Lange speakerkabels

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

dirklammers

Lange speakerkabels

Berichtdoor dirklammers » zo 17 apr 2016, 16:46

Mede-zelfbouwers,

de inrichting van ons nieuwe huis maakt het helaas nodig dat er tussen één van de speakers (Scan Speak Vertigo's) en de versterker (Hypex Ncore 400) zeker 10 meter kabel komt. Dat is natuurlijk geen fijne afstand, maar wordt dat nou echt een probleem ? Uiteraard wil ik 4mm2 kabel gebruiken.
De andere speaker staat wat dichterbij. Idealiter zou daar dus óók 10 meter kabel tussen moeten. Of niet ?

Graag jullie mening.

Dirk
2 X NCore 400 + 2 X SMPS600
TD BILL KT88 PP
LM3886 bridged
PIC-gestuurde versterker switch
Scan Speak Vertigo speakers
Pre-amp: Advance Acoustic X Preamp
CD-loopwerk: Advance Acoustic MCD404
Sonos Connect met G-mod

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Lange speakerkabels

Berichtdoor Henkjan » zo 17 apr 2016, 18:23

neu, zeker met dat soort dikke kabels maakt dat niets uit. dat beetje extra weerstand is te verwaarlozen en de extra tijdsvertraging al helemaal.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 17 apr 2016, 19:33

Ik neig er zelf altijd toe om 2 keer dezelfde lengte te nemen. Als je de boel een keer verplaatst, dan heb je ook niet gelijk nieuwe kabels nodig.

John P

Berichtdoor John P » zo 17 apr 2016, 19:51

Pas wel op dat je de extra meters die aan een kant over blijft niet als een spoel oprolt, dan krijg je een verandering van toon.
Waar een weg is is ook een omweg.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 17 apr 2016, 19:57

Maar even serieus. Ik ben nogal een ervaringsdeskundige op lange kabellengtes. Even een gemiddelde pa setup: 75 meter multikabel vanaf de zaaltafel naar de zijkant van de stage. Breedte van de stage? 15-20 meter? Altijd moeten corrigeren op level tussen links en rechts en dat is op line level niveau. Wat betreft luidsprekerbekabeling valt het nog wel mee zolang je geen lengteverschillen boven de 20 meter hebt.
Fusion Filterdesign

AatV

Berichtdoor AatV » zo 17 apr 2016, 21:50

De snelheid van electrische lading is door een kabel ca. 2/3 van die van het licht. Wat dat betreft hoef je je over de verschillende lengten van de kabel geen zorgen te maken.
Wel zorgen voor een voldoende lage impedantie. Met 4mm. kabel lijkt me dit geen probleem.

groet,
Aat
∆x ∆p ≥ h/4π

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 17 apr 2016, 23:51

AatV schreef:De snelheid van electrische lading is door een kabel ca. 2/3 van die van het licht. Wat dat betreft hoef je je over de verschillende lengten van de kabel geen zorgen te maken.
Wel zorgen voor een voldoende lage impedantie. Met 4mm. kabel lijkt me dit geen probleem.

groet,
Aat

Nee hoor, de lading verplaats niet snel, 't is de doorgeefsnelheid die hoog ligt.
Zoiets als een trein die vertrekt.De voorkant trekt weg en de wagens volgen, met vetraging.De speling tussen de koppelingen moet weggewerkt.Het doorgeven van de beweging gaat veel sneller dan het rijden zelf.
Dat ds-man de verschillen bij een lijnverbinding moest bijregelen zal eerder aan de capaciteit dan de weerstand hebben gelegen.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

AatV

Berichtdoor AatV » ma 18 apr 2016, 0:00

Ik heb het niet over de snelheid van een electron...

groet,
Aat
∆x ∆p ≥ h/4π

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 18 apr 2016, 13:35

AatV schreef:Ik heb het niet over de snelheid van een electron...

groet,
Aat

Dat dacht ik ook niet :sure:
Maar als je stelt "De snelheid van electrische lading is door een kabel ca. 2/3 van die van het licht."
lijkt 't er wel op.(electrische ladingdrager is electron of proton)
Dus, om rare ideeën bij niet technisch onderlegden te vermijden, even wat bijgesteld.
Er zijn al genoeg (teveel) sprookjes over on(verkeer)begrepen verschijnselen.
Anne

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 18 apr 2016, 14:20

Dat is bij ons op school vroeger heel beeldend uitgelegd met behulp van een buis gevuld met knikkers.
Een buis van een meter lang is geheel gevuld met knikkers; stop er aan de linkerzijde een knikker bij en aan de rechterzijde druk je er dan een uit.
De signaaloverdracht is direct, de meter wordt ogenblikkelijk overbrugd, maar de signaaldrager (de knikker) is slechts één knikker (ca 15mm) opgeschoven.

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 18 apr 2016, 19:59

pappaleo schreef:Dat is bij ons op school vroeger heel beeldend uitgelegd met behulp van een buis gevuld met knikkers.
Een buis van een meter lang is geheel gevuld met knikkers; stop er aan de linkerzijde een knikker bij en aan de rechterzijde druk je er dan een uit.
De signaaloverdracht is direct, de meter wordt ogenblikkelijk overbrugd, maar de signaaldrager (de knikker) is slechts één knikker (ca 15mm) opgeschoven.

Prachtvoorbeeld!
Mediocre is not my middle name.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 18 apr 2016, 20:42

Is een mooi voorbeeld om het verschil tussen de twee snelheden uit te beelden.
Een bezwaar, dit wekt de indruk dat de overdracht onmiddelijk is en dus een snelheid oneindig is.
Het horen van geluid zonder dat de lucht van de bron tot de toehoorder verplaatst moet is ook zoiets.En we weten allemaal :sure: , dat dat tijd kost.
Anne

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 18 apr 2016, 20:58

De betreffende les was ca 44 jaar geleden. Er is wel bij verteld dat de snelheid van de 'directe' signaaloverdracht beperkt is en afhankelijk van het medium.

Los hiervan had ik begrepen dat een elektrische signaal (dus niet de elektronen :wink: ) zich voortplant met de lichtsnelheid. Nu zegt Aat dat dit ca 2/3 hiervan is. Dat is dan weer nieuw voor mij.

beijert

Berichtdoor beijert » ma 18 apr 2016, 21:01

En anders een gat in de vloer waar de luidspreker kabel als een lus in geduwd wordt. Dan liggen de kabels altijd strak en kan je toch spelen met de plaatsing.
Mark

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 18 apr 2016, 21:20

pappaleo schreef:De betreffende les was ca 44 jaar geleden. Er is wel bij verteld dat de snelheid van de 'directe' signaaloverdracht beperkt is en afhankelijk van het medium.

Los hiervan had ik begrepen dat een elektrische signaal (dus niet de elektronen :wink: ) zich voortplant met de lichtsnelheid. Nu zegt Aat dat dit ca 2/3 hiervan is. Dat is dan weer nieuw voor mij.

Lichtsnelheid is ook niet konstant, breking !
Het elektrisch signaal plant zich wel voort met de lichtsnelheid.Maar in hoeverre de afstand van A naar B meer of minder op een zatlappen parcourt lijkt hangt af van wat er tussen ligt.Zo wordt de afgelegde weg langer dan de kortste en de effektieve snelheid lager.
Anne

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 18 apr 2016, 21:30

beijert schreef:En anders een gat in de vloer waar de luidspreker kabel als een lus in geduwd wordt. Dan liggen de kabels altijd strak en kan je toch spelen met de plaatsing.

Zullen de muizen en spinnen ook wel leuk vinden. :lol:

Terug naar “Kabels”