Kabels die "anders" klinken.

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Leeuwarden

Re: Kabels die "anders" klinken.

Berichtdoor Leeuwarden » zo 08 nov 2015, 12:52

Nou, dan moet je dat wat anders brengen misschien O:)

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 08 nov 2015, 13:28

SSassen schreef:
Kappa7 schreef:Ik vind het nog al en belediging dat je durft te zeggen dat wat iemand heeft waargenomen niet waar is.

Da's een mening en dat mag je best vinden, echter waar het hier om draait (correct me if I'm wrong) is de vraag is óf er kabels zijn die anders klinken en als dat zo is waarom.

Als je e.e.a. niet wilt ABX-en dan rest mij niets anders dan je met 100% zekerheid te garanderen dat er ook aan jouw waarneming het één en ander schort, netzoals dat bij mij het geval is (en ieder ander overigens). Daarom hebben we meetapparatuur, zodat zaken op empirische basis kunnen worden aangetoond en je dus je waarneming kunt toetsen aan de feitelijke waarheid.

Okay?

Niet okay dus.
Zo als je al eerder van iemand anders hier hebt kunnen lezen gaat het hier over emotie en beleven van muziek.
Niet dat dit ook jou absolute waarheid is.
Als dan een andere kabel een "verbetering" brengt en iemand ervaart dat zo dan is dat toch prima en kan ik alleen maar blij zijn voor die gene die dat meld.
Zo kan ik ook blij zijn voor jou dat je dit niet nodig hebt en op een andere manier daar over denkt.
Dat is immers jou waarheid en wie ben ik dan om ook daar een oordeel overr te vellen.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op zo 08 nov 2015, 13:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 08 nov 2015, 13:29

Leeuwarden schreef:Nou, dan moet je dat wat anders brengen misschien O:)

Beter zo?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 08 nov 2015, 13:29

Of kabels nu wel of niet verschillen in verschillende klankmatige resultaten? Tja, wat kun je daar dan mee............? Tijd verdrijven, interessant doen en marketing of zo? Betere kabels maken gaat hem niet worden want niemand weet wat "De Beste Kabel" is en wat daarbij de mechanismen zijn, laat staan hoe je zo'n kabel maken moet. Alles wat ik daarvan zie wat bijzondere pretenties heeft is gebaseerd op alchemie en niet op algemeen geldende feiten.

AatV

Berichtdoor AatV » zo 08 nov 2015, 13:50

Pjotr schreef:... Alles wat ik daarvan zie wat bijzondere pretenties heeft is gebaseerd op alchemie en niet op algemeen geldende feiten.

Zoiets?

[ Bekijk op youtube ]

groet,
Aat

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 08 nov 2015, 13:58

Kappa7 schreef:Dat is immers jou waarheid en wie ben ik dan om ook daar een oordeel overr te vellen.

Jouw en mijn 'waarheden' wat kabels betreft zijn persoonlijk, d'r is echter ook nog een feitelijke waarheid die is gegrondvest in natuur- en wiskundige principes en die dus daaraan getoetst kan worden. Op dat moment blijkt dat sommige meningen erg ver af zitten van die feitelijke waarheid, en andere er dichtbij. Kortom, dat jij verschillen hoort geloof ik zondermeer, of die verschillen er ook daadwerkelijk aantoonbaar zijn is een geheel andere discussie.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 08 nov 2015, 14:03

SSassen schreef:
Kappa7 schreef:Dat is immers jou waarheid en wie ben ik dan om ook daar een oordeel overr te vellen.

Jouw en mijn 'waarheden' wat kabels betreft zijn persoonlijk, d'r is echter ook nog een feitelijke waarheid die is gegrondvest in natuur- en wiskundige principes en die dus daaraan getoetst kan worden. Op dat moment blijkt dat sommige meningen erg ver af zitten van die feitelijke waarheid, en andere er dichtbij. Kortom, dat jij verschillen hoort geloof ik zondermeer, of die verschillen er ook daadwerkelijk aantoonbaar zijn is een geheel andere discussie.

Precies en die pogen we hier niet te voeren.
Wel proberen we hier de oorzaak van die verschillen te achterhalen.
Een paar daarvan heb je zelf al aangegeven.

SSassen schreef:... danwel aan de interactie tussen in/uitgangsweerstand van de voor/eindversterker/bron en de inductie/weerstand/capaciteit van de kabel. Je kunt allerlei hoog/laagdoorlaat filters maken door te spelen met kabel capaciteit/inductie, zeker als de bron/voorversterker weinig fasemarge heeft.

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 08 nov 2015, 14:15

Kappa7 schreef:Een paar daarvan heb je zelf al aangegeven.

SSassen schreef:... danwel aan de interactie tussen in/uitgangsweerstand van de voor/eindversterker/bron en de inductie/weerstand/capaciteit van de kabel. Je kunt allerlei hoog/laagdoorlaat filters maken door te spelen met kabel capaciteit/inductie, zeker als de bron/voorversterker weinig fasemarge heeft.

Ja, maar ook daar zet ik vraagtekens bij, een kabel met b.v. 100pF de meter aan capaciteit afgesloten met b.v. een 200 Ohm uitgangsimpedantie in een 10kOhm ingangsimpedantie gaat bij 20kHz nog geen 0.05dB afval in 't hoog te zien geven, kortom, dat effect is te verwaarlozen. Voor de inductie van zo'n kabel geldt iets vergelijkbaars.

Pas als je gaat kijken naar apparatuur die in ontwerp en constructie al marginaal is kan ik mij voorstellen dat er neveneffecten optreden zoals oscillatie, of een hogere THD omdat er uitgestuurd wordt in een capacitieve belasting, hoog/laagdoorlaat perikelen en meer van zuks. Daarmee rijst dan de vraag of de ontwerper van dergelijke apparatuur wel z'n kunstje verstaat? Het antwoord daarop is een welklinkend 'nee', als de prestaties c.q. klankkleur namelijk afhankelijk zijn van de gebruikte kabels doe je als ontwerper/constructeur iets goed fout.

Kortom, bij ordentelijk ontworpen en opgebouwde apparatuur die ook wat in/uitgangsimpedantie op elkaar aansluit en voldoende reserve heeft wat uitsturing betreft en bij het gebruik van normale lengte kabels (dus geen 100m reel) zullen er geen verschillen hoorbaar zijn tussen kabels.

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 08 nov 2015, 14:32

Je moet helemaal niet naar de fysische aspecten van kabels kijken om verklaringen voor de waargenomen verschillen te achterhalen hoor!

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » zo 08 nov 2015, 14:38

Een aantal posts terug had ik al gerefereerd aan de psychische aspecten van de waarnemingen.

Jag

Berichtdoor Jag » zo 08 nov 2015, 14:49

@ kappa7
Stel dat je een andere interlink en je eigen interlink niet zou kunnen onderscheiden in een geblindeerde ABX luistertest in je eigen set, maar wel als je er zo naar luistert. Wat zou je conclusie dan zijn:

A: de twee kabels geven geen hoorbaar verschil voor mij in deze setting
B: de ABX testmethodiek klopt dus niet

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » zo 08 nov 2015, 15:34

Arno schreef:Het lijkt wel een discussie over politiek :mrgreen:

Ik heb veel van jullie in het echt gesproken. Stuk voor stuk aardige gasten. Maar als het dan over kabels gaat, gaan we maar raar doen. Als mensen blij worden van luxe kabels, dan werkt het. Het is niet nodig om dat te onkrachten. Ik geloof er niet in hoor, maar ik geloof ook niet in deze discussie.

Ik geloof ook niet in kabels, maar een leuk simpel testje kan echt geen kwaad.

Zoals ik al aangaf zou ik wel eens willen weten of de gamma kabel tegen een ''echte'' kabel zich verhoud, als er verschillen zijn moet het met die kabel vergelijk toch waar te nemen zijn.

In een condensator vergelijk werd ik erg verast door het grote verschil, dat had ik niet verwacht.

JvS

Berichtdoor JvS » zo 08 nov 2015, 18:02

Kappa7 schreef:Ik vind het nog al en belediging dat je durft te zeggen dat wat iemand heeft waargenomen niet waar is.

Wat gezegd wordt, is dat wat iemand waarneemt, niet perse waar is.

Het is een klassieker en het mechanisme is anders, maar we plaatsen hem gewoon. Grijs in blokje A en blokje B is exact dezelfde grijstint. Maar je waarneming is dat het andere grijstinten zijn:

Afbeelding

Daarnaast schoot je ongeveer uit je slof van kwaadheid toen het placebo effect genoemd werd. Maar het placebo effect is een bewezen effect. Mensen die een placebo krijgen (en verteld wordt dat het een goed medicijn is), worden hier ook beter van vergeleken met mensen die niet behandeld worden.

Als het uitgangspunt van de discussie is "mijn waarneming is 100% correct en iedereen die daaraan twijfelt vind ik een enorme beledegende lompe boer", dan ga je geen open discussie krijgen.

Ik twijfel niet aan dat je verschillen hoort/waarneemt en respecteer je waarneming. Alleen ik erken wel dat waarnemingen subjectief zijn en dat dat betekent dat die niet de werkelijkheid kunnen zijn. (Wel verschil ervaren, maar zodra je het objectiveert is het verschil weg).

Ik zie niet hoe dat beledigend is. Zo is het iig niet bedoeld.

Kappa7 schreef:
SSassen schreef:

Precies en die pogen we hier niet te voeren.
Wel proberen we hier de oorzaak van die verschillen te achterhalen.
Een paar daarvan heb je zelf al aangegeven.

Zolang de optie ´de waarneming is wel echt, maar mijn waarneming kan beinvloed zijn´ stelselmatig wordt weggeworpen en die kant onderzoeken (wat al vaak gedaan is mbv de blinde ABX testen) als 'niet relevant' wordt beschouwd, is het wel een lastige discussie.

AatV

Berichtdoor AatV » zo 08 nov 2015, 18:12

Het aardige van deze woordenwisseling is dat Kappa7 het heeft (en terecht!) over "waarnemen" en "ervaren".
Dit is geheel in overeenstemming met de door hem gelinkte kabeltest.
Daar kan men alle zintuigen in stelling brengen om een kabel te beoordelen. Zowel zicht, gehoor, tastzin als reukzin konden volop ingezet worden. Ook de wetenschap dat er van kabel verwisseld werd draagt aan de herkenning van "kabelklankkleur" bij.

Ssassen heeft het over een gehoormatige beoordeling.

Deze feiten alleen al maken het moeilijk om tot een vergelijk te komen.

groet,
Aat

Arno

Berichtdoor Arno » zo 08 nov 2015, 18:20

JvS schreef:Het is een klassieker en het mechanisme is anders, maar we plaatsen hem gewoon. Grijs in blokje A en blokje B is exact dezelfde grijstint. Maar je waarneming is dat het andere grijstinten zijn:

Die kende ik nog niet. Dat is echt een goeie zeg!

Voor degenen die het niet vertrouwen:
Bijlagen
new optical illusions (25) copy.jpg

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 08 nov 2015, 18:40

JvS schreef:

Maar waarom dat in twijfel trekken?
Voor de discussie kabels die anders klinken is dat niet relevant.
We zijn hier immers opzoek naar een technische kant van het verhaal waar bij het uitgangspunt is dat er kabels zijn die anders klinken.
Door gelijk je uitgangspunt in twijfel te trekken heb je gelijk geen discussie meer.
Vandaar ook mijn reactie op het placebo verhaal.
Dat staat hier dus buiten de discussie.
Verder heeft Sander een duidelijke onderbouwing gegeven van een mogelijke maar zeer onwaarschijnlijke oorzaak van het verschil.
Lijkt me een goede start voor de rest van de discussie.

JvS

Berichtdoor JvS » zo 08 nov 2015, 18:46

AatV schreef:Het aardige van deze woordenwisseling is dat Kappa7 het heeft (en terecht!) over "waarnemen" en "ervaren".
Dit is geheel in overeenstemming met de door hem gelinkte kabeltest.
Daar kan men alle zintuigen in stelling brengen om een kabel te beoordelen. Zowel zicht, gehoor, tastzin als reukzin konden volop ingezet worden. Ook de wetenschap dat er van kabel verwisseld werd draagt aan de herkenning van "kabelklankkleur" bij.
Akkoord en redelijk. Maar wat is dan de discussie? Want met dar bovenstaande ben ik het gewoon eens. Als je alles meeweegt, dus het gevoel, de wetenschap dat er een mooie kabel is aangesloten, de geur, dan is het volgens mij al redelijk onomstotelijk vastgesteld dat mensen verschillen waarnemen. Volgens mij is zelfs de meest hard-core objectivist het daar wel mee eens :).

De vraag van de discussie is volgens mij "hoe komt dat nou, die verschillen?". En dan kom je bij een test waarbij je al die co-factoren wegneemt en dan blijkt dat niemand meer verschillen hoort (dat is in elk geval de uitkomst van elke blinde ABX test waarbij iemand het gecontroleerd heeft voor zover ik weet).

Dan kom je eigenlijk uit op de vraag die Jag al een paar keer stelt. Kan je dan concluderen:

A. Al die co-factoren die de beleving compleet maken zorgen dat je verschil in weergave ervaart, of
B. Het verschil is er wel 'echt' puur in het geluid en de ABX testmethode wordt verworpen

Meestal is het B (Geen goede set, geen goed publiek, spanning, etc). Ik denk zelf dat het A is.

Nogmaals, dat co-factoren een betere ervaring van het geluid geven is gewoon waar :). De interessante vraag is, waardoor horen we nu verschillen?

JvS

Berichtdoor JvS » zo 08 nov 2015, 18:51

Kappa7 schreef:
JvS schreef:

Maar waarom dat in twijfel trekken?
Voor de discussie kabels die anders klinken is dat niet relevant.
Omdat het een hele redelijke twijfel is. Zoals ik met dat plaatje met grijs aantoon: Wat de werkelijkheid is, is lang niet altijd wat je waarneemt. Ik heb daar een complete post aan besteed (incl uitleg placebo, etc). Het is absoluut niet bedoeld als belediging, het is gewoon een manier waarop edereens waarneming werkt.

We zijn hier immers opzoek naar een technische kant van het verhaal waar bij het uitgangspunt is dat er kabels zijn die anders klinken.
Door gelijk je uitgangspunt in twijfel te trekken heb je gelijk geen discussie meer.
Vandaar ook mijn reactie op het placebo verhaal.
Dat staat hier dus buiten de discussie.
Verder heeft Sander een duidelijke onderbouwing gegeven van een mogelijke maar zeer onwaarschijnlijke oorzaak van het verschil.
Lijkt me een goede start voor de rest van de discussie.

Ok. Als het uitgangspunt is dat er echt verschil is tussen de kabels en we negeren alle aanwijzingen dat die waargenomen verschillen door andere factoren komen, dan moet je dat zelf weten. Maar dan heb je wel een manke discussie. Een technische verklaring is er namelijk amper. En als er een technische verklaring is, dan is die ook meetbaar. Het bijzondere is dat de verschillen niet meetbaar zijn.

Dus in de discussie die jij voorstelt, ga je eigenlijk op zoek naar een geest naar mijn mening.

De zoektocht naar de waarheid lijkt me interessanter dan de zoektocht naar "stel nou dat het gewoon zo is, hoe kan het dan".

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » zo 08 nov 2015, 19:03

Het was wellicht (wederom) wat kort door de bocht, maar het dreigt hier toch wel op uit te draaien:
pappaleo schreef:
Henkjan schreef:De vraag was niet of je het hoort, maar wat zou kunnen veroorzaken dat je wat hoort.

Het antwoord daarop is simpel: Die grijze massa tussen je oren.

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 08 nov 2015, 19:10

Ik heb in 't verleden metingen gedaan aan kabels, en dan niet stukken van pakweg 1m, maar een hele rol van 100m. Voornamelijk coax, denk dan aan RG58, RG316, RG59, etc. Zelfs op die lengtes zijn de verschillen vooral te vinden in de hoeveelheid demping per meter, bij ettelijke tientallen, of honderden MHz. Voor audiofrequenties is het allemaal niet zo spannend.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 08 nov 2015, 19:47

SSassen schreef:Ik heb in 't verleden metingen gedaan aan kabels, en dan niet stukken van pakweg 1m, maar een hele rol van 100m. Voornamelijk coax, denk dan aan RG58, RG316, RG59, etc. Zelfs op die lengtes zijn de verschillen vooral te vinden in de hoeveelheid demping per meter, bij ettelijke tientallen, of honderden MHz. Voor audiofrequenties is het allemaal niet zo spannend.

Heb ik ook veel mee gewerkt.
RG58 is een 50ohm kabel en zal natuurlijk het best functioneren als deze ook met 50ohm wordt afgesloten.
Gebruik je en andere afsluiting dan zal je last krijgen van reflecties en zie je meer fouten.
Verder zal je ook gemeten hebben dat de demping toeneemt als de frequentie hoger wordt.
Zo heb ik in het verleden het Cai netwerk in Utrecht ingeregeld.
De sport was toen om bij de gebruiker thuis alle frequenties weer even hard af te leveren met een zo groot mogelijke ruis signaal verhouding.
Hier zag je duidelijk wat dan invloed van een kabel is.
Punt is alleen in de laag frequent zijn al deze punten van onder geschikt belang en moet er iets anders zijn waardoor de ervaring ontstaat dat een kabel invloed kan hebben.
Of niet?? Ik ben namelijk iemand tegen gekomen die zijn roots heeft in de hoog frequent techniek en nu audio apparatuur ontwerpt en daar dezelfde richtlijnen aanhoud als wat ook gebruikelijk is bij hoog frequent. De apparatuur die ik beluisterd heb klinkt prima en doet niet veel fout.
Zou er dan toch niet iets zijn wat het laag frequent zit wat daar toch van profiteert?

Jag

Berichtdoor Jag » zo 08 nov 2015, 19:50

Volgens mij worden er wat puntjes genegeerd :p

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 08 nov 2015, 19:58

Klopt

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 08 nov 2015, 19:58

Kappa7 schreef:............................ Ik ben namelijk iemand tegen gekomen die zijn roots heeft in de hoog frequent techniek en nu audio apparatuur ontwerpt en daar dezelfde richtlijnen aanhoud als wat ook gebruikelijk is bij hoog frequent. De apparatuur die ik beluisterd heb klinkt prima en doet niet veel fout.
Zou er dan toch niet iets zijn wat het laag frequent zit wat daar toch van profiteert?

Zeker en dat is simpelweg vervorming, of eigenlijk het minimaliseren van vervorming.

Grappig is dan weer wel dat dergelijke technieken volkomen haaks staan op "audiofiele technieken" zoals knutselen met papier in olie condensatoren en koolweerstanden en die dan ruim bemeten hard wired aan elkaar solderen.

JvS

Berichtdoor JvS » ma 09 nov 2015, 8:08

Kappa7 schreef:Klopt

Ik vind het nogal een belediging dat je mensen die hun best doen jouw standpunt te begrijpen en hun eigen zichtswijze daar zo respectvol mogelijk naast zetten compleet negeert.

Terug naar “Kabels”