Kabels die "anders" klinken.

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ray5150

Kabels die "anders" klinken.

Berichtdoor ray5150 » vr 06 nov 2015, 8:10

Ik wilde graag reageren op een opmerking van Muug in dit topic, maar aangezien ik de boel daar niet wilde vervuilen heb ik maar even een apart topic aangemaakt.

Muug schreef:
Jag schreef:Ik denk dat de hele tegenstelling / discussie is samen is te vatten met of je subjectivistisch of objectivistisch bent qua denken.
Er is wat betreft kabels in ieder geval geen enkele overeenstemming wat betreft subjectieve en objectieve gegevens.
Ofwel je gelooft dan vooral je eigen waarneming, ofwel vooral de objectieve gegevens (meet gegevens, gecontroleerde luistertests).

Waarom wordt het wél algemeen aanvaard dat diverse versterkerontwerpen "verschillend" klinken (=subjectivistisch) maar niet dat kabels (luidsprekerkabels, interlink, ....) verschillend kunnen klinken???? :think:

Wel, ik denk dat het te maken heeft met het feit dat een versterker een actief element is.
En, afhankelijk van het ontwerp, en topologie, word er altijd een tikje vervorming toegevoegd.
Vaak is dat ongewenst, soms doet het men juist erom.
Denk bij het laatste aan een buizentrap die "warm" klinkt.
In feite zit je dan naar harmonische vervorming te luisteren.

Een stukje kabel daarentegen, is een passief element.
De enigste functie die het ding heeft is electronen van de ene naar de andere kant transporteren.
Wat er aan de ene kant ingaat, zou er aan de andere kant ook exact hetzelfde uit moeten komen.
Er word niks bijgevoegd, en er zou niks afgehaald moeten worden.

Strikt genomen zou je kunnen zeggen dat een kabel die een klankverandering teweeg brengt, geen goede kabel is.
Wat de oorzaak hiervan zou moeten zijn is mij ook niet helemaal duidelijk,
blijkbaar is dan sprake van een dusdanige impedantie of capaciteit (of andere factoren) sprake dat er hierdoor een high-pass , low-pass, of band-pass filter ontstaat.

Op zich vreemd, want je zou mogen verwachten dat van een prijzige fabriekskabel juist geen filterende werking uitgaat, en dat hij juist neutraal is.
Blijkbaar is dat in de praktijk niet zo.

Olaf Markus
ZBA-donateur

Re: Kabels die "anders" klinken.

Berichtdoor Olaf Markus » vr 06 nov 2015, 9:13

Je uitleg is correct. Er bestaat geen klankverschil tussen verschillende kabels.
ZBA donateur.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 06 nov 2015, 9:19

:shock:

:hide: :hide:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 06 nov 2015, 9:37

Ik heb ook een antwoord in dat topic achterwege gelaten omdat dat niet binnen het topic onderwerp viel:
Henkjan schreef:jaja, we weten t nu wel... laten we t weer hebben over kabels maken en niet of dat in je persoonlijke audio beleving past

Maar Ray slaat de spijker op de kop.

Olaf gooit helemaal de knuppel in het hoederhok. :lagge: :lagge:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 06 nov 2015, 10:46

Leeuwarden schreef:Hebben we het over USB kabels?

Hoe kom je daar nu bij ? :-k
USB is digitaal. 0 = 0, en 1 = 1.
Als een kabel daar iets aan gaat wijzigen is er wel iets heel grondig mis.

Nee, waar ik oorspronkelijk op doelde is dat het men het er over het algemeen wel over eens is dat (analoge luidspreker en koppel) kabels voor een klank verschil kunnen zorgen.
Wat ik me dan afvraag is, waarom en waardoor dat zo is.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » vr 06 nov 2015, 10:54

Dat kan Sander je wel vertellen en dan reageert P(j)eter er wel op en dan weten we van de hoed en de rand. 8)

En zilver klinkt nergens naar...
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

m_cruiser

Berichtdoor m_cruiser » vr 06 nov 2015, 11:00

het zal al wel iemand geprobeerd hebben, een triax kabel waarbij de guard rondom de binnengeleider op hetzelfde potentiaal gezet wordt maar aan 1 kant open blijft en de GND gewoon de 2 pluggen verbindt?
182.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 06 nov 2015, 11:21

Ik heb ooit een kabeltje gemaakt voor de standaard verbinding van > naar, maar ook toen eens geprobeerd als digitale interlink tussen de SB Touch en de HK-DAC, dat was dan een v d Hul Videolink met de 75 Ohm duiding, en nieuwsgierig als ik ben, dan die gebruikt.

Het resultaat was niet verwacht, en dus ondanks digitaal wel beter. :hide: :mrgreen:
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 06 nov 2015, 11:51

Hé gezellig, weer eens een kabel topic. Alsof dit onderwerp zo langzamerhand al niet zo uitgekauwd is dat de antwoorden nog steeds niet bekend zijn zijn? :roll:

Je bent de elektro-mechanische en elektro-intermoleculaire interactie nog vergeten.

(B.t.w. Ik testte de klank van kabels altijd in een zinken wasteil. Helaas is de laatste doorgeroest :hide: :lol:)
Peter de Jong

Muug

Berichtdoor Muug » vr 06 nov 2015, 15:59

Ray,
dank voor je uitleg, maar ik had je verklaring zelf wel al bedacht. :D
Toch is het raar dat er mensen zijn die blijven beweren dat verschillende kabels niet anders kunnen klinken. Ik zie maar twee scenario's mogelijk: ofwel hebben ze nog nooit kabels vergeleken, ofwel hebben ze een erg slecht gehoor. Het laatste zou natuurlijk erg pijnlijk zijn voor iemand die erg intens bezig is met bvb het bouwen van versterkers of luidsprekers of zo.... :mrgreen:

Zelf ben ik één van de overlopers, ooit een ongelovige Thomas die hier bij mij thuis zelf eens de kans heeft gehad om vier sets interlinks met elkaar te kunnen vergelijken. De dropveter was schandalig slecht, dof klinkend inderdaad, erg weinig detail en weinig ruimtelijk. Het verschil met de beste set was overduidelijk, unaniem voor de drie mensen die ernaar luisterden.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 06 nov 2015, 16:48

Muug schreef:Toch is het raar dat er mensen zijn die blijven beweren dat verschillende kabels niet anders kunnen klinken. Ik zie maar twee scenario's mogelijk: ofwel hebben ze nog nooit kabels vergeleken, ofwel hebben ze een erg slecht gehoor. Het laatste zou natuurlijk erg pijnlijk zijn voor iemand die erg intens bezig is met bvb het bouwen van versterkers of luidsprekers of zo.... :mrgreen:

Er zijn in dit topic niet zoveel mensen die beweren dat er geen verschil tussen diverse kabels te horen is. Ik heb dat slechts van één persoon gelezen.

De tendens is meer -opgeleukt met pseudo wetenschappelijke voorbeelden- dat er geen verschil te horen zou mogen zijn. Als er verschil te horen is, dan is dat ook te meten. De golfvorm aan het uiteinde van de kabel moet gelijk zijn aan de golfvorm die de kabel in gaat. Is ie dat niet, dan is de kabel niet goed, ongeacht de prijs.

Is de golfvorm exact gelijk, dan berust een vermeend hoorbaar verschil op suggestie, selffulfilling prophecy of simpelweg teveel bier :beer:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 06 nov 2015, 17:12

pappaleo schreef:Als er verschil te horen is, dan is dat ook te meten. De golfvorm aan het uiteinde van de kabel moet gelijk zijn aan de golfvorm die de kabel in gaat. Is ie dat niet, dan is de kabel niet goed, ongeacht de prijs.

Is de golfvorm exact gelijk, dan berust een vermeend hoorbaar verschil op suggestie, selffulfilling prophecy of simpelweg teveel bier :beer:

Dat is te kort door de bocht Leo. Er komt i.d.d. uit wat er in gaat, zei het met een vertraging van ong 5 ns/m :mrgreen: Maar wat er in gaat is niet per definitie kabel onafhankelijk. De sturende schakeling kan wel degelijk beïnvloed worden door kabeleigenschappen en daarmee een verschillend signaal bij verschillende kabels opleveren.

Mooi voorbeeld was Naim destijds. Die versterkers gingen op tilt (oscilleren) bij een te hoge kabelcapaciteit.

@ Gerhard: We kunnen wel eens kijken wat er gebeurd als we jou dun schillen? :rofl:
Peter de Jong

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 06 nov 2015, 17:35

Pjotr schreef:
pappaleo schreef:Als er verschil te horen is, dan is dat ook te meten. De golfvorm aan het uiteinde van de kabel moet gelijk zijn aan de golfvorm die de kabel in gaat. Is ie dat niet, dan is de kabel niet goed, ongeacht de prijs.

Dat is te kort door de bocht Leo. Er komt i.d.d. uit wat er in gaat, zei het met een vertraging van ong 5 ns/m :mrgreen: Maar wat er in gaat is niet per definitie kabel onafhankelijk. De sturende schakeling kan wel degelijk beïnvloed worden door kabeleigenschappen en daarmee een verschillend signaal bij verschillende kabels opleveren.

Mooi voorbeeld was Naim destijds. Die versterkers gingen op tilt (oscilleren) bij een te hoge kabelcapaciteit.

@ Gerhard: We kunnen wel eens kijken wat er gebeurd als we jou dun schillen? :rofl:

Helemaal mee eens. Maar -wederom kort door de bocht- sturende schakelingen die disfunctioneren bij het gebruik van bepaalde kabels vallen een beetje buiten de scope van de discussie.

Is dan de sturende schakeling niet goed of de kabel heel slecht? En zullen dergelijke misaanpassingen te horen zijn als "een betere plaatsing" of "meer lucht om de instrumenten" ?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 06 nov 2015, 18:05

maar welke eigenschappen van reële kabels (die dus inductie, capaciteit, weerstand hebben) zijn nou van invloed op hoe de set klinkt? en hoe?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 06 nov 2015, 18:45

Mijn serieuze bijdrage over de grasmaaierkabel is op miraculeuze wijze verdwenen. En het was niet eens onzin :shock:
In de inimini's zit die grasmaaierkabel verwerkt, echt waar!
En ik geloof niet dat dat negatieve invloed heeft gehad op de geluidskwaliteit. [-( [-(

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » vr 06 nov 2015, 19:23

pappaleo schreef:Mijn serieuze bijdrage over de grasmaaierkabel is op miraculeuze wijze verdwenen. En het was niet eens onzin :shock:
In de inimini's zit die grasmaaierkabel verwerkt, echt waar!
En ik geloof niet dat dat negatieve invloed heeft gehad op de geluidskwaliteit. [-( [-(

Dus een believer zal nu zeggen dat de Ineminis nog beter kunnen klinken. :mrgreen:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 06 nov 2015, 19:29

Ik ben nu in staat om te zeggen: ik bouw een identiek paartje. Een believer mag zeggen welke kabel er in moet.

Ik neem ze alle 4 mee en de believer moet degene met de door hem benoemde kabel er uit halen.

Lijkt me wel wat :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 06 nov 2015, 19:49

Niet om het een of ander, maar om de een of andere reden is er dermate ( zonder enige objectieve reden) gesnoeid in dit draadje dat deze inmiddels als een tang op een varken slaat. Of moet ik zeggen als een slappe lul op een drumstel...

Ik zou zeggen HJ, ga vooral zo door.
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 06 nov 2015, 21:05

om in stijl te blijven: het slappe gelul heb ik er uit gehaald. ook al vind je het onderwerp niets, gun anderen de gelegenheid om serieus over kabels te praten.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » vr 06 nov 2015, 22:56

Ik zie dat mijn post verwijderd is, maar dat was meer een cynische sneer naar de non-believers die vinden dat kabels geen invloed hebben op het geluid.. Breem aanhangers dus...
Als je installatie de verschillen niet laat horen kun je inderdaad beter prikkeldraad gebruiken omdat dat lekker goedkoop is.
Ik heb heel wat kabels gemaakt van koper, 5-niner zilver via 23,9 karaat goud tot koolstof, met als isolatie teflon, leer, hout etc.
Bij mijn installatie is het verschil zeer duidelijk waarneembaar.
Ook diverse kabel-samenstellen als kruis-symetrisch en gewokkeld geven een duidelijk ander beeld.
Geen hokus pokus, en het verschil is niet uit te drukken in zelfinductie, capaciteit en gelijkstoom-weerstand..
Ik heb het meerdere mensen laten horen.. allemaal overtuigd..
Maar om een lang verhaal kot te maken: Als je 't niet wil geloven of overtuigd ben van het tegendeel, neem dan gewoon lekker ijzerdraad.. 't zal mij worst zijn.. Ik heb goud en koolstof..

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 06 nov 2015, 23:05

bedoel je je interlinks?

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » vr 06 nov 2015, 23:08

En als je het wel geloofd neem je lekker goud en koolstof. :mrgreen:

:rofl:

beijert

Berichtdoor beijert » vr 06 nov 2015, 23:16

Ik kan me voorstellen dat het per installatie verschilt, wanneer je een bepaald merk hebt die alle componenten exact op elkaar afsteld kunnen ze de componenten wat kritischer maken ten aanzien de bron, de luidsprekers en al wat er tussen hangt.

Dan hoeft het niet per se slecht spul te zijn.

Veel geld zal ik er nooit in stoppen, dat is zoiets als banden van 10.000 euro onder mijn volvo slingeren en denken dat ie een veel betere wegligging krijgt. Dan kan ik beter eerst het onderstel aanpakken.
Mark

AatV

Berichtdoor AatV » vr 06 nov 2015, 23:34

Omdat dit soort topics toch voortdurend in een rondje draaien kan ik een link een link naar een testje in diyaudio nog eens recyclen:
http://www.diyaudio.com/forums/everything-else/236248-fancy-interconnects-how-about-potato-even-mud.html

Het gaat om een test waarbij als interconnect zowel dure kabel als modder, banaan en aardappel werden gebruikt.
De resultaten (op pagina 13) zijn... verrassend. :mrgreen:

groet,
Aat
∆x ∆p ≥ h/4π

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » vr 06 nov 2015, 23:35

audiomanics schreef: Als je 't niet wil geloven

Kees

Dan hakken we je hoofd eraf en zal je eeuwig branden in de hel. :mrgreen:

prima.jpg
Ik ga na de gamma en neem dan deze kabels wel.

Je zal het wel niet geloven dat deze kabels ook prima zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FOCAL

Terug naar “Kabels”