Kabels die "anders" klinken.

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

pappaleo

Re: Kabels die "anders" klinken.

Berichtdoor pappaleo » za 07 nov 2015, 12:59

Barry2001 schreef:
pappaleo schreef:
Henkjan schreef:@Leo: daar wordt mono beoordeeld, dus je hoeft geen extra setje speakers te maken voor het vergelijk :bakkie:

Hoe kun je dan beoordelen hoeveel "lucht er om de instrumenten zit" en of "de opnamestuduo veel groter leek dan in eerste instantie werd waargenomen". Dergelijke waarnemingen vereisen een stereobeeld.

Verder, als ik er naast zit en de speciaal bekabelde wordt er feilloos uitgepikt, dan mag de recensent ze meenemen en moet ik toch nog een extra paartje bouwen.

Wat doe ik mezelf aan :shock:

Gokje wagen van 50% voor een setje speakers, mwoah :lol:

Nee, geen gokje:
pappaleo schreef:Degene die de speciaal bekabelde inimini kan aanwijzen mag ze hebben.
Er moet dan uiteraard wel een tegenprestatie tegenoverstaan als het fout is of als er aangegeven wordt dat het niet mogelijk is een verschil te duiden.

De test wordt zo opgezet dat gokwerk is uitgesloten.

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » za 07 nov 2015, 13:42

Doet me gelijk weer denken aan het mooie filmpje van onze vrienden de griekse audiofielen. Maar goed..

Kan me bij voorstellen dat het bij een interlink allemaal wat kritischer komt dan een speaker kabel. Waarom ?

Denk dat dit te maken heeft met een hogere ingangs en uitgangs weerstanden van apparatuur. Icm met capacitieve werking van een kabel etc.. Bij een luidspreker zijn de ohms een stuk lager.
Dus voor luidspreker kabels ? Muah als je beetje goede dikte hebt dat je er niks van merkt. Mits de lengte van de kabels natuurlijk 1m Vs. 100m. Iets met een hogere ohm laat zich eigen gemakkelijker manipuleren. (Weet dit uit ervaring bij mijn werk ervaring met grote Ohmse, Capacitieve en Inductieve belastingen)
Interlink ? Misschien dat een 1000 euro kabeltje iets beter is dan één uit de grabbel bak van een bouwmarkt.
Maar denk dat er opzich vrij weinig verschil in zit. Dus zou zoals Bas Focal zegt gewoon zo'n goedkope pakken en
rest van het geld mooi op vakantie mee gaan maar dit ter zijde.

We meten alles door. Dus waarom kunnen we interlinks ? speaker kabels ? Niet door meten ?
Ik bedoel.. Als het echt om emotie gaat omdat een speaker ergens paar dB's omhoog loopt en is dat ook te meten.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » za 07 nov 2015, 14:45

Het door mij gebruikte gamma kabeltje in vergelijk met een zelfbouw kabel en een duurdere kantenklaar kabel lijkt me een mooi begin om te kijken of er uberhaupt verschillen waarneembaar zijn.

Zelfs voor ongelovige lijkt me dat deze gamma kabel niet zal voldoen.
Voor gelovige zou deze kabel ten alle tijden gehoormatig af moeten vallen .

Als tussen die gamma kabel en de andere twee geen verschil zit is het vergelijken van 2 duurdere kabels al overbodig.

Op het einde van de luisterdag Hengeloo is vaak een kamer onbevolkt, dan kan je met enkele mensen rustig enkele kabels testen.
FOCAL

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » za 07 nov 2015, 14:49

pappaleo schreef:Ik ben nu in staat om te zeggen: ik bouw een identiek paartje. Een believer mag zeggen welke kabel er in moet.

Ik neem ze alle 4 mee en de believer moet degene met de door hem benoemde kabel er uit halen.

Lijkt me wel wat :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Ik ben tot laat aanwezig in Hengelo, een kamer is vaak leeg op het einde van de dag als jij een mooie kabel mee neemt neem ik mijn gamma kabel mee kunnen we kijken of er verschillen waarneembaar zijn.

Misschien dat iemand anders dan een dure kabel mee kan nemen, iets met goud en zilver erin.

Misschien als Walt komt dat ie zijn kurkjes mee kan nemen. :mrgreen:
FOCAL

Jag

Berichtdoor Jag » za 07 nov 2015, 15:10

Dan nog wordt je het niet eens over de test methodiek.

AatV

Berichtdoor AatV » za 07 nov 2015, 15:16

Jag schreef:Dan nog wordt je het niet eens over de test methodiek.

Ach, zo lang het maar dubbel blind is (hoeft persé geen ABX te zijn), en het te testen object de enige variabele in de test set-up is.

groet,
Aat
∆x ∆p ≥ h/4π

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 07 nov 2015, 15:27

TubeHead schreef:Doet me gelijk weer denken aan het mooie filmpje van onze vrienden de griekse audiofielen. Maar goed..

Die grieken ja, even de knip getrokken, toch die met die reactie van z'n vrouw erbij :mrgreen: wie heeft nog een link naar het filmpje, legendarisch.

Mtraxx
Ook commercieel actief

Berichtdoor Mtraxx » za 07 nov 2015, 16:00

Ik heb dit jaar een mooie tweedehands eindversterker aangeschaft van (Simaudio) Moon W7, een erg mooi klinkende versterker.
Hiervoor heb ik een kabel omgebouwd naar XLR, hiervoor heb ik mijn vdHul D102 MKIII special gebruikt en was al verbaast hoe de verbetering was t.o.v. mijn ouwe spulletjes met Arcam P35 amp en A32 integreerde versterker.
2015-11-07 15.11.53.jpg

Kort daarop heb ik voor een kennis een vdHul Jubilee ter reparatie gehad(soldering los) deze heb ik nog twee weken ter luister in mijn set gehad alvorens deze weer terug naar zijn eigenaar moesten.
Ik moet toch zeggen dat ik die kabel nu erg mis :( .. vdHul Jubilee was in tegenstelling tot hun andere producten uitgevoerd met 4 massief zilveren geleiders in beide signaal draden i.p.v. verzilverd koper.
Ook heb ik hier een setje Kimber PJB kabel liggen die in naar XLR heb omgebouwd ook deze klinken in mijn set weer heel anders.
2015-11-07 15.34.46.jpg
Hiervan is ook nog een set met WBT rca beschikbaar en er ligt hier ook nog een set vdHul MC Silver IT met inmiddels WBT Nextgen rca en als laatste nog een telfon verzilverde interlink ooit verkocht bij S&Co Groningen.
2015-11-07 15.36.09.jpg

Ik draai met vdHul M.C. D 352 Hybrid luidsprekerkabel.
2015-11-07 15.51.28.jpg

Mijn bron hier thuis is een Cambridge Stream Magic 6.

Ik weet niet of ik naar luistersessie van het Noorden kom maar als iemand de kabels wil lenen voor een vergelijkings-test dan zijn er wel mogelijkheden.

Of hier in mijn installatie in knopen van andere kabels kan natuurlijk ook :wink:

W.b.t. de teflon verzilverde interne bekabeling, ik heb hier de Sydwei met dezelfde mid/hoog bezetting als de inimini's maar dan met Silver/teflon
2015-10-17 09.51.46.jpg

Er zal dan een filter aanmoeten dan wat gelijk is.

Grt, Gerjan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jag

Berichtdoor Jag » za 07 nov 2015, 16:13

AatV schreef:

Ach, zo lang het maar dubbel blind is (hoeft persé geen ABX te zijn), en het te testen object de enige variabele in de test set-up is.

groet,
Aat
Ja en dan waardeert de ene helft de ene kabel meer en de andere helft de andere, en dan kan je daar heel lang over discussieren wat dat betekent :P

AatV

Berichtdoor AatV » za 07 nov 2015, 16:20

Jag schreef:
AatV schreef:

groet,
Aat
Ja en dan waardeert de ene helft de ene kabel meer en de andere helft de andere, en dan kan je daar heel lang over discussieren wat dat betekent :P

Dubbel blind betekent ook dat men niet weet of er een andere kabel aangesloten is. Maar het wordt inderdaad interessant als dezelfde kabel in een volgtijdelijke sessie beter of slechter beoordeeld wordt. :mrgreen:

groet,
Aat
∆x ∆p ≥ h/4π

avdboom

Berichtdoor avdboom » za 07 nov 2015, 17:07

Jullie begrijpen het niet... Een kabel moet natuurlijk wel eerst inspelen voor je hem kan beoordelen... :lol:

Jag

Berichtdoor Jag » za 07 nov 2015, 17:15

AatV schreef:
Jag schreef:
AatV schreef:

groet,
Aat

Dubbel blind betekent ook dat men niet weet of er een andere kabel aangesloten is. Maar het wordt inderdaad interessant als dezelfde kabel in een volgtijdelijke sessie beter of slechter beoordeeld wordt. :mrgreen:

groet,
Aat

Ja dat snap ik, maar het gaat erom dat je ook resultaten moet krijgen die goed te interpreteren zijn. Daarom is de ABX setup zo geschikt. Als je daar voldoende rondjes mee doet, krijg je een duidelijk antwoord op de vraag of er een verschil hoorbbaar is. Niet op de vraag op wat beter is of hoe je dat verschil moet omschrijven oid, maar daat gaat het in eerste instantie niet om.

Overigens blijft er dan nog voldoende ruimte over voor discussie :mrgreen:. Zoals dat er altijd 1 iemand is die het wel goed had (toevalsproces, als je iedereen gewoon laat gokken gebeurt dat ook). Of dat de muziek keuze niet goed was, of de fragmenten te lang, of juist te kort. Of dat er teveel druk was en dan hoor je het niet meer. Of het systeem was natuurlijk absoluut niet hoogwaardig genoeg om verschil te horen. Of enz....... :lol:

Je kan het net zo goed achterwege laten, je komt er toch niet uit :bakkie:

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » za 07 nov 2015, 21:02

bas focal m180 schreef:Op het einde van de luisterdag Hengeloo is vaak een kamer onbevolkt, dan kan je met enkele mensen rustig enkele kabels testen.

Goed idee !

@Barry

https://www.youtube.com/watch?v=xs1aUws0Lrs

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 07 nov 2015, 21:58

TubeHead schreef:
bas focal m180 schreef:Op het einde van de luisterdag Hengeloo is vaak een kamer onbevolkt, dan kan je met enkele mensen rustig enkele kabels testen.

Goed idee !

@Barry

https://www.youtube.com/watch?v=xs1aUws0Lrs

Jaja dat is 'm! Mafkezen :mrgreen: Heerlijk.

Als we een kabel-vergelijk-sessie willen op de luisterdag plan ik daar gewoon tijd en ruimte voor hoor, geen punt.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 08 nov 2015, 0:58

Ik heb ondertussen al redelijk wat kabel vergelijken mee gemaakt en die varieerde van weinig tot een behoorlijk verschil.
De betere en de zelfbouw interlinks zaten over het algemeen dicht bij elkaar.
De echte exoten deden dingen beduidend anders.
De verschillen waren waarneembaar in met name het laag wat beter gedefinieerd werd neer gezet.
Hier een verslag van deze dag.
https://sites.google.com/site/vinylivan/hear-forum-dag/kabeldag-2014
Wel kan je vast stellen dat hoe kleiner het signaal is de invloed van de kabel groter wordt.
Het signaal moet immers nog versterkt worden dus ook de verschillen worden dan uitvergroot.
Wil je dus duidelijk verschillen waarnemen zet dan een vergelijk op van phono kabels.
Zeker met High output elementen met een hoge afsluiting (47K) zijn de verschillen echt goed te horen, dit gaan dan verder dan alleen in het laag, bij een hoog capacitieve kabel zal je zelfs afval in het hoog waarnemen.

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 08 nov 2015, 8:57

Kabelverschillen die je meent te horen zijn ofwel volledig te wijten aan het placebo-effect, danwel aan de interactie tussen in/uitgangsweerstand van de voor/eindversterker/bron en de inductie/weerstand/capaciteit van de kabel. Je kunt allerlei hoog/laagdoorlaat filters maken door te spelen met kabel capaciteit/inductie, zeker als de bron/voorversterker weinig fasemarge heeft.
Laatst gewijzigd door SSassen op zo 08 nov 2015, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Mediocre is not my middle name.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 08 nov 2015, 11:21

Maar waarom begin jij je post met als verklaring placebo effect.
Hier mee geef je aan dat de waarnemingen die mensen doen niet mogelijk zijn.
Vervolgens geef je aan waar de mogelijke verschillen vandaan kunnen komen die niet zouden kunnen bestaan en haal je het eerste antwoord weer onderuit.
Je geeft immers aan waar de gehoorde verschillen vandaan kunnen komen.

Verder denk ik dat we verder moeten uit kijken in deze discussie met het ontkennen van waarnemingen die een ander doet of heeft gedaan.
Dat is namelijk niet wat in dit topic wordt gevraagd.
Daarnaast is het niet netjes om iemands waarneming onderuit te halen. Laten we elkaar hier wat dat betreft in elkaar in de waarde laten.

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 08 nov 2015, 11:31

Kappa7 schreef:Maar waarom begin jij je post met als verklaring placebo effect.
Hier mee geef je aan dat de waarnemingen die mensen doen niet mogelijk zijn.
Vervolgens geef je aan waar de mogelijke verschillen vandaan kunnen komen die niet zouden kunnen bestaan en haal je het eerste antwoord weer onderuit.
Je geeft immers aan waar de gehoorde verschillen vandaan kunnen komen.

Verder denk ik dat we verder moeten uit kijken in deze discussie met het ontkennen van waarnemingen die een ander doet of heeft gedaan.
Dat is namelijk niet wat in dit topic wordt gevraagd.
Daarnaast is het niet netjes om iemands waarneming onderuit te halen. Laten we elkaar hier wat dat betreft in elkaar in de waarde laten.

In de meeste gevallen is het een placebo effect, dat blijkt telkens weer uit blinde ABX testen, ik hoef dat verder niet te illustreren, blinde ABX luisterverslagen zijn legio te vinden online. Als je mans genoeg bent om je eigen gevoeligheid voor het placebo effect te testen zou ik een blinde ABX organiseren met een collega audio liefhebber.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » zo 08 nov 2015, 11:32

Kappa7 schreef:Daarnaast is het niet netjes om iemands waarneming onderuit te halen. Laten we elkaar hier wat dat betreft in elkaar in de waarde laten.

Je hebt helemaal gelijk George, maar beide kampen maken zich hieraan schuldig.
Dus alleen Sander hier op wijzen is ook niet netjes.

Ik denk dat er best een discussie mag zijn over het waar of niet waar zijn van dit effect en hoe het komt. Dat kan ook best zonder het op de man of groep te spelen.

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 08 nov 2015, 11:40

Kappa7 schreef:Daarnaast is het niet netjes om iemands waarneming onderuit te halen. Laten we elkaar hier wat dat betreft in elkaar in de waarde laten.

Wat een pertinente onzin, bij een waarneming mogen best vraagtekens worden gezet, idem voor meningen. Da's de essentie van een discussie, als je een waarneming, c.q. een mening, onvoldoende kunt onderbouwen dat verliest deze validiteit, en daar is iedereen mee geholpen.

Immers uiteindelijk zijn we op zoek naar hoe zaken feitelijk in elkaar steken, niet hoe jij, of iemand anders, graag zaken ziet afrollen op basis van een mening, waarneming of andere subjectieve, persoonlijke bevinding.

Toch? Als je je daarin niet kunt vinden zijn er voldoende fora waar je tig pagina's kunt vullen met prietpraat over kabels en hun magische eigenschappen.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 08 nov 2015, 12:11

Ik vind het nog al en belediging dat je durft te zeggen dat wat iemand heeft waargenomen niet waar is.
Waarom moet dat nu altijd weer dubbel blind worden aangetoond? Gewoon wat respect voor elkaar en niet elkaar uitmaken voor leugenaar.
Dat is namelijk wat je hier boven doet.
Verder is het wel of niet waarnemen hier off topic en misschien moeten we die discussie hier niet voeren.
Gaan we toch niet uit komen.

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 08 nov 2015, 12:19

Kappa7 schreef:Ik vind het nog al en belediging dat je durft te zeggen dat wat iemand heeft waargenomen niet waar is.

Da's een mening en dat mag je best vinden, echter waar het hier om draait (correct me if I'm wrong) is de vraag is óf er kabels zijn die anders klinken en als dat zo is waarom.

Als je e.e.a. niet wilt ABX-en dan rest mij niets anders dan je met 100% zekerheid te garanderen dat er ook aan jouw waarneming het één en ander schort, netzoals dat bij mij het geval is (en ieder ander overigens). Daarom hebben we meetapparatuur, zodat zaken op empirische basis kunnen worden aangetoond en je dus je waarneming kunt toetsen aan de feitelijke waarheid.

Okay?

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » zo 08 nov 2015, 12:28

Kappa7 schreef:Gewoon wat respect voor elkaar en niet elkaar uitmaken voor leugenaar.

Kom kom.
Is dit niet de boel opblazen naar iets wat er niet is?

Arno

Berichtdoor Arno » zo 08 nov 2015, 12:41

Het lijkt wel een discussie over politiek :mrgreen:

Ik heb veel van jullie in het echt gesproken. Stuk voor stuk aardige gasten. Maar als het dan over kabels gaat, gaan we maar raar doen. Als mensen blij worden van luxe kabels, dan werkt het. Het is niet nodig om dat te onkrachten. Ik geloof er niet in hoor, maar ik geloof ook niet in deze discussie.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 08 nov 2015, 12:52

Arno schreef: Als mensen blij worden van luxe kabels, dan werkt het. Het is niet nodig om dat te onkrachten. Ik geloof er niet in hoor, maar ik geloof ook niet in deze discussie.

Helemaal mee eens en is exact het punt wat ik probeer te maken.

Terug naar “Kabels”