaard dat diverse versterkerontwerpen "verschillend" klinken (=subjectivistisch) maar niet dat kabels (luidsprekerkabels, interlink, ....) verschillend kunnen klinken???? :think:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 05 nov 2015, 15:54

Henkjan schreef:jaja, we weten t nu wel... laten we t weer hebben over kabels maken en niet of dat in je persoonlijke audio beleving past

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » ma 21 dec 2015, 13:25

Goed plan.
Ligt, zoals ook mijn andere topic, helaas voor onbepaalde tijd stil. Heb een huis gekocht en dat slokt wat tijd en middelen op. Als dat wat tot rust is gekomen, hoop ik beiden weer op de rails te kunnen zetten.

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » ma 21 dec 2015, 13:30

Muug schreef:
Jag schreef:Ik denk dat de hele tegenstelling / discussie is samen is te vatten met of je subjectivistisch of objectivistisch bent qua denken. Er is wat betreft kabels in ieder geval geen enkele overeennstemming wat betreft subjectieve en objectieve gegevens. Ofwel je gelooft dan vooral je eigen waarneming, ofwel vooral de objectieve gegevens (meet gegevens, gecontroleerde luistertests).

Waarom wordt het wél algemeen aanvaard dat diverse versterkerontwerpen "verschillend" klinken (=subjectivistisch) maar niet dat kabels (luidsprekerkabels, interlink, ....) verschillend kunnen klinken???? :think:

Volgens mij wordt het absoluut niet algemeen aanvaard dat versterkerontwerpen verschillend klinken.
Op zowel AVSforum als DIY-audio lopen hele volksstammen rond die iedereen die beweert een beter- of andersklinkende versterker gevonden te hebben, nog niet niet uitlachen. Ze schermen stuk voor stuk met uitkomsten van dubbelblind, gecontroleerd uitgevoerde en gerandomiseerde A/B(/C) tests, maar details over de opzet en de uitkomsten daarvan worden nooit genoemd.

Ik ga iig op mijn eigen oren af. En die vertellen mij dat, hoewel de invloed van akoestiek en luidsprekers vele malen groter zijn dan die van kabels en electronica, de invloed van die laatste twee nou net de kers op de slagroom kunnen zijn!

Terug naar “Kabels”