Kabellengte platenspeler.

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

MarcelvdG

Re: Kabellengte platenspeler.

Berichtdoor MarcelvdG » vr 09 dec 2016, 22:49

Ik ben blij dat het goed werkt en dat het kastje geen stof meer ligt te verzamelen op mijn zolder :wink:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 09 dec 2016, 23:25

Deze zit ook in een metalen sigarendoosje ?

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » vr 09 dec 2016, 23:41

Ik heb eigenlijk nog nooit wat in een sigarendoos gebouwd, wel in frisdrankblikjes (onder andere een demonstratiemodel voor een elektronicacursus van de TU Delft), een augurkenblik (transistorvoorversterker), een theeblik (microfoonversterker), een blikken broodtrommel (buizenvoorversterker) en een blikken brillekoker (biquad bedoeld als luidsprekercorrectiefilter). Ik denk dat er te weinig sigarenrokers in mijn omgeving zijn; op mijn werk hadden we vroeger wel een sigarenrokende directeur, maar zijn sigarendoosjes werden door een collega van me volgebouwd met allerlei zend- en ontvangapparatuur.

Maar goed, deze schakeling zit in een blikken kastje dat echt bedoeld is als behuizing voor elektronica, maar waarvan de bovenplaat weg is, zodat ik die maar heb vervangen door een ongeëtste printplaat. Helaas heeft het kastje een tijd in een natte kelder gelegen voor het bij mij op zolder belandde, dus je ziet her en der wel wat roestplekjes. Gelukkig zijn die niet erg genoeg om de werking aan te tasten.

cool

Berichtdoor cool » za 10 dec 2016, 0:38

Klopt Marcel, Chris V. gebruikt nog steeds die schakeling in een sinas blikje voor zijn college!
Ik vond jou creaties altijd zeer vernuftig en zeker ook de met de hand getekende schema's :goedzo:

pompebled

Berichtdoor pompebled » vr 30 dec 2016, 11:03

Gisteren toevallig een neveneffect ontdekt; als je de draadloze telefoon, die naast de platenspeler staat en z'n voeding uit hetzelfde stopcontact haalt, van z'n laadstation pakt en wilt gaan bellen, terwijl de versterker aan staan op phono, dan krijg je een enorme 50Hz brom.
Zodra je de telefoon weer uitschakelt is de brom weg.
De telefoon in kwestie is een oudere AT&T.

Is dit een kwestie van het basisstation bij de platenspeler vandaan halen?
Even snel proberen is er niet bij vanwege de plaats van de telefoonaansluiting in de kamer, vandaar mijn vraag.

Groeten, Jan.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » vr 30 dec 2016, 23:04

Of dat, of het kastje beter bestand tegen hoogfrequent velden maken, of je versterker beter bestand tegen hoogfrequent velden maken, afhankelijk van waar het precies fout gaat.

Heb je het probleem ook als mijn kastje uitgeschakeld is (netadapter eruit), maar de versterker wel aan en op phono staat?

Heb je toevallig wat flinke ferrietringen op voorraad, zodat je kunt luisteren wat er gebeurt als je die om diverse kabels heen doet?

Hoor je ook knetteknet-knetteknet-knetteknet als er iemand met een GSM belt in de buurt van de platenspeler?

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 31 dec 2016, 23:18

Het afschermen van het kastje zal mogelijk maar beperkt effect hebben.
Vergeet namelijk niet dat je element en de headshell bedrading ook niet echt goed afgeschermd zijn.
Grote kans dat daar de storing wordt opgepikt.
De telefoon wat verder weg zetten zal het beste dit oplossen.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » zo 01 jan 2017, 1:35

Klopt helemaal. Met beter bestand tegen hoogfrequent velden maken bedoelde ik of afschermen, of filteren (bijvoorbeeld met ferrieten die als common-modespoel werken), afhankelijk van waar de narigheid precies binnenkomt.

Gelukkig 2017 gewenst!

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 01 jan 2017, 11:03

Ook de beste wensen.
Alleen zijn mijn ervaringen met ferriet weer dat dit ook effect heeft op het audio signaal en vaak meer kwaad doet dan goed.
En als het weg nemen van de oorzaak mogelijk is dan lijkt mij dat de voorkeur hebben boven filteren.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 01 jan 2017, 11:06

Je element is de perfecte pickup voor 50Hz strooivelden. Daar doe je geen bal aan. Dus telefoon daar weg.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » di 03 jan 2017, 22:58

Dat klopt als er sprake is van een 50 Hz-veld. Ik ging ervan uit dat het om het hoogfrequent veld van het basisstation gaat, dat op een of andere manier met brom gemoduleerd raakt (door een voeding zonder ratelcondensatoren bijvoorbeeld; ik heb geen idee of er ratelcondensatoren in de netadapter van het bufferkastje zitten) en dat door gelijkrichteffecten dan weer wordt gedemoduleerd.

In ieder geval zou het verplaatsen van het basisstation moeten helpen, als dat praktisch haalbaar is.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 03 jan 2017, 23:08

Wie zegt dat het van de gelijkrichter komt? De zender zendt niet continue uit maar met een bepaalde herhalingsfrequentie in korte bursts.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » di 03 jan 2017, 23:31

Inderdaad, goed punt.

Terug naar “Kabels”