coax als interlink?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Muug

coax als interlink?

Berichtdoor Muug » ma 17 apr 2017, 19:31

Hm,
mogelijks trap ik een open deur in, met deze vraag. Mijn excuses reeds op voorhand.

Ik zou wel wat extra interlinks kunnen gebruiken om een voorversterker met twee eindversterkers te kunnen verbinden. En ook om een langere interlink (één meter ongeveer) te maken voor de platendraaier. Nu heb ik hier in de kast nog een aantal meters coax-kabel gevonden. Daarop staat "bedea 1030 Telass 100m" op, en ook 75 ohm, en nog wat andere cijfers. Kan ik deze coax-kabel hiervoor gebruiken ? Dan zou ik gewoon wat rca-connectors kopen (alle suggesties zijn welkom) en die eraan solderen.

toetertje

Re: coax als interlink?

Berichtdoor toetertje » ma 17 apr 2017, 19:33

dat is wel een tijdje een hype geweest, zou ook hele goede resultaten moeten geven.
Maar, misschien was dat met 50 ohm?
Heb ze zelf ook wel eens gemaakt. Klonken in ieder geval niet slecht.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 17 apr 2017, 19:43

Die impedantie slaat op HF signalen, bij audio niet relevant.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 17 apr 2017, 19:44

Yup, gewoon doen! Is uitstekende kabel voor interlinks. Enig nadeel is dat het nogal stug is. Neem dus stevige en goed passende RCA connectors. 75 ohm is mooi, dat kun je ook gelijk voor S/PDIF (digitale audio) gebruiken.

John P

Berichtdoor John P » ma 17 apr 2017, 19:47

Ik heb wel eens interlinks gemaakt van coax kabels. Ze deden het goed, misschien ietwat hoog qua toon maar dat is mierenneukerij. Als nadeel geldt wel dat coax moeilijk buigbaar is. Dit heeft ook tot gevolg dat de stijve signaaldraad spanning zet op de gesoldeerde verbinding in de stekker. Op den duur kan deze daardoor breken. Er is ook coax kabel met gevlochten signaaldraad maar meestal is dit een vaste stijve draad. Bij aansluiting tussen een element en voorversterker speelt de weerstand en de capaciteit van de kabel een rol. Zie hiervoor dit artikel: http://www.breem.nl/TechThemas/Bekabeli ... %20element. Wat voor jouw element het beste is kan je eigenlijk alleen proefondervindelijk uitvinden. Ik vind dit een goede en betaalbare stekker: https://www.bax-shop.nl/rca-/-tulp/neut ... GwodNUkEeg

Muug

Berichtdoor Muug » ma 17 apr 2017, 20:04

John P schreef:Ik vind dit een goede en betaalbare stekker: https://www.bax-shop.nl/rca-/-tulp/neut ... GwodNUkEeg

Dank voor het linkje, JohnP, ik vind het nog steeds moeilijk om geschikte componenten te vinden. :|

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » di 18 apr 2017, 22:01

ds23man schreef:Die impedantie slaat op HF signalen, bij audio niet relevant.

Uit de karakteristieke impedantie en de voortplantingssnelheid van de golven in de kabel kun je de capaciteit per lengte-eenheid berekenen, en die is wel relevant. Des te hoger de karakteristieke impedantie en des te hoger de voortplantingssnelheid, des te lager is de capaciteit per lengte-eenheid.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 18 apr 2017, 22:12

MarcelvdG schreef:

Uit de karakteristieke impedantie en de voortplantingssnelheid van de golven in de kabel kun je de capaciteit per lengte-eenheid berekenen, en die is wel relevant. Des te hoger de karakteristieke impedantie en des te hoger de voortplantingssnelheid, des te lager is de capaciteit per lengte-eenheid.

Ja, dat zal best? Wat is dan het resultaat van je berekening?

Jag

Berichtdoor Jag » di 18 apr 2017, 23:36

Muug schreef:Hm,
mogelijks trap ik een open deur in, met deze vraag. Mijn excuses reeds op voorhand.

Ik zou wel wat extra interlinks kunnen gebruiken om een voorversterker met twee eindversterkers te kunnen verbinden. En ook om een langere interlink (één meter ongeveer) te maken voor de platendraaier. Nu heb ik hier in de kast nog een aantal meters coax-kabel gevonden. Daarop staat "bedea 1030 Telass 100m" op, en ook 75 ohm, en nog wat andere cijfers. Kan ik deze coax-kabel hiervoor gebruiken ? Dan zou ik gewoon wat rca connectors kopen (alle suggesties zijn welkom) en die eraan solderen.

Ik heb ook wel eens een banaan als Interlink gehoord, klonk ook goed :) . Dus coax kabel zou zeker geschikt moeten zijn! Heb zelf ook een heel aantal signaal kabels gemaakt van rg58 met rean (consumenten lijn van neutrik) rca stekkers, gaat prima.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » di 18 apr 2017, 23:47

Pjotr schreef:
MarcelvdG schreef:

Ja, dat zal best? Wat is dan het resultaat van je berekening?

Hoogfrequent karakteristieke impedantie:
Z0 = wortel(L/C)

Voortplantingssnelheid:
v = 1/wortel(LC) met L en C de zelfinductie en capaciteit per lengte-eenheid

Hieruit volgt C = 1/(Z0 v)

Voorbeeld:
kabel met massieve polyethyleenvulling:

v ~= 2*10^8 m/s

Voor Z0 = 50 ohm: C ~= 100 pF/m
Voor Z0 = 75 ohm: C ~= 66,666... pF/m

Bij een kabel met schuimvulling kom je tussen ongeveer 2/3 en 1 keer deze waarden uit, afhankelijk van hoe dicht het schuim is.

Overigens zijn het allemaal hele mooie waarden vergeleken met de 280 pF/m die Tasker voor PVC-kabel type C118 opgeeft.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 19 apr 2017, 0:29

Ik knutsel voor mijn werk ook wel eens wat met coax kabeltjes...

20170418_222517.jpg

( https://www.eszet.nl/product/view/6500030512 )

We sturen er een HF signaal doorheen dat begint bij 5 mHz en doorloopt tot een kleine GHz. (deels bidirectioneel) zowel analoog als digitaal signaal.

Ook jagen we er 65 Volt VAC / 50 Hertz bij maximaal 10 Ampère doorheen.

Audio ? nee. daar is het niet voor gemaakt.

Muug

Berichtdoor Muug » wo 19 apr 2017, 10:40

Ray, ik ben er zeker van dat je dat verkocht krijgt voor luide muziek. :mrgreen:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 19 apr 2017, 11:55

Ik denk dat Ray stiekum de nieuwe Henri van der Heide wordt :hide: :lagge:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 19 apr 2017, 12:49

:shock: :shock: :shock:

Nee, Peter, daar gaan we dus niet aan beginnen... [-X

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 19 apr 2017, 16:59

Als de impedantie hoog is waar je die coax tussen knoopt en veel meters verlies je best veel denk ik .
Er is ook 95 ohm RG62 dat is gunstiger ( minder C per meter ) en ook nog coax van meen 400 ohm
De laatste zit aan MG radio antennetjes binnenadertjetje erg dun zit in een PÉ buisje
Daar weet ik het mil spec nummer niet meer van.
Geen idee wat voor capaciteit die signaal kabel heeft en of dat minder is dan RG59 = 75 ohm kabel.
Daar past in iedergeval een mooie BNC op of een F connector, denk aan TV Coax , indien met vaste kern.
De type isolatie rond om de kern en of de impedantie van die audiokabel vind ik nooit erbij staan.
Iemand wel ??
Maar het kan nooit in de buurtkomen van de bijvoorbeeld 50K aan de potmeter ingang.
Maar Reflecties of SWR meter is niet van toepassing
Staande golven op 1 meter zullen niet aanwezig zijn bij een golflengte van 100 km ofzo

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 19 apr 2017, 17:09

Zoals ik al eerder zei, die impedantie geldt voor HF frequenties! Heb je niets mee te maken bij LF signalen zoals audio.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » wo 19 apr 2017, 17:17

Ach elke keer weer dezelfde discussie. Het is niet te meten, maar je hoort het wel, zo blijft de mythe in stand. Waar blijft wetenschap als we maar wat doen zonder te meten. Skin effect, die heb ik deze keer nog gemist :yeah:

Als je vindt dat je met een dure 'interlink' of eigengemaakte dropveter bestaande uit intercontinentale zeekabel met quadrofonisch geslepen Maserati connectoren beter geluid uit je set krijgt, vooral doen en van genieten :goedzo: Maar verkondig het zonder een fatsoenlijke meting of ander bewijs dan alleen de oren niet als de heilige graal...

Met coax is denk ik gewoon een goede interlink te maken, afscherming is vaak ook dik in orde, maar of het beter is dan een standaard degelijke kabel waar fatsoenlijk de connectoren aan gemonteerd zitten, ik geloof er niet in. Het is gewoon bijna DC maar geen HF regels gelden. Denk dat zaken als bewust of onbewust een aardlus maken door aan beide kanten de gnd door te verbinden meer doet, om maar eens wat te noemen. En praktisch, kan me ook voorstellen dat wat dikkere / stugge coax een bepaalde mechanische aanslag op je connectoren heeft die daardoor ingestoken minder goed contact maken.

Jag

Berichtdoor Jag » wo 19 apr 2017, 18:41

Daarom zei ik dus al, zelfs een banaan als Interlink werkt :).

toetertje

Berichtdoor toetertje » wo 19 apr 2017, 18:46

En dit allemaal alleen maar om dat de topic starter vroeg of hij het kon gebruiken,
omdat hij het toch heeft liggen. tssk tssk. :rofl:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 19 apr 2017, 18:47

Misschien moeten we alles maar eens draadloos maken, zijn we ook eens van dit eeuwige gezeur en gezever af! :lol:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 19 apr 2017, 18:50

DS23Man ben geen expert in definitie Impedantie , en zoals gewoonlijk weer wat gemist :oops:

Barry,
ik vind de RCA tulpstekkertjes ( die ik ken dan hoor O:) )minder dan de BNC op een RG58-59.
Als je op RG58-59 een RCA Tulp op prutst heb je een begin van ellende , Die kabel is veel te stug voor dat Soldeer lipje en het plastic huisje helemaal . Precies zoals je verwoord
Dus vind je Tulp niks dan BNC met een RG59 een of twee gaat prima
Maar je moet al weer aan haakse kopen anders moet je de achterkant van je apparatuur minsten 10 cm van de muur staan
Als je meerdere kabels eraan heb zitten 4 ingangen Stereo ,Dan heb je al een aardige kabelboom
Daar je de versterker recht overeind op zetten. :lol: of je auto mee aantrekken , wel handig
Niet practisch [-( . Ben het met je eens Barry.
Ik blijf dus ook maar tulp plugjes gebruiken.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » wo 19 apr 2017, 19:28

Bij de buren is deze vraag ook aan de orde
Alleen begrijp ik daar dat een coax licht gaat geven
https://forum.audiofreaks.nl/index.php? ... msg1844088

kan wel over zoon kort stukje maar beter is het wel een ervoor geschikte kabel te gebruiken .
de weerstand van zoon kabel licht aan de lengte en het soort dropveters kabel heeft een hogere weerstand dan een degelijke audio interlink

:mrgreen:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 19 apr 2017, 19:58

Heeft ie die kabel dan ook aan zijn toetsenbord zitten zeker ? :lol:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 19 apr 2017, 20:02

Mwah, het heeft wel wat:

Light-up-earphones-Luminous-cable-earphone-in.jpg

ray5150