Kabels die "anders" klinken.

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Muug

Re: Kabels die "anders" klinken.

Berichtdoor Muug » ma 09 nov 2015, 10:36

pappaleo schreef:Verschillen worden alleen waargenomen als men weet waar men naar luistert. Wordt de test blind gedaan, dan gaat iedereen ineens de mist in.

mwoh, een jaar of tien terug heb ik eens met drie mensen zitten luisteren naar een viertal interlinks. We waren onervaren en nieuwsgierig. We wisten niet wat er ging komen, noch waarop we moesten letten. Toch waren er verschillen te horen. De ene set was helderder, de andere doffer...
ik ben altijd een liefhebber van wetenschappen geweest, heb dat zelfs gestudeerd, hou nog steeds van wetenschap en natuurkundige fenomenen, maar ik ben altijd blijven open staan voor niet-op-de-gekende-manier-verklaarbare fenomenen. Hoewel we een pak verder staan dan 100 jaar geleden (nog maar 100 jaar....) weten we nog steeds niet alles en kunnen bijgevolg nog steeds niet alles verklaren.

Muug

Berichtdoor Muug » ma 09 nov 2015, 10:39

avdboom schreef:.........kabel .........inspelen .....
daar heb ik dan weer wel meer moeite mee maar ik heb nog nooit aan een test meegedaan waarin niet-ingespeeld materiaal vergeleken werd met wel ingespeeld materiaal :D

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 09 nov 2015, 11:06

Wel eens het verschil gehoord tussen een relaxte houding, met het hoofd tegen de rugleuning van je fauteuil, en een actieve houding, waarbij je rechtop zit en je hoofd zich 20cm voor de rugleuning bevindt?

Zorg er bij kabelvergelijk voor, dat je hoofd zich in exact dezelfde positie bevindt bij het vergelijken om te voorkomen dat de waarneming beïnvloed wordt door externe factoren.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 09 nov 2015, 11:53

JvS schreef:
Kappa7 schreef:Klopt

Ik vind het nogal een belediging dat je mensen die hun best doen jouw standpunt te begrijpen en hun eigen zichtswijze daar zo respectvol mogelijk naast zetten compleet negeert.

Tuurlijk, een discussie over ABX testen kan er ook nog wel bij.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 09 nov 2015, 18:31

[Open deur modus aan]

Ik heb niet de indruk dat men vanaf een van beide zijdes openstaat voor discussie. :mrgreen:

[Open deur modus uit]

JvS

Berichtdoor JvS » ma 09 nov 2015, 18:37

In welke zin sta ik niet open voor discussie? Ik geef alleen aan dat de "laten we deze argumenten negeren, en zoeken naar een ander argument waarmee mijn stelling onderbouwd kan worden" discussie niet echt nuttig te vinden. Volgens mij gingen de meeste mensen hier prima in op de argumenten en werden er wat weerwoorden neergelegd. Die worden ervaren als belediging en daar verbaas ik me een beetje over. En als het dan wordt toegelicht, wordt het genegeerd.
Ik heb hem zelf ook.

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » ma 09 nov 2015, 18:56

Kom maar op met de ABX test zou ik zeggen !

Jag

Berichtdoor Jag » ma 09 nov 2015, 19:16

TubeHead schreef:Kom maar op met de ABX test zou ik zeggen !

Heeft geen zin, op voorhand weet je al dat de uitkomsten niet geaccepteerd zullen worden. Ik heb geprobeerd hiernaar te vragen, maar dat punt werd helaas genegeerd.

Muug schreef:
pappaleo schreef:Verschillen worden alleen waargenomen als men weet waar men naar luistert. Wordt de test blind gedaan, dan gaat iedereen ineens de mist in.

mwoh, een jaar of tien terug heb ik eens met drie mensen zitten luisteren naar een viertal interlinks. We waren onervaren en nieuwsgierig. We wisten niet wat er ging komen, noch waarop we moesten letten. Toch waren er verschillen te horen. De ene set was helderder, de andere doffer...
ik ben altijd een liefhebber van wetenschappen geweest, heb dat zelfs gestudeerd, hou nog steeds van wetenschap en natuurkundige fenomenen, maar ik ben altijd blijven open staan voor niet-op-de-gekende-manier-verklaarbare fenomenen. Hoewel we een pak verder staan dan 100 jaar geleden (nog maar 100 jaar....) weten we nog steeds niet alles en kunnen bijgevolg nog steeds niet alles verklaren.
Nou als je van de wetenschap bent, dan zou je toch tests moeten kunnen waarderen waarbij er ook echt alleen maar geluisterd wordt. Dus niet dat er ook andere zintuigen in stelling gebracht worden zoals bijvoorbeeld je ogen :mrgreen:

Laatst mooi voorbeeld gezien waarbij speakers heel anders gewaardeerd worden als de luisteraars zien waarnaar ze luisteren vergeleken met wanneer ze blind luisteren. Bij de open luistertests werden duurdere speakers hoger gewaardeerd, dat voordeel viel weg bij de blinde luistertest en dat gaf andere resultaten. Net zo wordt er bij kabels vaak wel verschil gehoord als je weet waarnaar je luistert en niet meer als je dat niet meer weet. Dan kan je toch niet concluderen dat die kabel hoorbaar ander geluid geeft?

Kappa7 schreef:Tuurlijk, een discussie over ABX testen kan er ook nog wel bij.

Onderken jij wel dat er een verschil is in beleving van geluid en fysieke veranderingen in het geluid?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 09 nov 2015, 19:37

ABX is maar een van de methoden die je kan gebruiken, je kan ook gewoon "op verzoek" schakelen tussen A en B. zolang t maar blind gebeurt. van belang is dat de testmethode voor de luisteraars 'goed' moet aanvoelen, de klacht die je vaak hoort over ABX testen dat ze de luisteraar onder druk zou zetten.

Jag

Berichtdoor Jag » ma 09 nov 2015, 19:48

Sja, het is ook maar hoe graag je wil dat er iets uitkomt :-#. Maar ik snap wat je bedoelt, als je met 20 man na een verhitte discussie aan het einde van de dag moet gaan ABXen, dan zal dat vaak best zwaar vallen #-o

Maar goed, je kan het inrichten zoals je wil. Het gaat ook denk ik om het theoretische punt. Ik heb goede oren (is ook gemeten haha :lol: ), ben (of was iig) gewend om met mijn oren geluid te evalueren, en toch ben ik gezond kritisch op eigen waarneming omdat ik weet dat het super beionvloedbaar is door zaken anders dan het fysieke geluid (minuten lang aan een EQ draaien zonder het knopje EQ indrukt anyone :rofl: ?). En als je kritisch bent, dan moet je denk ik stellen dat vaak bewijs ontbreekt voor hoorbare verschillen tussen kabels.

Maar je kan ook heilig vertrouwen hebben in je eigen waarneming en denken dat je niet beinvloedbaar bent :mrgreen:

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 09 nov 2015, 21:04

Jag schreef:

Onderken jij wel dat er een verschil is in beleving van geluid en fysieke veranderingen in het geluid?

Naar mijn mening nemen alle zintuigen deel aan het genieten van muziek.
Het maakt dan niet uit of dit live of een reproductie is.
Het weglaten van een deze zintuigen doet afbreuk aan de lol en de waarneming.
Een abx test zal voor mij dus geen waarde hebben.
Daarnaast zacht een abx test alleen wat over de dut in die situatie met de aanwezige deelnemers en mag nooit als algemeen geldend gebruikt worden.
Maar goed we raken al genoeg off topic terug naar de verschillen in de kabels.

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » ma 09 nov 2015, 21:30

Op een luisterdag zou ik het voor me zelf gewoon graag willen testen. Gewoon om te zien of ik het hoor en of ik me eigen voor de gek hou. ABX of A Vs. B whatever.. Welk manier dan ook. zolang ik maar niet weet wat welke is kabel is dan kan ik voor mij persoonlijk subjectief beslissen. Flinke discussies heb ik toch geen zin in. (word het beetje god bestaat welles nietes verhaal ).
Ligt ook aan je persoonlijkheid hoe je er tegenover staat natuurlijk.

Kappa7 schreef:Een abx test zal voor mij dus geen waarde hebben.

Maar je hoeft niet mee te doen met test.

Jag

Berichtdoor Jag » ma 09 nov 2015, 21:38

Kappa7 schreef:
Jag schreef:

Naar mijn mening nemen alle zintuigen deel aan het genieten van muziek.
Het maakt dan niet uit of dit live of een reproductie is.
Het weglaten van een deze zintuigen doet afbreuk aan de lol en de waarneming.
Een abx test zal voor mij dus geen waarde hebben.
Daarnaast zacht een abx test alleen wat over de dut in die situatie met de aanwezige deelnemers en mag nooit als algemeen geldend gebruikt worden.
Maar goed we raken al genoeg off topic terug naar de verschillen in de kabels.

Je kan als DUT toch ook gewoon je eigen + een andere kabel doen met je eigen set en jezelf als proefpersoon? Als er dan niks uitkomt, dan zet je dat toch aan het denken :) ?

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 09 nov 2015, 21:55

Och dat heb ik toch wel al vaker geprobeerd.
Hoor wel verschillen maar nooit groot genoeg om me daar druk om te maken.
En eerlijk gezegd verwacht ik niet dat ik in een blind vergelijk een kabel zal herkennen.
Maar zo als gezegt is het luisteren naarmuziek een totaal ervaring ook het idee dat iIk naar een mooie kabel in de set zit te luisteren maakt daar deel van uit.

Jag

Berichtdoor Jag » ma 09 nov 2015, 22:02

Nou dan zijn we het zelfs een soort van bijna eens :bakkie:

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 09 nov 2015, 22:08

Kappa7 schreef:... ook het idee dat iIk naar een mooie kabel in de set zit te luisteren maakt daar deel van uit.

Je bedoelt dat je verwacht dat een ietwat prijzige kabel uit een mooie verpakking en voorzien van solide vergulde connectoren beter klinkt dan die dropveter van de bouwmarkt? Tja, I rest my case ...
Mediocre is not my middle name.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 09 nov 2015, 22:12

](*,)

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 09 nov 2015, 22:13

SSassen schreef:
Kappa7 schreef:... ook het idee dat iIk naar een mooie kabel in de set zit te luisteren maakt daar deel van uit.

Je bedoelt dat je verwacht dat een ietwat prijzige kabel uit een mooie verpakking en voorzien van solide vergulde connectoren beter klinkt dan die dropveter van de bouwmarkt? Tja, I rest my case ...

Nope ik verwacht dat een betere kabel goed contact maakt, het signaal goed doorgeeft en beter inelkaar zit. Heb ik bij de bouwmarkt kabel geen vertrouwen in.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 09 nov 2015, 22:41

Is er ook een smiley waar zijn broek afzakt? Die zou hier op zijn plaats zijn. :mrgreen:

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 09 nov 2015, 22:48

FR_Aad schreef:Is er ook een smiley waar zijn broek afzakt? Die zou hier op zijn plaats zijn. :mrgreen:

Dat moet je even uitleggen.
Voor zo ver ik weet is namelijk mijn standpunt niet gewijzigd namelijk.

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » ma 09 nov 2015, 22:52

Kappa7 schreef: het idee dat iIk naar een mooie kabel in de set zit te luisteren maakt daar deel van uit.

Dan hou je in mijn eigen ogen je eigen voor de gek.

Maar goed. Dwalen beetje af denk ik zo.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 09 nov 2015, 22:58

TubeHead schreef:
Kappa7 schreef: het idee dat iIk naar een mooie kabel in de set zit te luisteren maakt daar deel van uit.

Dan hou je in mijn eigen ogen je eigen voor de gek.

Maar goed. Dwalen beetje af denk ik zo.

Dat mag je vinden maar waarom klinken kabels nu anders dat is de vraag die de TS hier heeft gesteld.
Waar ik namelijk mee begonnen ben is namelijk pogen de reeds gevoerde discussie te voorkomen om dat deze niet een onderdeel van de vraag is maar slechts een mening.
Een wellus en nietus discussie bied niet echt een antwoord op de vraag waarom een kabel anders kan klinken.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 09 nov 2015, 22:58

Kappa7 schreef:
FR_Aad schreef:Is er ook een smiley waar zijn broek afzakt? Die zou hier op zijn plaats zijn. :mrgreen:

Dat moet je even uitleggen.
Voor zo ver ik weet is namelijk mijn standpunt niet gewijzigd namelijk.

Kappa7 schreef:Ik heb ondertussen al redelijk wat kabel vergelijken mee gemaakt en die varieerde van weinig tot een behoorlijk verschil.
De betere en de zelfbouw interlinks zaten over het algemeen dicht bij elkaar.
De echte exoten deden dingen beduidend anders.
De verschillen waren waarneembaar in met name het laag wat beter gedefinieerd werd neer gezet.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 09 nov 2015, 23:06

De vraag waarom kabels anders kunnen klinken is natuurlijk alleen zinvol als de vraag of kabels anders kunnen klinken onomstotelijk positief is beantwoord.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 09 nov 2015, 23:07

Precies

Terug naar “Kabels”